Forforsterker i tillegg til receiver?
Viser resultater 1 til 18 av 18

Forforsterker i tillegg til receiver?

Med nyinnkjøpt effektforsterker var jeg mentalt forberedt på at det kom til å bli en markant endring i bassområdet, men det var faktisk i det øvre frekvensområdet det ble størst forskjell! Jeg opplevde at diskant og øvre mellomtone ble mer klar og tydelig.

Nå spinner tankene litt rundt om en kvalitets-forforsterker hadde gjort enda mer for lyden, i forhold til receiveren...?

F.eks Parasound P5?
    Jeg har forstått det slik at den kan kobles til en receiver, og brukes når man skal spille musikk?
    (har jo ikke lyst til å miste surroundmulighetene til film)

Er det noen av dere som kan gi meg litt input om hva jeg kan forvente av kvalitetsforskjeller ved bruk av en dedikert pre kontra en (god) receiver?

mvh Tore

...oppdatert komponent-oversikt.
    Patos Lyric 402 mkI, XTZ 99 W12, Proson bakhøyttalere, Pioneer SC-LX87, ATI AT3002, Oppo BDP-103, Marantz CD63 mkII K.I. + rimelige kabler

...men det jeg lurer på, er hvor mye bedre lyd, og hvordan den blir bedre? Verdt 10.000,-?
    Patos Lyric 402 mkI, XTZ 99 W12, Proson bakhøyttalere, Pioneer SC-LX87, ATI AT3002, Oppo BDP-103, Marantz CD63 mkII K.I. + rimelige kabler

Jeg lurer egentlig litt på det samme: F.eks. hvor mye mer får man fra en Yamaha CX-A5100 + moderate effekttrinn i forhold til en Yamaha RX-A3060 receiver?

Det er en betydelig oppgradering i lyd uten tvil , men det er jo også et stort innhogg i pengepungen , så det må nesten bli opptil hver enkelt om det er verdt det liksom.
    For min del var det absolutt det synes jeg
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det er en betydelig oppgradering i lyd uten tvil , men det er jo også et stort innhogg i pengepungen , så det må nesten bli opptil hver enkelt om det er verdt det liksom.
    For min del var det absolutt det synes jeg

Brukte du receiver som forforsterker først?
    Ga i så fall oppgraderingen merkbart bedre lyd? På hvilken måte?

Sitat Opprinnelig postet av ToreA Vis post
    Brukte du receiver som forforsterker først?
    Ga i så fall oppgraderingen merkbart bedre lyd? På hvilken måte?
    Ja jeg gikk i fra Yamaha 3020 til CX-5000 , og det var ikke vanskelig å høre forskjell for å si det sånn
    Alt fikk bedre utklinging , mer pondus og kontroll over hele linja - også subene låter bedre når det blir styrt av en skikkelig pre.
    Samtidig så ble behovet for å bruke sub til musikk mindre , da det ble mer trøkk og punch i frontene alene med ren prosessor-pre.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Ja jeg gikk i fra Yamaha 3020 til CX-5000 , og det var ikke vanskelig å høre forskjell for å si det sånn
    Alt fikk bedre utklinging , mer pondus og kontroll over hele linja - også subene låter bedre når det blir styrt av en skikkelig pre.
    Samtidig så ble behovet for å bruke sub til musikk mindre , da det ble mer trøkk og punch i frontene alene med ren prosessor-pre.
    Oooh! Det hørtes veldig bra ut!
    Nå ble jeg enda mer nysgjerrig på å få prøvd ut en skikkelig pre.
    Jeg ser forresten at du har noen heftige høyttalere! Har du hørt på noen av de litt rimeligere til MA? F.eks Silver 10 eller Gold 200/300? Noe som kan anbefales?

Oooh! Det hørtes veldig bra ut!
    Nå ble jeg enda mer nysgjerrig på å få prøvd ut en skikkelig pre.
    Jeg ser forresten at du har noen heftige høyttalere! Har du hørt på noen av de litt rimeligere til MA? F.eks Silver 10 eller Gold 200/300? Noe som kan anbefales?
    Ja en skikkelig pre betyr mye .
    Ja jeg har hatt flere MA modeller. Først RS6 > GS20 > GX300(gamle gold) og til slutt PL300. Har vært veldig fornøyd med alle sammen , og det har vært en fin stigning/oppgradering hver gang. Byggekvalitet og finish er også veldig bra med MA.
    Men vurderer du opp i 20k pluss klassen for høyttalere , og du kan leve med designet , så vil jeg råde deg til å vurdere ArendalSound høyttalere i tillegg.
    Veldig spillevillige høyttalere med skikkelig futt og fart , og ikke er dem så tunge å dra heller .

Ja en skikkelig pre betyr mye .
    Ja jeg har hatt flere MA modeller. Først RS6 > GS20 > GX300(gamle gold) og til slutt PL300. Har vært veldig fornøyd med alle sammen , og det har vært en fin stigning/oppgradering hver gang. Byggekvalitet og finish er også veldig bra med MA.
    Men vurderer du opp i 20k pluss klassen for høyttalere , og du kan leve med designet , så vil jeg råde deg til å vurdere ArendalSound høyttalere i tillegg.
    Veldig spillevillige høyttalere med skikkelig futt og fart , og ikke er dem så tunge å dra heller .
    Jeg har sett på AS sine høyttalere, men har vært litt betenkt på om alle basselementene kunne bli for mye av det gode..?
    Dersom du har hørt på dem, hvordan vil du beskrive lydsignaturen, og evt kvaliteten på diskant/øvre mellomtone i forhold til MA?

Jeg har sett på AS sine høyttalere, men har vært litt betenkt på om alle basselementene kunne bli for mye av det gode..?
    Dersom du har hørt på dem, hvordan vil du beskrive lydsignaturen, og evt kvaliteten på diskant/øvre mellomtone i forhold til MA?
    Har hørt dem ja , og dine bekymringer kan du bare legge til side - både når det gjelder bass og mellomtone/diskant. Dem leverer meget bra , og kan sammenligner med langt dyrere saker i mine ører
    Siden dem har flere basselementer så jobber hvert element mindre , og det er absolutt en god ting , og kan ofte gjøre til at man får mindre romproblemer faktisk.
    I tillegg så kan jo disse tunes i bassen med å tette bassportene helt eller delvis , så det er bra med muligheter.

Har hørt dem ja , og dine bekymringer kan du bare legge til side - både når det gjelder bass og mellomtone/diskant. Dem leverer meget bra , og kan sammenligner med langt dyrere saker i mine ører
    Siden dem har flere basselementer så jobber hvert element mindre , og det er absolutt en god ting , og kan ofte gjøre til at man får mindre romproblemer faktisk.
    I tillegg så kan jo disse tunes i bassen med å tette bassportene helt eller delvis , så det er bra med muligheter.
    Huff, jeg frykter at dette blir en dyr tråd for meg i det lange løp!
    Men nå skal det også sies at jeg er veldig glad i mine Patos-høyttalere! Jeg kjøpte dem da de kom på markedet, og jeg har ikke angret ett sekund. Behagelige å lytte til i timevis, uten å bli slitsomme. Så det skal litt til før jeg bytter dem ut...

Huff, jeg frykter at dette blir en dyr tråd for meg i det lange løp!
    Men nå skal det også sies at jeg er veldig glad i mine Patos-høyttalere! Jeg kjøpte dem da de kom på markedet, og jeg har ikke angret ett sekund. Behagelige å lytte til i timevis, uten å bli slitsomme. Så det skal litt til før jeg bytter dem ut...
    Ja de gode gamle Patosene er nok ikke dumme dem...
    Og ja , det er fort ting kan balle på seg når man først begynner - det vet jeg alt om , men det er jo moro også da

Se her ja, endelig fant jeg en tråd som omhandler nettopp det jeg lurer på.
    Jeg har i et års tid kjørt Receiver som preamp med effekttrinn til mine Focal Electra 1027 Be.
    Jeg har følt at jeg har manglet både kontroll og kraft, derfor har jeg tenkt å kjøpe Parasound P3 og A21 (2 x 250 W)

Hittil har jeg benyttet Denon 3313 og NAD C275Bee (2 x 150 W)

Slik jeg har skjønt det er jeg nødt til å flytte RCA tilkoblingene mellom P3 og Receiver når jeg skal velge mellom lytting til musikk og se film.
    Eller er det faktisk en måte å få dette koblet sammen på slik at jeg slipper nettopp det?

Forøvrig forekommer all musikklytting via Bluesound Vault.

Hva tenker dere?

Det er ikke Parasound P5 du mener da ?
    I såfall så slipper du å koble om noe. Signalet går bare rett gjennom P5 (ht-bypass) når du ser på flerkanals-lyd via receiver . Stereo kildene dine kobler du til P5 , og receiver kan da være avslått når du spiller musikk.

Nei, jeg kjøper en Parasound A21, også får jeg med en P3 på kjøpet.
    I utgangspunktet så ser jeg for meg at alt er bedre enn å bruke receivern som preamp.
    P5 virker selvsagt mye bedre på de fleste områder både med funksjonalitet og innebygd god DAC, men budsjettet tilsier at jeg ikke kan kjøpe en P5 per nå.
    Og vet folket om det er behov for en ekstern DAC om man velger Parasound P5 ? (Marginale forskjeller bryr jeg meg sjelden om)

Sitat Opprinnelig postet av Omnislash Vis post
    Nei, jeg kjøper en Parasound A21, også får jeg med en P3 på kjøpet.
    I utgangspunktet så ser jeg for meg at alt er bedre enn å bruke receivern som preamp.
    P5 virker selvsagt mye bedre på de fleste områder både med funksjonalitet og innebygd god DAC, men budsjettet tilsier at jeg ikke kan kjøpe en P5 per nå.
    Og vet folket om det er behov for en ekstern DAC om man velger Parasound P5 ? (Marginale forskjeller bryr jeg meg sjelden om)
    Ok , skjønner.
    Men det ser ut til at P3 har digital volumskala?

For å slippe å koble om så kan du sette P3 på max el bortimot max volum når du kjører kalibrering på receiveren. Da kan du bare sette P3 til dette volumet hver gang du skal bruke receiveren som pre til film osv...

Lignende tråder

1. Effekt, forforsterker og receiver?
    By IsakJohansen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 11-19-2013, 22:30
  2. Receiver og forforsterker
    By Haymaker in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 09-29-2010, 08:48
  3. Receiver som forforsterker
    By jtb in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 11-02-2009, 17:05
  4. Ny forforsterker/receiver
    By CNK in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 04-29-2005, 15:24
  5. Receiver med god forforsterker for stereo??
    By CavaleraRules in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 04-26-2005, 17:16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •