Tidal og Spotify = Ubrukelig om du liker bra lyd!

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tidal og Spotify = Ubrukelig om du liker bra lyd!

Hoved fokuset her er på Tidal da spotify ikke en gang tilbyr lossless musikk å er helt ute å kjører (om du liker bra lyd).

Tidal derimot benytter seg kun av de nyeste remastered utgavene av alle platene dem tilbyr. Dissse remastered utgavene er helt tomme dynamikk å fulle av loudness. Det er aboslutt ikke mulig å høre orginal platene så vi blir sittende igjen med "Flac" versjoner av håpløse remastered plater som høres ut som en dårlig radio sending.

Jeg syntes det er veldig trist, å folk flest vet ikke en gang hva de går glipp av. De tenker bare remastered, oi det er nok mye bedre enn den orginale... grøss å gru. Jeg vet det finnes NOEN bra remastered plater men da snakker vi om senest utgitt på 90 tallet før loudness krigen tok helt av å all dynamikk ble drept.

Sjekk ut noen plater som er produsert av Mobility Fidelity Sound Lab (MFSL) om dere har muligheten, da kan dere høre hvordan en ordentlig mikset plate uten noen form for loudness skal høres ut. Disse innspillingene har enda bedre dynamikk enn orginal Vinyl/CD da det er tatt rett fra master tapen uten noen form for komprimering.

Mobile Fidelity Sound Lab (MFSL or MoFi) is a re-issue record label known for the production of audiophile-quality sound recordings. MFSL recordings are released under the trademark name 'Original Master Recording' and are usually sourced from first-generation tape analog master recordings through highly specialized equipment
    Loudness og dynamikk forklart:
    https://www.youtube.com/watch?v=dcKDMBuGodU

Kjente folk snakker om problemet:
    https://www.youtube.com/watch?v=qUcgg2vMX_s

Måtte bare få ut litt frustrasjon etter å ha ligget våken i hele natt å tenkt på dette

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, men hva får vi gjort med det, bortsett fra å sutre ? Brorparten ser jo ikke å bry seg og vi audiofile er i mindre tall og penga rår...

Har en liknede grei om dagen. Kjøpt ny bil som har både FM og DAB slik at jeg raskt kan skifte frem og tilbke. Tragisk det jeg hører da DAB som vi har blitt dyttet øren fulle av er fremtiden en 10 års tid nå, er så komprimert at FM radioen slår den ned i støvlene. Tragisk igjen, men slik er det når politikerne styrer med NRK som nikkedokker
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er hverken Tidal som selskap sin skyld eller på grunn av de tekniske forutsetningene til Tidal. Tidal publiserer kun det plateselskapene gir dem, og det er stadig nyere remasters av gammel musikk, samt ny musikk som er flat i utgangspunktet.

Den nye musikken vil du ikke finne i bedre kvalitet noe sted.

Jeg synes Tidals CD-streaming er kjempemessig - man må bare få plateselskapene til å endre prinsippene sine, som dessverre ikke ser ut til å skje med det første.

4. Liker TorTorden har likt denne posten
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nye pop plater kan ha bedre dynamikknivå på vinyl. fordi de ikke brukes i bil og på farten.
    f.eks
    Album details - Dynamic Range Database
    Album details - Dynamic Range Database

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det florerer med remaster utgaver på Tidal, og at mange av disse har blitt remastered med lydvolum høyere en orginalen. Heldigvis for de fleste er de ikke totalt ødelagt, som en god del ny musikk. Spesielt innenfor metal er dette sørgelige greier...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    g
    riner av tanken alene

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som folk begynner å våkne litt på dette men er vel en lang vei å gå.
    Prøvd denne? Society of Sound Music | Bowers & Wilkins

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Helt enig, men hva får vi gjort med det, bortsett fra å sutre ? Brorparten ser jo ikke å bry seg og vi audiofile er i mindre tall og penga rår...

Har en liknede grei om dagen. Kjøpt ny bil som har både FM og DAB slik at jeg raskt kan skifte frem og tilbke. Tragisk det jeg hører da DAB som vi har blitt dyttet øren fulle av er fremtiden en 10 års tid nå, er så komprimert at FM radioen slår den ned i støvlene. Tragisk igjen, men slik er det når politikerne styrer med NRK som nikkedokker
    DAB-radioen Harriet trodde skulle vare livet ut, er allerede ubrukelig - Fædrelandsvennen

Håpløst.......

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Ja, men det er hverken Tidal som selskap sin skyld eller på grunn av de tekniske forutsetningene til Tidal. Tidal publiserer kun det plateselskapene gir dem, og det er stadig nyere remasters av gammel musikk, samt ny musikk som er flat i utgangspunktet.

Den nye musikken vil du ikke finne i bedre kvalitet noe sted.

Jeg synes Tidals CD-streaming er kjempemessig - man må bare få plateselskapene til å endre prinsippene sine, som dessverre ikke ser ut til å skje med det første.
    Tidal står vel fritt til å rippe andre utgivelser enn de ihjelkomprimerte "remaster superduper..." utgivelsene? De kjøper vel rettighet til å streame album/låt, ikke nødvendigvis remaster utgavene?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de er dessverre prisgitt det plateselskapene tilgjengeliggjør for dem. Hele modellen er bygget på at plateselskapene kontrollerer alt innhold fullt ut, og streamingtjenestene har lisens til å distribuere det. Det er derfor de gamle utgavene av plater stort sett forsvinner når nye remastere blir publisert. Det er også plateselskapene som har ansvar for meta-taggingen, og det er grunnen til at årstallene på remasterene av plater er helt ute å kjøre.

12. Takk Supertramp takket for denne posten
    Liker Supertramp har likt denne posten
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de er dessverre prisgitt det plateselskapene tilgjengeliggjør for dem. Hele modellen er bygget på at plateselskapene kontrollerer alt innhold fullt ut, og streamingtjenestene har lisens til å distribuere det. Det er derfor de gamle utgavene av plater stort sett forsvinner når nye remastere blir publisert. Det er også plateselskapene som har ansvar for meta-taggingen, og det er grunnen til at årstallene på remasterene av plater er helt ute å kjøre.
    Huff og huff men takk for svar. Og da fortsatt god grunn for å kjøpe plater, rippe selv og ha kontrollen

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig! Og absolutt, ja. Det er bare et par måneder siden jeg kjøpte meg ny NAS av akkurat den grunnen. Det er heldigvis skambillig å kjøpe gode CD-er fra Discogs. Gjelder å slå til der før CD-er blir retro, slik som LP-platene.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Huff og huff men takk for svar. Og da fortsatt god grunn for å kjøpe plater, rippe selv og ha kontrollen
    Sverger fortsatt til dette selv,og alle jeg kjenner mener jeg er gammeldags. "det er ingen som kjøper disc lenger vel"
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig! Og absolutt, ja. Det er bare et par måneder siden jeg kjøpte meg ny NAS av akkurat den grunnen. Det er heldigvis skambillig å kjøpe gode CD-er fra Discogs. Gjelder å slå til der før CD-er blir retro, slik som LP-platene.
    Bestilte nye hd til min nas på lørdag. Bestiller stadig billige cd. Det beste syns jeg er å kjøpe cd fra seint 80/tidlig 90 tallet. Disse har en helt klart bedre lyd en mye remastret greie.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også gode erfaringer med plater fra midten av åttitallet. Jeg hører mye på klassisk musikk, og kom over en pappeske med cd-plater fra 85-89 på loppemarked for noen måneder siden med fantastisk lyd. Et par av dem hadde i tillegg skikkelig bra fremføringer, så jeg var strålende fornøyd over verdien av hundrelappen min.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd Tidal men har spotify og det blir kun brukt for å høre musikk, ikke for å lytte til musikk. Også blir det brukt ved trening.
    Ellers går det i FLAC.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Lignende tråder

1. Problemer med streaming av slutten på hver sang i TIDAL
    By ConCon in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 07-03-2015, 21:59
  2. Tidal hifi vs Spotify Premium.
    By Torolan in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 61
    Siste melding: 05-07-2015, 17:57
  3. Svar: 108