Noen ganger er hodetelefoner bedre enn høyttalere...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen ganger er hodetelefoner bedre enn høyttalere...

Sjekk denne: http://www.nrk.no/musikk/2339321.html
    Skal man høre på konsertopptak fra denne konserten, så er det vel hodetelefoner som gjelder...

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Noen ganger er hodetelefoner bedre enn høyttalere...

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sjekk denne: http://www.nrk.no/musikk/2339321.html
    Skal man høre på konsertopptak fra denne konserten, så er det vel hodetelefoner som gjelder...
    Den dagen jeg bytter ut anlegget for et par hodeklemmer, snør det oppover. Ut med hodetelefonene og inn med store fine høytalere og fete forsterkere.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Ut med hodetelefonene og inn med store fine høytalere og fete forsterkere.
    Ja til begge deler!

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok aldri til å bytte ut anlegget med hodetelefoner, men det er jo et godt kompromiss hvis man absolutt MÅ ta hensyn

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den dagen jeg bytter ut anlegget for et par hodeklemmer, snør det oppover. Ut med hodetelefonene og inn med store fine høytalere og fete forsterkere.
    Det samme har jeg sagt lenge, men så kom da dagen da jeg plutselig måtte flytte fra lyd-friheten til en blokkleilighet, og hive ut anlegget. Da kom behovet og banket på døren. Det er sant som det står i konsert-anmeldelsen, man får ikke det samme trykket i bassen (det man kjenner på kroppen), men man kommer rimelig nærme med et par gode hodetelefoner og en hodetelefonforsterker. Funker også til film :wink:

Ps! Ikke diss hodetelefoner før du har hørt et par Sennheiser HD650/Musical Fidelity X-Can v3 kombo.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Det samme har jeg sagt lenge, men så kom da dagen da jeg plutselig måtte flytte fra lyd-friheten til en blokkleilighet, og hive ut anlegget. Da kom behovet og banket på døren. Det er sant som det står i konsert-anmeldelsen, man får ikke det samme trykket i bassen (det man kjenner på kroppen), men man kommer rimelig nærme med et par gode hodetelefoner og en hodetelefonforsterker. Funker også til film :wink:

Ps! Ikke diss hodetelefoner før du har hørt et par Sennheiser HD650/Musical Fidelity X-Can v3 kombo.
    he he, jeg disser de ikke, bare min mening at de ikke helt kan måle seg opp i mot et skikkelig anlegg. :wink:

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller Stax Lambda Pro med SRT1 driver boksen; Har aldri blitt så lurt av surroundlyder som på denne komboen med Staxs demoplate.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes utrolig mange hodetelefoner som gjør en god jobb med lyden. Mitt inntrykk er at man får mer og bedre lyd pr krone enn med et stereoanlegg. Jeg har selv koss porta-pro på min mp3-spiller, og lyden er faktisk ikke så verst.
    Men en fullverdig erstatning blir det aldri 8)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det i det hele tatt noen som klikket på lenken min for å se hva det dreide seg om?

Jeg får poste et utdrag fra artikkelen:
    Vellykket hodetelefonkonsert

Gruppa Schtimm er kjent for sin stillferdige musikk. Musikken deres krever så optimale lytterforhold at de har laget et eget konsertformat. Ut med forsterkere og høyttalere. Lyden formidles til publikum gjennom hodetelefoner.

Først var jeg redd for å ødelegge den lydhøre stemningen. Kunne jeg hoste? Ville det ødelegge for de andre om jeg skiftet sittestilling? Jeg var nok ikke alene om å være usikker på hvordan en skal oppføre seg under en hodetelefonkonsert. Dette var jo tross alt verdens første.

[...]
    Mer på http://www.nrk.no/musikk/2339321.html
    Poenget mitt er at hvis man ønsker å komme nær konsertopplevelsen, så er vel hodetelefoner eneste alternativ her.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er det i det hele tatt noen som klikket på lenken min for å se hva det dreide seg om?

Jeg får poste et utdrag fra artikkelen:
    Vellykket hodetelefonkonsert

Gruppa Schtimm er kjent for sin stillferdige musikk. Musikken deres krever så optimale lytterforhold at de har laget et eget konsertformat. Ut med forsterkere og høyttalere. Lyden formidles til publikum gjennom hodetelefoner.

Først var jeg redd for å ødelegge den lydhøre stemningen. Kunne jeg hoste? Ville det ødelegge for de andre om jeg skiftet sittestilling? Jeg var nok ikke alene om å være usikker på hvordan en skal oppføre seg under en hodetelefonkonsert. Dette var jo tross alt verdens første.

[...]
    Mer på http://www.nrk.no/musikk/2339321.html
    Det er sant!
    Hadde vært kult og prøvd det
    Poenget mitt er at hvis man ønsker å komme nær konsertopplevelsen, så er vel hodetelefoner eneste alternativ her.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du tror vel ikke tar på seriøse utspill med silkehansker???

Bevis 1: nederst på siden kunne jeg ikke unngå å lese:"Visesangeren og forfatteren Arild Nyquist er død, 67 år gammel." og det betyr jo at jeg har både lest og scrollet gjennom artikkelen??? Moderne kunst er så mangt......"skal du være med ut å se på radiobølgene under fullmånen?" ".....det er så man kan høre gresset gro!?" Det er fantastisk å lytte til stillheten, men jeg tror ikke det er særlig "stille" i hodet på moderne "utøvende" kunstnere. Hvite frakker og uknuselig glass....det slår meg at samfunnet fortsatt har behov raffinerte behandlingsmetoder ref. Clockwork Orange?????

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var nok ikke alene om å være usikker på hvordan en skal oppføre seg under en hodetelefonkonsert. Dette var jo tross alt verdens første.
    Når foregikk denne konserten? Under Quartfestivalen for en del år siden ble det samme stuntet gjennomført, bare via radio! Alle de deltakende fikk hver sin lommeradio med tilhørende hodetelefoner. Bassen ble formidlet gjennom såkalte rumperistere som var montert under scenegulvet

Skal prøve å finne litt utdypende info til i morgen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •