SPDIF (optical) Dolby 5.1 converter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question SPDIF (optical) Dolby 5.1 converter

Hei

Mitt tilårskomne Yamaha anlegg har ingen kjennskap til SPDIF. Derfor har jeg vert på jakt etter en brukbar konverter som tar optical toslink inn og gir analog ut. Ebay er oversvømt med slike, men kvaliteten er sikkert ymse. Så om noen har gode erfaringer eller merker de vil anbefale så er jeg takknemlig for tips. Eller du rett og slett har positive erfaringer med en av de mange ebay variantene.

Utstyret skal kobles til SPDIF'en i Get's micro bokser. De støtter jo Dolby 5.1 så det er ett fortrinn at konverteren utnytter det til det fulle og ikke bare gir to kanaler ut. (Men ikke la det begrense dine eventuelle tips).

Mvh
    Vidar (Z)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går på Amazon.com og søker opp en slik dings så ligger det som oftest noe kundereviews der.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En boks som tar Dolby Digital via SPDIF, er ikke bare en converter, det er en dekoder og det er et helt annet opplegg enn kun å ta PCM over SPDIF og lage analog stereo av det. Det krever en boks som har en DSP. Og det skal i prinsippet være lisensiert av Dolby og DTS, og på de billigste modellene man har på ebay & co, så frykter jeg kopier og piratvirksomhet.

Uansett, på ren DAC-siden, har jeg erfaring med denne: http://www.ebay.com/itm/272028243577

Jeg har ikke finlyttet på den, så jeg vet ikke dens "hifi"-ytelse, men jeg har åpnet den og sjekket innmaten. Jeg har hørt på den litt, og nivået ut er litt lavt, men ellers så syns jeg den virker ok.

Liten! (Det er en krone, ikke 5-er)
    SPDIF (optical) Dolby 5.1 converter-20160104-0004-av-jpg

Overside
    SPDIF (optical) Dolby 5.1 converter-20160110-0003-av-jpg

Underside
    SPDIF (optical) Dolby 5.1 converter-20160104-0006-av-jpg

Her sitter det Cirrus Logic komponenter, som er et anerkjent merke.

DAC har følgende specs:

• 24-bit, 192kHz, multi-bit DAC
    • 105dB dynamisk range
    • -90dB THD+N

Som jeg leser det, OK specs men ikke fantastisk.

Vel, litt mer enn du spurte etter, men håper det kan være nyttig info.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk ikke noe treff på pcm i bruksanvisningen til den get boksen av en eller annen grunn. isåfall gir Fiio D07 dd/dts til stereo
    Amazon.com: FiiO D07 Advanced Digital to Analog Audio Converter - 96kHz/24bit Optical and Coaxial DAC: Electronics

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.

Jeg jobber med elektronikk-produksjon til daglig så er godt kjent med faget, men har i liten grad jobbet med audio og kjenner ikke til Dolby lisens krav. Konverter eller dekoder. Vel, du har sikkert rett, jeg omtaler begge i samme åndedrag.

Når jeg ser på loddingene så er dette sånn passe ok håndarbeid og definitivt ikke maskinloddet. Du ser flussen ligger rundt flere av loddingene og det er ikke bra. Det kan gi etseskader i tinnet over tid. Kortet er med andre ord ikke vasket etter produksjon. Ikke alle loddepunkt er like fine heller.

Ble også usikker på om denne gir 2.1 fra en 5.1 kilde, det kan kanskje du si noe om?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zainka Vis post
    Hei og takk for svar.

Jeg jobber med elektronikk-produksjon til daglig så er godt kjent med faget, men har i liten grad jobbet med audio og kjenner ikke til Dolby lisens krav. Konverter eller dekoder. Vel, du har sikkert rett, jeg omtaler begge i samme åndedrag.

Når jeg ser på loddingene så er dette sånn passe ok håndarbeid og definitivt ikke maskinloddet. Du ser flussen ligger rundt flere av loddingene og det er ikke bra. Det kan gi etseskader i tinnet over tid. Kortet er med andre ord ikke vasket etter produksjon. Ikke alle loddepunkt er like fine heller.

Ble også usikker på om denne gir 2.1 fra en 5.1 kilde, det kan kanskje du si noe om?
    Ja, dette er tross alt et billig kinaprodukt. Jeg har observert det samme. Er det forresten veldig vanlig med vasking? Jeg driver med elektronikkontruksjon, og har sett maaange kretskort oppigjennom. Bl.a. bruker vi mye Taiwan til produksjon. Jeg kan aldri huske å vært borti vasking.

Dette produktet kan ikke dekode, dvs. gi "2.1" fra en "5.1" kilde. Så nei, den innfrir ikke ønsket ditt i det hele tatt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ja, dette er tross alt et billig kinaprodukt. Jeg har observert det samme. Er det forresten veldig vanlig med vasking? Jeg driver med elektronikkontruksjon, og har sett maaange kretskort oppigjennom. Bl.a. bruker vi mye Taiwan til produksjon. Jeg kan aldri huske å vært borti vasking..
    Alt av det som produseres hos oss anbefales å vaskes i maskin, men det er kundens valg. Spesielt dersom det innebærer manuell lodding selv om man også da børster bort flux-overskudd med artige løsemidler. Hvite hansker er også ett must i håndteringen av kortene. Dersom de maskinvaskes er det jo viktig å påse at komponentene tåler det. Noen komponenter må for eksempel kapsles inn i silikon eller teipes før vask eller lakk. Enkelte prototype-serier eller interne serier kan produseres etter andre krav men ikke skarpe produkter. Nå er det ikke jeg som er kvalitets dude, men ett kort som det ovenfor hadde ikke passert kontrollen med tanke på flux søl og det jeg feilaktig kaller lodde-tåke. Der er også i overkant mye tinn noen steder.

Ang. dekoderen så forsøker jeg å finne noen "profesjonelle" løsninger av kjente merker. Mulig de heter noe annet enn s/pdif dekodere. Men hva skulle det kunne være? Fant flere på amazon, men det er mange som ikke shipper til Norge.

Denne for eksempel. Virker mer interessant til en overkommelig pris.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne for eksempel. Virker mer interessant til en overkommelig pris.
    Også et kinaprodukt. Ser det på fonten (som er en typisk font som brukes i Asia). Og jeg tror nok det er et kopiprodukt. Det er ingen DTS eller Double-D (Dolby) logoer trykket på. Dersom dette var et ekte "profesjonelt" produkt, måtte det være med. Vet faktisk ikke om det finnes noen som lager en offesiell, profesjonell løsning for det du spør om.

Skal ikke være lett: Denne Amazon.com: aoeyoo® Premium 5.1 Audio Rush Digital Sound Decoder Converter - Optical SPDIF/ Coaxi...: Electronics ligner, men er fake. Både DTS-logoen og Dolby Digital logoene er tuklet med.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    logoer forsvant vel for lenge siden? bare to produkter av dagens onkyo, ingen fra denon eller marantz såvitt jeg kan se.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvordan Onkyo kan la være å trykke logoen. Sist jeg var i kontakt med Dolby i forbindelse med lisensiering av nytt utstyr, så var dette et krav. Men jeg ser Onkyo skriver "Manufactured under license from ..." på baksiden. Alt mitt Yamaha-utstyr har Dolby og DTS-logoer printet.

Uansett i alle tilfeller, er jeg rimelig sikker på at de to dekoderene over ikke er "skikkelig" vare. For å være ærlig, tror jeg fint de kan virke slik det skal og gjøre jobben. Jeg tror også at dette dreier seg mer om å bli enig med seg selv om hvor nøye man skal være på et etiske. Men man må kanskje svelge en kamel eller to hvis det ikke finnes offesielle produkter som gjør denne jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvordan Onkyo kan la være å trykke logoen. Sist jeg var i kontakt med Dolby i forbindelse med lisensiering av nytt utstyr, så var dette et krav. Men jeg ser Onkyo skriver "Manufactured under license from ..." på baksiden. Alt mitt Yamaha-utstyr har Dolby og DTS-logoer printet.

Uansett i alle tilfeller, er jeg rimelig sikker på at de to dekoderene over ikke er "skikkelig" vare. For å være ærlig, tror jeg fint de kan virke slik det skal og gjøre jobben. Jeg tror også at dette dreier seg mer om å bli enig med seg selv om hvor nøye man skal være på et etiske. Men man må kanskje svelge en kamel eller to hvis det ikke finnes offesielle produkter som gjør denne jobben.
    Etikk innebærer også etikken til de som lovmessig sitter på lisensrettigheter. Dersom dette er personligheter (og kalt blåruss) hviss uutalte mål her i livet er å gjøre livet surt for andre eller fremsette krav som gjør det vanskelig å etterleve, da er det mer etisk å vende dem ryggen. Muligens ikke i hennhold til lovverket, men hvem har sakt at loven er etisk.

Uff, der kom anarkisten frem i den antisosialistiske sosialisten som jeg er.

Må si det overrasker meg at det skal være så vanskelig dette her. Alt er jo velstandardiserte standarder så det burde være mulig å skaffe noen varer som garantert gjør jobben uten å måtte kjøpe nytt annlegg..

Men, fant en interesang link som beskriver den mest vanlige 5.1 kina varianten på ebay med tips for hvordan denne kan hackes til det bedre. Kan være verdt å lese dersom det er flere som vurderer slike dingser. HD Audio Rush 5.1 Decoder Review
    Jeg går for en av disse, gidder ikke lete lenger og har ingen umiddelbare planer om fornyelse av systemet. Kan jo tross alt hacke dem dersom de ikke lever opp til kravene. En av de tingene som ikke er nevnt i linken over, men som jeg antageligvis kommer til å gjøre noe med er kjøling av selve decoder chippen. Kommer til å legge på en termisk kopling (heatsink) mellom decoder chip og casing. Har lest om andre som har hatt problemer med at de blir litt varme.

EDIT:
    Som nevnt så ønsket jeg meg utstyr av litt bedre kvalitet enn typiske kinaprodukter. Fant disse etter tips fra publikum. https://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-hda . Mange varianter, til og med noen jeg antar har stått modell for kina-produktene sånn utseende-messig. Ordentlig SHARC prosessor på innsiden lover bra. Muligens det blir noe slikt åp meg etterhvert.
    Sist endret av zainka; 01-11-2016 kl 14:33

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etikk innebærer også etikken til de som lovmessig sitter på lisensrettigheter. Dersom dette er personligheter (og kalt blåruss) hviss uutalte mål her i livet er å gjøre livet surt for andre eller fremsette krav som gjør det vanskelig å etterleve, da er det mer etisk å vende dem ryggen. Muligens ikke i hennhold til lovverket, men hvem har sakt at loven er etisk.
    En kan si mye om dette, overhengende poeng i denne saken er at dette er at dette inneholder intellektuelle rettigheter fra Dolby og DTS som dem selv har brukt mye ressurser på å utvikle. Således, etter mitt skjønn, syns jeg dem står sterkere i sin sak om å beskytte sine interesser. I allefall mer enn bare sleipe "blåruss"-metoder for å stjele til seg rettigheter bare fordi de kan.

Vel, nok om det.

Men, fant en interesang link som beskriver den mest vanlige 5.1 kina varianten på ebay med tips for hvordan denne kan hackes til det bedre. Kan være verdt å lese dersom det er flere som vurderer slike dingser. HD Audio Rush 5.1 Decoder Review
    Jeg går for en av disse, gidder ikke lete lenger og har ingen umiddelbare planer om fornyelse av systemet. Kan jo tross alt hacke dem dersom de ikke lever opp til kravene. En av de tingene som ikke er nevnt i linken over, men som jeg antageligvis kommer til å gjøre noe med er kjøling av selve decoder chippen. Kommer til å legge på en termisk kopling (heatsink) mellom decoder chip og casing. Har lest om andre som har hatt problemer med at de blir litt varme.
    Ja, interessant link du postet der!

EDIT:
    Som nevnt så ønsket jeg meg utstyr av litt bedre kvalitet enn typiske kinaprodukter. Fant disse etter tips fra publikum. https://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-hda . Mange varianter, til og med noen jeg antar har stått modell for kina-produktene sånn utseende-messig. Ordentlig SHARC prosessor på innsiden lover bra. Muligens det blir noe slikt åp meg etterhvert.
    Nei, hmm, ikke helt virker det som. På siden under figuren i key features står det: "Please note: the nanoAVR Basic does not contain an embedded Dolby/DTS decoder and therefore only accepts linear PCM (LPCM) audio streams."

*EDIT*

Men hvis det er slik at du kan kjøre lyden over HDMI, så kan vel kanskje dekoderen fra Get levere 5.1 PCM over HMDI? Da gjør du dekodingen i Get-boksen, og så bruker du AVR boksen til å ta det ut som analoge signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis det er slik at du kan kjøre lyden over HDMI, så kan vel kanskje dekoderen fra Get levere 5.1 PCM over HMDI? Da gjør du dekodingen i Get-boksen, og så bruker du AVR boksen til å ta det ut som analoge signaler.
    Riktig. jeg tenkte det ja, og heller droppe hele s/pdif'en. Får da også med fordelen av innebygd hdmi switch som kan komme godt med senere.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    https://www.get.no/hjem/pdf/_attachment/35821
    fra side 49

mangelfull bruksanvsining. PCM er ikke nevnt noen steder, så da må du bare sjekke menyen.
    Sist endret av einis; 01-12-2016 kl 10:02

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden spørsmålet kom opp..

"Thank you for your inquiry. There is no requirement to put Dolby Digital logos or otherwise on products. Many consumer electronic products such as receivers implement more that one Dolby technology so the manufacturers choose to limit the number of logos on the products themselves. The packaging of the products usually lists technology logos though."

Best Regards,
    Liz

16. Liker Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja. Det var fra Dolby, right? Da har de endret policy. Kult å vite.

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 01-14-2012, 02:34
  2. Optical output to 3.5mm converter/adapter
    By cyanhawk in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 12-17-2008, 20:26
  3. SPDIF <-> SPDIF m/delay for lip sync?
    By RuneW in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 07-02-2008, 18:41
  4. Intern SPDIF kontakt til ekstern SPDIF brakett
    By AVmannen in forum Generell HTPC
    Svar: 3
    Siste melding: 08-17-2006, 14:50
  5. Svar: 6
    Siste melding: 08-17-2003, 08:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder