Stemningsrapport fra CEDIA 2016 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  18
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Den mister nok neppe 40% lys med filteret, etter det jeg har hørt er det heller rundt 20%, JVCRS600 med DCI filter mister ca 15-20%...
    Teknikere fra JVC sa 40% totalt, men mente vel da ev 20% på filteret og 20% på HDRen?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,593
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Teknikere fra JVC sa 40% totalt, men mente vel da ev 20% på filteret og 20% på HDRen?
    Ok, det høres mye ut, men da stemmer det sikkert. HDR på projektorer er uansett en vits i mine øyne og hadde jeg vært så heldig å tatt meg råd til en Z1/RS4500 hadde jeg brukt den 100% til SDR. Det er det jeg gjør med RS600 nå og den mister ca 15% lys med filteret på plass med bt2020 profilen.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Mitt største inntrykk fra her nede - i tillegg til selve Alcons / Barco / Trinnov / DreamScreen -demoen - var uten tvil klientellet...... Cineramax eller Peter som han heter er jo 1% community dealern i USA for hjemmekino, altså levererer kinosystemer til de virkelig virkelig rike. Forrige to installasjoner ble foretatt i hhv Russland og Tyrkia, begge helt avsindige. Nå som den amerikanske økonomien begynner å rette seg ut igjen er det duket for mer interesse fra "lokale" folk igjen. Jeg har tidligere besøkt ett av rommene hans i Miami; Picassonen i heisen opp og fyrens 100 fots +++ yacht parkert i forkant stod helt i stil med kinorommet.... Point being; han inviterte til middag ene kvelden og jeg kastet meg jo selvsagt med. Til venstre for meg sitter det en langhåret kar, opprinnelig fra Sør Afrika, men nå bosatt i Dallas. Trivelig fyr, snakker litt om hva vi driver med og sånn, og han driver med noe scanninggreier av tannkjøtt og blodårer. Fett nok tenkte jeg, men så begynte jeg å stusse litt når han fortalte om type bilpark, nyinnkjøpte 12K AL laserprojektor og diverse annet smådrøye greier. Viser seg at han var - som de fleste andre rundt bordet - "greit" bemidlet, markedet han opererer i - et 300 billion dollars marked - består av vedkommende og et firma fra Østerrike.... Har til salt i maten. Neste dude jeg kom i snakk med, en kar fra midtvesten et sted - skulle til å handle inn nytt lydsystem og projektor - som skulle plasseres i et 150 kvadrats hjemmekinorom. Måtte jo være en Barco 6P laser til 3,5mill. NOK, noe annet var det ikke snakk om (unnlot for anledning å nevne massive mengder speckle fra nevnte laser... ), og ikke mindre enn 5stk Alcons CR3 - de massive høyttalerne vi brukte her på messedemoen - som LCR med dobbel CR3 på hhv høyre og venstre kanal. Selvsagt lastet opp med - tror han nevnte - 36 kanaler eller noe i den retning, var snakk om 8stk 21" Alcons subber hvertfall... Og sånn fortsetter det til jeg møter en milliardær som jeg selvsagt ikke nå husker hva heter men hadde 12 ferrarier bl.a. så stod greit til. Poenget var egentlig ikke pengene, men kontrasten til lille Norge og miljøet som finnes der. Mens "eliten" i Norge couldn´t care less om feit hjemmekino er nettopp dette tydelig en av perksene en må ha for å virkelig ha "made it" her borte. Skal jo også nevnes at jeg møtte flere "normale" entusiaster rundt bordet også da, bl.a. "THX-man" fra AVSforum som er en helt vanlig fyr, kjører rundt i en 10 år gammel bil, men allikevel har klart å spare seg til Alcons, Trinnov, D-box osv osv. Finnes altså "vår type" folk der borte også...

4. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...en siste ting jeg synes var utrolig snodig var hvordan "alle", både utstillere og da hi-end klientellet, skulle ha disse Trinnovene til type 300.000NOK veiledende. Diskuterte litt med sjefen for Trinnov om hvordan det norske markedet var i forhold, der folk synes 20k for en prepro er mye penger, mens det i Sverige visstnok selger som varmt hvetebrød. Det som - foreløpig - gjør Trinnov så unikt er jo muligheten for å oppskalere innhold til en almass kanaler - og i tillegg opp til 16 kanaler heldigitalt (i Alcons tilfelle ble 16 kanaler kjørt digitalt og 8 via analog XLR). De har også veldig gode kalibreringsmuligheter, noe Walter Fortmuller, proffkalibratøren fra Østerrike utnyttet maksimalt. Kunne sikkert vært en niftig greie for noen om den hadde kostet type 80.000, men 300.000NOK... Jaja, enda en ting jeg fra lille Norge ikke helt klarer å "wrap my head around"...

6. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Stemningsrapport fra CEDIA 2016-skjermbilde-2016-09-18-kl-13-39-38-jpg

Cineramax / Peter hadde for øvrig utformet 4-5 spillelister på ulik spilletid, stort sett tung action. Står dessverre ikke fra - til tidspunkt i lista her, for dette var virkelig gromme greier - har ærlig talt aldri sett bedre finplukk av demomateriale noe sted... Klar favoritt var uten tvil The Man from U.N.C.L.E., bilscenen der de kjører avgårde i offroad biler + motorsykkel, helt rått og fantastisk kanalseparasjon i dette 28-kanals oppsettet...

Stemningsrapport fra CEDIA 2016-skjermbilde-2016-09-18-kl-13-38-58-jpg

...og her er Alcons utstyrslista til messedemoen til de som måtte ha interesse for denslags...

8. Liker striky har likt denne posten
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftige greier, hva var "totalprisen" på hele oppsettet i dette rommet?
    Blir spennende å teste disse scenene når jeg får hjemmekinoen klar, ser jeg henger litt etter på filmfronten, har vel bare sett én av disse.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,893
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det høres mye ut, men da stemmer det sikkert. HDR på projektorer er uansett en vits i mine øyne og hadde jeg vært så heldig å tatt meg råd til en Z1/RS4500 hadde jeg brukt den 100% til SDR. Det er det jeg gjør med RS600 nå og den mister ca 15% lys med filteret på plass med bt2020 profilen.
    Det er egentlig ikke mye? Grunnen er ganske enkelt at for å oppnå noe som minner om "HDR" på en projektor, må det jukses ganske mye med dynamikken. På en TV er det ikke noe problem, for der øker man bare lysstyrke. Siden dette ikke er mulig på en projektor, så må man senke lysutbyttet (kontrasten/dynamikken) i alle normale scener, for å ha litt ekstra å gå på til de få scenene som skal gi "HDR WOW-effekten". Dermed taper man drøyt 40 prosent (fargefilter, og struping av dynamikk) i normalt filmmateriale så lenge filmen er "HDR". Det er triste er vel at alle slike tv-appart hyper må trekkes over til projeksjon også? Det verste for meg - som kalibratør - er at nesten alle HDR filmer er mastret forskjelling, og vi må jo nesten kalibrere projektoren til hver film for å oppnå noe "HDR-effekt". Selv satser jeg på HDR til SDR konvertering, og det er vel det kanskje det beste for alle med JVC projektor (les; projektor med skikkelig dynamikk og godt sortnivå)? Så får vi leve godt med "bare" økt fargedynamikk på UHD bluray

PS:
    Du som har en projektor med målbar on/off på +100.000:1 har jo "HDR" på alt du ser
    Sist endret av Gorm; 09-19-2016 kl 09:25

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,593
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det er egentlig ikke mye? Grunnen er ganske enkelt at for å oppnå noe som minner om "HDR" på en projektor, må det jukses ganske mye med dynamikken. På en TV er det ikke noe problem, for der øker man bare lysstyrke. Siden dette ikke er mulig på en projektor, så må man senke lysutbyttet (kontrasten/dynamikken) i alle normale scener, for å ha litt ekstra å gå på til de få scenene som skal gi "HDR WOW-effekten". Dermed taper man drøyt 40 prosent (fargefilter, og struping av dynamikk) i normalt filmmateriale så lenge filmen er "HDR". Det er triste er vel at alle slike tv-appart hyper må trekkes over til projeksjon også? Det verste for meg - som kalibratør - er at nesten alle HDR filmer er mastret forskjelling, og vi må jo nesten kalibrere projektoren til hver film for å oppnå noe "HDR-effekt". Selv satser jeg på HDR til SDR konvertering, og det er vel det kanskje det beste for alle med JVC projektor (les; projektor med skikkelig dynamikk og godt sortnivå)? Så får vi leve godt med "bare" økt fargedynamikk på UHD bluray

PS:
    Du som har en projektor med målbar on/off på +100.000:1 har jo "HDR" på alt du ser
    Helt enig, men hvis vi kun ser på fargefilteret så er det mye med 40%, kun fargefilter men SDR på min RS600 så mister jeg ca 15% og det vil jeg tro er det samme på Z1/RS4500.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av striky Vis post
    Heftige greier, hva var "totalprisen" på hele oppsettet i dette rommet?
    Blir spennende å teste disse scenene når jeg får hjemmekinoen klar, ser jeg henger litt etter på filmfronten, har vel bare sett én av disse.
    130K USD for kun høyttalere og effekt, men dette var jo da langt over hva som er "nødvendig" for demorommet på type 60-70kvm ettersom systemet er spekket for opp til 350 seter. I tillegg kommer i dette oppsettet da Trinnoven til rundt 30K USD, som selvsagt er helt tullerusk, samt projektor / lerret / kilde, i dette tilfellet en relativt kostbar Barco sak, mens lerretet i denne sammenheng er å regne som "gratis"... Kaleidescapen ligger vel på rundt 5K USD tror jeg, men det at en bl.a. kunne lage denne type demolooper gjør jo at jeg faktisk ikke nødvendigvis mener den er helt hinsides tullete priset for navigasjonen og systemet rent generelt er så sømløst og genialt med bl.a. tilgang til 4K HDR-titler almass. Problemet er selvsagt at det uansett er vanskelig å finne et marked for en "hi-end" mediaplayer som dette og dermed gikk som kjent selskapet konk nylig men er visstnok oppe å kjøre igjen nå (inntil videre)...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Helt enig, men hvis vi kun ser på fargefilteret så er det mye med 40%, kun fargefilter men SDR på min RS600 så mister jeg ca 15% og det vil jeg tro er det samme på Z1/RS4500.
    De nevnte jo 20+20, så det er helt sikkert 20 på filteret og 20 på HDRen det refereres til... Tipper lett det ryker samme totalt også på RS500/600, virker jo lite logisk at disse skal lide mindre enn laseren for å trylle frem P3-fargerommet, og tapet i HDR er vel gitt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig tror jeg det lett kan svare seg å remappe fra BT2020 / P3 til rec709 når dette blir mulig via HDfury Linkeren om en først skal kjøre HDR på projektoren... Da mister en bare 20%, og selv om en ikke har helt optimalt fargerom tror jeg en ser ganske fint lite forskjell - i det minste noe en kan vurdere å gjøre frem til projektorene klarer å levere mer lys...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,593
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...for øvrig tror jeg det lett kan svare seg å remappe fra BT2020 / P3 til rec709 når dette blir mulig via HDfury Linkeren om en først skal kjøre HDR på projektoren... Da mister en bare 20%, og selv om en ikke har helt optimalt fargerom tror jeg en ser ganske fint lite forskjell - i det minste noe en kan vurdere å gjøre frem til projektorene klarer å levere mer lys...
    Det jeg ser på som beste løsning er å ta bort HDR og beholde alt annet så lenge man bruker projektor, da HDR og projektor er en dårlig match da HDR for hjemmemarkedet kun er ment for TV og jeg ser liten til ingen fordel med å kjøre HDR på dagens projektorer. Vi hadde egentlig trengt en egen standard for projektorer ala den Dolby har for Dolby Cinema, men det kommer nok aldri til å skje...

Det HDR fokuset også kan føre til er at det kun fokuseres på lysutbytte og det vil føre til at vi til slutt får dårligere projektorer, det hadde holdt med 50nits reference white og 100nits peak white til hjemmekino projektorer også, med kanskje et lite hopp i lysstyrke på begge.

Det viktigste er egentlig at de får en standard på mastringen da det er som Gorm sier helt umulig å kalibrere til HDR da det brukes alt fra 1000 til 4000nits i mastringen og dette resulterer i helt forskjellig utseende på skjermen/lerretet. For meg så er UHD BD et Beta produkt som ikke burde vært ute blant forbrukerne enda.
    Mvh Andreas

16. Liker Gorm, Kohe321 har likt denne posten
    Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener vel mappe fra HDR BT2020 til SDR BT2020? Da stripper du HDR, men beholder du WCG
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Du mener vel mappe fra HDR BT2020 til SDR BT2020? Da stripper du HDR, men beholder du WCG
    ...nei, tenker altså at det å beholde HDR med strippe bort "bredgamuten" kan være en interessant ting å teste. Mye mulig HDR uansett er tull på projektorer, men poenget mitt var altså at en kan "spare" 20% lys ved å strippe bort fargerommet og beholde HDRen. Om en først synes HDR bare er tull og fanteri kan en selvsagt gjøre som du sier, men usikker på om HDfury-linkeren klarer å strippe kun HDRen og ivareta fargerommet?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,593
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...nei, tenker altså at det å beholde HDR med strippe bort "bredgamuten" kan være en interessant ting å teste. Mye mulig HDR uansett er tull på projektorer, men poenget mitt var altså at en kan "spare" 20% lys ved å strippe bort fargerommet og beholde HDRen. Om en først synes HDR bare er tull og fanteri kan en selvsagt gjøre som du sier, men usikker på om HDfury-linkeren klarer å strippe kun HDRen og ivareta fargerommet?
    Det klarer den.
    Mvh Andreas

20. Liker Kohe321 har likt denne posten
    Newcomer Kohe321 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at HDR ikke ser så imponerende ut på projektorer enda så er det vel litt mer interessant å beholde det utvidede fargerommet? Forstår det slik at flere på AVSforum mener at SDR/2020 UHD, hvor man da "fjerner" HDR ved hjelp av en HDFury, ser helt fantastisk bra ut. Håper dermed at fremtidens projektorer og bluray-spillere vil tilby denne funksjonaliteten slik at man slipper en ekstra ekstern boks.

Forstår det slik at hele signalet til UHD bluray er HDR, så det fjernes ikke egentlig i den forstand, men HDfuryen forandrer EDID i HDMI signalet og sier til avspilleren at panelet ikke kan tolke HDR og at dette dermed må remappes til SDR. Dette gjøres da i avspilleren, og Panasonic sin nye UB900 bluray-spiller skal visstnok gjøre en fantastisk bra jobb med å remappe signalet til SDR. En god del bedre enn Samsungen, etter hva jeg leser.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kohe321 Vis post
    I og med at HDR ikke ser så imponerende ut på projektorer enda så er det vel litt mer interessant å beholde det utvidede fargerommet? Forstår det slik at flere på AVSforum mener at SDR/2020 UHD, hvor man da "fjerner" HDR ved hjelp av en HDFury, ser helt fantastisk bra ut. Håper dermed at fremtidens projektorer og bluray-spillere vil tilby denne funksjonaliteten slik at man slipper en ekstra ekstern boks.

Forstår det slik at hele signalet til UHD bluray er HDR, så det fjernes ikke egentlig i den forstand, men HDfuryen forandrer EDID i HDMI signalet og sier til avspilleren at panelet ikke kan tolke HDR og at dette dermed må remappes til SDR. Dette gjøres da i avspilleren, og Panasonic sin nye UB900 bluray-spiller skal visstnok gjøre en fantastisk bra jobb med å remappe signalet til SDR. En god del bedre enn Samsungen, etter hva jeg leser.
    Det er det jeg gjør med Integral og UB900, dog til en X500, ikke dagens utgaver. Funker utmerket
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

23. Liker Kohe321 har likt denne posten
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Epson lanserer nye projektorer under Cedia 2016!
    By Kohe321 in forum Digitale projektorer
    Svar: 20
    Siste melding: 09-24-2016, 20:51
  2. Cedia 2016
    By Kohe321 in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 05-23-2016, 00:48
  3. IFA 2006 - Stemningsrapport
    By robertaas in forum Generell video
    Svar: 10
    Siste melding: 09-03-2006, 23:19
  4. Demorom Sandvika - Drammen ?