Hvordan går man frem når man skal kjøpe hifi?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan går man frem når man skal kjøpe hifi?

Som tittelen sier; hvordan går man frem når man skal kjøpe seg anlegg til stua? Ett tilsynelatende dumt spørsmål, men det er såpass mange måter å gjøre dette på at jeg kunne godt tenke meg å vite den enkleste og beste måten å gjøre det på.

For tiden har jeg ett anlegg bestående av en Marantz SR6006 og et par Klipsch RF62I, i rent stereo oppsett (har surround og sub også men det står i boden sammen med tven). Jeg hører stort sett på radio, men har lyst til å oppgradere, uten å bruke for mye tid på det.

Min beste lydopplevelse var en gang jeg var på hifiklubben og hørte ett par b&w stativhøyttalere (antagelig den som var før dagens cm6), men jeg husker ikke forsterkeren. Så jeg tenker at jeg vil ha b&w høyttalere i mitt neste anlegg. Kanskje CM10, eller 804?
    Jeg har en ide om at det er best å finne den høyttaleren man liker først, da det er mitt inntrykk at det er høyttaleren som har mest betydning for hvilken type lyd en ønsker?

Så hva gjør jeg? Drar på hifiklubben og lytter på forskjelle på CM10 og 804, og å velger den jeg liker best. Men hva gjør jeg videre for å velge forsterker og nettverksspiller? ( jeg kommer kun til å benytte meg av nettverksspiller heretter) Jeg bor litt klønete til, og har ikke tid til å kjøre rundt til hifibutikker med høyttalere i bilen og be om å få prøvelytte forsterkere med mine egne høyttalere. Jeg har heller ikke lyst til å drive å låne med meg forsterkere hjem, for så å kjøre frem og tllbake etc (jeg bor som sagt litt klønete til...)

Vil jeg bli fornøyd uansett om jeg f.eks kjøper en Marantz PM 11S3 og en NA 8004?

Syns det virker litt "vanskelig" og "tungvint", å kjøpe hifi i forhold til å skulle finne komponenter som matcher. Eller er det egentlig ikke det?
    For meg virker det nesten som det er lettere å skulle kjøpe hus, eller bil enn å kjøpe hifi.....

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er som med mye annet smak og behag.
    mye som spiller inn når en skal handle seg hi-fi.
    hvilken musikk du hører på, hvilken lydsignatur du liker osv

B&W er et bra valg av høyttalere.
    selv har jeg b&w cm9 høyttalere paret med Electrocompaniet aw250r effektforsterker og pioneer surroundreciever.
    dette låter meget bra.
    jeg skal nå bytte reciever til marantz da disse spiller bedre på musikk enn pioneer.
    har også hatt Nad forforsterker til stereolytting sammen med Electrocompaniet og det låt fantastisk.

cm10 vs 804?
    er det 804diamond du mener?

er vel i to forskjellige klasser de høyttalerne der.

ta deg en lyttetur på hi-fi klubben.
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut å høres på diverse er første bud!
    Plutselig finner du noe du ikke har hørt Før som du liker godt.
    Sett deg opp ett budsjett (dette blir sikkert oversteget uansett....) og hørte på komponenter I denne prisklassen. 804 nevnes, da må det bli Diamond hvis du skal ha nytt og denne koster 79k er det vel? Og med en så dyr høyttaler trengs det dertil forsterker.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Lignende tråder

1. Hvordan gå frem for å få det optimale kinorom
    By verdal in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 01-20-2012, 14:06
  2. Svar: 67
    Siste melding: 07-13-2011, 21:44
  3. Ny innen hifi - Skal kjøpe komplett anlegg
    By liland in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 01-03-2009, 05:25
  4. Svar: 0
    Siste melding: 07-20-2007, 13:35
  5. Skal kjøpe Benq PE7800 men hvordan henge den opp??
    By enurs in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 08-12-2004, 13:48

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •