PA forsterker for takhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PA forsterker for takhøyttalere

Jeg har planer om å montere høyttalere i tak på kjøkken, bad og stue og lurer derfor på om jeg kan bruke en PA forsterker for å drive disse.
    Prismessig ser jeg at man får mye kraft for pengene sammenlignet med hifi forsterkere. Er lydkvaliteten så mye dårligere på PA forsterkere?

PA forsterkerne vil stå på en bod så viftestøy vil ikke være et problem.

Jeg har sjekket Sonos o.l. men da må jeg ut med 15 000 for de tre sonene, og det er bare for forsterkere.
    Derfor kommer jeg til å koble chromecast audio som streamingskilde.

Dermed kommer jeg unna med 4 700 for alle 3 sonene hvis jeg bruker for eksempel denne PA forsterkeren
    https://www.brahandel.no/lyd-bilde-6...terker-2x-120w

Hvordan er det å justere bass-mid-treble med en PA forsterker?

Tar gjerne imot anbefalinger av gode takhøyttalere, og hvilke merke jeg burde se på (B&W, Dynavoice eller andre merker som jeg får tak i i Norge).

Hvor viktig er det med backbox på innfelte høyttalere?

Håper det er noen flinke sjeler som kan svare på alle spørsmålene mine!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye kraft får du ikke på den. 2 x 40 watt i 8 ohm leveren den, og det med serdeles høy forvrenging (0,5% THD).

Sonos AMP leverer 2 x 55 watt i 8 ohm (THD<0,02%) til sammenligning.

Er alle de tre sonene dine stereo forresten? Du trenger 6 forsterkerkanaler?

Anbefaler at du kikker på Nad CI940 og CI980 på www.hifiklubben.no

Min stuekino:
    Denon AVR-X6200W, Cambridge 851A, Cambridge DacMagic 100, Klipsch RF-62 II, Klipsch RC-62 II, Klipsch RS-42 II, Klipsch RS-52 II, Klipsch RB-41 II, 2 x Klipsch R-12SW, Mac Pro, AppleTV 4.
    Denon AVR-X6200W, Cambridge 851A, Cambridge DacMagic 100, Klipsch RF-62 II, Klipsch RC-62 II, Klipsch RS-42 II, Klipsch RS-52 II, 2 x Klipsch R-12SW, Mac Pro, AppleTv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke justere tone på effektforsterker forresten. Kan hende noen veldig spesielle kan det, men er forforsterker sin jobb det

Min stuekino:
    Denon AVR-X6200W, Cambridge 851A, Cambridge DacMagic 100, Klipsch RF-62 II, Klipsch RC-62 II, Klipsch RS-42 II, Klipsch RS-52 II, Klipsch RB-41 II, 2 x Klipsch R-12SW, Mac Pro, AppleTV 4.
    Denon AVR-X6200W, Cambridge 851A, Cambridge DacMagic 100, Klipsch RF-62 II, Klipsch RC-62 II, Klipsch RS-42 II, Klipsch RS-52 II, 2 x Klipsch R-12SW, Mac Pro, AppleTv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,336
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er usikker på hvor mange watt en typisk tak høyttaler egentlig trenger, og det er vel ønskelig å kunne styre volum individuelt osv, så er litt usikker på hvor god en slik PA forsterker vil være. Det så stue vekk en PA forsterker med kjølevifte som samler støv skjult i et kott høres kanskje litt brannfarlig ut også..

Finnes en del ganske "billige" hjemmekinoreceivere som ikke lager viftestøy og som kan stå fremme, har 2-3 soner for individuell styring av forskjellige rom og støtte for diverse avspilling metoder osv.
    Sist endret av ask4me2; 07-26-2017 kl 21:55
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne85 Vis post
    Mye kraft får du ikke på den. 2 x 40 watt i 8 ohm leveren den, og det med serdeles høy forvrenging (0,5% THD).

Sonos AMP leverer 2 x 55 watt i 8 ohm (THD<0,02%) til sammenligning.

Er alle de tre sonene dine stereo forresten? Du trenger 6 forsterkerkanaler?

Anbefaler at du kikker på Nad CI940 og CI980 på www.hifiklubben.no
    Takk for svar.

Alle tre sonene er stereo, men jeg vil ha muligheten til å spille av forskjellig musikk på de tre forskjellige sonene. For eksempel at jeg spiller av en annen musikk på badet en musikken samboeren min spiller av på kjøkkenet.
    Derfor er det kanskje bedre å gå for 3stk av denne??: https://www.hifiklubben.no/stereo/fo...rt-forsterker/

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har du hvertfall kvalitet og skikkelige watt med mulighet for tonekontrollere og volumkontroll. Er et bra alternativ det

Min stuekino:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,091
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har takhøyttalere rundt forbi og driver de med en rotel 5kanals effektforsterker jeg ga 2000,- for på finn. Verdt et søk i alle fall. Ellers så driver man vel ikke kritisk lytting på takhøyttalere på badet (som er flislagt og brutalt feil rent akustikkmessig, så jeg hadde ikke vært redd for å bruke billig PA heller)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg eventuelt gå for PA forsterker til bad og 2stk litt mer ordentlige forsterkere til stue og kjøkken.

Er det noen som har erfaring med gode takhøyttalere og hvor viktig det er med backbox?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,091
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På badet bør du tenke gjennom alle "fuktsperrebrudd". Backbox gir vel normalt litt bedre trykk enn uten (??).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Active PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maadds Vis post
    Da kan jeg eventuelt gå for PA forsterker til bad og 2stk litt mer ordentlige forsterkere til stue og kjøkken.

Er det noen som har erfaring med gode takhøyttalere og hvor viktig det er med backbox?
    har kjøpt inn 21 jamo innfellings høytalere til nye huset(40% på surround.no), 8 soner + 5.1 på tv stue . planlegger 8 soner music server med 2* 12 kanalers forsterker. (brokoblet kanaler til stue/kjøkken) styring av lyd i aktuelle rom.
    kommer til å bygge egne kasser bak vegg/tak med anbefalt volum. en annen ting er å plassere tak høyttalere rett for å få best mulig hjelp av rommet.
    har sett noen plassere høyttaler midt i rommet og da blir det forsvinnende lite bass

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en/flere brukte effektforsterker + kjøp deg 3 Chromecast audio. Da kan du spille individuelt i alle rom + koble dem sammen om ønskelig. Litt usikker på om du kan justere volum med Chromecast men tror det.
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Lignende tråder

1. Forsterker til 2 stk takhøyttalere
    By olavkige in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 06-23-2017, 08:15
  2. Takhøyttalere på bad
    By LP88 in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 04-24-2015, 17:31
  3. Takhøyttalere
    By demo in forum Høyttalere
    Svar: 0