Hva er poenget med THX?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er poenget med THX?

En liten brannfakkel...

Sitter her og lurer på hva poenget med THX-sertifisert utstyr er. Noen mener kanskje THX er en standard som er utarbeidet for at lyd og bilde skal være best mulig...

Hvordan er det mulig å THX-sertifisere noe som helst uten å vite hvilket miljø komponentene skal plasseres i? Nå får man THX godkjente forsterkere og PC-høyttalere og ditt og datt...

Hva var vitsen med å bruke millioner av kroner på å få Colosseum kino THX sertifisert om man bare kunne installert et billig sett med THX sertifiserte PC-høyttalere? Tenk så mye man kunne spart.

Tror bare dette THX-greiene er noe tøys for at George Lucas og Co skal tjene noen ekstra kroner. At noen skal stole på 'kvalitetsstempelet' til Lucas etter å ha sett kvaliteten på Star Wars Episode I+II er for meg en gåte...

Bedre å bruke penger på annet enn THX-sertifisering. Tipper de beste forsterkere i et prissegment er de uten THX-merket på. Da er sikkert pengene brukt på noe mer fornuftig. Stol på egne ører, og glem THX...

Noen synspunkter?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært diskusjon om dette før, og tror vi kom til det samme som deg, sertifiseringen er ikke så mye verdt, det er bedre å lytte selv. Men har fått inntrykk av at mange komponenter som er THX-setifisert, samtidig er veldig populære. Tror ikke de selger bra p.g.a. det, men at THX komponenter faktisk ofte er bra. Ulempen er jo at man betaler for det. Det jeg lurer på er, hvor mye betaler man egentlig? F.eks. en forsterker til 10 000, med THX Ultra, hvor mye av pengene går til sertifiseringen? noen som vet?

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter ikke THX også standard for hvordan lyd skal mikses på 5.1 spor?
    OM alle hadde fulgt denne standarden hadde kvaliteten blir mye bedre. Uten å si no om Star Wars filmene (1og2), men jeg har da hør verre lyd og mer feil mikset en det de har.

Sef. tar Lucas og Co betalt for dette, men spørsmålet er om det gjør mer nytte en ugagn. Om det er optimalt eller ikke er en helt annen sak.

En THX Select (Home), Ultra eller Ultra2 sertifisering sier litt om den tekniske oppbyggingen, men lite om hvordan lyden er for øret. Hvor mye det kostnader for lisens kan du les om på THX/Lucas´s hjemme side.

Som sakt er jeg i den tro at THX har gjor mer positivt for lyden/bilde en negativt. Men det er ingen grunn til å kjøpe et produkt av den grunn eller ikke gjøre det.

Newcomer Warlock sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enden på visa er vel at det ikke er verdt å betale skjorta for noe som er THX godkjent kontra ikke. Noe av det pos er vel at du har et null nivå på volum kontroll som skal gi riktig lydnivå, men det igjen er jo avhengig av rommet osv.
    8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble diskutert bla. her.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I THX-godkjente forsterkere får man ihvertfall med THX-kretsløpet som skal tilpasse lyden slik at det høres mer ut som i en kino. Når man spiller Pro Logic forbedrer dette kretsløpet lyden noe helt enormt, og er definitivt verdt å betale litt ekstra for. Har ikke prøvd hvor mye dette forbedrer lyden i Dolby Digital/DTS, men skulle vel tro det er en forbedring der også?

I tillegg er jo THX den eneste standarden som sørger for at lydnivået er riktig i alle ledd samt i alle kanaler, og i og med at man bruker et lydmeter for å kaliberere anlegget skulle jo dette stemme i ethvert rom, eller?

-Audun

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om noen virkelig er interessert i å få riktig lyd hjemme så burde man begynne med å få THX-sertifisert rommet som skal brukes. Om ikke dette er på plass så får man lytte seg frem til hva som er best i det rommet man har og ikke stole blindt på THX-sertifisering.

Robert-

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    I tillegg er jo THX den eneste standarden som sørger for at lydnivået er riktig i alle ledd samt i alle kanaler, og i og med at man bruker et lydmeter for å kaliberere anlegget skulle jo dette stemme i ethvert rom, eller?
    Alle forsterkere, THX eller ikke, med tidskalibrering i alle kanaler kan settes opp slik at lyden blir "riktig" (lyden fra alle høyttalere når deg samtidig), men dette er ingen garanti for bra lydkvalitet. Er rommet feil (med mye resonanser) hjelper det ikke med aldrig så mye kalibrering. En THX godkjent forsterker inneholder ingen ting som gjør lyden bedre enn i en tilsvarende forsterker uten THX godkjenning. Har du 20.000,- til en forsterker får du garantert mer for pengene dersom du ikke kjøper en THX sertifisert. Dette fordi sertifiseringen koster mye, og disse pengerne har produsenten av den usertifiserte forsterkeren brukt på bedre komponenter innvendig.
    THX er etter min mening svada, og ingen garanti for god lyd. Snarere at du får mindre for pengene på grunn av prisen på det lille emblemet foran på forsterkeren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortsett fra THX-kretsløpet som behandler lyden for at den skal høres mer ut som på en kino, som ihvertfall gjorde ENORM forskjell på Pro Logic-materiale på min gamle Rotel RSP-980. Men jeg ser hva du sikter til når det gjelder pris...

-Audun

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Bortsett fra THX-kretsløpet som behandler lyden for at den skal høres mer ut som på en kino, som ihvertfall gjorde ENORM forskjell på Pro Logic-materiale på min gamle Rotel RSP-980. Men jeg ser hva du sikter til når det gjelder pris...
    Og nå får man noe som er langt bedre, Pro Logic 2 heter det...

Robert-

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, jeg er n00b når det kommer til dette. Så jeg må bare 'høre'. Jeg trodde THX bare var et stempel som ble gitt fordi den tilsvarer visse krav. D.v.s. produktet blir testet, produsent betaler og får lov til å ha merket på produktet.

Det betyr vel ikke at et produkt ikke kan være bra når det gjelder å gjengi THX "lyden" ? Har en produsent laget et produkt som kan klare av THX men de gidder ikke betale i dyre dommer for å få det testet, så kan de jo gjøre det ?

Så konklusjonen må vel være at det er et kvalitets stempel uten at det betyr at produktet man har som ikke har THX nødvendigvis er dårligere?

Hadde THX vært en koding som hadde krevd en egen chip som dolby digital så hadde det kanskje vært en annen sak.

(eller er jeg helt på jordet?)

Som sagt er n00b men temaet interesserer meg og vil gjerne lære mer (derfor jeg ikke har investert i noe 'fett anlegg' enda).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    I en f.eks THX Ultra godkjent prosessor, ligger det en "chip" som prosesserer lyd til alle kanalene 5.1 eller 7.1 (Behandler lyden før den går til hver kanal). Denne er utviklet og patentert av THX.
    Ønskes det å gå for THX, er det også viktig at også høyttalerne er THX merket. Dette fordi at delefiltre også er justert etter visse krav fra "gamle George" :lol:

Det fine med å plassere KUN THX utstyr i hjemmekinoen, er jo at da skal hele anlegget oppfylle en minimumsstandard, og skal kunne spille bra sammen. Med tanke på resonanser og dårlig utforming av interiør, er dette noe som setter krav til deg selv som "byggmakker" :lol:

Når det gjelder instilling på f.eks subwoofer, er det greiere på en THX godkjent sub, hvor en switcher denne over på THX, og lar prosessor styre denne på beste måte.

Det anbefales ikke å gå for THX utstyr dersom anlegget benyttes ofte til musikk, til dette vil delefrekvenser på THX høyttalerne ikke holde mål.

THX sertifiseringen er i dag så stor og anerkjent, at dette ikke lett kan avskrives som "humbug" :?:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjokomelk
    Joa, jeg er n00b når det kommer til dette. Så jeg må bare 'høre'. Jeg trodde THX bare var et stempel som ble gitt fordi den tilsvarer visse krav. D.v.s. produktet blir testet, produsent betaler og får lov til å ha merket på produktet.
    Ja, for å få bruke stempelet må produktet oppfylle visse tekniske krav og så må det betales for å få bruke logoen. Produktene trenger derimot ikke å bli testet og enkelte av de tekniske kravene til THX er uforenlige med god musikkgjengivelse.

THX har også hatt patenterte metoder for å splitte vanlig matrisekodet lyd i flere kanaler. Merk at dette gjelder ikke innkoding.

Robert-

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sikkert at vi som kunde må betale kostnaden for THX-sertifiseringene utover det vi får i økt kvalitet? Hvis dette fører til økt salg så vil jo dette gi økt inntjening og lavere kostnad per enhet som blir produsert?

Etter det lille jeg har lest om THX så ikke bare er utstyret godkjent etter en test, men det er utviklet etter spesielle kriterier, med andre ord får man et bedre produkt? Det betyr selvsagt ikke at produsenter kan utvikle produkter som ikke er bedre enn disse kriteriene. Jeg har ikke peiling, jeg bare lurer på om vi undervurderer THX kun fordi det også brukes som en salgsgimic?

Hva med Klipsch THX-Ultra II-høyttalerene? Har leset mange reviews om dette settet som koster rundt 70k +/- for fullt 7.2 oppsett uten receiver, får inntrykk av at dette er bra lyd til prisen? De fleste skriver at det funker veldig bra til musikk også, men sammenlignet med RF-83 så er den sistnevnte å foretrekke hvis musikk er hovedformålet.

Kan det være at vi blander THX Ultra2-sertifisering med andre THX-klasser med lavere standard og krav til utstyret?
    Jeg tenker at de to-tre sistnevnte klassene som postet under her, kanskje er mer beregna på å utnytte THX-merket
    til å dra inn mer penger. Men igjen, jeg har ikke peiling.

Kilde: thx.com

THX Ultra2 Certified
    products bring the cinematic experience to larger home theaters,
    3,000 cubic feet in size, with a viewing distance of 12 feet or
    greater from the screen.

THX Select2 Certified
    products are for medium sized rooms, up to 2,000 cubic feet in size,
    with a 10-12 foot viewing distance from the screen.
    THX I/S PlusTHX I/S Plus Systems

THX I/S Plus Systems
    Certified Systems (AV Receiver + Speaker Bundle) have the power to
    fill a small home theater or dorm room where the viewing distance from
    the screen is 6-8 feet.

THX Certified MultimediaTHX Certified Multimedia Products
    are designed and engineered for PC gaming and multimedia
    on the desktop.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven!

Skal si du vekket tråden til live igjen....

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, det var jo litt av et stunt fra min side da. Skjønner ikke hvor jeg kom borti denne tråden her.

Så noe nytt på THX-fronten? :P

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX....det mest ufornuftige lagt til recivere noen gang for hjemmebruk ved dvd/bd lyd

THX er for de som liker diffuse lyd
    Hjelper jo ikke med THX reciver om man ikke følger opp med THX plasseringer av høytalere , eller THX godkjente høytalertyper , bruker THX prog på reciver som gir THX godkjente innstillinger i forhold til sertifiseringer.
    (Mye dipole høytalere og mekverdige oppstillinger)

Enten har man full THX eller så har man ikke THX (ikke THX light)
    Med alt utstyr innen THX sertifiseringen å bruker det etter THX sertifiseringen så har man THX lyd
    THX er ingen lydformat men hvordan Tomlinson Holman har laget egen standard for hvordan lyd skal høres.

THX...Fint å flott i gamledager med å fake surround ut fra få discrete kanaler men dreper jo gleden å opplevelsen ved nyere ekte surround lydformater

Heldigvis betyr det meste innen hjemmekino at selv om komponenter er THX godkjent betyr det bare at man har mulighet til å bruke det som et komponent innen THX oppsett men også til vanlig bruk

Da blir vel THX poenget mitt at liker man difuse lyd er THX en av mange måter
    Liker man det ikke så har man garantert betalt for enda en unødvendig reciver funksjon som prakkes på kjøpere(men kan vel enda velge en uten THX selv om det ikke er så mange )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •