Brukte en million på hjemmekino - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 188
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kranglefant, dvs du mener jeg tar feil?
    belyser bare en side av saken hvor 99.99% av verdens befolkning trolig er enig med meg. han får kjøpe som han vil, men 1mill. get out! :lol:
    la oss si han har 1000cder, ok to tusen (as if!) da koster det han 500kr per spilling av desse. :roll: noe å tenke på...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    la oss si han har 1000cder, ok to tusen (as if!) da koster det han 500kr per spilling av desse. :roll: noe å tenke på...
    Han hører sikkert hver cd mer enn én gang da!
    Og som det kommer fram. Anlegget har en viss verdi som står seg over tid til et visst nivå.
    Biler har en verdikurve som er sterkt fallende og fortsetter å falle inntil bilen blir veteranbil, men da må den være i godt stand for at verdien skal ta seg opp igjen.

Siden vi er i sammenligningen bil og anlegg, så driver Lars i Formel 1 klassen.
    Kom ikke her einis og si at gutta som driver Formel 1 har highend fordi de har gått forbi 100.000,-.

Godt mulig at alt over noen hundre tusen i anlegg kun står for små detaljer, men det er jo akkurat disse detaljene High-end-gutta jager etter.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du omsetter alt du gjør her i livet mot "kostnad per minutt" Einis, så gjetter jeg på at du lever et rimelig kjedelig liv. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte sammenlikningen med Formel 1. Jeg tror 1 dekkskift i Formel 1 koster over kr 100 000. Det er flere dekkskift i ett løp. En kan også kalle dette for galskap !

Hørte forresten intervju med en østlending på radioen for et par uker siden (mulig det var Lars ??). Han påstod at en måtte ha et hjemmekinoanlegg til et par millioner for å få skikkelig lyd og bilde(JBL var et must). En kunne muligens redusere til 0,5 mill men dette forstod jeg var absolutt minimum.

Vel, hver sin smak. For meg kan dette virke som galskap, men for andre er det forståelig. Hadde alle likt det samme og hatt samme krav til produkter, ville det bare vært solgt Britney Spears i butikkene, Sony anlegg (f.eks) og 32" TV skjermer. Et AVForum hadde det ikke vært behov for.

Det at Lars bor i blokk viser bare at han prioriterer anlegg over stort hus, og dermed at han virkelig setter pris på anlegget. Det er mye værre med en riking som kjøper et anlegg til 1 mill og hører på tysk listepop en gang i ny og ne på volum 1,5.

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Hørte forresten intervju med en østlending på radioen for et par uker siden (mulig det var Lars ??). Han påstod at en måtte ha et hjemmekinoanlegg til et par millioner for å få skikkelig lyd og bilde(JBL var et must). En kunne muligens redusere til 0,5 mill men dette forstod jeg var absolutt minimum.
    Det kan ikke være Lars, han sier jo i denne artiklen at det "holder" med 50k. Men hello, de fleste klarer seg jo med noe billigere enn det

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en million får man ikke mye og ikke i Oslo. Prisen var vel nylig 1 mill for 13 kvadrat.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten galskap hadde det blitt lite nyskapninger og lite utvikling,vi ville vel vært i steinalderen. Uten galskap hadde sunnmøringene vært fattige. Det er jo bla galskap å presse grandis på nordmenn. Uten ektremister som Lars, som er villig å betale for spissteknologi, hadde det blitt dårlige value for money produkt for sånne som oss Einar 8) . Jeg trodde det var vi nordmøringer som var kvikkest til å kappe hodet av dem som stakk seg fram.

98% av befolkningen vil jo kalle deg gal som bruker så mye penger på stereo, når du kan få kjøpt et nesten like godt anlegg til 1/10 av prisen.
    Ser vi 10 år fram i tiden er sjansen formidabel for at du også bruker en del mer penger på dette. Det viser vel oppgraderingshistorien din også, ser tendenser til oppgraderingsnervrosa der også :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JHH
    Uten galskap hadde det blitt lite nyskapninger og lite utvikling,vi ville vel vært i steinalderen. Uten galskap hadde sunnmøringene vært fattige. Det er jo bla galskap å presse grandis på nordmenn. Uten ektremister som Lars, som er villig å betale for spissteknologi, hadde det blitt dårlige value for money produkt for sånne som oss Einar 8) . Jeg trodde det var vi nordmøringer som var kvikkest til å kappe hodet av dem som stakk seg fram.

98% av befolkningen vil jo kalle deg gal som bruker så mye penger på stereo, når du kan få kjøpt et nesten like godt anlegg til 1/10 av prisen.
    Ser vi 10 år fram i tiden er sjansen formidabel for at du også bruker en del mer penger på dette. Det viser vel oppgraderingshistorien din også, ser tendenser til oppgraderingsnervrosa der også :wink:
    Her var det en som traff spikeren på hodet :lol: :lol: :lol:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er dette bildet tatt hos Lars? (se link)
    Ser høytalerne og en pen stripe med McIntosh.
    Fant bildet hos ProjectionDesign.com
    http://www.projectiondesign.com/?CatID=1160

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Er dette bildet tatt hos Lars? (se link)
    Ser høytalerne og en pen stripe med McIntosh.
    Fant bildet hos ProjectionDesign.com
    http://www.projectiondesign.com/?CatID=1160
    Ser slik ut.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JHH

hæ. har du ingen realistiske argumenter... ~im out~

Newcomer shaunv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Sitat Opprinnelig postet av hildrum
    i utsalg pris da ?
    det er ca 500k i forsterkere, 250k på front høytalere, 20-30k i bakhøytalere, xxk i senterhøytaler, 15 i forforsterker, 50k i projektor, 25k i lerret. så er det en marantz reveiver til rumperistere(3 stk). så totalen veil er rett i underkant av en million.
    JBL K2 senter 70000,-

Det står at lars brukte 35000,- på stereobenken :shock:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi-delerium lastet jeg ned fra nettet og brant på ei skive for en stund siden. Har vel nå sett programmet 5-6 gangen sammen med kompiser, blir bare ikke lei av å se disse folkene gå helt opp i sin hobby.

HifiLars er helt klart sjefen og et forbilde for oss alle!

Men, se å hiv ut den digitale projen Lars, og få inn en skikkelig crt!!!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hifi-delerium lastet jeg ned fra nettet og brant på ei skive for en stund siden. Har vel nå sett programmet 5-6 gangen sammen med kompiser, blir bare ikke lei av å se disse folkene gå helt opp i sin hobby.

HifiLars er helt klart sjefen og et forbilde for oss alle!

Men, se å hiv ut den digitale projen Lars, og få inn en skikkelig crt!!!
    det kan det nok hende han gjør når han får seg et annet sted å bo med plass nok. nå er det jo hull i veggen og projektoren inne i kjøkkenskapet. tviler sterkt på at crt,en får plass der...
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brukte en million på hjemmekino

Brukte en million på hjemmekino, er det noe galt i det kanskje? :wink:

Slår han til med en ny 9" Barco (Cine9 eller 909), blir jo hjemmekinoen oppgradert med ca 400K kr i tilegg til millionen. :shock: :wink:

Folk flest ville nok prioritert annerledes og satt pengene i en bolig og eller en dyr status symbol bil i stedet for en hjemme kino i million klassen, da får man underbuksene til å ligge i fred på vaskerommet i alle fall :wink: , men jeg synes det er helt klart positivt at enkelte hifi og hjemmekino guruer viser vei til et alternativ ikke fullt så vanlig A4 livsmønster. Ps: hadde jeg vunnet 3millioner i tipping , hadde nok en av milionene blitt brukt i en hjemme kino. :wink:

Imponerende hjemme kino anlegg forresten, hadde vært både gøy og interessant å opplevd det i aksjon. Ellers så vil jeg tro at kunsten å matche de forskjellige komponentene blir viktigere jo høyere opp i prisklassene man går, har selv hørt highend Hifi anlegg i 500k - 1M klassen, som er så grovkornet og hissig i diskant området, at helhets inntrykket blir en smule nedgradert. (kanskje det trengs en innspilling av ørene for at tingene skal falle på plass i sånne tilfeller. :wink: )

Kvaliteten på kilde materiale blir også ofte så nådeløst fremført på sånne super anlegg, at enkelte "kjente" innspillinger blir nærmest ubehagelige å høre/se på. Er kildematerialet også god nok og riktig match for anlegget, ja da er slike anlegg rein nytelse.

Mange i postingene over har skrevet om og nevnt å bruke penger på bil , jeg må innrømme at jeg aldri helt har forstått poenget med å kjøpe en status symbol bil til over 3-4 hundre tusen og oppover (det er jo mesteparten av allerede skattede penger rett inn til statskassen igjen i form av toll og avgifter, betaler vi ikke nok avgifter?), for meg er bil hovedsakelig et transport middel.

Ser ikke helt ”statusen” i å ta den dyrekjøpte bilen i salt og snøslaps til jobben hver dag på vinteren, mens man formelig hører tusenlappene knitre i takt med rustangrep og steinsprut, samtidig som man er avhengig av egne og andre trafikanters kjøreferdigheter på glattisen for om man får med seg status symbolet hjem igjen på kvelden.

Fordelen med dyre nye biler bortsett fra at folk som kjøper dem, betaler mye tilbake til statskassen, måtte være den økte sikkerheten i form av bedre konstruert karosseri med tanke på absorberende soner, avstiving av kupeen samt beltestrammere og kollisjons puter, men kjøper man en litt eldre bil med litt vekt og litt fysisk størrelse, for eksempel en Granada eller Mercedes (W123) får man litt av samme sikkerheten i en eldre bruksbil også.

Den eneste grunnen som jeg ser det til å bruke hundretusener på bil, måtte være for å kjøpe en arbeidsplass i form av en lastebil eller lignende, eller ha bil som hobby og kjøpe samleobjekter, eller helt spesielle modeller /muskel/sportsbiler, som man hadde stående i stua eller en oppvarmet garasje, mesteparten av året når været er dårlig, og kjørte med vidunderet noen fine sommerdager og nyte kjøre opplevelsen Maks . det blir det litt mer status i mine øyne, og en litt bedre investering enn en alt for dyr avgiftsbelagt bruks luksus bil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med ask4me2 i mye, spesielt hva angår bil. Når det er sagt, skal en være forsiktig med å kaste stein i glasshus. Jeg tror det er like mange som investerer i dyrt anlegg bare fordi det er status. Hvorfor i all verden ellers skal alle gutter prøve å imponere damene med det "feite" hjemmekinoanlegget sitt ? :wink:

Jeg påstår ikke at folk på Forumet kjøper dyre anlegg bare pga at det er status symbol, men en skal ikke være for rask til å fornekte at mye av det en bruker penger på i hjemmekinoen strengt tatt ikke er "nødvendig". Her er noen eksempler som svir for alle og enhver:

1) Kabler - hvem hører egentlig forskjell ? I følge Snickers IS overgår Biltema kabler Monster (jeg har selv Monster)

2) Å ha et anlegg til 1 mill i en blokkleilighet med begrensede lyttemuligheter og der akkustikken nok ikke er 100% er vel ikke så mye bedre enn å kjøpe en Ferrari til 1 mill for bruk på norske veier der fartsgrensen er 80 km/t ?

3) Status: Det er utrolig hva folk gjør på minHjemmekino for å øke sin egen rangering. Det ble ramaskrik da mange mistet stemmer pga sletting av "IKKE MEDLEMMER". Er ikke dette statusjag, så vet ikke jeg :wink:

4) Kinostoler: Mange kjøper disse for å få ekte kino-følelse og at det er fint å se på. Alle er vel enige om at kinostoler er mye vondere å sitte i enn en stressless ?

He-he. Regner med å få mye pepper for dette innlegget. :lol:

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er mye fornuftig i det du sier. Jeg tror likevel det er relativt færre som har hjemmekino som statussymbol, enn f.eks. bil. Grunnen til det er at det ikke er noe du viser utad, med unntak av sider som minHjemmkino da... Hjemmekino'en din vil de færreste se.

Hvis jeg bruker meg selv som eksempel så er det kun mine nærmeste venner og familien som har en anelse om min hjemmekino og hva den eventuelt koster. Alle andre har ingen peiling på hvordan/hva jeg har hjemme.

Innenfor alle hobbyer så finnes det muligheter for å brenne av enorme summer. Jeg ser ikke problemet med det så lenge en selv mener at det er fornuftig pengebruk. Jeg synes ikke det er unormalt å bruke noen hundre tusen på anlegg dersom du har mulighet for det. Jeg ville mye heller gjort det enn å kjøpe f.eks. en rimelig dyr bil. Da kan jeg fint klare meg med noe billigere. Det hele er snakk om prioriteringer.

Det jeg derimot er veldig motstander er "vulgær" pengebruk ala kjendiser. F.eks. når en artist, som ikke har noe forhold til hjemmekino eller noen interesse av det, brenner av en mill. eller to på å sprite opp huset sitt. Samtidig brenner personen av minst like mye på andre lususvarer. Synes mye av det som f.eks. vises på MTV cribs er kvalmt. Det ligger ingen sjel bak det. Det er bare SHOW-OFF! Det er sterilt. Det ligger ingen genuin interesse bak det...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller ikke at en hjemme kino er noe status symbol på samme måten som gjerne dyre biler er det. Skal man imponere dama, er vel neppe en projektor i kjøkken skapet eller en 85 kg 649x390x1131 Barco projektor i stuetaket det helt store.... eller dvs. det er det helt store :wink:

En annen ting som jeg synes er litt farlig, er at man lett setter likhets tegn mellom god lyd/bilde kvalitet, og pris. I de fleste tilfellene tror jeg nok det er en sammenheng, at man får det man betaler for, men er redd for at enkelte hifi aktører tyr til keiserens nye klær teknikken og sier at det er noe galt med brukeren hvis han påpeker noe galt og ikke er fornøyd med lyden eller bildet.

Mener derfor at det er veldig viktig at fagpressen som tester utstyr, er så nøytrale og ærlige som mulig, med å få fram de neggative sidene med forskjellige produkter også, ikke bare de possitive, som man gjerne leser mest om, og man ikke får rost høyt nokk bare prisen er astronomisk.

Litt påfallene hvordan utstyre "pakkes" inn i glass og ramme og utstyres med steinplater ol. Greit nokk hvis det kan forbedre lyden og utseende noe, men det er de indre kvalitetene man vel egentlig er ute etter med hjemme kino utstyr, og hvor godt det kommer frem ved bruk som teller.

Mye av dette innpakknings jaget, minner litt om det å gjøre tingene om til status symboler, en hjemmekino skal etter min mening ta seg best ut i bruk og med lysene i rommet slukket. :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg derimot er veldig motstander er "vulgær" pengebruk ala kjendiser. F.eks. når en artist, som ikke har noe forhold til hjemmekino eller noen interesse av det, brenner av en mill. eller to på å sprite opp huset sitt. Samtidig brenner personen av minst like mye på andre lususvarer. Synes mye av det som f.eks. vises på MTV cribs er kvalmt. Det ligger ingen sjel bak det. Det er bare SHOW-OFF! Det er sterilt. Det ligger ingen genuin interesse bak det...
    Dette er jeg helt enig i. Blir dårlig når jeg ser disse kjendisene i Hollywood osv. som har veldig dyre anlegg bare for "show-off". Det ligger som du sier ikke noe sjel bak det. De kunne sikkert like gjerne klart seg med et kombi-anlegg fra Elkjøp. Men det er jo ikke noe å briefe med...

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Ikke dårlig

Var bra det han hadde på den tid.
    Er ikke så dårlig det han har i dag heller.
    4 Stk B&W 801D, + en del annet utstyr

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •