i hvilket frekvens spekter finner vi bassen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer sidenone sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

i hvilket frekvens spekter finner vi bassen?

altså fra 1hz til ??

Ser det er noen sub'er f.eks som går opp til ca 200hz og andre opp til noen tusen. Hvor høyt på frekvens stigen går det som vi vil kalle bass? Altså alt opp til mellomtonen...

Hvor høyt bør ellers en sub spille? Og hvor lavt?

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bør ikke suben ligge på rundt 60 Hrz . tror det.

Newcomer sidenone sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en sub burde vel gå dypere enn det!?? fronthøytallerene mine går til 40hz.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner fra 20 -200 Hz som bass.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt opp en sub spiller har liten betydning, da er det ikke en sub.
    Husker ikke helt den "officielle" versjon nå, men subbass er fra 20-ca. 40 hz. dyb bass fra 40-60, nedre bass 60-80, mellombass 80-100 osv.
    Med delefrekvensen over ca. 100 hz kan du få problemer med at subben forstyrrer øvre bass/nedre mellomtone i dine fronter. Til musikk er det ikke uvanlig at subben/fronterne deles ved 40 hz for å unngå at subben giver fra sig høye frekvenser, men dette er der mange meninger om...
    Min sidste sub, som bare blev brukt til musikk delte ved 40 hz....

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres helt korekt ut.
    Det er det samme som på bilbass.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvor langt opp en sub spiller har liten betydning, da er det ikke en sub.
    Husker ikke helt den "officielle" versjon nå, men subbass er fra 20-ca. 40 hz. dyb bass fra 40-60, nedre bass 60-80, mellombass 80-100 osv.
    Hørtes ut som en veldig finkornet definisjon... 20-40 er jo greit nok: en oktav, men 80-100Hz - hvor mange toner (noter) finnes i det spennet? 2-3?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    20-40 er jo greit nok: en oktav
    1 oktav er vel 20-200 Hz ?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    20-40 er jo greit nok: en oktav
    1 oktav er vel 20-200 Hz ?
    20-200 er 1 dekade :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg husket ikke hvad det var, fandt heller ikke infoen igjen, men nu kom jeg over dette svar fra et andet forum :

One of the problems you may be having is the crossover frequency that you are using. I don't know why Sony would recommend 200 hz as a crossover point when that is not a bass frequency, but a low midrange fequency. Maybe they were refering to an Audio system with speakers that only had frequency response down to 200 hz.

The octaves of Bass-

80 - 160 hz -Upper Bass

40 - 80 hz - Mid Bass

20 - 40 hz - Low Bass

<20 hz - Infrasonic

Sub bass frequencies include all frequencies under 80 hz which would incluse the Mid, Low and Infrasonic frequencies. This is the range of frequencies that a "Sub"woofer is built to reproduce and putting higher frequencies thru it can make it distort.

I have the crossover on my Subwoofer set at 40 hz to fill in where the frequency response of my front speakers starts to to taper off.

Men pointen var at en del ikke er klar over hvad subbass egentlig er, ikke så rart når de aldrig har hørt det.....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med bass er vel en definisjonssak. Jeg vil skille mellom bass og subbass.

Det siste først, subbass:
    "Sub" betyr jo "under", og er etter min mening det laveste bassområdet. For hjemmekino er det vel to mulige definisjoner. Dolby Digital spesifiserer at LFE-kanalen (som stort sett kun er ment å dekkes av en subwoofer) går fra 20 til 120 Hz. Den andre definisjonen er basert på at subbassen er den delen av bassområdet som ikke kan retningsbestemmes av ørene, og den er alminnelig definert til området under 80Hz. Så lenge man ikke har mikrosatellitter, så ser jeg ingen hensikt i at en subwoofer spiller noe over 120Hz i et hjemmekinooppsett. Jeg vil også hevde at det i de fleste hjemmekinooppsett blir feil å sette delefrekvensen på subwooferen noe lavere enn 120Hz. Grunnen er Dolby Digital-spor som har LFE-informasjon opp til 120Hz. Hvis man setter delefrekvensen på subwooferen lavere enn dette, så vil man kunne miste lydgjengivelse av deler av LFE-sporet. I de fleste tilfeller er man tjent med å sette subwooferens delefrekvens så høyt som mulig (slik at den inkluderer mest mulig av den informasjonen den mottar), og la surroundprosessoren/-receiveren ta seg av bassmanagementet.

Hva er så bass?
    Musikalsk sett er det vel grunntoneområdet (der menneskelig hørsel fungerer best) som gjerne defineres som "mellomtone". Bass blir da det som ligger under dette frekvensområdet, og diskanten det som ligger over det frekvensområdet. Telefoni er ofte begrenset til området mellom 300 og 3000 Hz, og refererer til det som "grunntoneområdet". I musikksammenheng utvider man gjerne dette området en del. Jeg vil kanskje si at området mellom 200 og 4000Hz kan defineres som mellomtone. Da blir bassområdet det som er under 200Hz. Dette er også interessant i forbindelse med romforsterkning av bass, som gjerne begynner å bli hørbar rundt 200Hz og blir gradvis kraftigere etter hvert som frekvensen blir lavere (lyden blir mer og mer rundstrålende og mindre og mindre retningsbestemt i dette området).

Når det gjelder oktaver, så går en oktav fra en bestemt frekvens til det doble av den frekvensen. Det vil si at i det hørbare området (ofte spesifisert fra 20 til 20000 Hz), så er den laveste oktaven 20-40Hz, mens den høyeste er fra 10000-20000Hz. Det vil si at det er like mange toner mellom 5000 og 20000Hz som det er mellom 20 og 80Hz (2 oktaver i begge tilfeller). Dette er grunnen til at frekvenskurver gjerne er vist i logaritmiske skalaer. Da tar en oktav like mye plass, uavhengig av hvor i frekvensområdet man ser.

Siden det er såpass mange definisjoner av bass og subbass kan det være hensiktsmessig å definere hvilket frekvensområde man snakker om når man sier "midbass", "øvre bassområde" eller "nedre mellomtone". Det er også interessant at i området mellom 100 og 200Hz, så vil mange rom tross romforsterkning ha utfasninger/forsterkninger som gjør at man får ganske kraftige variasjoner i frekvensgangen akkurat her. Det utgjør plasseringsmessige utfordringer for høyttalerne og korreksjonsmessige utfordringer for romkorreksjonskretsløpene. Utfordringene er definitivt også til stede dypere i bassområdet, men det er viktig å være klar over at romproblematikken i bassområdet blir gjeldende allerede i dette området.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig litt OT her, men spør allikevel. Jeg har kjøpt meg en lydtrykksmåler, men har hørt at subben ikke er helt lett å stille inn etter en slik måler. Hvor mye bør en evt korrigere subben ut fra måleren ? (har lest at Radioshack har en egen tabell for dette). Selv har jeg en Eltek måler (Velleman)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Mulig litt OT her, men spør allikevel. Jeg har kjøpt meg en lydtrykksmåler, men har hørt at subben ikke er helt lett å stille inn etter en slik måler. Hvor mye bør en evt korrigere subben ut fra måleren ? (har lest at Radioshack har en egen tabell for dette). Selv har jeg en Eltek måler (Velleman)
    Har du ikke fått svar på det i denne tråden (link), da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har du ikke fått svar på det i denne tråden (link), da?
    Nei, ikke helt. Jeg ser at DU skriver at subben skal stilles etter måleren, men så er det en del andre som skriver det motsatte. Ikke lett å bli klok på. Jeg får vel stille subben etter måleren og bruke ørene mine etterpå :wink: Jeg stoler som vanlig på deg, Roffe (smisk, smisk)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk nok bare 20 poeng på testen som refereres i denne tråden (link) , så jeg er nok ikke så guru som enkelte vil ha det til.

Problemet med å justere bassen med lydtrykksmåler er at den jo gjengir en liten del av frekvensområdet. Det vil si at dersom lydtrykksmåleren målte alle frekvenser like godt, så ville det lydtrykksmåleren måler fra subben være energien i et smalere frekvensspekter. Det betyr at hvis lyden fra subben er målt til å inneholde like mye energi som et fullfrekvenssignal gjennom en av de andre høyttalerne, så vil nivået ved en gitt frekvens egentlig være høyere, siden energien er summert over et mye snevrere område. Derfor vil uansett målingen være en pekepinn, og man må justere bassen etter smak. Mulig det er tatt høyde for det i receiveren, men det er slett ikke sikkert.

Jeg har sagt at man justerer etter målingen SOM UTGANGSPUNKT, og så justerer man etter smak etterpå. Subbassen bidrar uansett ikke til presisjonen i lydbildet, og har ikke like store krav til presisjonsjustering av lydnivå som de andre høyttalerne for at ting skal plasseres riktig i lydbildet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange er nok for optatt av frekvens og fase når det kommer til subwoofere.

Først og fremst vil jeg si at bass er noe som kommer ut av bassgitarer, basstrommer, bass-vokaler, basspiper på et orgel osv osv. Det er altså ikke opptil en frekvens å bestemme hva som er bass. Kontrabass er et interessant instrument i denne sammenheng. Selvom det stort sett blir spillt inn feil har det på en måte blitt et nytt instrument av kontrabass med nærfeltsmikrofon. Dette er et instrument som består av anslag, grunntone og en rik overtonestruktur. Får man den til å låte bra låter som regel bass bra på anlegget.

Det som erfaringsmessig gjør at det ikke låter bra kan kanskje gi svar til mange på hvordan man skal gå frem for å få bassen til å spille best mulig.

Først og fremst vil klangbalansen være en fremtredende faktor. Dersom suben gir mange dB ved 20 Hz behøver det ikke bety at den låter bra i det heletatt. En god indikasjon kan man få ved å sette suben eneste gjengiver av bass og skru filteret så høyt som mulig opp slik at den er tvunget til å gjengi alle bassfrekvenser opp til et stykke over 100 Hz. Det man så skal høre etter er først og fremst hvordan atack og anslag på kontrabass og for den saks skyld "tommer" og basstrommer kommer frem i forhold til selve dypbassen, altså grunntonen i kontrabassen og selve resonansen i basstromma. Føles bassen litt treg og tung skyldes det ofte enten stående bølger i området 50-60 Hz og lavere, at høyttaleren er feil plassert slik at ikke bassen blir riktig avbalansert, eller rett og slett at høyttaleren har for lite nivå i mid/øvre bassområdet. Dette er en folkesykdom, og henger litt sammen med at for svak mellomtone også kan gjøre det hele slitsomt om midbassen har rett nivå. Folkesykdommen brer seg på en måte over mesteparten av mellomtonen, via den øvre bassen og til et stykke ned i mellombassen. Det er akkurat som om loudnessen har flyttet inn i høyttaleren permanent.

Fysikken man opplever av instrumenter i virkeligheten overgår så til de grader den jevne høyttaler, og mange er ikke oppmerksom på at det er mye å hente på å få frem dette området litt bedre. Man støter imidlertid på en del utfordringer her. Selv har jeg slitt en del plasseringsmessig med infernoen som nesten bare låter høyt der den står, oppunder taket og inne på kjøkkenet. Det er litt å gå på med en sånn sub så jeg har skrudd oppp nivået en del. Dersom jeg tuner den til å låte likt som fronthøyttalerne fra lytteposisjon opplever jeg to mindre gode fenomener. Det ene er at suben gir så mye fysisk juling til området der den står, til kjøkkenet og til taket i stua at det praktisk talt skrangler plagsomt mye fra hele huset. Det er akkurat som at jeg ved å slå av og på suben slår av og på skranglingen uten at lyden i seg selv forandres nevneverdig. Det andre fenomenet er at suben, både på grunn av skrangling, og fordi den gir så mye til gulvet og veggen, avslører sin plassering både lydmessig og med den fysiske opplevelsen av trykk. Ideelt sett skulle suben gitt meg en jevn frekvensgang i lytteposisjon som i tillegg bør være et av de stedene i romet med mest basstrykk. Dette fordi jeg selvsagt ønsker at kroppen skal få mer juling enn romet.

Jeg gikk kanskje litt OT her, men som en konklusjon vil jeg si at man bør få tankene litt bort fra frekvens og bruke ørene. Bassen skal ikke fremstå som et eget frekvensområde, men bare som en forlengelse av mellomtonen. Det samme gjelder selvsagt diskanten.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk nok bare 20 poeng på testen som refereres i denne tråden (link) , så jeg er nok ikke så guru som enkelte vil ha det til.
    Det kan vi være enig om.

Problemet med å justere bassen med lydtrykksmåler er at den jo gjengir en liten del av frekvensområdet. Det vil si at dersom lydtrykksmåleren målte alle frekvenser like godt, så ville det lydtrykksmåleren måler fra subben være energien i et smalere frekvensspekter. Det betyr at hvis lyden fra subben er målt til å inneholde like mye energi som et fullfrekvenssignal gjennom en av de andre høyttalerne, så vil nivået ved en gitt frekvens egentlig være høyere, siden energien er summert over et mye snevrere område. Derfor vil uansett målingen være en pekepinn, og man må justere bassen etter smak. Mulig det er tatt høyde for det i receiveren, men det er slett ikke sikkert.
    Bruk RTA eller last ned de pre curvede testtonene til M&K:
    http://www.mkprofessional.com/wav/index.htm

OBS: Bare sørg for å få brent de på en CD med testsignalet bare i den ENE KANALEN. Spill deretter tonen gjennom bass manageren og tonen vil havne i subwooferen din.

Digresjon: Uten RTA vil man fremdeles ha et problem med at stående bølger forsterker noen frekvenser mer enn andre, så en korrekt justering blir fremdeles vanskelig med en gjennomsnittsmåling av typen SPL-meter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beskjedenhet kler deg ikke, Roffe :wink: Du er og blir en guru :!: Eller mener du vi skal ta det du skriver i DVD&Hjemmekino (eller her) med en klype salt :?: :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller mener du vi skal ta det du skriver i DVD&Hjemmekino (eller her) med en klype salt :?: :lol:
    Du skal selvfølgelig ta ALT som skrives i pressen med noen klyper salt! Det finnes ikke noe som heter feilfritt. Man finner alltid noe å sette fingeren på. Jeg vet selv at for å skrive om et emne over to sider, så må man både gjøre forenklinger og utelatelser. Slik er livet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Det kan vi være enig om.
    Snakker vi tidenes ubeskjedenhet her eller?

Siden du vil justere med RTA så regner jeg med du også planlegger å bruke støysignal som kilde. Du burde vel da i samme åndedrag belyse svakhetene ved det?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •