God lyd fra platespillere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God lyd fra platespillere?

Platespillere har for meg alltid vært ensbetydende med hodepine grunnet skurring og susing, men nå ser jeg flere og flere innlegg som henviser til det stikk motsatte?? Er det bare entusiaster som liker å "holde på det gamle" eller er det virkelig mulig å få god lyd fra LP-er :?:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God lyd fra LP er absolutt mulig. LP skal etter manges mening være langt bedre lydmessig enn CD, men det krever så mye mer av brukeren og tilgangen på titler er så mye mer begrenset.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største utfordringen for vinyl er signal/støyforhold og dynamikk. Men på moderat volum står vinyl ikke tilbake for CD-er, noen vil si: heller tvert i mot.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv synes jeg at Vinyl idag er alt for upraktisk og dyrt til å sammenlignes med en CDplate. Dette fordi:

1) Platen må holdes helt ren for å unngå susing
    2) Stiften må holdes helt ren og byttes ofte.
    3) Den er meget utsatt for vibrasjoner
    4) Pris. En skikkelig moving-coil spiller er dyrt og somsagt koster stifter endel penger.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Selv synes jeg at Vinyl idag er alt for upraktisk og dyrt til å sammenlignes med en CDplate. Dette fordi:

1) Platen må holdes helt ren for å unngå susing
    2) Stiften må holdes helt ren og byttes ofte.
    3) Den er meget utsatt for vibrasjoner
    4) Pris. En skikkelig moving-coil spiller er dyrt og somsagt koster stifter endel penger.
    Her er jeg uenig.

Platen renses fort ved å børste den ren mens den ligger og spinner.
    Stiften kan børstes litt den og.
    Vibrasjoner? Javel. Så lenge det spille musikk er jeg fornøyd.
    Pris. Ikke noe mer enn en god CD-spiller.

Brodern kjøpte en Gerrard LP-spiller fra 1970-tallet på loppis for et par år siden for 25 kroner.
    Den spillern spillte mye bedre enn min Tandberg 4035 med XO-clock. (signallabel fra CD til forsterker var Wireworld Eclipse3...). Signalkabelen på LP-spillern var original sprengtråd. RIAA trinnet var det billige fra ProJect.
    Hva var bedre? Dynamikken var hinsides det CD-spillern presterte. Spillegleden og nerven var også mye bedre.

Nå har jeg en Thorens 318 jeg fikk av naboen, og jeg bruker den ganske mye. Er godt fornøyd.

Vinylplater holder evig...
    Dessuten får du store, deilige covere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva trengs for å få fin lyd uten skurring da? Hvilke merker er bra (og ikke så altfor svindyre)? Jeg har en bråte med LP-er liggende etter fadern som bare støver ned... Så det hadde vært artig å få hørt litt på de hvis det virkelig går an å få litt godlyd :P

Men på moderat volum står vinyl ikke tilbake for CD-er, noen vil si: heller tvert i mot.
    Siden jeg generelt sett liker å spille litt høyt, betyr det at jeg må legge mer penger i det da? Hva er det jeg bør se etter på en platespiller for å vite om det er en jallaspiller eller ikke?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Siden jeg generelt sett liker å spille litt høyt, betyr det at jeg må legge mer penger i det da? Hva er det jeg bør se etter på en platespiller for å vite om det er en jallaspiller eller ikke?
    Det spørs hva du legger i høyt. :?
    Før eller siden vil du helt sikkert oppleve akustisk tilbakekobling. Som du ser av mitt oppsett står den ene høyttaleren kun centimeter fra platespilleren, men likevel er det ikke noe problem å spille rimelig høyt, dvs 105dB+.
    En platespiller er mye mer kresen på stabilt underlag enn f eks en CD-spiller. Plasserer du platespilleren i en frittstående hylle på en vegg av sponplater, ja da ber du om problemer. Hadde jeg satt platespilleren i hylla sammen med CD-en og preampen hadde jeg hatt et 8"-element eller to i fanget for lenge siden.

Når det gjelder kvalitet og pris så henger nok det sammen, i alle fall til en viss øvre grense.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Shanling jeg skimter der? :P Har forferdelig lyst på en, men det er ikke ofte man ser de på bruktmarkedet desverre...

Med litt høyt, mener jeg 90-100 db, trenger ikke stort mer enn det for å kose meg.

Når det gjelder kvalitet og pris så henger nok det sammen, i alle fall til en viss øvre grense.
    Jeg makter ikke å kose meg med musikk med masse skurr og sus i, så en billigspiller er uaktuellt. Som sagt, jeg har aldri hørt LP uten drittlyd, men hvis jeg legger 2-3000,- i det, kan jeg oppnå fin lyd? Eller snakker vi fremdels billigspiller da?
    I samlinga fra fadern så ligger det en del godbiter som jeg gjerne skulle hørt mer på, men ikke hvis det betyr å ruinere lommeboka :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg makter ikke å kose meg med musikk med masse skurr og sus i, så en billigspiller er uaktuellt. Som sagt, jeg har aldri hørt LP uten drittlyd, men hvis jeg legger 2-3000,- i det, kan jeg oppnå fin lyd? Eller snakker vi fremdels billigspiller da?
    Nye spillere under 4-5000 kroner i norsk sammenheng er vel å regne som "billige" spillere. De "dyre" koster fra rundt 20000 og oppover. :?
    Men når det gjelder skurr og sus, så betyr kvaliteten på kilden (altså vinylen) alfa og omega.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En platespiller trenger da ikke være dyr for at det skal være bra. Rega f.eks. har fint lavt støyniveau mens andre har mere fokus på de høyere regioner og støy vil trede frem tydeligere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere en liten liste over hva man bør se etter? Har sett ord som "MM Pickup" osv, men det sier meg fint lite...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

For 2-3000 kroner kan du få mye fint. Ja, du får produkter i den billige enden av skalaen, men hadde du brukt like lite/mye på en CD-spiller, får du også et billigprodukt.

Hva med å kjøpe brukt? Kunne det være noe?

Av nye spillere i den aktuelle prisklassen, så har vi en modell fra Rega.
    Ellers har vel ProJect et par modeller som kan passe.

Du trener også et RIAA trinn. Hvis du ikke har dette på den forsterker, kan du kjøpe dette løst.

Lykke til uansett.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere en liten liste over hva man bør se etter? Har sett ord som "MM Pickup" osv, men det sier meg fint lite...
    Tja,
    Egenstøy kan være et problem med rimeligere spillere. Følgende kan gi en god indikasjon når du har flere spille foran deg:

1: Start motoren på spilleren.
    2: Sett pick-upen på en fyrstikkeske som hviler på chassiet hvor armen er festet.
    3: Guff opp og hør på støybildet.
    4: Repeter øvelsen
    (5: Selgeren kommer til å forbløffet over hva du foretar deg)

Hvis du har kabelpreferanser så kan det være kjekt at spilleren har mulighet for å bytte kabel.

Pick-up: Hvordan er denne festet? Er det mulighet for å montere og skifte til forskjellige merker, eller er du låst til en spesiell serie?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av Rega sine modeller er vel Rega Planar 2 eller 3 i prisklassen din.

Av ProJect er modellene Debut (2300 kr. på hificenterkjeden) aktuell. Ellers koster RPM 4 4500 kroner. Tror det er neste steg på skalaen der i gården.

Tror også at hifi-klubben har en platespiller eller to i prisklassen 2000 kroner.

PickUper(PU) kan deles inn i to kategorier. MM og MC.
    MM står for Moving Magnet. MC står for Moving Coil.
    Rimlige PUer er som regel MM. Hvis man brekker stiften på en MM-PU kan man ofte bytte bare stiften. Det er ikke mulig på MC-PUer.
    MM-PUer har høyere utgangsspenning, og spiller derfor ikke like bra som en MC-PUer. Sikkert andre ting også, men dette er vel det viktigste.

Alle de ovennevnte spillerne kommer med MM-PU. Så der er det bare Plug-and-play. MC-PUer trenger du ikke bru deg om nå. Ikke jeg heller.

Uansett hva du kjøper er det vanskelig å gå feil.

Det er noe spesielt med de store svarte skivene og de digre kåverne.

-Christian

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    MM-PUer har høyere utgangsspenning, og spiller derfor ikke like bra som en MC-PUer.
    Vel, MC er som regel regnet som det beste, men det har neppe noe å gjøre med nivået på signalet. (det har helt sikkert ikke noe med det å gjøre) Ikke bare det, har du MC (moving coil) så må du i tillegg til RIAA-trinnet ha en MC-forsterker også.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mc pickup er regnet som de bedste, men giver også pga konstruksjonen et løft i diskanten. Har man først hatt en mc er det vanskelig å gå tilbake til mm. En mc blir oppfattet som hurtigere og mere detaljert de fleste ganger.
    Eksempel på en rimelig, ganske undervurdert mc pickup er Denon DL 160.
    jeg gik fra en Ortofon MC25FL til 3000kr til en Shure V15MRvx og har fundet det vanskeligt, men nu som picuppen begynder å mykne opp er det meget bedre.
    Rega 2 og 3 er nevnt her, disse har den "fordel" at de ikke kan tweakes uten det koster skjorta, samt at konstuksjonen giver ganske støyfri lyd.
    Musikken prioriteres over platestøy, og selvom nogen vil sige at dette må ha med pickuppen å gjøre er det faktisk ikke pickuppen alene der bestemmer et signal/støyforhold. Ting som matching pickup/riaa og selve platespillerens konstuksjon har mye å sige.

Jeg havde en Rega 3 men likte ikke denne så mye, lyden er ganske mørk og passet ikke mig. Jeg synes den er overpriset og simpel, men bevares, kjøb en brukt til billige penge, og du alltid sette en 5000 krs pickup på den hvis du har lyst.
    Se ellers på bruktmarkedet etter f.eks. en gammel Dual 701, 1219, en Kenwood KD model, en Denon DP model, Technics 1210 eller lignende og du har en spiller der banker det meste.
    Husk på at hvis du kjøber en platespiller med mc pickup og da har mc inngang i din riaa, at du høyst sannsynligt ikke vil få samme signal styrke som i forhold til din cd spiller. Dette betyder man må skrue mere opp for volumen kontrollen, og i nogle tilfælde har man ikke nok gain.....
    Dette kan også skje hvis du kjøber en mm pickup der bare har 3 mv i output f.eks. Så sjekk om pickuppens utgangssignal matcher med din riaa for bedst mulig signal/støy samt gain.
    Platespiller er absolutt verdt både en liten og en stor investering, først når man får platespiller finder man ut hvor dårligt cd mediet egentlig er !!!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    PickUper(PU) kan deles inn i to kategorier. MM og MC.
    MM står for Moving Magnet. MC står for Moving Coil.
    Rimlige PUer er som regel MM. Hvis man brekker stiften på en MM-PU kan man ofte bytte bare stiften. Det er ikke mulig på MC-PUer.
    MM-PUer har høyere utgangsspenning, og spiller derfor ikke like bra som en MC-PUer. Sikkert andre ting også, men dette er vel det viktigste.
    -Christian
    Nå må du ikke glemme pizoelektrisk Pickup da :P De gir ut omtrent 100mV i signalspenning og da trenger man ikke RIAA trinn. Eneste problenmet er bare at den pickup`en er så dårlig at du bare kan glemme å få en god diskant.. Men billig blir det jo

Newcomer Johnny Rivers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    >Ikke bare det, har du MC (moving coil) så må du i tillegg til RIAA-trinnet >ha en MC-forsterker også.

Her er det en misforståelse, det kreves bare en step-up (RIAA) uansett hvilken pickup man velger.

Mange av RIAAène som produseres takler begge (MM/MC)

Til og med NAD`s billige løsning fra hi-fi-klubben gjør det:

http://www.hifiklubben.com/no/Produk...ker.htm?id=486

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnny Rivers
    Her er det en misforståelse, det kreves bare en step-up (RIAA) uansett hvilken pickup man velger.

Mange av RIAAène som produseres takler begge (MM/MC)
    Legg merke til ordet mange i setningen du selv skrev. Det betyr altså at noen RIAA-trinn ikke har mulighet til begge deler, noen er kun tilpasset moving magnet. For disse trenger du i tillegg ekstern step-up ved bruk av moving coil.
    Det var i grunnen poenget.
    (RIAA-trinn er ikke nødvendigvis en boks du kjøper, det kan like gjerne være det trinnet du allerede har i pre-ampen din.)

Newcomer Johnny Rivers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To step-uper (Riaaèr) Kan du beskrive dette?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •