SACD II kommer i høst

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SACD II kommer i høst

http://www.highfidelityreview.com/ne...umber=19363192

Jeg har tidligere advart folk mot å bruke penger på både SACD og DVD-Audio da begge formatene, på tross av at de har vært flere år på markedet, enda er å betrakte som prototyper.

Robert-

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må protestere litt der. Kanskje de er å ansé som prototyper, CD-en har jo 20 år på baken, men en DVD-audio høres allikevel mye bedre ut enn en CD, spesielt moro er det for alle med et surroundanlegg. At man må kjøpe en spiller til et format som kanskje ikke tar av, er jo ingen unnskyldning da det fins mange multiformatspillere. En DVD-audio/SACD koster jo like mye som en CD også, så det er vel verdt å prøve ut, synes du ikke?

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste bare raskt gjennom, men jeg kan ikke se at det har så stor betydning.
    SACD får en Video del og bedre kopibeskyttelse.

Her har Sony/Philips en gylden mulighet til å "tryne" hele SACD formatet om de ønsker å gjøre det. Jeg er ikke sikker på om Sony/Philips er sterke nok til å dominere markedet gjennom en standard, men de har absolutt resurser nok til å rote det godt til med flere formater på markedet.
    (SACD vs DVD-Audio f eks)

HD-DVD med DVD-Audio/SACD kvalitet på lyden håper jeg kommer om ikke så mange år.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Må protestere litt der. Kanskje de er å ansé som prototyper, CD-en har jo 20 år på baken, men en DVD-audio høres allikevel mye bedre ut enn en CD, spesielt moro er det for alle med et surroundanlegg.
    Med prototype mener jeg ikke at lydkvaliteten ikke er god, men at SACD og DVD-Audio enda ikke har funnet sin form når det gjelder spillere.

CD og DVD-Video er ikke prototyper fordi:
    -så og si alle spillere har digitalutgang og produsentene er enige om formatene på disse slik at man kan bruke utstyr fra forskjellige merker om hverandre. Også billige spillere har digitalutgang. Digitalutgangen vil også levere all informasjonen som ligger på platen.
    -alle dekodere for Dolby Digital har idag basisfunksjonalitet for surround slik som phantom mode, innstilling av tidsforsinkelse for surroundkanaler og overføring av lavfrekvent lyd til den eller de kanalene hvor dette kan bli gjengitt.

SACD og DVD-Audio bør enda betraktes som prototyper fordi:
    -Det er kun noen få og meget dyre spillere som har digitalutganger for SACD og DVD-Audio, men de har alle sine egne og ukompatible løsninger. Mange gjør dette kun for 2 kanaler og enkelte reduserer også oppløsningen slik som for eksempel Pioneer som reduserer SACD til 88,2kHz PCM.
    -Få av spillerne har vanlig basisfunksjonalitet for surround og blandt flere av de som påstår å ha dette har kun dette for andre lydformater. At LFE er 10dB for lav er også en feil som er veldig vanlig blandt disse spillerne.

Før man vet hva man får når man kjøper en spiller for SACD eller DVD-Audio vil i alle fall ikke jeg kalle de for annet enn prototyper.

Ja, selvsagt vil SACD II kunne være bedre enn dagens SACD, men hva med alle de som har betalt dyrt for sin prototypespiller og som nå finner ut at nye utgivelser på SACD ikke vil kunne spilles av?

Robert-

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må man også ta med at MANGE utgivelser er gitt ut som "hybrid" skiver.. Som de fleste vet er dette en skive med både SACD og cd lag på... Disse vil jo fortsatt virke, om ikke annet som vanlige cd'er.

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Nå må man også ta med at MANGE utgivelser er gitt ut som "hybrid" skiver.. Som de fleste vet er dette en skive med både SACD og cd lag på... Disse vil jo fortsatt virke, om ikke annet som vanlige cd'er.
    Problemet er spillerne, ikke platene. Jeg regner med at de nye spillerne vil kunne spille av dagens SACD-er.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar Pioneer dv75ai og omgjør til 88khz pcm når dvd-a og sacd signaler går ut gjennom firewireutgangen sier du???

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shyfer
    Tar Pioneer dv75ai og omgjør til 88khz pcm når dvd-a og sacd signaler går ut gjennom firewireutgangen sier du???
    Sjekket litt og det var visst i receiveren den gjorde dette, for SACD.

Robert-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •