Hjemmekino på hybelen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino på hybelen

Først av alt må jeg bare få takke for et utmerket forum! Folk her vet virkelig hva de snakker om. Dette blir mitt første innlegg, så dere får bære med meg…

Som dreven siv.ing. student i Trondheim står jeg nå ovenfor utfordringen å flytte mitt kjære hjemmekinoanlegg inn på en 3,6 * 3m stor hybel. For å gjøre det hele enda mer umulig, er hybelen i en blokkleilighet der to av veggene samt tak og gulv er i betong (pergo på gulv) og to vegger er av gipsplater, trolig enkle og hvertfall ikke isolert.

Inn på dette rommet skal en NAD T752 receiver, NAD T562 dvdspiller, Finlux 82X200 32” TV, Dali 5005 fronthøyttalere, Dali C1000 center, JBL Northridge E10 bakhøyttalere og sist, men absolutt ikke minst; en PSB Subsonic 7 15” aktiv subwoofer. Hvor jeg skal sove gjenstår å se… (sekundærbekymring)

Jeg står mao ovenfor et akustisk mareritt. Jeg har tenkt på følgende:

1. Tjukt teppe på gulv, samt så massive møbler som mulig.

2. Veggen bak lytteposisjonen har jeg mulighet for å isolere med Rockwool eller lignende. Jeg vil også bruke doble gipsplater på den ene siden av veggen. Hybelen min er nettopp pusset opp, så jeg er lite lysten på å slå ned flere vegger og spesielt ikke den bak fronthøyttalerne (som også er av gips). Jeg kan kun ha anlegget stående i denne retningen pga et garderobeskap som er monter fast i veggen(!)

3. Veggene er tenkt dempet med DIY dempematter i størrelsesorden 1 * 0,5m. Dette blir sannsynligvis noen tynne finerplater med Rockwool på den ene siden kledd med en ”porøs” filt (ikke lufttett) som henges på veggene, sannsynligvis to pr vegg.

Er det noen som har flere forslag til demping, eventuelt steder jeg bør være spesielt obs på å dempe/ikke dempe? Er det noen som har erfaring med Soundcare spikes? Er dette et mulig hjelpemiddel? Og sist, men ikke minst: Er dette et dødfødt prosjekt? Må jeg selge hjertebarnet og leve med en boomblaster og reise- tv resten av studietiden? Det tror jeg ikke jeg orker…

Alle svar mottas med største takknemlighet!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har selv Hjemmekino i en stor bod i kjelleren.(2,6 x 3,6)Det fungerer bra for meg med mitt utstyr.Sjekk www og http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1136
    Har gode erfaringer med Holfi dempeføtter under høyttalere og sub.
    www.audioakt.no Disse er billige,ca. 400 for settet.

AE

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Soundcare spikes! Har ikke fått testet dem enda, skal bruke dem på sub'en min. Gir deg beskjed hvordan de er for meg. Jeg ønsker deg lykke til, jeg bor selv i en blokk hvor veggene er av samme materiale som hos deg (Betong-vegger og gips). Stua mi er riktignok større enn din (min er 21 kvm), men samme prinsipp. Tepper o.l er nok lurt og vil nok hjelpe, men vær VELDIG forsiktig med volumknappen for ei blokk må vel være det verste som en kan ha et hjemmekino-anlegg i. Skal ikke så mye til før du får ei jordskjelvlignende blokk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Guttungen i leiligheten under meg liker å sette på gangster-musikk når det passer seg som verst, så jeg har over hodet ikke dårlig samvittighet når det buldrer litt fra sub'en :twisted:

Har noen av dere erfaring med ekstern demping av vegger? Har det noe for seg?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Takker for svar. Guttungen i leiligheten under meg liker å sette på gangster-musikk når det passer seg som verst, så jeg har over hodet ikke dårlig samvittighet når det buldrer litt fra sub'en :twisted:

Har noen av dere erfaring med ekstern demping av vegger? Har det noe for seg?
    Heng et pent (tykt) teppe på veggen. Det funker like bra som dempeplater, men er mye penere å se på.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har god erfaring med Soundcare Spikes. Strammer opp i bassen, og er meget praktiske når man skal flytte på høyttalerene... Bruker de både under frontHT og sub. Noe som vil skåne naboen din under enda mer, er hvis du setter subben og evt de andre HT på en stein/skiferplate.

Jeg fant en stor tung(!) skifer plate/stein og satte den under subben. Det resulterte i mindre lyd, men da mer presis lyd. Har ikke lyttet så mye enda, men tror jeg beholder den. Skrur heller opp volumet på subben litt. Det skåner nok naboen under for endel lyd.

Skal etter hvert dempe rommet litt. se http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1555.
    Husk at eventuelle tepper må ha en viss tykkelse for at de skal dempe mer enn de høyeste frekvensene (diskant). Derfor er det viktig å ikke overdempe rommet med tepper o.l.. Jeg har lyst å bygge meg noen demperuller, som skal ta litt bass også, og det er nok gunstig for deg og! Og alle andre! (Man får vist en mer presis, åpen, luftig og spenstig bass).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om Soundcare spikes er verdt investeringen. Jeg har hørt flere steder at det skal ha en positiv effekt å legge en tung steinplate under høyttalere. Hva er tanken bak dette? Burde man ikke da også dempe steinplaten? Så kan man jo lage seg et skikkelig smørbrød av steinplate, dempeføtter, steinplate osv.. Hva med å sette spikes på en steinplate og så høyttaleren rett opp den igjen?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er den steinen som jeg har under subben så stor og tung, at jeg ikke har plass til noen dempeføtter (fordi jeg har et bord over), samt at jeg tror ikke det vil gjøre store utslagene, i og med at den trolig er ganske "død" allikevel pga tyngden. Jeg har bare lagt den på noen sokker (faktisk!), for å skåne gulvet... Vurderer å anskaffe noen pene tilskjærte evt polerte steiner til fornthøyttalerene. Noen som har tips til hvor dette kan skaffes rimelig i Trondheim? Jeg tror derimot ikke jeg gidder å bry meg med dempeføtter under disse.
    Men har man tenkt å anskaffe stenplate, hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte soundcare, for da holder det sikkert med medfølgende spikes. Disse trenger jo da mest sannsynlig ingen beskyttelses tabletter siden de kan stå rett på steinen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •