Diverse komponenter jeg ikke vet hva er til

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diverse komponenter jeg ikke vet hva er til

Har sett på mange av annleggene på minhjemmekino.no at det er flere komponenter jeg ikke vet hva er til.

Kan noen forklare hva de forskjellige greiene er til?

Forforsterker
    Effektforsterker
    Hjemmekinoprosessor
    Blokker (monoblokker, effektblokker....)

Kanskje litt dumme spørsmål, men er litt grønn når det gjelder hifi og sånn

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forforsterker= her kobler man til signalkildene( cd spillere, tuner etc) og forforsterkeren benyttes da til å velge kilde, justere volum, evt hvis man har koblet til digitalt, så D/A (digital til analog)konverterer den signalet før signalet går videre. man får forforsterkere for stereo og surround. en surround forforsterker kan også kalles for en surroundprossesor, selv om en surround prossesor også kan være en boks som D/A konverterer et digitalt signal til 5.1 surround lyd. for å få lyd må en forforsterker kobles til en effektforsterker(finnes fra to til mange kanaler) en monoblokk er slang for en effektforsterker som kun har en kanal. en receiver eller integrert forsterker er når forforsterkeren og effektforsterkeren er en boks

eksempler på forforsterker vil være rotel rsp1068/1098 som da er en surround forforsterker(prossesor) effekt forsterker kan feks være rotel rb1095 og en fem kanals effektforsterker kan være feks rotel rmb1095. et eksempel på monoblokk er midgard audio powermaster.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterker:
    Fås i Stereo og Surround.
    En egen enhet som man kan sammenligne med en vanlig forsterker.
    Man kobler til alle lydkilder her. Feks:CD/DVD/etc
    Men det er ingen effekt i denne. (Altsp ikke noe 2x100watt etc)
    Med en forforsterker alene kan man ikke spille musikk/surround.
    Da trenger man en effektforsterker (Se lengre ned hva dette er) som man kobler til forforsterkeren via signalkabler for å styre den.

Effektforsterker:
    Dette er en ren forsterker enhet, somregel "Plain" altså uten innstillingsmuligheter. Kun on/off knapp. For å få bruke denne må du ha en forforsterker som nevnt tidligere i mitt innlegg. Til effektforsterkeren kobler du høytalerne.
    En effektforsterker kan du få i mange varianter alt ifra 1kanal (1x100watt feks) til Mange-Mange x100watt. (100watt er bare brukt i denne beskrivelsen de fås i alle tenkelige watt dimensjoner)

HjemmekinoProsessor:
    Samme som en Forforsterker men at den har alle de valg som man behøver i en hjemmekino. (Surround/dts etc)

Blokker: Samme som en effektforsterker. Vi bruker gjerne uttrykket blokker forde det er så mye enklere og "Tøffere" Slang

Mono: Betyr 1 kanal. Dette er en effektforsterker. Har du en monoblokk så er det en 1 kanals effektforsterker. Feks på 1x100watt

Flerkanals: Betyr flere kanaler.Dette er en effektforsterker. Har du en Flerkanalsblokk så er det 2 eller flere kanaler. Feks: 2x100watt eller 12x100watt etc. Variasjonene er mange 2-3-4-5-6-7kanaler OSV.

Effekt: Felles nevner for Mono/Flerkanals Blokk. Samme som effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man ha flere blokker. F.eks hvis du har to blokker på 2x200 w blir det da 2x400 w?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evoz
    Kan man ha flere blokker. F.eks hvis du har to blokker på 2x200 w blir det da 2x400 w?
    Nei, 2 x 2x200W blir 4x200W (hvis du da ikke brokobler 2 og 2 forsterkere)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor trenger man forforsterker etc?

Effektforsterker hvis foresterker ikke klarer å drive alle 5, 6 eller 7 høyttalerne alene.
    Men, er dette mer økonomisk? Finnes det ikke en forsterker som er sterk nok, så man slipper 2-3 effektforsterker?

Hvorfor trenger man forforsterker?

Holder det ikke bare med en sabla god forsterker?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Hvorfor trenger man forforsterker etc?

Effektforsterker hvis foresterker ikke klarer å drive alle 5, 6 eller 7 høyttalerne alene.
    Men, er dette mer økonomisk? Finnes det ikke en forsterker som er sterk nok, så man slipper 2-3 effektforsterker?

Hvorfor trenger man forforsterker?

Holder det ikke bare med en sabla god forsterker?
    Spørs hva du mener med økonomisk her, det kan være økonomisk med tanke på fleksibiliteten, du kan bytte ut enkelte komponenter, som feks prosessoren, uten å måtte bytte effektforsterkere.
    Men en løsning med separate komponenter (effektforsterkere, forforsterker/prosessor) er stort sett alltid dyrere enn receiver. Jeg sier stort sett fordi du får recievere som er ufattelig dyre.

En sabla god integrert forsterker eller surround reciever vil som regel forbigått på kvalitet av dedikert forforsterker/prosessor og effektforsterker(e), og med en effektforsterker har du muligheten til å få noe som er langt kraftigere enn selv de største integrerte eller recievere.

Selv bruker jeg prosessor og effektforsterkere fordi det gir meg muligheten til å bruke forsterkere som er langt bedre enn det man finner inni surroundrecievere. Og jeg kan oppgradere og bytte komponenter etterhvert som tiden går. Jeg vil si at dette er økonomisk fordi man kan kjøpe en og en bit og bruke lenger tid på å sette sammen anlegget, jeg har kjøpt mye brukt og på den måten har det heller ikke blitt så dyrt, men jeg har nok brukt mere penger enn Ola Nordmann på lyd og bilde ja :roll:
    Før jeg startet med surround hadde jeg stereo forforsterker og effektforsterkere fordi ingen integrerte forsterkere kunne levere så mye effekt som jeg trengte, det ble bare naturlig å videreføre dette til surroundanlegget ;-)

A

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord, sier du at i stedet for at jeg flyr ned og bytter ut min receiver med en bedre receiver, skal jeg gi en effektforsterker en sjanse. Og med det kan kjøpe enda bedre høyttalere uten å bytte ut receiveren min igjen?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Med andre ord, sier du at i stedet for at jeg flyr ned og bytter ut min receiver med en bedre receiver, skal jeg gi en effektforsterker en sjanse. Og med det kan kjøpe enda bedre høyttalere uten å bytte ut receiveren min igjen?
    Ja, det er en ganske naturlig vei å gå for å oppgradere. Ser på siden din at du allerede har kjøpt billett på oppgraderingskarusellen :lol:

Siden recieveren din kan brukes som forforsterker så ville jeg ha sett etter en brukt effektforsterker fremfor å bytte til en større reciever. (Hvis du skal oppgradere dette da?).
    Effektforsterkere holder seg bedre i pris også, hvis det viser seg at du kjøper en som ikke er en bra match med dine høyttalere/ører så kan du som regel få solgt den for det samme som du ga for den. En kostnadseffektiv måte å få testet forskjellige alternativer på, men man må ta seg god til og være tålmodig på bruktmarkedet.

A

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren min er ingen sterk sak, så vurderer en størrer etter hvert, for så å legge på med effektforsterker(e).

Hva er en videoprosessor?
    Crystalio II 3300

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper større reciever så har du kanskje ikke behov for effektforsterker(e), hvis du uansett har planer om å utvide med effektforsterkere så burde du kanskje prioritere forforsterkerdelen i en evt. ny reciever.

En video-prosessor er noe som behandler bilde, oppskalerer feks en vanlig videokilde til 1080. Eller den kan forbedre bildet fra dårlige kilder. Kan sikkert gjøre mye mer også, jeg kan ikke noe særlig om videoprosessorer ;-)

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •