Diverse begreper

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diverse begreper

Som allerede nevnt et par ganger så er jeg veldig nybegynner når det kommer til dette med HiFi og jeg har lett mange steder for å finne et slags leksikon / en guide som jeg kan bruke når jeg trenger hjelp med noe. Når jeg finner en forklaring på noe så er de ofte avvikende fra hverandre.

Akkurat nå har jeg heller ikke noe anlegg å snakke om. Men tenkte jeg skulle begynne å lære med å kjøpe et anlegg. Usikker på om det blir bit for bit kjøp eller om det blir en annen måte jeg finansierer det på, men det finner jeg ut.

Jeg har et anlegg i tankene det er en pakke som de har her

Derfor tenkte jeg at jeg skulle begynne med de begrepene jeg lurer på med det anlegget og hvorfor / hva som er fordelen / ulempen.

Pakken består av (beklager at det er svensk, men det er en svensk side):
    Marantz SR-4300
    Inbyggd dekoder för; DTS, Dolby Digital, Circle Surround II och Dolby Pro Logic II.
    DTS ES (6.1 Discrete, 6.1 Matrix och Neo:6) och Dolby Digital EX.
    Automatisk avkänning av surroundfunktion.
    Radio med RDS.
    D-bus tillåter smartare sammankoppling med övriga produkter.
    Färg: guld eller svart.

Specifikationer
    6x80 W RMS 8 Ohm.
    7 analoga ingångar.
    4 digitala ingångar, 2 optiska coh 2 koaxiala.
    6.1 Pre Amp Out.
    6.1 in.
    24 bit / 192 kHz D/A omvandlare.
    --------------

Marantz SR-4300
    Läser och spelar: CD, CD-R och CD-RW, VCD 2.0, S-VCD och MP3.
    Läser och visar JPEG inklusive bildspel, zoom m.m.
    Pregressive Scan (NTSC och PAL).
    10bit/27MHz Video D/A.
    24bit/96kHz Audio D/A.
    PAL 60 omvandling.
    Spelar NTSC på PAL-TV.
    D-Bus Tillåter smartare sammankoppling med övriga produkter.
    Fjärrkontroll medföljer (RC4300DV).
    Färg: guld eller svart.

Specifikationer
    RGB och Composite ut via Scart.
    Component, S-Video och Composite ut.
    Optisk och koaxial digital utgång.
    Video DAC: 10bit/54MHz.
    Audio DAC: 24bit/96kHZ.
    Frekvensomfång: 4 Hz - 44 kHz.
    Signal/Störavstånd >105 dB.
    Dynamik: 100 dB.
    Distorsion, THD: 0.03%.

Mordaunt short MS 905C
    Specifikationer
    frekvensomfång; 60 Hz - 22 kHz.
    1st 25mm aluminium dome diskant.
    2st 130mm aluminium CPC bas/mellanregister.
    Verkningsgrad; 90 dB.
    Impedans; 4 Ohm.
    Rekommenderad förstärkareffekt; 15-100 W RMS
    -----

Bare tok 1 høyttaler siden det er nesten samme på alle sammen. (spec er jo forskjellig seff).

Første spørsmål.
    Hva er forskjellen på vanlig DTS og DTS ES 6.1 ?
    Forstår at det er en høyttaler til, men er det den setup'en som har en center bak også ? Men hva er forskjellen mellom 6.1 Discrete, 6.1 Matrix og Neo:6 ? For meg så høres det ut som det er bare et innovativt navn på en fake effekt, men heh derfor jeg spør

Spørsmål 2
    Dolby Digital EX er også 6.1 ?

Spørsmål 3
    Forsterkeren støtter 6x80 det er 5 høytalere og 1 bass d.v.s da er alle utgangene brukt opp ? Eller har sub'en egen utgang hvor forsterkeren bare tildeler lyden til bass og dermed så kan man ha 6.1 på denne med 7 høytalere ?

Spørsmål 4
    D-bus ? Aldri hørt om, men utifra beskrivelsen er det ala phono plug? (d.v.s. en annen måte å koble enheter til hverandre) Hva er fordelen og hva er ulempen ?

Spørsmål 5
    Virknings grad 90dB og Impedans 4Ohm. Db er jo desibel d.v.s. lydstyrke. Impedans er motstanden, men hva mener de med: 4 ohm 90dB ?

Spørsmål 6
    Hva slags synspunkter har dere på dette anlegget ?

Tror jeg stopper der jeg..... Har mange andre spørsmål også.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Hjemmekino.no var en bra side for meg, skal sette meg ned og lese litt derifra

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første spørsmål.
    Hva er forskjellen på vanlig DTS og DTS ES 6.1 ?
    Forstår at det er en høyttaler til, men er det den setup'en som har en center bak også ? Men hva er forskjellen mellom 6.1 Discrete, 6.1 Matrix og Neo:6 ? For meg så høres det ut som det er bare et innovativt navn på en fake effekt, men heh derfor jeg spør
    Forskjellen er 1 høyttaler, nemlig senter bak.

Spørsmål 2
    Dolby Digital EX er også 6.1 ?
    Ja

Spørsmål 3
    Forsterkeren støtter 6x80 det er 5 høytalere og 1 bass d.v.s da er alle utgangene brukt opp ? Eller har sub'en egen utgang hvor forsterkeren bare tildeler lyden til bass og dermed så kan man ha 6.1 på denne med 7 høytalere ?
    Suben er .1 i 6.1. Suben har bare linjeutgang fordi den er aktiv (har egen forsterker).

Spørsmål 4
    D-bus ? Aldri hørt om, men utifra beskrivelsen er det ala phono plug? (d.v.s. en annen måte å koble enheter til hverandre) Hva er fordelen og hva er ulempen ?
    The Marantz D-Bus remote connection allows linkage to other Marantz components for integrated systems operation. The D. Bus interface allows all amplifiers and receivers to act as the remote control centre for an entire Marantz system. The D.Bus enables you to control remotely a product, e.g. a tape deck, which does not have a remote control or an IR receiver, but which does have a D. Bus connection. It also makes it possible to make synchronised recordings to tape and ensures accurate and professional home recordings.

Spørsmål 5
    Virknings grad 90dB og Impedans 4Ohm. Db er jo desibel d.v.s. lydstyrke. Impedans er motstanden, men hva mener de med: 4 ohm 90dB ?
    90 db betyr at ved en gitt effekt gir høyttaleren et lydnivå på 90 desibel.
    4 Ohm er motstanden i høyttaleren. På de fleste "store" forsterkere er effekt oppgitt ved 8 Ohm motstand (RMS norm).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    90 db betyr at ved en gitt effekt gir høyttaleren et lydnivå på 90 desibel.
    4 Ohm er motstanden i høyttaleren. På de fleste "store" forsterkere er effekt oppgitt ved 8 Ohm motstand (RMS norm).
    Takker
    Tror jeg fatter hva du mener. Har sett de to ved siden av hverandre og det var det som skapte forvirringen...

Har drevet å lest som en gal på diverse sider og lærer mer og mer. Har tittet endel på priser, siden England er et sted jeg kan bestille fra og slippe moms (tror jeg iallefall) så ser jeg at det er nesten halve prisen på f.eks. den Marantz forsterkeren.

Her i Sverige har jo samtlige forhandlere samme pris. Er null konkurranse... Skulle tro de har gått sammen eller må signere avtaler på at de ikke kan selge for lavere pris. (Så også på hovedimportøren for Marantz i Sverige og samtlige holder anbefalt pris 5995 eller 6000kr)...

Bestiller jeg fra England kan jeg få dvd spiller og forsterker for 6500...

Nå har jeg aldri forsøkt, men hvordan er det med pruting ? I databransjen (som jeg er mest kjent med) så er det nyttesløst da inntjeningen er temmelig liten (type 5-10% enkelte tilfeller lavere også). I hifi bransjen virker det som om inntjeningen kan være 100% kanskje mer. (Noen som vet mer om dette?)

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske nybegynner selv, holdt på i et par år. Det første jeg kjøpte var en Marantz SR5200. Det jeg fant ut var at jeg skulle ha spandert litt mer på forsterkerkraft. Kanskje SR4300 har alt du trenger, men titt litt på modellene over også, og "press" prisen til til det absolutte maks du er villig til å betale for en receiver. Det kan aldri bli for mye, men veldig lett for lite.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det er fler av oss, men du har nå et par år på baken

Må være ærlig å si at jeg har aldri eid et ordentlig stereoanlegg. Har endel kompiser i Norge som har noen ok anlegg, men personlig har jeg aldri vært for aktiv med å titte siden jeg aldri har hatt råd til sånne utskeielser.

Men nå øyner jeg et håp for at jeg endelig kan få begynt på et anlegg som har den lyden jeg vil ha. Usikker på hvordan jeg skal starte, har dvd spiller fra før, men den er litt hanglete. Sluttet bare plutselig å ta vcd / svcd.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du burde ta en titt på HTPC og en god receiver i første omgang. Sies at PCen overgår DVD-spillere i bildekvalitet. (sjekk utstyrssiden, E-cube link på forsiden, og HTPC-forumet.) Marantz er et godt valg som receiver, men man bør ha en litt sterk en før det begynner å bli gøy. Veldig åpen lyd, som klarer å skape atmosfære, + god på musikk. Ute etter høyttalere også på sikt? Sjekk ut Audio pro focus..
    Audio pro + Marantz= sant. :lol:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Kanskje du burde ta en titt på HTPC og en god receiver i første omgang. Sies at PCen overgår DVD-spillere i bildekvalitet. (sjekk utstyrssiden, E-cube link på forsiden, og HTPC-forumet.) Marantz er et godt valg som receiver, men man bør ha en litt sterk en før det begynner å bli gøy. Veldig åpen lyd, som klarer å skape atmosfære, + god på musikk. Ute etter høyttalere også på sikt? Sjekk ut Audio pro focus..
    Audio pro + Marantz= sant. :lol:
    ¨

Hmm ingen dum ide. Bygge PC kan jeg jo gjøre selv og kabinettet kan man jo skreddersy hvis ikke så får man jo ferdige slike kabinetter. Eneste jeg trenger er et billig ati kort med god mpeg avspilling. Ati 7500 burde gjøre nytten der. Har noen gamle GF 2 kort, men disse er ikke noe særlig på mpeg2...

Det er absolutt en ide jeg skal leke litt med, har et par maskiner her som jeg kan prøve meg frem med.

Tror jeg skal ta en titt i HTPC delen og se om det er noen anbefalinger på lydkort osv.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror denne tråden kan være nyttig for flere lesere her på forumet! Legger den opp som prioritert, så holder den seg øverst...

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Diverse begreper

Sitat Opprinnelig postet av sjokomelk
    Men hva er forskjellen mellom 6.1 Discrete, 6.1 Matrix og Neo:6 ? For meg så høres det ut som det er bare et innovativt navn på en fake effekt, men heh derfor jeg spør
    Neo:6 er en "tilsvarende" teknikk som Prologic, som tar et stereosignal fra TV (f.eks. Prologicsignal) og lager surround ut av det. Jeg bruker faktisk Neo:6 music til å se TV. (Den har to moduser, Music og Movie)
    Forskjellen på discrete og matrix, er at discrete er kanalen kodet for seg selv, mens matrix er den kodet sammen med lyden fra vanlig surround-kanalene (tror jeg).
    Se her for mer info:
    http://www.dtstech.com/technology/at-a-glance.php
    Guide til lydformatene:
    http://www.hjemmekino.net/html/modul...artid=3&page=1
    Et tips når du skal kjøpe filmer, er kjøp filmer med DTS. Det er ofte bedre enn DD, fordi lyden ikke komprimeres så mye (pakkes sammen). Men da bør en være klar over at det kan være mindre ekstramateriale pga dette. Men er ikke filmen viktigst?

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg at DTS ofte er bedre enn DD, men DTS er ikke best bestandig.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bestandig, helt riktig. Det kommer av forskjellige ting, at noen ikke utnytter den bitraten som DTS KAN gi, samt metoder og prioriteringer i lyd-produksjonen. Men uansett, så er det jo alltid (?) DD spor på DTS-filmer, så da kan man jo velge
    En annen ting er at om det står DTS eller DTS-ES på filmen, så kan det tyde på at det er en bra film, der de har brukt ressurser på både filmen, lyd og bilde..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Diverse begreper

Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Et tips når du skal kjøpe filmer, er kjøp filmer med DTS. Det er ofte bedre enn DD, fordi lyden ikke komprimeres så mye (pakkes sammen). Men da bør en være klar over at det kan være mindre ekstramateriale pga dette. Men er ikke filmen viktigst?
    Hører alle de 'proffe' enes der, akkurat det har jeg lest mer enn bare her på forumet, så da må det stemme Har ingen forutsetninger for å si hverken for eller imot det utsagnet heller så jeg tror dere.

Men til sitatet, nå må det sies at jeg har Galaxy Quest (sone 1), den har DTS, DD og noe ekstra materiell. Nå har jeg lånt bort akkurat den filmen til en kollega (som dro på ferie...) så jeg har den ikke foran meg og kan se hva det er spesifikt, men vet det er noen deleted / extended scenes om ikke annet.

De filmene jeg finner minst ekstra på er stort sett billige filmer og gamle filmer (de 2 henger ofte sammen ).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere begreper...

Når vi er inne på begreper, hadde vært fint å fått skikkelig forklart begrepene biamping, biwiring og brokobling.

Denne linken forklarer biwiring og biamping bra:
    http://www.whathifi.com/newsMainTemp...ewssectionID=3

Slik jeg forstår det er biwiring at det er separate kabler for bass og mellomtone/diskant helt fra forsterkerens +tilkobling til forsterkerens -tilkobling. Biwiring gjør da at signalene til de to høytalerdelene (bass, mellomtone/diskant) er helt adskilt og "ødelegger" for hverandre. Høytalerne må selvsagt være bygd for dette.

Biamping er en videreføring av biwiring der man bruker en kanal fra forsterkeren til hver del av høytaleren, altså en kanal til bassen og en kanal til mellomtone/diskant.

Brokobling kan jeg egentlig ikke så mye om. Vet bare at det øker effekten ved å "koble" sammen 2 utgangstrinn i forsterkeren til ett.

Fint hvis noen kommer med kommentarer og videre forklaringer. Vil gjerne vite hva som skal til for å bygge om en forsterker som ikke har biwiring til å ha biwiring. Skjønner at signalet må separeres i delefilteret, men vil dette være vanskelig. Har litt erfaring med lodding, men er ingen ekspert.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biwiring ser du lett bakpå en høyttaler. De høyttalerne som har biwiring har to (eller fler) tilkoblinger. Grunnen til at man har biwring er for at man skal kunne bruke flere forsterkere på de forskjellige delene i en høyttaler. et bass element trenger som oftest mye mer effekt enn en diskant og mellomtone, så ved å kjøre bassen på egen forsterker kan man oppnå høyere og mer kontrolert lyd.

Brokobling vil si at man kobler to utganger på en forsterker sammen. Forsterkern yter da mer. På de forsterkerne som kan brokobles står det tegnet opp på baksiden hvilken pluss og minus som skal brukes. er ofte en egen knapp for bridge modus også som velger hvilken kanal som skal være signal inn. Viss du har noen store tungdrevne høyttalere kan man feks brokoble en forsterker på hver høyttaler. Pass på å les specsen nøye når du skal brokoble så du ikke kjører forsterkern med for lav motstand, den tåler som oftes lavere motstand i stereo enn i mono (bro)

Biamping er nesten det samme som brokobling, bare at her kobler du sammen to forsterkere istede for to kanaler. De forsterkerne som har biamping har som oftest en signalutgang slik at du kjører signalet inn i den ene, ut og inn i den andre. mange har også en bryter som velger hvem av dem som skal være slave og master. de innstillingene som blir gjort på master skjer da også på slaven. På dette punktet finnes det mange måter å gjøre ting på, så jeg ville ha hørt med de man har kjøpt forsterkern av før man begynner å leke med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dts discrete 6.1 - da er det dedikerte kanaler på disken

dts matrix 6.1 - tar et dts 5.1 spor, men utleder sentersporet bak fra surround spor i 5.1 slik at det blir 6.1 Altså 5 diskrete og en som er lagt til av prosessoren

dts neo:6 utleder 6 kanals lyd fra et stereospor - ekvivalent til prologic IIx(hvis ikke den lager 7)

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved brokobling yter en god forsterker ca. 3 ganger det den yter pr kanal.
    eks: 2*120 w blir 1*360 w
    Ulempen er at impedansen ikke kan bli for lav, da risikoen for kortslutning er noe høyere, og forsterkeren kan gå fløyten.
    Men på forsterkere med solid strømforsyning, kan man koble på det meste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •