Dårlig akustikk i kinorom
Viser resultater 1 til 16 av 16

Dårlig akustikk i kinorom

Hei
    Jeg har et relativt stort kinorom i kjelleren (6mx4.5m)

Jeg sliter med dårlig akustikk.
    veggene er gips, taket er vanlige takplater og laminat på gulvet.

Jeg har begynt og leke med tanken på og lage meg noen dempende plater som skal festes i tak og vegger + teppe på gulvet.
    Jeg har en relativt god ide om hvordan platene bør lages ( treramme, rockwool/glava plater og en stoff med lite luftmotstand.)
    det jeg derimot er usikker på er hvor mye jeg bør gjøre utav det og om det har noe og si med plassering og størrelse av platene.
    Surroundhøytalerene henger idag bakerst i rommet, men jeg har vurdert om jeg skal flytte de til sideveggene ved stolene for bedre lyd?

Jeg kjører pr dags dato:

Klipsch RF-82 II
    Klipsch RP-440C Premiere Senterhøyttaler
    Klipsch RS-52 II Surroundhøyttalere

hvis noen har god peiling på dette eller har tips så setter jeg pris på dette.

Hei og velkommen til AVforum. Forstår at du kan oppfatte ditt som et dårlig rom akustisk sett. Ta å bruk akustikk plater framfor vanlig Glava, vil anbefale deg å bruke 50mm akustikk plater. Jeg ville hengt en plate på hver sidevegg ca 20 grader ut fra front høyttalerne, et opphold på ca 30-40cm så en plate på hver sidevegg og til slutt ville jeg ha hengt 4 plater symmetrisk på bakveggen. Alle platene ville jeg ha hatt i 60x120cm og alle henges på høykant.

Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Hei og velkommen til AVforum. Forstår at du kan oppfatte ditt som et dårlig rom akustisk sett. Ta å bruk akustikk plater framfor vanlig Glava, vil anbefale deg å bruke 50mm akustikk plater. Jeg ville hengt en plate på hver sidevegg ca 20 grader ut fra front høyttalerne, et opphold på ca 30-40cm så en plate på hver sidevegg og til slutt ville jeg ha hengt 4 plater symmetrisk på bakveggen. Alle platene ville jeg ha hatt i 60x120cm og alle henges på høykant.
    Hei
    Takk for svar.
    Jeg skal se på akustikk platene ja.
    den setupen høres faktisk ut som kan passe ganske bra med dører og vinduer og, så det skal jeg absolutt vurdere!
    noen anbefalinger på hvilket stoff som fungerer best på platene?
    De har høyttalerstoff fra biltema som ser greit ut 2x80 cm.

Her er en kjapp skisse over hvordan jeg ser det for meg.

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20-12-2016 22-39-29.jpg
Visninger:	80
Størrelse:	80.9 KB
ID:		123000

Høyttaler stoffet på Biltema er et meget godt valg som stofftrekk.

Om du for 4-5 cm luft imellom platene og veggen vil de virke svært mye bedre.

Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Her er en kjapp skisse over hvordan jeg ser det for meg.

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20-12-2016 22-39-29.jpg
Visninger:	80
Størrelse:	80.9 KB
ID:		123000

Høyttaler stoffet på Biltema er et meget godt valg som stofftrekk.
    Hei
    Takk for at du tok deg tid til og tegne det inn.
    det blir en dør mellom platene på venstre side, men utenom det kommer det nok til og bli veldig lignende oppsett.
    Skal ut og se på materialer idag.

Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Om du for 4-5 cm luft imellom platene og veggen vil de virke svært mye bedre.
    Hei
    enda et godt tips!
    Leste mer om dette og ser andre og sier det samme.
    Platene blir hengt opp med avstand til veggen!

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,083
    Vis plass så ville jeg heller gått for 10cm plater med 10cm luft bak. Har selv 5cm i min egen kino og det er begrenset hvor langt ned de demper.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Nå er platene oppe.
    Det gjorde en kjempeforskjell på lyden.
    Har og investert i en Klipsch SW112 Sub noe som gir det lille ekstra i filmene.

Jeg sitter nå og leker med tanken om jeg skal lydisolere taket og med lignende plater.
    Har det noe for seg?

Absolutt noe for seg ja, bare sørg for å dekke område slik at 1-refleksjonen taes for både center, left og Right.

Slik så det ut i taket da jeg var ferdig med akustikkløsningen i kinoen til min kompis. Platene er av type fra GIK og henger ned fra taket med ett kroksystem. Gjorde masse godt for akustikken.

Her kan du se sidevegg-løsningen også

Håper han har teppe som neste punkt på listen.
    Det gulvet ser ut som et akustisk mareritt.

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Håper han har teppe som neste punkt på listen.
    Det gulvet ser ut som et akustisk mareritt.
    I hvilke frekvenser tror du ett teppe vil dempe og hvor bredbåndet tror du det vil være ?

Med andre ord det kan raskt bli ett akustisk mareritt om du ikke vet hva du gjør.

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Vis plass så ville jeg heller gått for 10cm plater med 10cm luft bak. Har selv 5cm i min egen kino og det er begrenset hvor langt ned de demper.
    Absolutt enig men når plater begynner komme opp i den bredden begynner ting å se noe merkelig ut. Om dette er rom som er ett komplett (ego) nerderom og ikke trenger noe visuell velvære spiller det jo liten rolle. Som oftest benytter de fleste plater opptil 5cm og med noen cm med luft imellom virker det meget godt, kombinerer du i tillegg med en god romkorrigering kan du få meget gode resultater. Ett tips kan være å bygge platene inn i veggen slik at veggen "flukter" med yttertkant av resten men da prater vi helt andre trinn i byggeprosessen

Tro meg. Akkurat slik det rommet er på bildene nå vil et teppe gjøre mer bra enn ugang.
    Hele gulvet er et hardt akustisk speil.
    Har selv hatt hjemmekino med slikt gulv i 3 forskjellige hus, og samtlige fikk et bedre lydbilde med teppe mellom skjerm og sofa.
    Bare for å teste, legg en stor dyne foran på gulvet og hør hva som skjer.

Feil tråd, my bad.
    Sist endret av uGn; 01-13-2017 kl 14:17

Lignende tråder

1. Dårlig plass rundt høytalere = dårlig lyd?
    By PuterDude in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-2010, 21:15
  2. Svar: 0
    Siste melding: 05-06-2009, 23:10
  3. Farger på vegger/tak og lydisolering/akustikk kinorom
    By hrro in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 07-22-2007, 23:26
  4. akustikk spm...
    By nightspirit in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0