Yamaha 3050 Dolby Atmos hva har jeg glemt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Ringsaker
    Poster
    8
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha 3050 Dolby Atmos hva har jeg glemt?

Hei og forsatt god jul!

Jeg har selv kjøpt meg julegave og har investert i Yamaha 3050 samt 4 stk Yamaha ns-ic800 som jeg har felt inn i tak.

De 4 ht i tak har jeg da koblet opp mot effektforsterker, valgt dette i menyen samt kjørt kalibrering ( 3 ganger nå )

Etter kalibrering så går jeg over resultat for å se så alt er "riktig".

Så kommer det til filmen - Main problem: Jeg syns jeg ikke får noe spesiell effekt av dolby atmos? sett ett par filmer nå og får ikke noe wow effekt som jeg ser folk skriver.
    Jeg merker god forskjell på lyden etter jeg byttet forsterker, men mangler liksom taket! jeg kan stå under å høre att det er noe som er med av lyd, men under film så er det liksom dødt...

er det noe som jeg har " glemt" å huke av?
    Mvh
    Roger

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du valgt takhøyttalere i oppsettet? Det er vanlig å øke level på de 4dB. Ikke alle filmer har masse effekter i taket, men hvis man slår av atmos så hører en forskjellen.
    Sist endret av Gurba; 12-29-2015 kl 23:39

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står det Atmos i displayet på AVR?
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Ringsaker
    Poster
    8
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle 4 står som takhøytalere ja.kan kanskje prøve å øke dem opp litt å høre .

Jepp det står atmos på forsterkeren
    Mvh
    Roger

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RogerPettersen Vis post
    Så kommer det til filmen - Main problem: Jeg syns jeg ikke får noe spesiell effekt av dolby atmos? sett ett par filmer nå og får ikke noe wow effekt som jeg ser folk skriver.
    Jeg merker god forskjell på lyden etter jeg byttet forsterker, men mangler liksom taket! jeg kan stå under å høre att det er noe som er med av lyd, men under film så er det liksom dødt...

er det noe som jeg har " glemt" å huke av?

Du har mest sannsynlig gjort alt riktig - og oppdaget det samme som meg;

Dolby Atmos er er nytt lydformat i sin spede barndom. Jeg har sett igjennom flere filmer og ingen har imponert meg hittil.
    Siste jeg så var Mission Impossible - Rogue Nation. Jeg kunne sant og si ikke høre en eneste lyd fra Atmos høyttalerne gjennom hele filmen, heller ikke der det ville være naturlig. Jeg måtte legge øre inntil for å være sikker - og helt tyst. Anmeldelser bekrefter at det ikke er meg det er noe galt med.

Altså er vi i dag på et stadie der jeg mistenker at de trykker Atmos på coveret for å selge filmen, en slags gimmick. Men jeg har stor tro på formatet, det har et kjempepotensiale. Når det er gjort riktig, så er det kjempetøft. (Som f.eks noen effekter i Roger Waters: The Wall og Transformers 4). Vi får bare håpe det snart kommer en Blu-ray som er verdig å ha logoen på coveret sitt.
    Sist endret av Ultima; 12-30-2015 kl 16:23
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post

Dolby Atmos er er nytt lydformat i sin spede barndom. Jeg har sett igjennom flere filmer og ingen har imponert meg hittil.
    Siste jeg så var Mission Impossible - Rogue Nation. Jeg kunne sant og si ikke høre en eneste lyd fra Atmos høyttalerne gjennom hele filmen, heller ikke der det ville være naturlig. Jeg måtte legge øre inntil for å være sikker - og helt tyst. Anmeldelser bekrefter at det ikke er meg det er noe galt med.

Altså er vi i dag på et stadie der jeg mistenker at de trykker Atmos på coveret for å selge filmen, en slags gimmick. Men jeg har stor tro på formatet, det har et kjempepotensiale. Når det er gjort riktig, så er det kjempetøft. (Som f.eks noen effekter i Roger Waters: The Wall og Transformers 4). Vi får bare håpe det snart kommer en Blu-ray som er verdig å ha logoen på coveret sitt.
    Skuffende å høre, har ikke fått i hus atmos selv enda.
    en enkel måte å teste dette på må jo være å kjøre film som normalt og samtidig koble fra alle andre høyttalere utenom de i taket. Da får man rask en bekreftelse på om det er noen effekter som gjengis fra tak
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har du ikke hørt de riktige filmene eller ikke satt opp systemet ditt riktig, hos meg funket Atmos over all forventning og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. DSU funker også meget bra på de fleste filmer. Mission Impossible var på langt nær den beste Atmos filmen. For meg så har de beste opplevelsene så langt vært Mad Max hele filmen, åpningscenen på Unbroken, hele Terminator Genisys, mange scener i Pixels, store deler av Lucy, hele Gravity, Bølgen hadde mye bra, Fifth Element hadde mye kult, Transformers 4 hadde kul lyd hele veien+++ Her snakker jeg da om Atmos lyden og ikke kvaliteten på filmene da det er noe variert.

Har også masse Atmos demomateriale og det funker også helt topp, men da bare til demo.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Skuffende å høre, har ikke fått i hus atmos selv enda.
    en enkel måte å teste dette på må jo være å kjøre film som normalt og samtidig koble fra alle andre høyttalere utenom de i taket. Da får man rask en bekreftelse på om det er noen effekter som gjengis fra tak
    Med skikkelige høyttalere i taket og skikkelig satt opp er det ingen tvil om at det kommer lyd fra taket så det trengs ikke.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Da har du ikke hørt de riktige filmene eller ikke satt opp systemet ditt riktig, hos meg funket Atmos over all forventning og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. DSU funker også meget bra på de fleste filmer. Mission Impossible var på langt nær den beste Atmos filmen. For meg så har de beste opplevelsene så langt vært Mad Max hele filmen, åpningscenen på Unbroken, hele Terminator Genisys, mange scener i Pixels, store deler av Lucy, hele Gravity, Bølgen hadde mye bra, Fifth Element hadde mye kult, Transformers 4 hadde kul lyd hele veien+++ Her snakker jeg da om Atmos lyden og ikke kvaliteten på filmene da det er noe variert.

Har også masse Atmos demomateriale og det funker også helt topp, men da bare til demo.
    Jeg har følgende filmer med Atmos:

- Mad Max (ganske bra)
    - Bølgen
    - Mission Impossible (nærmest ikke en lyd)
    - Terminator Genisys (ikke allverdens med atmos-effekter her heller)
    - American Sniper (null)
    - San Andreas (overraskende lite med så mye helikopter, men brukbar)
    - Jupiter Ascending (i særklasse best av de jeg har hørt)
    - Transformers (brukbar)
    - Roger Waters - The Wall. (ganske bra. Men er først og fremst musikk)

Er klar over at Gravity skal være bra, men har ikke den i Atmos.

Spesielt Mission Impossible 4 var en stor skuffelse. Noe som bekreftes av anmelderen i Highdefdigest. Han hørte heller ikke stort. Forrige MI (Ghost Protocol) hadde en mye bedre lydmix i True Dolby 7.1. En av mine klare referanser.
    Jeg har satt opp riktig - og faktisk økt et par db i forhold til romkorrigeringen Audyssey XT32. Og det fungerer som sagt veldig bra med Jupiter Ascending. Men åpenbart at lydmikserne ikke har brukt veldig mye flid med Atmos-kanalene til til nå. Her er et stort forbedringspotensiale.

Dog, ingen grunner til å skrubbe med Atmos utstyr. Filmene blir bedre.

DSU spørmål: Er dette mulig å få til med DTS lyd av noe slag? (om noen vet)
    Sist endret av Ultima; 12-30-2015 kl 22:19
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har følgende filmer med Atmos:

- Mad Max (ganske bra)
    - Bølgen
    - Mission Impossible (nærmest ikke en lyd)
    - Terminator Genisys (ikke allverdens med atmos-effekter her heller)
    - American Sniper (null)
    - San Andreas (overraskende lite med så mye helikopter, men brukbar)
    - Jupiter Ascending (i særklasse best av de jeg har hørt)
    - Transformers (brukbar)
    - Roger Waters - The Wall. (ganske bra. Men er først og fremst musikk)

Er klar over at Gravity skal være bra, men har ikke den i Atmos.

Spesielt Mission Impossible 4 var en stor skuffelse. Noe som bekreftes av anmelderen i Highdefdigest. Han hørte heller ikke stort. Forrige MI (Ghost Protocol) hadde en mye bedre lydmix i True Dolby 7.1. En av mine klare referanser.
    Jeg har satt opp riktig - og faktisk økt et par db i forhold til romkorrigeringen Audyssey XT32. Og det fungerer som sagt veldig bra med Jupiter Ascending. Men åpenbart at lydmikserne ikke har brukt veldig mye flid med Atmos-kanalene til til nå. Her er et stort forbedringspotensiale.

Dog, ingen grunner til å skrubbe med Atmos utstyr. Filmene blir bedre.

DSU spørmål: Er dette mulig å få til med DTS lyd av noe slag? (om noen vet)
    Tror kanskje du har litt vel store forventninger hvis du syns Mad Max bare var ganske bra og Transformers var brukbar, det er store muligheter for at du aldri blir fornøyd da.

Hvilke høyttalere har du i taket?
    Mvh Andreas

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare slenge meg på her og si meg enig med Andreas21. Da jeg fikk meg Atmos var det et kjempeløft for lyden (ordspill ikke tilsiktet). I taket har jeg kun noen billige høyttalere som jeg kjøpte på surround.no, men foreløpig gjør de jobben og vel så det. Mad Max er helt rå i Atmos, og mange av de nevnte filmene synes jeg er veldig bra. The Age of Adaline er kanskje den dårligste Atmos-filmen jeg har sett til nå, hvor takhøyttalerne bare ble brukt i én scene som jeg la merke til. Men så er det da også en dramafilm.

Er også enig med Andreas21 i at DSU gjør en kjempejobb på filmer uten Atmos, for ikke å snakke om musikk.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Tror kanskje du har litt vel store forventninger hvis du syns Mad Max bare var ganske bra og Transformers var brukbar, det er store muligheter for at du aldri blir fornøyd da.

Hvilke høyttalere har du i taket?
    Jeg har de som står i signaturen - Focal Dome (foran) og B&W M1 (bak). Burde kunne formidle lydeffekter.
    Kan man be om spesielle referansescener i de fåtallige filmene, så jeg kan sjekke hva jeg evt. går glipp av?
    Sist endret av Ultima; 12-31-2015 kl 02:48

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=eha;2031114
    Er også enig med Andreas21 i at DSU gjør en kjempejobb på filmer uten Atmos, for ikke å snakke om musikk.[/QUOTE]

Bra du er fornøyd. Men jeg frykter inngangsbilletten for "forståelse" kan bli vél høy, når slike som meg etterlyser bedre software å teste formatet på. Og vi er jo ikke menigmann, eller. En viktig påminnelse.

Hva slags filmer mener du DSU gjør en kjempejobb på?

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags filmer mener du DSU gjør en kjempejobb på?
    Generelt alle filmer hvor jeg bruker DSU, så løftes hele lydbildet og gjør at jeg føler en atmosfære rundt meg som jeg ikke føler uten DSU. Mer konkret klarer DSU å mikse opp slike ting som regn, helikoptre, lyder bakfra osv.

Edit: Prøv filmen Rush (2013) som har utrolig bra lydspor og sjekk om ikke du føler du mister noe når du skrur av DSU.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går utifra at dere har fått testet litt diverse forskjellig plassering av høyttalerne, er det 4 stk i taket som gir best effekt? Eller 2 i tak og 2 høydefront?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hiver meg på denne. Har akkurat fått Atmos opp å kjøre i hjemmekinoen (5.2.4) og wow-faktoren er helt enorm. Når har jeg bare sett noen over-miksede Dolby Atmosdemoer og Transformers 4. Hvis sistnevte er malen for Atmos, har vi mye, mye bra i vente. Det er glis på oss alle. Vi kjørte en slags A/B-testing hvor vi satte prosessoren tilbake til 5.2, og nei, ingen av oss vil gå tilbake. Helt utrolig.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller meg også uforstående til hvordan Atmos kan oppfattes som noe annet enn imponerende!?!?
    Da jeg så en fersk Transformers 4 på mitt ferske 7.1.4 Atmos system for over et år siden, var det rett og slett hakeslepp, og jeg skjønte med en gang at dette ville forandre måte man så, og hørte film på. Og ta åpnings scenen i Unboken, eller åpnings scenen i Terminator Genisys(framtidskrigen), dette er demoscener verdt navnet

Så hvis man sitter igjen med en "mehh" følelse etter første test med Atmos system, er det noe galt, ingen tvil.

Og som andre sier her : upmixeren, eller DSU er jo også i en helt annen verden enn gamle upmixere, og fungerer helt rått. Et par eksempler her er filmene Into The Storm, Interstellar, Equalizer, Lone Survivor osv.
    Egentlig har alle filmer jeg har sett i DSU hatt et merkbart løft i lydbildet.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Går utifra at dere har fått testet litt diverse forskjellig plassering av høyttalerne, er det 4 stk i taket som gir best effekt? Eller 2 i tak og 2 høydefront?
    Dette har jeg testet - og 2 i høydefront og 2 i tak gir ganske dårlig virkning. Man bør sitte i midten mellom 4 høytalere i tak for å få maks virkning, forskjellen var stor hos meg.

Selv ligger jeg vel midt i mellom Ultima og Jan B om opplevelsen av Atmos og DSU. Synes det gir en bra effekt - øker helt klart opplevelsen uansett film. Men synes DSU sucks på musikk - her brukes det 11 channel stereo - veldig mye bedre.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Men synes DSU sucks på musikk - her brukes det 11 channel stereo - veldig mye bedre.
    Hehe, der er vi enige om å være uenige! For meg blir 11 channel stereo et salig ståk som jeg ikke klarer å høre på. Godt vi har valgmuligheter!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    11 ch stereo er veldig sweetspot - utenfor dette blir det ikke bra. Men jeg har kun et målepunkt og alt er justert inn etter min faste plass i sofaen, ego som jeg er.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Dolby Atmos
    By lygren in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 276
    Siste melding: 09-12-2017, 15:42
  2. Blu-Ray filmer med Dolby Atmos / Auro-3D / DTS X
    By harman/kardon in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 99
    Siste melding: 07-05-2017, 18:22
  3. Høyoppløst Dolby Atmos bilde
    By Kuro in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 10-28-2015, 19:23
  4. Dolby Atmos - Teknisk spørsmål
    By RuneW in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 13
    Siste melding: 10-04-2014, 16:23
  5. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •