Hvor dyrt må det være for at det skal være bra? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    apropo olje, det er stor forskjell....hele motorlyden og vibrasjonen fra den endret seg når jeg gikk fra billig shell til helsyntetisk castrol. og det var IKKE placebo. en del eldre audier kakler på noen typer olje... :wink:
    Gamle audier kakler uansett ved oppstart siden de har hydrauliske ventilløftere. Godt mulig den kakler mindre ved bruk av tynnere olje.

OT slutt.

Placebo kan være vanskelig å bedømme. Man vil helst høre bedringer! Selv har jeg masse biltema kabler i mitt budsjett surrerundt anlegg (spesiellt kobber ht kabler).

Mvh
    for å trekke oljemetaforen sålangt som overhodet mulig vil jeg si at det er med olje som med hifi, det er hvaslags utstyr du bruker det sammen med som avgjør.
    ville være meningsløst av meg å bruke superduper ultraXtreme olje i min gamle BSA motorsykkel, hvor klaringene i motoren er såpass generøse, og effekten så lav, at den faktisk har best av litt tjukkere olje.
    alle biprodukter av romforskingen er bortkasta på en sånn sykkel, på samme måte som et par nordost valhalla kabler neppe får en united kassettradio til å høres bedre ut.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Biltema reklamerer med å være billig, men produktene er ikke dårlige av den grunn. Ta f.eks biloljen som selges til kr 190 (syntetisk) vs ca 500 kr på bensinstasjon (f.eks Shell olje). NAF har konkludert med at olja på Biltema er like god, men folk betaler likevel kr 500 på Shell. Verden ønsker å bedras + det koster å markedsføre.

Det samme gjelder vel kabler. Mange på AVForum har konkludert med at disse er like gode som f.eks Monster, men allikevel kjøper mange Monster (inkl megselv).

Dette skyldes merkevarebygging og folks tiltro til produktet. De som ikke har peiling eller tid til å sette seg inn i produktet, kjøper det dyre og mest kjente for å være på den sikre siden. En får som oftest det en betaler for, men ikke alltid. Det er dog sjelden at det dyre produktet er dårligere enn det billige. Altså en betaler for sikkerheten ! Hadde Snickers IS fortalt meg at det er bortkastet å kjøpe Monster kabler vs Biltema hadde jeg kjøpt Biltema kabler. Nå er det dog for sent !

Til slutt: Har du kjøpt at stereoanlegg til kr 100 000 klinger det ikke riktig å si at du har kabler til Biltema til kr 10/meter :wink: En kjøper ikke Porsche med vindusviskere fra Biltema :wink:
    Og jeg fyller ikke olje fra biltema på min vinterbil fra 1983 engang, bilen i avataren min slutter å gå i ren protest og sympati hvis den kommer nærmere enn 1km fra en annen bil som går på biltemaolje.

Fin sammenligning og du har i mange tilfeller helt sikkert rett, men biltemaolje er IKKE det samme som dyrere oljer.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor trenger dyre komponenter svært dyre kabler, mens billige komponenter "greier seg med de litt mer rimeligere"? Burde ikke spesielt de dyre komponentene være konstruert slik at de takler alle typer kabler uten å få sammenbrudd? Hvorfor trenger dyrere komponenter egne kurs, mens billigere komponenter kan tilkobles kjøkkenkontakten uten problem? Burde ikke spesielt de dyrere komponentene inneholde filtre som fjerner støy fra kjøleskap, vaskemaskiner og slikt - når det er påbudt hos de billige komponentene? Hva er det som gjør at dyre "kvalitetskomponenter" ofte kan ha jordfeil, brumming eller susing i høyttalerne, mens kjøkkenradioen til mor aldri opplever slikt?

Hva er kvalitet?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hvorfor trenger dyre komponenter svært dyre kabler, mens billige komponenter "greier seg med de litt mer rimeligere"? Burde ikke spesielt de dyre komponentene være konstruert slik at de takler alle typer kabler uten å få sammenbrudd? Hvorfor trenger dyrere komponenter egne kurs, mens billigere komponenter kan tilkobles kjøkkenkontakten uten problem? Burde ikke spesielt de dyrere komponentene inneholde filtre som fjerner støy fra kjøleskap, vaskemaskiner og slikt - når det er påbudt hos de billige komponentene? Hva er det som gjør at dyre "kvalitetskomponenter" ofte kan ha jordfeil, brumming eller susing i høyttalerne, mens kjøkkenradioen til mor aldri opplever slikt?

Hva er kvalitet?
    Den var ikke værst, godt spørsmål.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får meg blir det litt rart at en som har en DVD spiller til 41K anbefaler meg å kjøpe Biltema kabler :wink: Men jeg liker det ! Er Biltema godt nok for Snickers er det definitivt godt nok for meg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg gjerne å gå litt opp i pris, men ikke til flere tusen kroner pr signalkabel. Heller ikke vil jeg anbefale deg å velge kabler utifra prisnivå: Dersom utstyret ditt koster sånn og sånn bør du ha kabler til sånn og sånn pris." Hvilken garanti har vi for at ikke billigkabelen fra "Gunnars kabel og snackbar" er bedre enn den dyreste kabelen fra "Scientific cables"?

Ellers vil jeg vel si at dyre komponenter ofte er i stand til å gi enda større kontraster i musikken. Det gjør at støy fra kjøleskap m.m. (som man aldri kan fjerne 100%) vil være lettere å høre med større kontrastforskjell. Dessuten, skal man fjerne støy på en billig måte går det utover strømreservene i en forsterker. Alternativene er:Et dyrt filter, et dårlig filter, et filter som ødelegger lyden, eller ikke noe filter i det heletatt. For meg er første og siste alternativ de eneste aktuelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jævli bra så langt :lol:

Men som ingengiør så pleier jeg å gå en teknisk vei mot løsning på f.eks en signalkabel. Først så finner jeg ut hva kabelen rent teknisk skal løse av oppgave. Dvs at en liste satt opp omtrent slik:

1 frekvensområde, det bør kunne overføres uten at det endres noe sted i spekteret.
    2. termineringen skal være god, skikkelige kontakter i hver ende
    3. Den bør dimensjoneres i henhold til den faktiske effekt som skal gå igjennom den.
    4. kabelen skal være skikkelig håndverksmessig utført. Dvs loddinger etc skal være 100%
    5. Den skal være kortest mulig.

Så har vi miljøet den skal fungere i:
    1. trenger den skjerming?
    2. store mekaniske belastninger ?
    3.Det skal se sånn nogenlunde vettugt ut !

Til den første lista så har jeg støtte av noen kompisser som forsker på kabler ved Sintef, mye interesant derifra. Dessuten finnes det mange DIY folk med peiling, men de blir dobbeltsjekka. Og ikke minst så er det ørene mine som avgjør tilslutt.

Men der det er mest å hente er i grensesnittet mellom leder og halvleder(isolasjon). Dette pga av vekselstrøm ledes hovedsaklig i materiales overflate. Med en viss varsiasjon basert på amplitude(volt) og mendge(ampere), Deretter så har de forskjellige materialene forskjellige evner til å lede strøm ved forskjellige frekvenser.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Energy
    Men der det er mest å hente er i grensesnittet mellom leder og halvleder(isolasjon). Dette pga av vekselstrøm ledes hovedsaklig i materiales overflate. Med en viss varsiasjon basert på amplitude(volt) og mendge(ampere), Deretter så har de forskjellige materialene forskjellige evner til å lede strøm ved forskjellige frekvenser.
    Med fare for å bli saklig: Det stemmer at vekselstrøm har en tendens til å søke mot lederens overflate med økende frekvens. Men audiofrekvenser går helt ned til 20Hz. Det er vel en etablert sannhet (som sikkert har modifikasjoner) at bassignaler benytter hele tverrsnittet av lederen, mens diskanten hovedsaklig bruker overflaten av lederen.

Dette er også eneste grunnen jeg kan se for at man skulle få noen nytte av bi-wiring: Hvis man har en kabel med tykt tverrsnitt for bassen, og en tynnere kabel, f.eks. belagt med sølv for diskanten slik at diskantsignalene får lett bevegelse i overflaten. Bi-wiring uten variasjon mellom kablene til de ulike frekvensene har etter min mening ingenting for seg ut over å øke tverrsnittet (og som tidligere nevnt er tverrsnittet av mindre betydning for diskanten).

Mange som forsøker å sette seg inn i kablingsteori titter ofte på kabler for høyfrekvente signaler og problemer og løsninger der. Men mange av disse effektene er neglisjerbare for analog audio. Det er forskjell på kHz og MHz...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "billige" komponenter så hører du rett og slett ikke forskell om du bruker billige kabler eller en gammel lampeledning.
    Feks så er det liten vits å kjøre Hiend høytalere på en billig forsterker, da vil forsterkeren bli det svakeste leddet.
    Når dB Euforian (elteks go høytaler) ble introdusert så ble den nesten slakta i testen (lyd&bilde). Test panelet hadde prøvd en rekke forskjellige høytalerkabler uten å få noe forskjell. Men de hadde en mistanke om at det var brukt for billig kabel inne i høytaleren (Supra Ply var brukt) Så de leverte høytaleren tilbake og sa at de ikke var fornøyd, men tror kansje det var den innvendige kableen. Samt de annbefalte en god kabel.
    Eltek bytta innvendig kabel og sendte en ny test ble gjort, resultat ble at høytaleren fikk kjempe god kritikk og endte opp til å bli årets produkt..

Det at du ikke hører jordfeil osv på billige kjøkkenradioen er fordi det elektronikken er ikke så følsom som den som er litt dyrere.
    Det gjelder både for støy og musikk..

Hva er kvalitet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VidarF
    Eltek bytta innvendig kabel og sendte en ny test ble gjort, resultat ble at høytaleren fikk kjempe god kritikk og endte opp til å bli årets produkt..
    Den virkelige testen her ville vært en ABX-blindtest med to par dynaBel Euforia der eneste forskjell var intern kabling. Og det er vel også et spørsmål om hvor dyr kabel de byttet til. Var den vesentlig dyrere eller bare litt annerledes?

Jeg har hørt mange slags høyttalere på masse forskjellig utstyr i ulike rom med ulike plasseringsvalg. Og selv om hovedregelen er at mer påkostet utstyr er bedre enn mindre påkostet utstyr, så er det store kvalitetsmessige variasjoner innenfor samme prisklasse. Personlig synes jeg f.eks. at dynaBel S33 er en mindre komplett høyttaler enn mange rimeligere modeller i Elteks sortiment.

For meg er det kombinasjonen av rommet, høyttalerne og disses plassering som utgjør de største variasjonene i lyd. Deretter kommer forsterkere og lydkilder. Til sist kabling. Rommet er i så måte det som kanskje er mest neglisjert i testsammenheng. Antallet mennesker, møblering etc. påvirker lydkvaliteten i hørbar grad. Forskjellen kan være stor på om gardiner er trukket for eller ei.

Ofte er det rimelige rom- og plasseringstweaks som gir de største utslagene. Jeg ville personlig jobbe mye med slikt før jeg begynner å bytte ut kabler i jakten på optimal lyd.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Energy
    Det ville vært fint om noen kunne beskrive "signalets" variasjon, dvs. signalets plassering i kabelvandringen, i en "normal" leder fra 20Hz til 20KHz? eks. hvor er skjæringspunktet i Hz hvor signalet begynner å krype vekk fra kjernen i lederen og krabbe mot lederens ytterkant? :?:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ABX og blind testing høres som en god ide i mange tilfeller, men har man f.eks to par like høytalere i lytterommet samtidig, kan det passive parret som ikke spiller være med på å farge lyden, på lik linje eller til og med mer enn gardiner, antall lyttere osv.

Har ellers intrykk av at det er en del "overto" ut å går i hifi verdenen, man betaler i mange tilfeller mye for selve utseende og der yttre designet på forsterkere, kabler, høytalere osv. Blind testing er ofte med på å bekrefte dette.

Hvor dyrt utstyret trenger å være for å være bra er vel opp til hver enkelt å avgjøre, ut i fra lytting, synergi effekter mellom komponenter ol.

Et annet spørsmå burde muligens være hvor dyrt trenger utstyret å være for å imponere andre (naboen/ venner og kjennte) , og da er ikke nødvendigvis lydkvaliteten første prioritet. :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ABX og blind testing høres som en god ide i mange tilfeller, men har man f.eks to par like høytalere i lytterommet samtidig, kan det passive parret som ikke spiller være med på å farge lyden, på lik linje eller til og med mer enn gardiner, antall lyttere osv.
    Det er helt korrekt. Og ikke bare det. Man må flytte høytalerne for hvert bytte, slik at de to parene som testes har samme plassering når de lyttes til (ihvertfall i caset hvor eneste forskjell er internkabling), og dette på en måte så lytterne ikke vet hvilket par de lytter til. Gjennomføring av god ABX-testing er en kunst.

Så en gang en blindtest av høyttalerkabling i et blad som ikke finnes lenger (tror det het Hifi & elektronikk). De hadde 10 mennesker med på testen. De testet rimelig mot dyr kabel. De fikk vite merkene og skulle så angi hvilken kabel de trodde de lyttet til for hvert bytte.

Av lytterne var det kun 2 som klarte å skille kablene fra hverandre. Av disse hadde igjen den ene konsekvent byttet om på hvilken kabel han trodde han lyttet til. Det sier vel noe om hvordan vi har ulike preferanser og at vi ofte påvirkes av hva vi vet om et produkt når vi lytter til det. Når vi ikke vet hva vi lytter til, kan vi gjerne oppfatte et billig produkt som å ha dyre kvaliteter og motsatt...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som mange her tror hifi er en grensesprengende vitenskap som stadig trosser de etablerte fysiskse modeller. Og at en hifi-komponent er et uhyre ømfintlig element som kan føle de minste strømvariasjoner, jordmagnetisme og hva det måtte være.

Vel, dersom det virkelig var slik vil jeg påstå at ingeniøren som designet dette produktet har gjort en utrolig dårlig jobb. En hifikomponent som selges på det norske markedet må designes etter forholdene. Altså at det skal stå i en typisk norsk stue, i et typisk norsk strømnett. Om det trengs filtre for å fjerne støy i strømnettet så får en sette på dette. Om disse filtrene er for dårlige for å reprodusere highend lyd så får man utvikle bedre filtre. Og dersom produktet brummer ved jordfeil ol. så får man sørge for at det ikke gjør det. Vi har sendt satelitter til Saturn. Vi skal greie og designe et hifi-anlegg som fungerer uansett hvilken strømkurs det er tilkoblet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første så gir vel mange produsenter blanke i det norske strømnettet som både er sært og eies av relativt få mennesker. For det andre er det svært sjelden at utstyr ikke fungerer i det norske strømnettet. Om rakettene og satelittene ikke har så høy "fidelity" så fungerer de i hvertfall.

Videre er hørbarheten viktig. 10% forvrengning er ikke alltid det samme som 10% forvrengning i en annen sammenheng. Skin-effekten har for eksempel erfaringsmessig mye mer å si enn konduktiviteten til materialet. Dersom man forsølver en kobberleder har det en tendens til å lyde hvesete. Selve forvrengningen synker vel totalt sett, men blir mye mer hørbar. (Mange kaller dette detaler :lol: ). Når man da begynner å blande inn gull i kabler kan det liksom ikke forsvares på annen måte enn som middel for å få opp prisen.

Men igjen vil godt konstruert utstyr ofte undertrykke kabelens egenskaper. (i motsetning til det mange hevder) Men så er også kontruktørens bevisste valg svært avgjørende oppi det hele.

Musical Fidelity har konstruert en forforsterker som leverer 20W RMS. Det sier seg selv at denne kan levere strøm og spenning relativt uavhengig av kabelens egenskaper, mens en forforsterker som har 1kohm utimpedans vil stille store krav til kabelens behandling av det langt mer ømfintlige signalet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Så en gang en blindtest av høyttalerkabling i et blad som ikke finnes lenger (tror det het Hifi & elektronikk). De hadde 10 mennesker med på testen. De testet rimelig mot dyr kabel. De fikk vite merkene og skulle så angi hvilken kabel de trodde de lyttet til for hvert bytte.
    Det minnte meg litt om denne strømkabel testen :wink: http://tinyurl.com/5qp4z tidligere diskutert her forumet http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14962

Det virker som mange her tror hifi er en grensesprengende vitenskap som stadig trosser de etablerte fysiskse modeller. Og at en hifi-komponent er et uhyre ømfintlig element som kan føle de minste strømvariasjoner, jordmagnetisme og hva det måtte være.
    Litt av poenget som jeg ser det er at det er nettop at high end HiFi er en grensesprengende vitenskap, som hele tiden prøver å otimalisere for til slutt gi en mer troverdig lydgjengivelse.

Med bruk av komponenter med veldig små avik og høy nøyaktighet, enkle og reine signal veier uten for mye sikringskretsløp, tilbakemeldinger kondensatorer i signalveien ol, blir high end utstyr ofte mer følsom for feil utenfra, både el.nett og signal kabler og kabler generellt.

Vel, dersom det virkelig var slik vil jeg påstå at ingeniøren som designet dette produktet har gjort en utrolig dårlig jobb. En hifikomponent som selges på det norske markedet må designes etter forholdene. Altså at det skal stå i en typisk norsk stue, i et typisk norsk strømnett. Om det trengs filtre for å fjerne støy i strømnettet så får en sette på dette. Om disse filtrene er for dårlige for å reprodusere highend lyd så får man utvikle bedre filtre. Og dersom produktet brummer ved jordfeil ol. så får man sørge for at det ikke gjør det. Vi har sendt satelitter til Saturn. Vi skal greie og designe et hifi-anlegg som fungerer uansett hvilken strømkurs det er tilkoblet.
    Du er nok inne på noe vesentlig, og jeg er langt på vei enig, men jeg mener dette gjelder for vanlig forbruker elektronikk, snakker man om "blodtrimmede" high end komponenter, gelder jo regelen at anlegget ikke er bedre enn det svakeste ledd. Dumt å gi et virkelig bra anlegg, dårlige arbeidsforhold.

Nesten som å bruke den billigste biltema motoroljen på en dyr sportbil. mulig det går greit en stund, men det føles i alle fall ikke riktig. Ville være redd for å ta ut så mange hestekrefter under disse ikke optimale forholdene også.

Ellers så er analogien med med motorolje ganske bra, tar man med hvor viktig oljefilteret (hjelper lite med god olje hvis det ikke blir oljetrykk pga tett filter) er for en motor og filtrering og tilførselen av luft og riktig drivsoff er man vel nesten i mål. :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nesten som å bruke den billigste biltema motoroljen på en dyr sportbil. mulig det går greit en stund, men det føles i alle fall ikke riktig. Ville være redd for å ta ut så mange hestekrefter under disse ikke optimale forholdene også.
    Poenget er vel at den DYRESTE Biltema-motoroljen (fullsyntetisk) er rimeligere enn den rimeligste merkeoljen på bensinstasjonene. Og den er testet av Motor til å yte like godt som gode, fullsyntiske merkeoljer. Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å bruke den til en hvilken som helst bil, ihvertfall, gitt at den ikke trenger spesialolje, selvsagt.

Det er uansett mange rare paralleller man kunne trukket til andre ting. F.eks. kunne man snakke om at alle rør som leder væske i en bil skulle ha eksakt samme lengde (tilsvarende påstanden om at alle kabler i et High End oppsett skal være eksakt 4,xxx meter)... Tror mekanikerne ville tittet rart på deg da...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Splittet ut en tråd om skin-effekt i kabler til Kabel-kategorien. Link: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=16624 ]

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    [Moderator: Splittet ut en tråd om skin-effekt i kabler til Kabel-kategorien. Link: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=16624 ]
    Hvor ble jeg av?????????? Åh........der fant jeg det
    Blir litt svimmel av all denne surfingen

For å referere en kabelteknisk produsentguru, fra Norge: Det finnes IKKE dokumentasjon for at det er BEDRE kvalitet på kabel som koster mer enn kr. 100,- pr. meter! Dvs. MAX kr. 100,- meter for kabel, UANSETT bruk! Alt annet må vel bli "JÅLERI"
    :shock:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scirocco
    Litt av poenget som jeg ser det er at det er nettop at high end HiFi er en grensesprengende vitenskap, som hele tiden prøver å otimalisere for til slutt gi en mer troverdig lydgjengivelse.
    Hvis man går ut fra at målet skal være en absolutt troverdig lydgjengivelse, vil man noengang komme i mål? jeg tror ikke det. man er uansett oppmerksom på at man sitter i sin egen stue, og lyden komer fra 2 "bokser". Med fare for å bevege meg inn på noe så udiskutert og ømfintlig som psykologi; Er ikke egentlig målet å "føle" mest mulig? Alle som liker musikk, vet at de føler noe når de hører på musikken de liker. Ønsker "Hi-end" folket å føle mer ved å oppgradere, og stadig lete etter andre løsninger for å gjøre lyden bedre? Vil de noengang bli fornøyd med den fremgangsmåten? Eller ligger egentlig den avgjørende faktoren i "tenkemåten" til den enkelte om musikk, og hva det bør være? Hjernen er utvilsomt det aller viktigste man har i lyd/bilde-sammenheng, og den minst diskuterte. Er det egentlig mulig å kose seg like mye med et billig anlegg som et til flerfoldige tusen ved å endre sin tankemåte? Nei, jeg tror at den grensesprengende vitenskapen aldri vil komme i mål, så lenge målet er å tilfredstille alle kjøperes sinn.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •