Lite trøkk når jeg spiller fra altibox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite trøkk når jeg spiller fra altibox

Hei,
    Jeg har følgende anlegg
    Høytalere: Dali Zensor 7
    Receiver: Yamaha rx-v 771
    Effektforsterker: NAD 216THX
    Sub: XTZ 99 W12.16

Som signalkilde på musikk bruker jeg stort sett Spotify gjennom Chromecast, og er fornøyd med lyden dette gir.

Når jeg ser på tv, synes jeg det er vesentlig mer trøkk i anlegget når jeg spiller fra nett-tv gjennom chromecasten, enn når jeg spiller fra altibox dekoderen... Er det altiboxen som har dårlig lydutgang i HDMI sammenlignet med chromecast, eller er det noen innstillinger jeg ikke skjønner?

Jeg kjører alle HDMI`er inn i receiveren, og lyd direkte til effektforsterkeren og ut i høytalerene der.

Takk for svar

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,051
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Altiboxen volumkontroll? et eller annet sted i nenyen? CD sin satelittboks har det...og skal alltid stå på fullt....Viasat har ikke, men gir omtrent like høy lyd ut som CD boksen....lydnivået på 5.1 sendinger er ofte litt lavere enn stereo sendinger fra f. eks Tv2 og TV Norge....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Har Altiboxen volumkontroll? et eller annet sted i nenyen? CD sin satelittboks har det...og skal alltid stå på fullt....Viasat har ikke, men gir omtrent like høy lyd ut som CD boksen....lydnivået på 5.1 sendinger er ofte litt lavere enn stereo sendinger fra f. eks Tv2 og TV Norge....
    Ja den har volumkontroll, og står alltid på fullt, så jeg styrer lyden på anlegget. Særlig når jeg ser på musikkprogram som Idol, The Stream og sånne ting at jeg synes det mangler litt gufs... Den klare fine lyden med trøkk i bunn er liksom litt borte, også blir det litt "kjedelig" lydbilde... Høyt, men ikke klar og fin, med trøkk... Litt usikker på hvordan man skal beskrive det :P

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,051
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel øke input volum på HDMI inngeangen der hvor du har Altiboxen inn...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener en del kanaler har gått fra å sende Stereo til å sende Dobly 5.1 i det siste, slik jeg opplever på TV Norge. Dette gjør at lyden høres svakere ut.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,051
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV Norge har aldri sendt et eneste sekund med 5.1 lyd....NRK 1-2-3, TV 3 og Viasat 4, SVT 1-2 og TV 4...og TV3 Sverige ,TV 6 Sverge og TV 3 Danmark er de som sender mest 5.1 lyd ved siden av filmkanalene C/More og Viasat film....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    TV Norge har aldri sendt et eneste sekund med 5.1 lyd....NRK 1-2-3, TV 3 og Viasat 4, SVT 1-2 og TV 4...og TV3 Sverige ,TV 6 Sverge og TV 3 Danmark er de som sender mest 5.1 lyd ved siden av filmkanalene C/More og Viasat film....
    Du har vist rett, men noe har skjedd med TVNorge lyden i fall. I tillegg til det du nevner har vel Discovery og et par til Dolby på Altibox.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Lignende tråder

1. lite trøkk uten sub
    By Pondus in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 28
    Siste melding: 01-11-2015, 22:17
  2. Nad C372 Concept 8 lite trøkk?
    By Martinandersen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 12-16-2011, 20:19
  3. Nytt anlegg, men lite trøkk. trenger hjelp...
    By tvestnes in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 08-10-2008, 22:34
  4. Alt for lite trøkk!!!!
    By teddytusen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 78
    Siste melding: 04-22-2006, 01:45
  5. For lite trøkk!!!!!!!
    By teddytusen in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 12-27-2005, 18:57

Stikkord for denne tråden