Hvilken frekvens deler du subbene dine på?

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  4
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken frekvens deler du subbene dine på?

Hvilken frekvens deler du subbene dine på? Satt mine 2 på 120 hz nå, å herregud å mye bedre trykk det ble i musikken, merker det mye bedre i brystkassa enn ved tidligere 80 hz. Kjører 2.2 oppsett med delefiltere via Parasound P5, meeeeeget bra

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer an på så mye , at det vil ikke gå an å komme med en anbefaling som gjelder for alle.
    Men moro at det virker i ditt oppsett
    Regner med du da har en god plassering , og sikkert 2 suber ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke ute etter en fasit da det ikke finnes mer ute etter andres dele frekvens å synspunkter rundt det. Virker som det er veldig mange som deler på 80 hz pga de har hørt at det er "best" uten å teste noe særlig annet.

Jeg har 2 subber ja å de står plassert på innsiden av hver front høytaler. Både ser å høres bra ut slik

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delte mine på 80 før, men gjør jeg det nå så hører jeg subbene for mye synes jeg. Deler derfor på 60 for øyeblikket!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan kanskje være at trådstarter har xtz 99.25, og stativhøyttalere har jo begrenset med dyp bass. Jeg deler også på 60hz, og syns høyttalerne og suben jobben best sammen da.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion Vis post
    er ikke ute etter en fasit da det ikke finnes mer ute etter andres dele frekvens å synspunkter rundt det. Virker som det er veldig mange som deler på 80 hz pga de har hørt at det er "best" uten å teste noe særlig annet.

Jeg har 2 subber ja å de står plassert på innsiden av hver front høytaler. Både ser å høres bra ut slik
    Da kan det nok fungere bra med såpaas høy deling ja. Dette kommer jo også selvsagt an på hvilken frekvensgang det enkelte oppsett har i området 80-120hz. Har subene mye bedre nivå i det aktuelle området enn frontene så er det jo gunstig med såpass høy deling. Er det motsatt , så funker det derimot dårlig selvsagt.
    Har man en sub i et hjørne , så vil jeg nok stort sett si at såpass høy deling blir veldig lett hørbart i negativ forstand.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok det du sier der Trolan, har mitt oppsett kun nærme bakvegg så sliter ikke med noe akustikk fra sideveggene/hjørner

-12511394_10153788585040126_637262135_o-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deling Front->Bass @ 100Hz
    Deling Bass->Sub @ 40Hz
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på hva suben er "delt" på, men frontene er satt til large og de andre 9 høytalerene er satt til deling etter det de yter i henhold til spesifikasjoner, individuelt for hver. Spiller jo kun med alle høytalere uansett hva som mates.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Er litt usikker på hva suben er "delt" på, men frontene er satt til large og de andre 9 høytalerene er satt til deling etter det de yter i henhold til spesifikasjoner, individuelt for hver. Spiller jo kun med alle høytalere uansett hva som mates.
    Mister du ikke en del bassinfo fra frontkanalene? Infinityene spiller jo ikke ned til 20hz.

Jeg deler på 80-100hz på de forskjellige høyttalerne.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er usikker på hvordan det fungerer - har jo stilt det inn slik at suben spiller med uansett, "Extra Bass" - On. Så den lunker med hele veien. Men har jo selvsagt testet en del med forskjellige x-over for frontene og bassen er best når de kjører som Large.

Er heller ikke den store forskjellen på Fronthøytalere og sub - 30Hz vs 25Hz ved -3dB. Det holder vel til det meste av musikk.

For film med eget lfe spor blir det litt annerledes?
    Sist endret av Mr_Spock; 01-18-2016 kl 14:32
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

12. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man deler jo ikke selve sub'ene eller frontene - man deler signalet som går fra receiver/forsterker

Enig med Spock - (Yamaha) - 80hZ (THX standard) - Large - extra bass on

Men jeg bruker ofte "straight" og da kommer musikken på 2 kanaler + sub. Har prøvd "7 stereo" og det er også ok, men jeg er tilvendt at min musikk skal komme i to-kanal stereo med mindre det er surrerundt miks ala DVD-A eller SACD.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Er usikker på hvordan det fungerer - har jo stilt det inn slik at suben spiller med uansett, "Extra Bass" - On. Så den lunker med hele veien. Men har jo selvsagt testet en del med forskjellige x-over for frontene og bassen er best når de kjører som Large.

Er heller ikke den store forskjellen på Fronthøytalere og sub - 30Hz vs 25Hz ved -3dB. Det holder vel til det meste av musikk.

For film med eget lfe spor blir det litt annerledes?
    Det har jo mye å si hvor høyt du spiller. På "vanlig" musikk så bruker jeg 60hz og Extra bass noe som gir fyldigere bass, men blir det for høyt med dyp bass protesterer høyttalerne. På film deler jeg på 80hz og uten Extra bass for å kunne dra på mer.

15. Takk Supertramp takket for denne posten
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80hz - 120hz. Pr. nå prøves 100hz

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Man deler jo ikke selve sub'ene eller frontene - man deler signalet som går fra receiver/forsterker

Enig med Spock - (Yamaha) - 80hZ (THX standard) - Large - extra bass on

Men jeg bruker ofte "straight" og da kommer musikken på 2 kanaler + sub. Har prøvd "7 stereo" og det er også ok, men jeg er tilvendt at min musikk skal komme i to-kanal stereo med mindre det er surrerundt miks ala DVD-A eller SACD.
    Nå med ny Yamaha er det jo 11 channel stereo som gjelder - it's everywhere!!

18. Takk Supertramp takket for denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt så er det veldig fort å få utfasinger i bassen dersom man skal bruke "ekstra bass on" funksjonen , så det anbefales egentlig ikke.
    Selv om man kan få mer trøkk på noen låter , så er det nesten garantert noen frekvenser der man får store dipper. I mitt oppsett får jeg hvertfall ikke bedre respons med la suber og fronter spille "oppå hverandre". Men det kan jo selvsagt funke hos andre for det. Og ikke får man fjernet den dypeste bassen fra frontene heller , og det er jo litt av vitsen med sub. Har man ikke bedre dypbass fra suben(e) enn fra frontene , så må man bytte sub

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt er det en god hovedregel å dele på 60-90Hz. Rundt 70-80Hz-ish mangler vi evnen til å retningsbestemme basslyder i rommet. Deler man rundt dette, står man som regel fritt til å plassere subben(e) slik det er mest optimalt i rommet.

Det er helt greit å dele på høyere, men da skal man begynne å være oppmerksom på plasseringen av subbene i forhold til frontene. Deler man veldig høyt bør de da stå helt på linje med frontene, siden man da hører hvor lyden kommer fra.

Jeg mener også det er en fordel å sette alle høyttalere som small. Dvs. all bassenergi under delefrekvensen sendes til subben(e). Det er ingen falitterklæring å sette en høyttaler som small. Fordelen er at det er langt lettere å integrere en eller to subber i et rom, og ofte kan plasseres friere enn frontene, enn å få til et lydbilde som funger uten utsluking mellom frontene og subbene. Har man gode gulvstående høyttalere som man har lyst å ta nytte av bassen, så er heller lavere delefrekens veien å gå.

Jeg deler på 80 Hz på frontene, fordi subbene integrerer bedre med rommet enn frontene. Bak og takhøyttalerene deler jeg på 100Hz, fordi de er litt for spinkle for mye basstrøkk.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

21. Liker Torolan, Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Generelt så er det veldig fort å få utfasinger i bassen dersom man skal bruke "ekstra bass on" funksjonen , så det anbefales egentlig ikke.
    Selv om man kan få mer trøkk på noen låter , så er det nesten garantert noen frekvenser der man får store dipper. I mitt oppsett får jeg hvertfall ikke bedre respons med la suber og fronter spille "oppå hverandre". Men det kan jo selvsagt funke hos andre for det. Og ikke får man fjernet den dypeste bassen fra frontene heller , og det er jo litt av vitsen med sub. Har man ikke bedre dypbass fra suben(e) enn fra frontene , så må man bytte sub
    Extra bass følger vel delingen og gir bare frontene et push ned til delingsfrekvensen, typisk 80hZ. Blir vel som en EQ.
    Da bør det vel ikke bli noe konflikt med sub bass frekvensene?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Extra bass følger vel delingen og gir bare frontene et push ned til delingsfrekvensen, typisk 80hZ. Blir vel som en EQ.
    Da bør det vel ikke bli noe konflikt med sub bass frekvensene?
    Jo det kan det meget godt bli. Det er veldig vanlig at subene og frontene har forskjellig faseforløp - både pga. konstruksjon og plassering.
    Og da vil dem "gå i bena" på hverandre på en eller annen frekvens , selv om det er kun under 80 hz dem skal spille sammen.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk. Må vel måle litt en gang her

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hvilken av dine komponenter er du mest fornøyd med?
    By corleone in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 62
    Siste melding: 09-07-2008, 23:40
  2. NRK3 - Hvilken frekvens på 1' vest?
    By vette in forum Satellitt
    Svar: 21
    Siste melding: 09-09-2007, 16:34
  3. Dele ved hvilken frekvens
    By jarlandre in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 01-30-2007, 09:31
  4. Svar: 11
    Siste melding: 11-23-2006, 19:19
  5. Hvilken av disse to subbene burde jeg velge?
    By Drazen in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 12-27-2004, 10:35

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •