Hei!
Jeg så i dag Conjuring, en skrekkfilm med noen voldsomme kraftige basslyd-scener. I disse scenene høres lyden fryktelig forvrengt ut og jeg må redusere volumet ned mot 45 (Denon forsterker, volum går fra 0-100. Vanlig TV-volum ligger på ca. 55, høy musikk ligger på 75-80) for å unngå forvrengt basslyd. Er dette normalt? Jeg har Opticon 6 gulvhøyttalere og Denon avr-x4200w forsterker. Er det sånn at jeg kan ødelegge mine gulvhøyttalere ved å spille denne filmen? Det høres jo veldig rart ut at man ikke kan se en vanlig Blu-Ray film uten å skulle ødelegge høyttalerne??

Hva kan jeg gjøre for å fikse "problemet"? Jeg regner med jeg kan endre settings på høyttalerne fra "large" til "small" for å kutte ut dype frekvenser, men det er kun i denne filmen jeg har lagt merke til slikt problem. Vanligvis er det jo sånn at høyttalerne (som spiller ned til 49 Hz) spiller bra helt ned i lave frekvensområder for så å bare kutte ut / daffe av når det nærmer seg helt nederst i registeret. Men på Conjuring-filmen jeg så i dag ble altså lyden høy og forvrengt, hørtes ikke bra ut :/ Er dette normalt?

Jeg håper jeg forklarte problemet godt nok. Takk for svar!