Hvordan oppnå "best" og mest oppløst lyd (digitalt)? Tidal vs AppleMusic / Flac? /

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  7
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan oppnå "best" og mest oppløst lyd (digitalt)? Tidal vs AppleMusic / Flac? /

Hei,
    for meg er det en jungel der ute hva angår lyd og lydkvalitet. Jeg håper med dette innlegget å kunne lære litt som igjen fører til økt lytteopplevelse for meg i min stue.

For få uker siden kjøpte jeg mitt første lydanlegg, før dette kun lydplanker etc. Tanken bak kjøpet var at det som mitt første utstyr ikke skulle være for dyrt samt bra både på musikk og filmer:

- Denon avr-x4200w
    - Dali Opticon 6 fronthøyttalere (koblet med adekvate bi-amp kabler)
    - (utvides etterhvert til 5.1 i samme Opticon-serie)

Jeg har dette utstyret dersom relevans:
    - iMac 27"
    - iPhone
    - iMac
    - Apple TV
    - Apple Airport Extreme
    - ps4

Jeg mener selv jeg klarer skille god lyd fra dårlig, men jeg har ikke nok kunnskaper til å fortelle hva som er bedre. Jeg holder p.t. på med å teste Tidal opp mot Apple Music som jeg har brukt siden debut for ca. 6 mnd siden. I går hørte jeg på "Eagles - Hotel California" (Tidal) og ble positivt overrasket over hvor detaljert og bred musikken var. Jeg syns også det dynamiske området var noe bedre. Og dette er viktig for meg!

Spørsmål
    1. Hvordan får jeg best mulig lyd ut fra mitt anlegg når det gjelder musikk? Jeg har ingen CD-spiller (heller ingen CD-plater..) og ønsker at alt skal være digitalisert OG BRUKERVENNLIG! Derfor er jeg meget glad i programvare som f.eks. Tidal på mobilen
    2. Jeg regner med jeg må kjøpe digital musikk for å oppnå bedre kvalitet, hvor får jeg tak i dette? Må jeg kjøpe fysiske CD-plater og rippe selv? Allerede her føler jeg det begynner å bli for lite brukervennlig, men dette er jeg villig til å ofre dersom lyden blir vesentlig bedre.
    3. Til slutt, mener dere det er forskjell i opplevd lyd mellom Apple Music og Tidal? Jeg vet Tidal har høyere bitfrekvens og lossless, men jeg har også hørt at råproduktet (fra produsentene til Tidal / Apple Music) uansett er remastered spor med svært redusert Dynamic Range / loudness i utganspunktet, så blir egentlig sluttproduktet vesentlig bedre? Hva er deres personlige erfaringer?

Takk for et flott forum =)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største nedturen med strømmetjeneste-leverandørene (Tidal, Spotify, Apple) er at de som regel får tildelt siste utgitte versjon av et album av plateselskapet, f.eks Eagles - Hotel California, som er "remaster" utgave et-eller-annet. På disse utgivelsene er ofte lydkvaliteten annerledes (les:dårligere) enn på originalutgaven (CD) fra 80-tallet.

Det kan du også se av denne nettsiden hvor svært mange utgivelser ligger ute, analysert i forhold til dynamikkområde:
    Album list - Dynamic Range Database

Om du får tak i en tidlig utgivelse på CD og ripper den, vil du nok oppleve at lyden har mye mer dynamikk enn f.eks Tidal HiFi lossless utgivelsen.
    Så om dynamikk er viktig for deg, så er dette viktig å huske på.

Jeg har brukt Spotify Premium, Tidal HiFi og Apple Music i stor grad, men er nå så og si bare tilbake til eiet musikk i iTunes som jeg også har i Apple iTunes Match (iCloud). Jeg har rippet svært mange av CD-platene mine og har som mål å rippe hele samlingen (har kjøpt ekstra langringsplass i iCloud).
    Joda, ved opplasting til iCloud blir sangene komprimert, men det er ihvertfall i det store og hele eldre (original) utgivelser av albumene.

Så strømmer jeg musikken fra iPhone/iPad trådløst gjennom Airplay > Airport express og til anlegget eller direkte på Apple TV (som henter musikken fra iCloud).
    Alternativt hender det også at jeg spiller musikken fra iTunes på PC'en gjennom coax kabel inn i anlegget. Da får jeg "rådata"/lossless og ikke komprimerte filer fra iCloud.
    Og sist, men ikke minst, flere av mine CD'er er SACD med multikanal. Disse spiller jeg fra Oppo DVD spiller og får himmelsk lyd i 5.1 surround

I tillegg har jeg også bærbare høyttalere her og der hvor jeg strømmer fra iPhone/iPad gjennom Bluetooth. Det siste av bekvemmelighetsgrunner

3. Liker Mr_Spock har likt denne posten
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal også sies at det noen ganger kan være vanskelig å skille FLAC fra Tidal/Spotify også Leste et sted at bl.a Lyd og Bilde folka gjorde en blindtest, og tok grådig feil opptil flere ganger:-)

Sier ikke at det ikke er forskjell altså, vet det er det
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Og sist, men ikke minst, flere av mine CD'er er SACD med multikanal. Disse spiller jeg fra Oppo DVD spiller og får himmelsk lyd i 5.1 surround
    Åja - det er dette som er skikkelig hifi! Flere kanaler å fordele instrumenter og vokal på - får frem mye mer detaljer en alt pakket oppå hverandre i kun 2 kanals stereo.

I tillegg er slike - multikanals sacd/dvd (DD-dts)/dvd audio/Blu Rau Audio utgaver - veldig sjelden rammet av "loudness" sykdom - de er jo ikke laget for å spille på radio. Samtidig som nyere utgaver utnytter fordelene med moderne mastering.

Problemet er at markedet er lite og dermed ikke så mye musikk å finne.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

6. Takk Supertramp takket for denne posten
    Liker Supertramp har likt denne posten
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Problemet er at markedet er lite og dermed ikke så mye musikk å finne.
    Njaaaaa - søk i Amazon.co.uk på "SACD":

1-16 of 14,894 results for CDs & Vinyl : "sacd"

Pussig at gospel/religiøs ikke har flere - vi snakker tross alt om "himmelsk lyd".
    Kanskje musikken i seg selv er himmelsk nok...........

8. Liker Mr_Spock har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Njaaaaa - søk i Amazon.co.uk på "SACD":

1-16 of 14,894 results for CDs & Vinyl : "sacd"

Pussig at gospel/religiøs ikke har flere - vi snakker tross alt om "himmelsk lyd".
    Kanskje musikken i seg selv er himmelsk nok...........

Greit nok - men hvor mange er multichannel - og gode utgaver? Men kan jo legge til dvd-a, Blu Ray audio osv.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje greit å ha disse linkene i bakhodet, jeg måtte svelge noen kameler.

Sitat Opprinnelig postet av https://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html#toc_1ch
    192kHz digital music files offer no benefits. They're not quite neutral either; practical fidelity is slightly worse. The ultrasonics are a liability during playback.
    Sitat Opprinnelig postet av https://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html#toc_1bv2b
    ...here 24 bit audio is as useless as 192kHz sampling. The good news is that at least 24 bit depth doesn't harm fidelity. It just doesn't help, and also wastes space.
    Jeg liker plater, og syntes at lyden er bedre enn CD og mente det helt siden CD kom ut, men iflg teorien og teknologien skal det ikke være sånt. Betyr det at plater fremhever visse frekvensområder bedre enn CD? At platespilleren farger lyden? hmm!

Jeg syntes at sånt er svært interessant, at en hører likevel forskjell, og det føles bedre, men det trengst ikke alltid å være helt sant.
    Noen ganger må man bare akseptere sannheten eller akseptere at noen ganger er det fint med litt mysikk.

Sitat Opprinnelig postet av Anterialis
    Jeg regner med jeg må kjøpe digital musikk for å oppnå bedre kvalitet, hvor får jeg tak i dette? Må jeg kjøpe fysiske CD-plater og rippe selv? Allerede her føler jeg det begynner å bli for lite brukervennlig, men dette er jeg villig til å ofre dersom lyden blir vesentlig bedre
    Denne her syntes jeg var litt morsomt å lese - dine erfaringer satt i kontrast over mine erfaringer ved å håndtere CD/LP, som har flere begrensinger enn mp3/streaming.

Rippe CD'er gjør man en gang (bruk EAC/cdparanoia), ellers kan man kjøpe en god cdspiller og bruke disse direkte. Fakta faen.
    Jeg hadde før en bærbar cd-spiller, og senere hadde jeg en bærbar cdspiller som kunne spille av mp3 sanger. Jeg likte at jeg kunne ta med mer musikk med meg, men ingenting slår den utsøkt fysiske opplevelsen en kun får av å håndtere en 180 grams plastplate i ymse farger!

Ellers er det et stort tragedie angående Loudness War, der lytteopplevelsen kommer i baksetet med bare 6dB dynamikk og klipping.
    Jeg er ikke imot kompresjon, men sterkt i mot all form av klipping, det er det verste som har skjedd for musikken siden 90-tallet.

11. Takk Supertramp takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja ift. brukervennligheten tenkte jeg på at jeg opplever musikk på flere steder. Hjemme enten via iMac, men oftest via iPhone og iPad. I bilen har jeg kun med min eller konas iPhone. Her streamer jeg via blåtann. I bilen til kameraten min streamer jeg fra min iPhone. Til tross for over gjennomsnittet bra lyd i bilen er det ikke her jeg er mest opptatt av kvalitet, hjemmeanlegget er jo vesentlig bedre..
    Dessuten liker jeg brukeropplevelsen ved å streame musikk fra f.eks. Tidal eller Apple Music. Da kan jeg enkelt se og velge album-covers og spille av musikk med et tastetrykk. Jeg kan også lese litt discografi.

1 - Dersom jeg ønsker høykvalitetsmusikk på et fåtalls album (mine favoritter f.eks.), hvordan kan jeg få ordnet dette hjemme enklest mulig? Kan jeg kjøpe høyoppløselig musikk fra internettet? Importere dem i iTunes? Må jeg kjøpe NAS eller tilsvarende? Forslag?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du da kjøper albumene (fåtalls...) på CD fra f.eks amazon.co.uk - sjekk at du ikke kjøper remaster-et-eller-annet, bruk DRDatabasen jeg linket til tidligere.

Så ripper du platene i iTunes (ALAC, lossless) og evt. legger dem i iCloud med iTunes Match (komprimert).

Hjemme, på anlegget, så spiller du av filene med remote app'en (iPhone/iPad > apple remote > iMac > anlegget).

Er du på tur så kan du laste ned sangene på iPhone/iPad "musikk" fra iCloud (komprimert) i spillelister.

Forslaget er basert på at du oppgir å bruke iMac og andre eple dingser

14. Liker Mr_Spock har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert forslag! Dette skal jeg se nærmere på =)

Siden du linket til (Albul list - Dynamic Range Database), kan du skrive et par setninger om hvordan jeg skal lese denne siden? Jeg regner med grønn/høyt tall i både "DR", "DR min" og "DR max" er hva jeg leter etter, men hva betyr dette? Jeg regner med DR er Dynamic Range, men er forskjellen på Dynamic Range minimum og maximum? Det kan vel ikke være laveste del av lydsporet for da vil jo sekundene med ingen lyd gi 0 i DR??

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anterialis Vis post
    Supert forslag! Dette skal jeg se nærmere på =)

Siden du linket til (Albul list - Dynamic Range Database), kan du skrive et par setninger om hvordan jeg skal lese denne siden? Jeg regner med grønn/høyt tall i både "DR", "DR min" og "DR max" er hva jeg leter etter, men hva betyr dette? Jeg regner med DR er Dynamic Range, men er forskjellen på Dynamic Range minimum og maximum? Det kan vel ikke være laveste del av lydsporet for da vil jo sekundene med ingen lyd gi 0 i DR??
    Det tror jeg noen andre herinne kan forklare bedre enn meg. @Mr_Spock ? Jeg for min del ser etter "grønne tall"

Min. er vel for albumets spor med minst dynamikk
    Max. er for albumets spor med mest dynamikk.

Album details - Dynamic Range Database

08
    08
    07
    08
    07
    10
    08
    07
    12
    (might not be in original order)

Eksempel (linken over) hvor albumet har snittscore på 08, minimum 07 (spor nr 3, 5 og 8) og maksimum 12 (spor nr 9)

17. Takk Mr_Spock takket for denne posten
    Liker Mr_Spock har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg noen andre herinne kan forklare bedre enn meg. @Mr_Spock ? Jeg for min del ser etter "grønne tall"

Min. er vel for albumets spor med minst dynamikk
    Max. er for albumets spor med mest dynamikk.

Album details - Dynamic Range Database

08
    08
    07
    08
    07
    10
    08
    07
    12
    (might not be in original order)

Eksempel (linken over) hvor albumet har snittscore på 08, minimum 07 (spor nr 3, 5 og 8) og maksimum 12 (spor nr 9)
    Hang meg veldig opp i dette opplegget en stund, men det er ikke bare dynamikk som betyr noe - om hvor bra en låt/album låter. Hvis tallene ikke er helt på trynet, så får man rett og slett lytte. En remaster kan være bedre mikset og betydelig renset/frisket opp.

Så for egen del er det ikke slik at alt "gammelt" er bra og alt nytt (remastere) er ræva.

19. Takk Supertramp takket for denne posten
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, DR sier ikke så mye, og det verste er faktiskt at en ikke kan velge, det er andre som har bestemt det. Hvis musikken er kompleks, er det flere forvrenginger/peaks/clips/klipping.

Jeg leste nylig noen interessante papirer på at DR8 kan være minium for god kvalitet, med enkle instrumenter, men så falt jeg ifra pga statistikk og merkelige greier.

Dette er dynamikkområdet til orginalinstrumenter decibel (dB)
    Hvor høyt det høres, se på området, f.eks. vokalist som er fra 70-85 dB, med peak på 107 dB, noe som tilsvarer 15dB, med maks 37dB dynamikk.

Det er ikke nok å se på dynamikkområdet, jeg leste et annet sted om "microdynamikk" og det er dette som kan måles gjennom klipping (clips), men lydredigeringsutstyr har blitt mer avanserte så det er blitt lettere å skjule sine "feil". Kikk på MasVis for å få et mer helhetlig "bilde".

Adele, alle sammen med "25", et nytt album i 2015 + Skyfall i ulike utgaver
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    DR5 Album details - Dynamic Range Database CD , XLCD740 ,
    DR4 Album details - Dynamic Range Database 192/24, "Studio Source" ,
    DR6 Album details - Dynamic Range Database CD, (Target deluxe edition) , -0.01 dB -8.03 dB
    DR6 http://dr.loudness-war.info/album/view/98891 CD, (Target deluxe edition),
    DR6 http://dr.loudness-war.info/album/view/98868 (Mastered for iTunes) , -0.26 dB -8.83 dB, peaks er ikke klemt opptil 0.00 dB
    DR11 http://dr.loudness-war.info/album/view/98545 , 2012, Skyfall [5.1 DTS from James Bond: Skyfall], -0.97 dB -19.09 dB
    DR6 http://dr.loudness-war.info/album/view/45980, Skyfall - single (HDTracks 24/96), -0.25 dB -9.55 dB
    DR7 http://dr.loudness-war.info/album/view/29075 , Skyfall, XLS593CD (mangler info, bør oversees)
    DR11 http://http://dr.loudness-war.info/album/view/80702 , Album Skyfall (7" Single) , DR9 -0.71 dB -14.12 dB
    "A slightly better result than the other entry in the Database, but still disappointing for an orchestral piece that should offer a full dynamic sound. Seems like modern recording engineers lost the knowledge of the 50's and 60's..."

Sist endret av blashyrkh; 02-20-2016 kl 23:11 Begrunnelse: ryddet opp, vanskelig å være kortfattet.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en favorittcd med en DR8 sang som skjærer i ørene mine, så jeg pleier å hoppe over den, akkurat den sangen er mer aggressiv enn de andre sangene, som låter fint nok. Ganske kompleks musikk som desverre hadde gjort godt med minst DR11 for å gi det luft.
    Jeg sjekket litt og nå skjønte jeg hvorfor jeg falt ifra etter Vovin, dynamikkområdet sank gradvis etter hver utgivelse. (Trykk på Year for å gjøre det kronologisk) Helt groteskt!

Jeg likte godt sangen Cult of Shadow (nr 3, DR7) fra Theli, den var fin. Vovin var utsøkt, men så kjøpte jeg de neste albumene og det føltes som om noe manglet, jeg klarte ikke å nyte musikken helt, jeg kunne ikke høre alle detaljene, det var grøtete på en bisarr måte.
    Så nettopp hvor lave DR-tallene var, dynamikken er altfor lav til et så kompleks musikk.

Jeg klarte ikke å nyte Deggial et al som var på DR5, det føltes avklippet men jeg har aldri klart å sette ord på det før nå. Guddbai Therion.

Jeg oppdaget Loudness War umiddelbart da jeg hørte på et Metallica CD kompisen min kjøpte, det låt virkelig dårlig, mens det var mye mer sublimt hos Therion, det tok meg flere år før jeg skjønte begrensingene DR-tallene hadde.
    Sist endret av blashyrkh; 02-20-2016 kl 23:39 Begrunnelse: rydde og gjøre det mer tydelig

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 kanals stereo begrenser også musikken veldig, er masse kompromisser som må gjøres for komplex musikk. Få det over i surround og det blir noe helt annet.

Lignende tråder

1. Reciever til Klipsch i "mest for pengene"-klassen
    By DynamicPower in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 08-29-2012, 08:04
  2. Svar: 0
    Siste melding: 02-24-2011, 16:49
  3. Svar: 15
    Siste melding: 07-07-2009, 20:48
  4. Hvordan oppnå best mulig lyd med surround receiver
    By Roger Waters in forum Generelt audio og HiFi