Tandberg båndopptaker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg båndopptaker

Tandberg 741B stereobåndopptaker som ble reddet fra "container-døden" våren 2003. En litt artig sak er at den har 2 helt uavhengige forsterkere! Dette tillater for eksempel at man kan høre på det ene sporet mens man spiller inn på det andre. Lydkvaliteten er helt utrolig, spesielt på største hastighet. Den inneholder ingen transistorer, men til gjengjeld 9 radiorør. De innebyggede høyttalerne er på 3 ohm. Denne spilleren er fra 1963 eller 64, altså over 40 år gammel. Prislappen sitter fortsatt på, og den kostet 1495 kroner. Den har ikke vært mye brukt, så den er nesten som ny både teknisk og utseendemessig. Jeg tør påstå at den tåler sammenlikning med moderne Hifi-utstyr. (kommentarer til dette?)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten alt Tandberg tåler sammenlikning med moderne utstyr, eller rettere sagt, det meste moderne utstyr tåler sammenlikning med gammelt Tandberg.......

Newcomer Johnny Rivers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er av den gode gamle. Jeg har hatt noen 9100xèr, (og har en enda) med de var det mye plunder med logikkstyringen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utviklingen går ikke videre.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TD 20 var sikkert bedre maskiner. Jeg for min del kjøpte meg en Otari fra en nærradiostasjon for å høre på mine gamle 70-tallsopptak. Den er robust som en traktor.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TD 20 A SE er en drøm jeg har, og har hatt et halvt liv, hvem vet om den blir realisert en dag ?
    Ellers, litt kontroversielt kanskje, men man kan jo prøve selv, bånd er ikke helt ute av bildet. Jeg gjør opptak fra en Tandberg TPT 3001A tuner, dvd spiller og platespiller til min Nakamichi LX5 kassette, og lyden er meget bra den. Med analog bånd blir der et liv, en varme og glød i musikken der gjør at man bare vil lytte å lytte.
    Man kan kalde sacd og cd perfekt alt man vil, men som mange har oppdaget er rett frekvensgang sjelden å foretrekke. Hifi er så mange ting, gjør dine egne erfaringer og nyt musikken, det vil gjøre dig lykkelig !

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar deg en ringerunde til nærradiostasjonene rundt omkring skal det godt gjøres at du ikke støter på en TD20: http://www.nrhf.no/t-td-20A.jpg Der står Tandberg, Revox og Otari og støver ned etter at de gikk over til hardisk.

Legger ut bilde av min gamle dame:-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel fortsatt en tilårskommen analog Revox båndopptager som går for å være blant det aller beste inn/avspillingsmediet til dags dato uansett pris.

Disse master båndopptagerne har jo et brukbart dynamikkområde også og må på ingen måte sammenliknes med gammeldagse kassetter.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en A77: http://www.reeltoreel.de/Revox/Images/A77-400.jpg
    Er ikke sikker på om den gjorde bedre opptak enn 9100x, men den hadde mye bedre byggekvalitet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fikk denne her for noen dager siden....gull av "gråstein" skal jeg si det kort!
    den har en sjokkerende dynamikk ut av de 10-15wattene som blåser av veien mye til dels en 200watter jeg har...det er snakk om stativhøyttalere men jeg har erfart at de ikke funker skikkelig før etter 50-60watt. jah, 50-60 moderne yallawatt. denne tandbergen leverer så det joomer :shock: skal gjøre noen småjusteringer osv først før jeg dømmer den. tviler likevel ikke på den konkurerer med nye amper til 10k eller rundt der.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    fikk denne her for noen dager siden....gull av "gråstein" skal jeg si det kort!
    den har en sjokkerende dynamikk ut av de 10-15wattene som blåser av veien mye til dels en 200watter jeg har...
    Det er en TR-200 M du har der? Den har isåfall 2x20w i 4 ohm hvis jeg ikke husker feil. Byggeår 1971-74. Artig at den blir tatt vare på Jeg savner fremdeles min gamle Huldra 10... Klarte å vrake den på en hjemme-alene-fest...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    den har en sjokkerende dynamikk ut av de 10-15wattene som blåser av veien mye til dels en 200watter jeg har...
    Det må være den kompromissløse Vincenten du skryter ustoppelig av det :lol:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man velge mellom en lada og en skoda må man argumentere for en av de, selv om ingen av de er særlig til revolusjon.
    ta prisen til tr200, pluss på inflasjon så er du uansett ikke langt fra 10k eller mer, og 10-15watt mot 200. hva koster?
    forsåvitt hadde det ingenting her å gjøre.... :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0