Hi-Fi Messen i Horten 2016

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hi-Fi Messen i Horten 2016

Hi-Fi Messen i Horten (Hi-Fi Messen) går av stabelen denne helga. Dette er vel en messe som vanligvis pleier å være preget av "seriøs" hifi (og rykter om mye "pling-plong"-musikk), men i år er det faktisk litt snacks for hjemmekinoentusiastene også, både L-Sound / Arendal Sound og M&K Sound stiller med fullverdige hjemmekinooppsett (Atmos).

Jeg hadde store forventinger til begge oppsett, men ble svært skuffet over det ene, og svært begeistret over det andre.

Arendal Sound stilte med 1723 Tower, Center, 4 x surround og 2 x surround montert i taket (Atmos), samt 2 stk Subwoofer 2. Her ble det kjørt vekselvis musikk i 2-kanals stereo (uten subber) og demoklipp/filmklipp/konsertopptak i full surround hver time. Dette imponerte enormt. I stereo spilte dette med stor romfølelse og dynamikken er enorm, rett og slett bare gøy å lytte. Uansett hvor høyt gutta dro på, og uansett hva som ble spilt, spilte dette uanstrengt og med overbevisning. Det var mange "wow"-kommentarer blant publikum når diverse Atmos-klipp ble demonstrert, dette er virkelig noe som tilfører filmlyden en ekstra "dimensjon".
    Jeg ble vel sittende her i nærmere tre timer, det burde si sitt.

M&K Sounds oppsett besto av S-150-serien som nylig ble omtalt med toppscore i Stereopluss, med tre identiske fronter, 4 surround og 4 høyttalere i taket for Atmos, samt 2 X12 subwoofere. Det ble kjørt vekselvis musikk og filmklipp. Her var også forventningene skyhøye, men dette skuffet enormt. Det var tydeligvis subbene man forsøkte å imponere med, for bassnivået var skrudd opp noe enormt, og hang overhodet ikke sammen med resten av anlegget. Dette merket man uansett hva som ble spilt, enten det var filmklipp eller konserter i surround, eller Kari Bremnes, Infected Mushroom +++ i stereo. Subbene dominerte totalt lydbildet.
    Jeg tror heller ikke plasseringen av frontene var optimal, for man fikk ikke helt romfølelsen i stereo, det føltes på en måte som et "tomrom" mellom sitteposisjon og artist. Vanskelig å forklare med ord.

Begge rom kjørte en del offisielle Atmos demoklipp, og selv om Arendal-rommet kun hadde 2 Atmos-høyttalere i taket mot M&Ks 4, var "wow-faktoren" på disse Atmos-klippene mye høyere i Arendal-rommet.

Begge utstillerne skal ihvertfall ha ros for å ikke holde seg til det som ryktes å være tradisjonelt Horten-demomateriale. Det var mye publikum på begge rom, så det tyder på interessen for denne typen oppsett også er stor, selv på en messe som som nevnt retter seg mot mer "seriøs" hifi.

Hi-Fi Messen i Horten 2016-img_1360-jpg
    Arendal Sound

Hi-Fi Messen i Horten 2016-img_1361-jpg
    M&K

Hi-Fi Messen i Horten 2016-img_1364-jpg
    Arendal Sound surround

Hi-Fi Messen i Horten 2016-img_1365-jpg
    Arendal Sound Atmos demo

2. Takk Gorm, Stratosen takket for denne posten
    Liker BEF har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    637
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for inntrykkene, hvordan syntes du subbene fungerte?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AS Sub2, mener du? Det var bra med futt i de, og de var godt integrert med resten av anlegget, sammenlignet med MK. Kjappe og dynamiske. De ble jo bare brukt i surround, men savnet de egentlig ikke i stereo, det er bra med bass i Tower også. Når jeg stod bakerst i rommet, kjente jeg at det "røska" i skjorteryggen ved lave frekvenser, så de er jo kapable både når det gjelder dypbass og "punch".

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du deler striky. Jeg deler din oppfatning av MK, men hørte mange som skrøt av dette anlegget. Mulig jeg er blitt for gammel og sær......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har mye å si hva de er vant til fra før. Og for mange så er bra lyd lyd med mye bass.

Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere som kan dele sine erfaringer fra messen?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en fin helg i Horten , og synes generelt det ble spilt mer "musikk" rundt om i år enn i fjor , men det er sikkert delte meninger om hva som er musikk

Ellers synes jeg Tad spilte veldig bra det lille jeg hørte. Fikk bare hørt det ene paret dessverre , men det hørtes meget bra ut selv det ikke akkurat ble spilt min type musikk når jeg var innom.
    Ellers så synes jeg Arendal Sound hadde fått i stand et flott demorom , der det ble spilt vekselvis stereo og flerkanals med Atmos.
    Og begge deler låt virkelig underholdene i mine ører i allefall. Utrolig bra dynamikk og smekk i disse høyttalerene , samt tegnes det opp et stor og flott lydbilde. Var så heldig å få litt tid i sweetspot med musikk jeg kjenner bra , og foten gikk lett merket jeg Synes dem gjør det uvanlig bra på mannlig vokal , så alt i alt var dette en veldig positiv opplevelse for min del. Kunne kanskje kjørt enda litt mer nivå på subene etter mine smak men.... For jeg vet hva disse subene er gode for

Synes ikke det generelt ble spilt for høyt slik noen her mener egentlig. Litt må man jo dra på skal man vise frem et anlegg , men det kommer jo veldig an på hva som spilles også da...
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer kjetilp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes i sin helhet at messen var en suksess! Det fine med lyd, som med så mye annet, er at smaken er veldig forskjellig Knallbra at folk er engasjert og diskuterer på tvers av oppfatning og meninger. Det den ene elsker kan en annen hate, sånn vil det alltid være. Det ville blitt rimelig kjedelig hvis alle viste frem det samme eller at alt låt likt. Messen ga noe for enhver smak og viste et godt mangfold innen den ellers så lille verden vi alle er så glad i - her er det plass til alle! For min del så skulle jeg gjerne sett at det var flere arrangementer i løpet av året, og all ære til Horten messen som holder hjulene i gang
    Sist endret av kjetilp; 10-04-2016 kl 13:13

10. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er få slike arrangementer igjen, dessverre. Jeg har snakket med flere som kunne tenke seg noe ala AVforum-treffene vi holdt for noen år siden, det kunne jo vært en form for "on the road"-arrangement med ulike lokasjoner fra gang til gang. Om man får samlet f.eks. 30 entusiaster så skal man ikke se bort fra at man får med noen bransjeaktører som kan stille med utstyr til en heftig AV-helg.

Lignende tråder

1. HI-FI Messen i Horten, 27-28 sept. 2008
    By Yawa in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 57
    Siste melding: 09-17-2008, 23:34
  2. Dato for messen i Horten
    By Mr. Morel in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 08-16-2005, 23:55

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder