God lyd fra platespillere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Johnny Rivers
    To step-uper (Riaaèr) Kan du beskrive dette?
    For å holde begrepene klare: RIAA er selve kompenseringen for å gjengi en innspilling linear mhp frekvensgang. RIAA sier ingenting om selve spenningsnivåene.

Når det gjelder en forsterker med MM-phono-inngang har denne en følsomhet på noen mV for full utstyring. Phono-kretsen inneholder med andre ord både RIAA-korreksjon og forsterkning opp til linjenivå. Alt dette blir ofte for enkelhets skyld kalt RIAA-del. En MC-pickup har en utgangsspenning i området mikrovolt, rundt 30dBu under MM-nivå. En løsning, for å kople en MC-enhet til en forsterker beregnet på MM, er å bruke en step-up tranformator. Denne har en spenningsforsterkning på typisk +30dBu, men ingen RIAA-funksjon.

Var det svar på spørsmålet?

Newcomer Johnny Rivers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    >Denne har en spenningsforsterkning på typisk +30dBu, men ingen RIAA->funksjon.
    >
    >Var det svar på spørsmålet?

Et meget godt svar, takk:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg generelt sett liker å spille litt høyt, betyr det at jeg må legge mer penger i det da? Hva er det jeg bør se etter på en platespiller for å vite om det er en jallaspiller eller ikke?

Hvor høyt du kan spille med platespiller uten akustisk tilbakekobling (feedback), har ikke bare med spilleren å gjøre, men også rommet og underlaget. Jeg har en BASE-modifisert Kenwood KD-500 med Stax tonearm og Benz Micro Ruby2 pickup. Høres rart ut, men den låter faktisk veldig bra.

Der jeg bodde før hadde jeg ingen problemer med feedback, selv når jeg spilte så høyt at høyttalerelementene "bunnet". Vegg-til-vegg-teppe på betonggulv og et solid rack gjorde susen. Testrommet på jobben derimot, hvor jeg tester utstyr, ligger i 2. etasje. Det er vegg-til-vegg-teppe på tregulv, som gynger når man går på det. Der skal man ikke en gang gå frem og tilbake i rommet før stiften hopper! Og det er selv når spilleren står oppå en vekttilpasset BASE plattform.

Der jeg bor nå, er det overhodet ingen problemer. Jeg kan spille så høyt jeg bare gidder, med små og store høyttalere, og uansett elektronikk.

Og om vinyl låter like bra som CD? Mitt svar er at om spilleren er god nok, er vinyl langt bedre. Problemet er bare at dagens plater som gis ut på vinyl (faktisk 80 prosent av dagens hitmusikken gis ut på vinyl!), er spilt inn digitalt. I dag gjøres det gjerne med 96 kHz / 24 bits oppløsning, men 80- og 90-talls innspillinger er gjort i vanlig 44,1 / 16 (CD-kvalitet), og da kan man lure på vitsen med å kjøpe de innspillingene på LP... Jeg kjøper en del av dem på vinyl, men det har kanskje mer med sjarm og nostalgi å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm..saklig debatt ang. emnet. kult. -når en kontrabass sprer bølger av lyd ut i et rom vil de høyeste frekvensene påvirke de mørkere og man vil høre en forvrengning i lyden. Med forbehold om feil med mitt fraverende korttidsminne, så ble dette sitert i en avis for noen år tilbake. Det er vel slik at cden ikke kommer like høyt som lpen i hz? -bortsett fra de nye formatene sacd og audiodvd. Hvor er ekspertene som kan evt. korrigere meg her, og/eller gi den korrekte forklaringen på hvorfor vinyl høres bedre ut enn cd? Man kan alltid regne med å måtte høre knitring og støy på noen plater.. en platebørste bruker jeg nesten for hver plate(rutine)..det løser problemet i mine ører.
    Umorsom.-mener du at lyden er bedre i 44/16kvalitet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rehabilitert min gamle Onkyo CP-1026A (som vel var en grei spiller da jeg kjøpte den i 1985), og funnet fram diverse gammel vinyl som jeg koser meg med å spille over det nye anlegget. Låter slett ikke dårlig - med unntak av at spilleren gir merkbar rumble når stiften kommer inn på de siste sporene på siden. Lyden pulserer i takt med platerotasjonen, og det er neppe akustisk feedback (problemet er knapt hørbart ytterst på siden).

Litt frustrerende i lengden, så jeg ble kjempehappy for å finne denne tråden med så mye kompetente folk Noen som har en ide om hva dette skyldes, og hva man evt kan gjøre for å dempe støyen??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du bør investere i en ny platespiller ? Jeg vet ikke helt hvad der er problemet her, lyder mystisk, men er du sikker på pickuppen er korrekt justert og at platespilleren ikke har for mye wow ?
    At vinyl lyder bedre enn cd trenger ikke ha så mye med innspillings "bit´ene" å gjøre, og antall hz betyr da overhodet ingenting, moderne innspillinger med digitale konvertere kan lyde fantastisk på vinyl. Det der gjør susen er omhyggelighet i masteringen av platen, og at vinylen er av god kvalitet. At noen Mobile Fidelity Original Mastering plater ikke lyder av alverden er jo fordi man ikke kan rette opp på noe i utgangspunktet ikke særlig bra. Supertramp med "Breakfast in America" er bl.a. noe av det kjedeligste jeg noen gang har hørt tror jeg.
    Vinylens lyd svinger kolossalt i kvalitet, noen ganger er det de plater man overhodet ingen tiltro har til der lyder bedst, det er umuligt å forutsige noe som helst egentlig.
    Selve vinyl materialet kan være en hodepine, på noen plater med god lyd kommer der fort støy på platen og man irriteres. Andre, som Mobile Fidelity holder sig støyfrie i hundrede år. Dette viser sig ikke alltid på alle anlegg, og en ny pickup med mindre anleggsflate imot rillen kan kurere en stor del av støyen.
    Vinyl er derfor for "ægte entusiaster" tror jeg.
    Et par eksempler på plater man kan bruke som "show off" i vinylriggen er f.eks. Grace Jones "Warm Leatherette" og Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat". Første har ekstrem dynamikk, masse detaljer, dyb bass og er en perle av en vinylskive. Sidste er en reference over lang tid, formidable musikere, god lyd, og særlig 28hz bassen på "Joan of Arc" stiller krav til anlegget.

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du dette problemet på alle platene? eller bare noen?

ville først prøvd med en spissere stift før jeg byttet platespilleren. Jeg kjøpte en denon platespiller på qxl for 500 kr. og er stor fornøyd selv om det snart er på tide med ett pickup skifte.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av umorsom
    Og om vinyl låter like bra som CD? Mitt svar er at om spilleren er god nok, er vinyl langt bedre. Problemet er bare at dagens plater som gis ut på vinyl (faktisk 80 prosent av dagens hitmusikken gis ut på vinyl!), er spilt inn digitalt. I dag gjøres det gjerne med 96 kHz / 24 bits oppløsning, men 80- og 90-talls innspillinger er gjort i vanlig 44,1 / 16 (CD-kvalitet), og da kan man lure på vitsen med å kjøpe de innspillingene på LP... Jeg kjøper en del av dem på vinyl, men det har kanskje mer med sjarm og nostalgi å gjøre.
    Var inspillingene bedre på 70 og begynnelsen av 80 tallet da eller? Siden de da slapp å begrense seg til cd'en lydstandard?

Skal selv også skaffe en platespiller etterhvert - spennende tråd dette her
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bedste er faktisk fra 50-60 tallet.
    Noen eksempler er Mercury Living Precense, RCA og så videre, se ute til høyre i denne linken : http://store.acousticsounds.com/vinyl-record.cfm
    Sikre moderne innspillinger inkluderer bl.a. Mannheim Steamroller (American Grammaphone) og entusiast plater fra f.eks. Clearaudio, Naim osv.
    Selvom musikken kanskje ikke er den mest populære, da er denne stadig referencen : http://store.acousticsounds.com/brow...&section=music

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raven8
    har du dette problemet på alle platene? eller bare noen?

ville først prøvd med en spissere stift før jeg byttet platespilleren. .
    Effekten er stort den samme for alle plater, men problemet varierer ganske mye fra plate til plate. Jeg mistenker at platene som låter verst har slått seg noe. Tror jeg skal prøve å teste platene på en annen spiller, og definitivt vurdere å skifte stift.

Takk for tips

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger følgende for å spille vinyl plater:

1. Platespiller med arm (Koster vanligvis mellom 2000 og 200 000kr.)

2. Pick-up, denne er MC eller MM: (Koster mellom 250 og 40 000kr MC er ofte dyrest.)
    MC gir generellt lav ut-spenning og trenger mye forsterkning
    MM gir høyere spenning enn MC og trenger mindre forsterkning

3. RIAA, også kalt phono forsterker, denne kan være integrert i din integrerte,- sorround,- eller forforsterker. Eller du kan kjøpe en separat RIAA. Ved kjøp av separat RIAA se til at denne klarer forsterkningen som kreves av din pick-up. MM klarer seg som oftest fint med 40db forsterkning, mens MC gjerne trenger 60-70db for å spille høyt.

Det kan syndes mye med alle disse tre elementene og vinyl'en vil allikevel spille svært engasjerende.

Vinyl'en er mer robust enn CD'er, men er det en ting den ikke liker så er det å bli spillt med en størkna utslitt pick-up som har stått på loftet i 15år.

Dersom du har en bra ny Pick-up (liten og effektivt slipt diamant) så vil nesten alle hakk du husker fra barndommen spilles greit igjennom.

Dersom man kjøper gode elementer (platespiller/arm/pick-up/RIAA) og setter opp dette riktig, så finnes det ingen digitalrigg i verden som kan måle seg. IMHO

Mvh

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Dersom du har en bra ny Pick-up (liten og effektivt slipt diamant) så vil nesten alle hakk du husker fra barndommen spilles greit igjennom.
    Hva er en "liten og effektivt slipt diamant"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens et litt banalt spørsmål, men jeg er ingen LP-ekspert Hva er egentlig en picup? Er det den "arma" som holder stiften???:?:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En pick-up, er som navnet siger, en der samler opp, altså dette er selve nålen der samler info fra rillene, sender denne via spoler eller magneter inne i huset videre til forsterkeren. Eksempler på pickups : http://www.needledoctor.com/s.nl;jse...2&category=378
    En liten og effektivt slipt diamant er relativt, alle fabrikanter har et ideal om hvordan en nål skal se ut. Egentlig skal den ha samme form som skjerehodet der graverte lp platen. Eksempler på slipninger er Shibata, Van den Hul, Sfærisk, Fine-Line, Elliptisk, Hyper Elliptisk osv. Alle nålespisser har en masse, generelt må denne holdes på et minimum.
    Normalt vil en sfærisk, runn, nål oppleves som lite detaljert i diskanten i forhold til en Fine-Line f.eks., men i den rette arm, kan et personligt ideal oppnås med denne nål. Ikke alle er interessert i for mange detaljer heller.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hva er en "liten og effektivt slipt diamant"?
    Ytterst på platespillerarmen er det skrudd fast en klump som kalles pick-up eller cartridge, under pick-up'en i forkant stikker det ut et lite rør med en diamant i enden. Denne diamanten senkes ned i platerillene og gjenskaper den orginale musikalske hendelsen ved å bli "dratt" gjennom platesporet.
    Via denne linken kan du se et forstørret bilde av en diamant som har en slipning av typen micro-ridge, du ser også hvordan denne vil ligge i platesporet.

http://www.dynavector.co.jp/english/...crostylus.html

Dersom en ny mindre diamant kommer dypere i sporet enn en gammel dårlig tilpasset diamant, så vil den nye diamanten komme i kontakt med "jomfruelig" grunn. Dette er grunnen til at mange "slitne og mishandlede" plater fortsatt spiller fantastiskt.

Mvh

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Ytterst på platespillerarmen er det skrudd fast en klump som kalles pick-up eller cartridge............
    Jeg vet hva stift og pickup er, men jeg har aldri hørt beskrivelsen "liten og effektivt slipt diamant" før. Det er jo helt andre måter man beskriver hvordan en pickup er slipt.
    Er forøvrig på jakt etter en pickup til min NAD-533 spiller. Har en del gamle plater som skulle ha fått seg bedre lydkvalitet. Sitter nå en Goldring Elektra som orginalt. Har fått et forsiktig tips om Ortofon 520mkII, eventuelt Goldring 1006. Vanskelig å velge når man ikke har hørt de. Ønsker mere fyldig lyd iallefall.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du går feil med Ortofonen, : http://www.alternativaudio.com/forum...opic.php?t=465
    Fyldig lyd ? Vet ikke helt hvad du mener, er du ute etter neutral ren lyd kan du se på Denon DL110 eller 160 hos hifi klubben, disse er high output mc der går rett i din eksisterende riaa.
    Særlig 110 er meget god til prisen.
    Ortofonen har jeg ikke hørt, men Ortofon spiller som regel vældig bra.
    Uansett vil du sikkert oppleve stor forskjell fra din standard Electra.

En annen mulighet er å få tak i et Shure M75 hus og bestille en N75ED II nål fra stereoneedles, eller en SAS nål fra jico i Japan. Shure spiller meget bra i bassen spesielt, og har en helt annen lyd enn Denon. Her er der 5mv output så den sparker godt ifra, lyden er en anelse mørkere enn med Denon, men typisk Shure "drive" og dynamikk. Det er særligt mellombassen der giver dette inntrykk i forhold til Denon.
    http://www.export-japan.com/marketin...oducts_id=1021

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ortofon OM10, 20 og 30 selges for øvrig av HiFi-klubben for fra 448 - 1598 kr. Dvs HFKs priser er fullt konkurransedyktige til denne nettbutikken.

Vurderer ellers å kjøpe en Ortofon selv, og lurer på om det finnes folk med erfaring med disse modellene?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harvard
    Ortofon OM10, 20 og 30 selges for øvrig av HiFi-klubben for fra 448 - 1598 kr. Dvs HFKs priser er fullt konkurransedyktige til denne nettbutikken.

Vurderer ellers å kjøpe en Ortofon selv, og lurer på om det finnes folk med erfaring med disse modellene?
    Jeg kan ikke hjelpe deg med erfaringer fra pu'ene du nevner, men best resultat oppnås ved å ta utgangspunkt i hva man har (platespiller/arm) og deretter velge en pick-up som er kjent for å passe bra i kombinasjon med dette.

Selv om vinyl nesten alltid spiller musikk med nerve og innlevelse, så vil komponenter som passer bra sammen gi deg mye bedre lyd enn ditt økonomiske utlegg skulle tilsi.

Mvh

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig som skaper feedbacken?

Jeg har aldri hatt noen "audiofile" platespillere med beltedrift, men har mange år bak meg med DJing som hobby, og har da typisk hatt Technics sine direktedrevne SL-1200 eller SL-1210, og har aldri opplevd noen form for feedback uansett hvor høyt jeg har spilt. Det er også minimalt med vibrasjonsproblemer på disse grunnet bra dempeføtter og et RIGID chassis på 13-15kg (folk breakdancer på disse spillerne samt kjører over dem med bobler uten at de blir ødelagt).

Jeg tør også påstå at lyden i disse ikke står tilbake for CD såfremt man har en fornuftig pickup. De fås brukt for ca 3500.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •