Problemer med manglende lyd fra nyinnkjøpt subwoofter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med manglende lyd fra nyinnkjøpt subwoofter

Jeg er i det late hjørnet og dumper inn en beskrivelse på engelsk men svar kan gjerne komme på norsk.

I have a NAD T757 v2 that is connected to a pair of B&W 601 S3 (front), B&W 686 (back) and B&W CC6 S2 (center). On Saturday I attached a B&W ASW 675 subwoofer. This is connected using a Monster subwoofer cable to the SUBW audio pre-out connection on the receiver.

I have tested using Spoitfy and YouTube on Chromecast v2, the build-in DAB+ (with a NAD NB2) and Netflix ona Playstation 4 which is connected to the receiver using HDMI. It seems like I only get 2.0/5.0 sound and not 2.1/5.1 as I expect. The sound is what it used to be before I connected the subwoofer. I have testet with music with MUCH bass (trash metal and power metal) in adition to classical music with lots of kettledrums so the subwoofer should deliver a huge amount of sound. When I put my hand on the membrane on the subwoofer I do not feel any vibrations at all. I can feel vibration from the rest of my loudspeakers so I expect to feel something touching my subwoofer as well.

I upgradet the firmware on the receiver when I bought it last summer. I dont know if the Audio-pre out connectors are disablet but if it is possible to disable/enable them I don't know where to do that in the menu. I have run the Audyssey-setup and there were no test-signal from the subwoofer but there came a test-sound from rest of the loudspeakers connected to the receiver. I have also tried to connect my phone directly to the sub but there came no sound what so ever.

I did a factory reset on the receiver but that didn't help.

On the receiver I have defined the loudspeakers as both large and small with 100Hz in adition to putting the sibwoofer to "On". I have even tried to enable enhanced bass and putting the level on the subwoofer to +12db in the meny bit there is still no diference. The wire is connected to the R on Line-in on the subwoofer. The subwoofer in on Auto mode and the green light on the back of it is lid.

I really have no clue what to do. Is the amplifier in the subwoofer broken or is there some setting that disables the receiver from sending signals/sound to the subwoofer? Do you have any tips for me?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,295
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltsjekk tilkoblingen til reciever. Kan være du har 2 sub out, hvor en er sub pre out og en "vanlig" sub out.
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du satt subwooferen i menyen til T757 til "Main + LFE"? Hverken Sporify eller Youtube har en dedikert subwooferkanal, så uten den innstillingen vil du ikke få noe lyd fra de kildene. Jeg tipper du ville fått lyd i suben hvis du hadde matet receiveren med et surroundspor.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Har du satt subwooferen i menyen til T757 til "Main + LFE"? Hverken Sporify eller Youtube har en dedikert subwooferkanal, så uten den innstillingen vil du ikke få noe lyd fra de kildene. Jeg tipper du ville fått lyd i suben hvis du hadde matet receiveren med et surroundspor.
    Vet du hvor denne innstillingen er? Kan ikke huske å ha sett den noen sted. Såvidt jeg har skjønt fra kommunikasjon med Hifi-klubben i dag er ASW 675 for gammel til å motta dedikerte LFE-signaler fra receiveren men det kan jo hende det er feil.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Main+lfe er tilsvarende bass boost eller bass+.

I hovedsak den aktiverer crossover for sub selv om kanaler er satt til store og frontene spiller de dypere frekvensene som ellers bare subben ville fått om hadde brukt vanlig delning.

Dette betyr at man ikke sparer noe på effektkravet man hadde spart frontene for, og man må være veldig presis på innstilling ognolassering av subben for at man ikke skal få kanselleringer.

Men mår du sier du også koblet den direkte opp på mobilen og det enda ikke kom lyd ut av den så høres det ut som det kanskje desverre noe mer alvorlig galt med subben.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, OK. Ser ut som om TorTorden har rett. Det er bedre å sette høyttalerne til "small" og ha subwoofer "on". Da vil forsterkeren spille med subwoofer, selv om den ikke får inn et subwooferspor. Prøv det.

Og du har satt ASW675 i mode "auto" eller "on"? Kan være at auto-detekteringen ikke fungerer, så prøv den uansett i "on". Hvis det fremdeles ikke virker da, kan det høres ut som om subkabelen eller suben er gåen.

P.S. Alle suber "støtter" LFE. Men enkelte suber har også en dedikert LFE-inngang som bypasser delefilteret i suben. Det har i praksis ingenting å si. Hvis du setter "low bass frequencey" bak på suben på maks, oppnår du samme effekt. (Så lenge forsterkeren deler signalet ut til suben.)

P.P.S. Jeg ser at det ikke heter Main + LFE hos NAD, men Enhanced bass. Du finner bruksanvisningen her, og kan søke etter termene der for å finne hvilke menyer de ligger i.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en ny Monster-kabel for å eliminere at det var kabelen jeg fikk med som var problemet men det var samme resultat.

Nedenfor er bilder av instillinger på receiveren og på subwooferen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -post-1713-0-11676300-1457971638-jpg   -post-1713-0-37459200-1457971643-jpg   -post-1713-0-41319400-1457971640-jpg   -post-1713-0-77588700-1457971635-jpg  
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -post-1713-0-77588700-1457971635_thumb-jpg 

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er siste bilde av subwooferen.

Om det er en bryter eller selve forsterkeren som er gåen vet jeg ikke men spørs om jeg må krype til korset etterhvert og ringe Hifi-klubben for reparasjon.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -post-1713-0-93919200-1457971645-jpg  

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du f.eks. en minijack til phono-kabel? Da kan du koble den ut fra telefonen din, inn på suben og teste om du får lyd i suben når du spiller fra telefonen. Da får du i alle fall eliminert forsterkeren som en kandidat til feilen. Husk bare å skru ned volumet på suben først. (Du kan gjøre det samme med vanlige phonokabler fra en CD-spiller, Blu-Ray-spiller, etc.)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Har du f.eks. en minijack til phono-kabel? Da kan du koble den ut fra telefonen din, inn på suben og teste om du får lyd i suben når du spiller fra telefonen. Da får du i alle fall eliminert forsterkeren som en kandidat til feilen. Husk bare å skru ned volumet på suben først. (Du kan gjøre det samme med vanlige phonokabler fra en CD-spiller, Blu-Ray-spiller, etc.)
    Det er prøvd og da var det helt tyst.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da høres det ut som om noe er galt med suben. Du må nok sende den på verksted, dessverre.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke på tide med en oppgradering da? Den er kanskje ikke helt ny lengre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Det er ikke på tide med en oppgradering da? Den er kanskje ikke helt ny lengre.
    Denne subwooferen er på mange måter "siste biten" på anlegget. Frem til i sommer hadde jeg to anlegg (et lite surround og et stereo) men jeg kvittet meg med disse og kjøpte oppsettet nevnt i første post. Jeg kan iallefall tenke meg å oppgradere fronthøyttalerne til B&W CM5 eller B&W 683 og kanskje etterhvert en kraftigere receiver men den ligger litt langt frem i tid.

14. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ASW675 er en veldig kul subwoofer, da. Det er absolutt verdt å reparere den, så lenge det ikke koster skjorta.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har virkelig troen på den. Kanskje jeg må selge en nyre?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leverte den til Hifi-klubben i går og det ble ganske raskt konkludert at det sannsynligvis er forsterkeren i subwooferen det er noe galt med. Vanligvis tar det en ukes tid før tekniker får sett på det men nå kommer jo påsken i veien så det kommer til å ta litt lenger tid.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På fredag fikk jeg tilbakemelding fra verkstedet til HIfi-klubben. Det var feil ved standby power supply og main PSU. Jeg regner med å få den tilbake på fredag og det blir deilig. Prisen ble på cirka 2000 kroner.

Lignende tråder

1. Hul lyd i nyinnkjøpt zeppelin air.
    By Panasonic in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 10-01-2011, 19:59
  2. Nyinnkjøpt Yamaha RX-V667 men..
    By snikki in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 09-04-2011, 19:00
  3. Nyinnkjøpt stereo.
    By Audio-mannen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6