Egen kurs gir bedre lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Egen kurs gir bedre lyd?

Etter å ha lest Snickers' nye tråd, der det var en som dro opp dette med at "egen kurs gir litt bedre lyd", begynner jeg å lure. Sålenge sikringene ligger inne, henger jo hele det elektriske anlegget i huset sammen, altså sikringsskapet fungerer bare som en stor koblingsboks. Det er jo ikke uten grunn at hvis du bruker en gammel mixmaster på kjøkkenkursen, får du støy på tv'en som står på stuekursen. Det skal jo sies at ovennevnte siterte også sa "I kombinasjon med nettfilter", og da er jeg med på at det er rom for forbedring.
    Jeg vet at veldig mange legger opp egne kurser til anlegget, men har det egentlig noe for seg? (Med tanke på lyd, vet at mange har så store kraftverk at de MÅ ha egne kurser) :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første: Mixmasteren slår inn via luften og ikke via strømen.

Ellers vil en egen kurs gi deg minst 2 fordeler:

Du får mer strøm dedikert til anlegget. Planene mine nå er 3-4 egne kurser til anlegget, + at TV får lov å bli koblet til den opprinnelige kursen. Jeg skal ha 1 eller 2 til subwoofere. De trekker så mye strøm at i dag blinker det heftig i lyset når jeg drar på med en 12" subwoofer. Med 2 stk 15" har jeg på følelsen at de bør ha hver sin. Videre vil jeg ha effekttrinnene koblet til en egen kurs, slik at dersom de skal ha mye støm et øyeblikk stjeler de ikke ressurser fra resten av anlegget. Den siste kursen blir dedikert signalkilde/preamp slik at disse får renest mulig strøm. For å ta den helt ut vil jeg samtidig trekke inn en ny inntakskabel på minst 16-20 kvmm.

For det andre er det en fordel å separere kursene så tidlig som mulig, slik at det blir lengst mulig vei for høyfrekvent støy å vandre fra en boks til en annen. For å ta den helt ut kan man vurdere å sette transientfiltre i sikringsskapet også. Da kan man sette et strømbegrensende filter på signalkildekursen og et rent notch-filter på effektkrevende kurser. Smeltesikringer er jo det mest opplagte valget for effekttrinn her.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    HiFi-delirium?

Husk å sjekke med hvilken strømlevrandør som tilbyr best HiFi-strøm. :lol:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blinker lysa i huset ditt så har du nok for liten strømkapasitet en eller annen plass i forsterkeren...husker når jeg gikk fra rotel 60watter til 200. alt som blinket i ville vesten med rotel og store høyttalere var helt borte når den nye fikk levere JEVN og stabil strøm...istedenfor å trekke kraftige småpulser hele tiden.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på om den er bygget med stor trafo og mindre kondiser, eller om det er en mengde kondiser og mindre trafo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har STORE amp'er kan jeg se at dette vil gi en gevinst i forhold til total mengde strøm. Jeg fikk lagt opp ny kurs til anlegget, men kan dessverre ikke si at jeg synes denne oppgraderingen var verdt det. Sikkert andre som kan mene noe annet, men i mitt tilfelle gjorde det forsvinnende lite. Kan heller ikke si at jeg hører forskjell om jeg kobler til en lampe eller noe annet på kursen samtidig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •