Demping av rom... Tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping av rom... Tips?

Har tenkt å få gjort noe med romakustikken, først og fremst lage noen dempe-paneler som jeg skal henge opp på vegger.
    Noen som har noen tips?

Jeg vet ikke helt hvordan heg skal konstruere de, men har tenkt glava/rockwool isolasjon og noe stoff utenpå.
    Kikker litt etter noen ferdige rammer som jeg enten kan ha på utsiden, eller trekke hele med stoff.

Noen som har sett noen rammer som kan egne seg? de bør jo helst være litt dype (5 cm?), slik at jeg ikke bare demper diskant.

Holder det med isolasjonsmateriale, eller bør jeg kanskje bruke noen asfaltmatter eller lignende i tillegg bakerst?

Vurderer å dempe deler av taket også, men er redd for å dempe for mye, samt at det blir for stort prosjekt...

Noen som har konkrete tips angående demperuller?
    Hvor jeg får tak i materiale, om den bør være hul, osv..

Tar med glede i mot linker til info+bilder, samt tips om butikker som selger materiale (i Trondheim). Joda jeg vet det er mye å få tak i på byggevareforretninger...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv tenkt å lage dempeplater av isolasjonsmateriale og kle disse med filt som stiftes fast på baksiden av en plate av noe slag. Gips og sponplater sies å ha sånn noenlunde de samme akustiske egenskapene, men spon er vel litt mer robust, ihvertfall til dette formålet.

Vær obs på at filten ikke er lufttett, da dette bare vil reflektere lyden fremfor å absorbere den. Planen er å bruke en ensfarget filt og få min bedre (og mer kreative) halvdel til å male noen tøffe film-motiver på denne som f.eks Indiana Jones, Yoda, Marilyn Monroe og James Bond. Det fine er jo at man kan skreddersy dette til sin egen smak.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette temaet har vært diskutert før, prøv å søke litt så finner du det sikkert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    havard: har tenkt litt på det du sier også, med noen motiver. Har tenkt på blandt annet sort filt, med påsydde motiver som for eksempel Dolby Digital, THX og slike logoer. (Har nemlig en mor som driver og syr og tover endel). En annen mulighet er å ha de omtrent samme farge som veggen, eller rett og slett bare sort med en litt stilig ramme rundt...
    Tar gjerne i mot linker til andre diskusjoner, bilder o.l.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •