2.1 system og Denon AVR. LFE+main? Small eller Large fronter i settings? Crossover?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2.1 system og Denon AVR. LFE+main? Small eller Large fronter i settings? Crossover?

Hei,
    jeg har en sub (Dali K-14 F) på hjemmelån fra HiFi-klubben. Fra før har jeg Denon AVR x-4200w og Dali Opticon 6 fronter. Jeg har noen spørsmål rundt innstillingene.

1. Bør jeg sette frontene på "small" i settings, eller la dem være på "large"?
    2. Jeg forstår ikke helt hva som er forskjellen på å sette "large" vs. "small" på frontene i receiver-settings når cross-over puntket uansett er på f.eks. 80 Hz. Å sette "large" på frontene i settings tillater vel receiver til å sende alle frekvensene til frontene, med "small" vil receiver ikke sende de dypeste frekvensene. Men om crossover uansett er på 80 Hz vil ikke alle frekvenser under 80 uansett sendes til sub uavhengig av om frontene er satt som "small" eller "large"? Eller er det så enkelt at når man setter "large" så vil ikke crossover gjelde for disse høyttalerene? I så fall ber det noe jeg misforstår da jeg - til tross for at fronter er satt som "large" - kan gå inn i 2ch playback-menyen og sette crossover på frontene (se fig. 2, "2ch crossover manuell"). Jeg har jo kun 2.1 anlegg p.t. så jeg spiller jo alltid i 2ch...
    3. Dersom jeg setter fronter på "small" og crossover på 80Hz, hva skjer da om jeg setter sub på kun "LFE" (ikke "LFE+main) og spiller en stereo-video uten LFE-spor? Vil jeg miste all frekvens under 80Hz siden frontene er "small" og sub kun spiller LFE-sporet som ikke eksisterer?
    4. Jeg vil ha "LFE+main" når jeg ser på film/TV, da har jeg skjønt at receiver vil sende dype frekvenser til sub-en også når det ikke foreligger eget LFE-spor. Har jeg forstått det korrekt om jeg sier at dersom crossover er på 80 Hz (og LPF for LFE satt til 120Hz) så vil frontene spille alle frekvenser ned til 80Hz, og sub spille alle frekvenser fra 80Hz og nedover samt gradvis allerede fra 120Hz?
    5. Når jeg spiller musikk ønsker jeg i hovedsak ingen sub. Jeg ønsker da at frontene skal være "large" (ha alle frekvensene, ingen crossover) og sub kun tilgjengelig om det er eget LFE-spor (det er det vel sjeldent på musikk?) Kan jeg på min Denon x4200w stille inn dette automatisk når jeg velger de forskjellige profilene? F.eks. at når jeg trykker på rød "musikk"-knapp på fjernkontrollen vil receiver automatisk sette fronter til "large" og sub til kun LFE, mens når jeg trykker grønn "video"-knapp vil receiver gjøre om fronter til "small" og sub til LFE+main? Jeg misliker at jeg må inn i settings å endre dette manuelt hver gang jeg skifter mellom musikk og film/TV, da må jeg endre mange ganger hver dag :/
    6. Dersom jeg i utgangspunktet har "LFE+main" på sub-en, er det en måte å automatisk endre til kun "LFE" når det foreligger eget LFE-spor på sendingen (TV / Canal Digital)? Mao. kan jeg få receiveren til automatisk å velge sub-mode: LFE+main og fronter: small når jeg ser på en kilde uten LFE-spor, og automatisk velge sub-mode: LFE og fronter: large når det foreligger eget LFE-spor? Jeg tenker at frontene vel bør få fritt spillerom så lenge sub uansett har eget spor (LFE) og ikke tar lyd fra frontene (som ved LFE+main)?

Tusen takk for svar =)

Fig. 1 Crossover
    2.1 system og Denon AVR. LFE+main? Small eller Large fronter i settings? Crossover?-speaker_crossover-jpg

Fig. 2, 2channel - Manuell setup
    2.1 system og Denon AVR. LFE+main? Small eller Large fronter i settings? Crossover?-speakers_2c_playback_manuell-jpg

Fig. 3 Playback
    2.1 system og Denon AVR. LFE+main? Small eller Large fronter i settings? Crossover?-speakers_2ch_playback-jpg

Fig. 4 Speaker setup
    2.1 system og Denon AVR. LFE+main? Small eller Large fronter i settings? Crossover?-speakers_config-jpg

Fig. 5 Bass setup
    2.1 system og Denon AVR. LFE+main? Small eller Large fronter i settings? Crossover?-speakers_bass-jpg

Fig. 6 Menyvalg

2.1 system og Denon AVR. LFE+main? Small eller Large fronter i settings? Crossover?-speakers_manuell-jpg
    Sist endret av Anterialis; 04-10-2016 kl 12:26

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett fronter til small og prøv deg frem med hvilken x-over som virker best. Da kan du bare glemme alle andre innstillinger , da suben vil være med uavhengig av hva du spiller av. Du får også minst faseproblemer pluss at du avlaster både fronter og høyttalere for masse dypbass.
    Altså en vinn vinn vinn situasjon
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, men om jeg kjører en 5.1 film på mitt 2.1 system, da bør vel sub kun spille LFE-sporet. Bør jeg da sette frontene til large sånn at de kan spille alle frekvensene kodet for frontene? Dersom frontene står i small vil jeg kanskje miste front-frekvensene under crossover-punktet (f.eks. 80Hz)?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene dine vil aldri kunne klare å spille frekvensene under 80hz så bra som subben gjør.

Jeg ville ha sjekket ut en annen sub. Dali'en gir seg alt for tidlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med XTZ 12.17? Jeg leste denne testen i lyd&bilde, ikke lett å vite hvem som er best av denne og Dali-en, men XTZen er nok mer for pengene..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali'en går ikke dypt nok for film. Xtz'en gjør det og SVS.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Ja da blir det nok en xtz 12.17 etterhvert, takk for hjelpen =)

Når noen har tid, se gjerne over de andre spørsmålene mine, spesielt nr. 2 og 3...

Ha en flott søndag!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anterialis Vis post
    OK, men om jeg kjører en 5.1 film på mitt 2.1 system, da bør vel sub kun spille LFE-sporet. Bør jeg da sette frontene til large sånn at de kan spille alle frekvensene kodet for frontene? Dersom frontene står i small vil jeg kanskje miste front-frekvensene under crossover-punktet (f.eks. 80Hz)?
    Nei , da blir alt under x-over sendt til sub.

Takk for svar! Ja da blir det nok en xtz 12.17 etterhvert, takk for hjelpen =)

Når noen har tid, se gjerne over de andre spørsmålene mine, spesielt nr. 2 og 3...

Ha en flott søndag!
    XTZ er et bra valg ja
    Og så sant du har en bra sub , og ikke enorme fronter , så setter du fronter til small og glemmer alle andre bekymringer.
    Og dette vil være den beste løsningen både til film og musikk ved riktig kalibrering av sub
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Nei , da blir alt under x-over sendt til sub.

XTZ er et bra valg ja
    Og så sant du har en bra sub , og ikke enorme fronter , så setter du fronter til small og glemmer alle andre bekymringer.
    Og dette vil være den beste løsningen både til film og musikk ved riktig kalibrering av sub
    Innstillingene er satt som du anbefaler
    men jeg forstår fortsatt ikke helt det punktet du kommenterte. Om suben alltid får videresendt bassfrekvensene fra frontene om frontene er definert som "small", hva er da forskjellen på å sette suben til "Lfe" eller "Lfe+Main"?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innstillingene er satt som du anbefaler
    men jeg forstår fortsatt ikke helt det punktet du kommenterte. Om suben alltid får videresendt bassfrekvensene fra frontene om frontene er definert som "small", hva er da forskjellen på å sette suben til "Lfe" eller "Lfe+Main"?
    LFE + main har kun betydning hvis du kjører fronter som large. Da sendes bassen både til fronter og sub samtidig , noe som veldig ofte fører til utfasinger og at fronter og sub motarbeider hverandre ved noen frekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, selvfølgelig.. Og da blir siste punkt (som jeg må ha inn med t-skje): Dersom jeg spiller musikk og således ønsker ha stereolyd uten sub (2.0) hvor frontene da naturligvis skal spille alle frekvensene. Må jeg manuelt endre innstillinger på frontene fra "small" til "large"? Eller vil dette skje automatisk om jeg kun setter "subwoofer" til "off"?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, selvfølgelig.. Og da blir siste punkt (som jeg må ha inn med t-skje): Dersom jeg spiller musikk og således ønsker ha stereolyd uten sub (2.0) hvor frontene da naturligvis skal spille alle frekvensene. Må jeg manuelt endre innstillinger på frontene fra "small" til "large"? Eller vil dette skje automatisk om jeg kun setter "subwoofer" til "off"?
    Jeg kjenner ikke Denon så godt , men tipper begge deler vil funke.
    Men hadde du ikke en egen innstilling for 2 ch playback , der du kunne sette andre innstillinger?
    Hvis ikke så funker det fint å sette fronter som large og sub som LFE hvis du vil spille uten sub i ren stereo.

Ellers så har mange receivere det slik at du kutter vekk alt og x-over og dsp hvis du bruker "pure-direct" ...
    Så då får du bare teste ut litt og se hva du liker best.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man slår av suben i audio innstillingene ved stereo er crossover enda aktiv.
    Så man mister dyp frekvensene da under 80hz .
    Hadde verdt helt kurant om dette automatisk satte frontene til store men sånn er det.

Enkleste snarvei er da og sette receiver i direct eller pure direct. Men dette slår også av rom korreksjonen.
    For mange er dette greit siden de ikke liker rk til musikk uansett.

Om man da ønsker og beholde rk og ikke bruke subwoofer må man da inn og sette frontene til large igjen.

Når det er sagt. Når man får subwoofer godt integrert vil du aldri føle for og ikke bruke den uansett kilder.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette fikk du vel svar på.
    Vil bare kommentere crossover på 80 Hz. Dette er nesten ingen vits på mange typer musikk, spesielt 80 talls rock eller generelt rock uten synth bass. Setter du crossover på 80 Hz (som er ganske dypt) så får du nesten ikke noe tilskudd fra sub i det hele tatt, ettersom mye bass ligger i sjiktet 90 Hz og oppover.

Forsøk å sette crossover i området 100-120 Hz. Jeg forutsetter da at sub har gode nok musikalske egenskaper, dvs er stram nok for musikk. Det er det ikke mange sub'er som er. I tilfelle det ikke høres bra ut, så er nok 80 Hz best - for litt påslag i bunn, evt spille musikk uten subwoofer. Forsøk deg frem
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelp =) Ultima: Dette var det fint du sa, virker jo veldig logisk, men noen ganger noe man ikke tenker over før det blir nevnt =)

Lignende tråder

1. Large eller Small ?
    By Nito in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 19
    Siste melding: 05-10-2005, 15:05
  2. large eller small
    By klodrik in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 15
    Siste melding: 02-26-2005, 12:52
  3. Settings på høytalere. Small gir mer bass enn large ?
    By tor rasmussen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 02-17-2004, 14:19
  4. Fronter med aktive basser - Large/small ?
    By Egil_M in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 11
    Siste melding: 11-01-2003, 00:28
  5. Small eller large på Denon AVR-1803
    By ProtoType in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 09-19-2003, 08:39

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg