i hvilket frekvens spekter finner vi bassen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En gang imellom kan bassen irritere mig også, og jeg har ikke engang subwoofer ! Jeg har IMF RSPM transmissionlinjer.
    Med så mange variabler som rummet, rummets konstruksjon osv., samt det at jeg overhodet ikke har peiling på løsninger havde jeg egentlig valgt ikke å gå i koma over det, men jeg tenker jo på det noen gange, men har jo en innebygget trang til å få det bedst mulig.
    Nu kan naturlovene ikke overvindes, derfor må man få de til å virke hjemme hos sig selv til sin fordel, her er det jeg er "lost".
    Jeg har fundet ut, at den bedste dybbassen får jeg hvis jeg går ind ved siden av i hobbyrummet ! Imellom hjemmekinoen og hobbyrummet er der en "lettvegg", tror jeg det heter, 2 sider med furupanel med Rockwool imellom. Så, hvis jeg får en subwoofer engang, da tror jeg faktisk jeg prøver å plasere den dér, lyder dette for dumt ?? ops:
    Ellers er jeg noe reserveret med hensyn til subwoofere, vet ikke hvorfor. Kanskje henger det sammen med at jeg må ha en REL type med 2 innganger der kan brukes samtidig så jeg har kontrol over stereo/kino gengivelsen, jeg ikke trenger justere hver gang jeg spiller en cd.
    Sorry, dette var kanskje også noe OT......

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du bør plassere suben på andre siden av veggen. For det første vil bassen samle seg ved høyttalerne, for det andre vil du nok oppleve støy fra veggen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har fundet ut, at den bedste dybbassen får jeg hvis jeg går ind ved siden av i hobbyrummet ! Imellom hjemmekinoen og hobbyrummet er der en "lettvegg", tror jeg det heter, 2 sider med furupanel med Rockwool imellom. Så, hvis jeg får en subwoofer engang, da tror jeg faktisk jeg prøver å plasere den dér, lyder dette for dumt ?? ops: .....
    Virker som du noget ubevisst har konstruert en skikkelig "bassfelle"?, men på feil sted......dvs. at det også blir feil å plassere fremtidig bass på dette stedet. Du må flytte "fella" eks. til bakveggen i lytterommet. Det er vanskelig å dempe et rom, og de fleste demper på feil måte og da forsvinner diskanten istedenfor.................formoder vi har noen spesialister på akustikk her på forumet.....da det er mange som sliter med akustikken i hjemmekinoen. Kom på banen med noen gode råd

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette med bass er vel en definisjonssak. Jeg vil skille mellom bass og subbass.

Det siste først, subbass:
    "Sub" betyr jo "under", og er etter min mening det laveste bassområdet. For hjemmekino er det vel to mulige definisjoner. Dolby Digital spesifiserer at LFE-kanalen (som stort sett kun er ment å dekkes av en subwoofer) går fra 20 til 120 Hz. Den andre definisjonen er basert på at subbassen er den delen av bassområdet som ikke kan retningsbestemmes av ørene, og den er alminnelig definert til området under 80Hz. Så lenge man ikke har mikrosatellitter, så ser jeg ingen hensikt i at en subwoofer spiller noe over 120Hz i et hjemmekinooppsett. Jeg vil også hevde at det i de fleste hjemmekinooppsett blir feil å sette delefrekvensen på subwooferen noe lavere enn 120Hz. Grunnen er Dolby Digital-spor som har LFE-informasjon opp til 120Hz.
    Hm, interessant informasjon. Jeg har alltid delt subben min ved 80hz, da dette vel er THX-anbefalingen. men LFE-sporet går altså helt opp til 120hz? Snodig at disse to er såpass forskjellige? Ved så høy deling som 120hz får man vel også litt problemer med at man litt avhengig av plassering kan høre hvor subbassen kommer fra? Jeg bekymrer meg litt for dette nå som jeg skal ommøblere stuen, og har planer om å forsøke å sette subben i hjørnet mellom to sofaer. Da vil subben komme veldig nært lytteposisjonen, og jeg hadde egentlig sett for meg å kanskje måtte redusere delefrekvensen enda litt, alternativt hvertfall ikke øke den. Iom at jeg går fra DM640i som går relativt dypt til 601 i front som ikke går lenger ned enn 60hz, så bør jeg kanskje ha hvertfall 80hz på subben.

Fant også en artikkel om emnet:
    http://www.audioholics.com/techtips/...ossoverLFE.php
    --
    Thorbjørn

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns ikke det er så mye vits i å henge seg opp i hvor høyt delefrekvensen på suben skal stå. Jeg har alltid bare prøvd forskjellig og satt den der jeg syns det er best. Om det er helt galt så får det bare være det. det høres best ut for meg.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg syns ikke det er så mye vits i å henge seg opp i hvor høyt delefrekvensen på suben skal stå. Jeg har alltid bare prøvd forskjellig og satt den der jeg syns det er best. Om det er helt galt så får det bare være det. det høres best ut for meg.
    Så enig, så enig. :wink:

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tegninger/tips angående bassfelle?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Noen som har tegninger/tips angående bassfelle?
    Det ser jammen ut som vi har mange likheter på "konstruksjonen" i hjemmekinoen. Det har blitt noen timer med kalibrering her hos meg, men aldri opplevd indikasjon på at "bassen" må puttes i ei felle. Det ser ut som om du har plassert SUB'n din av estetiske grunner, og det bør du endre på først.

Ellers regner jeg med at det vil være bedre å komme forslag til optimalisering av rommet ditt.........før fella settes i drift.......så hva er målene på rommet? Hva befinner seg bak kneveggene? Hva er utenfor døra bak i kinoen, og videre bakover?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det ser ut som om du har plassert SUB'n din av estetiske grunner, og det bør du endre på først.

Dette er helt riktig. Og den er bare på lån også. Er nå først på utkikk etter ny sub, deretter plassering og så kalibrering. Er det så bruk for "feller" må jeg vite hvordan. Du kan godt si jeg er langt foran skjema når det gjelder spørsmålene men er jo veldig nysgjerrig da.
    Noen forslag til sub kanskje? Og plassering...

Edit: Titta litt på dine subber Flageborg, og fant ut at jeg klarer meg med litt færre. Rommet er ca 5x5 meter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du fjerne sideveggene(kneveggene) for å utvide "rommet"?

La på noen piler på det som må vekk, og førte gul linje for hvordan taket fortsetter ned mot gulvet. Da vil du få plassert en fremtidig SUB lenger ut mot yttervegg og med et slikt rom blir en bassfelle helt unødvendig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, å fjerne sperrene/støttene på takstolene er sikkert lurt Flageborg. Da blir taket forvandlet til gulv når snøen legger seg på det. Litt kjedelig å sitte i rommet når det skjer.:wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ja, å fjerne sperrene/støttene på takstolene er sikkert lurt Flageborg. Da blir taket forvandlet til gulv når snøen legger seg på det. Litt kjedelig å sitte i rommet når det skjer.:wink:
    Det funker hos meg:grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Er det f.eks limtredrager som holder sperrene,er det jo mulig at kneveggene kun holder panelen ;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok umulig å utvide rommet pga takstoler ja. Huset er konstruert sånn at "kinoen" er en del av et utstikk så taket blir dønn avhengig av disse. Ellers ikke noe dum idè.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •