Hvilket stereoanlegg bør jeg kjøpe??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer lydentusiast sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket stereoanlegg bør jeg kjøpe??

Hei!

Jeg har fått i oppgave å kjøpe inn et stereoanlegg (forsterker + høyttalere) til musikkrommet på skolen der jeg jobber. Jeg kan bruke maks 12-13.000,- på det. Det er ikke veldig mye, men spørsmålet er: Hva er det beste jeg kan få kjøpt for de pengene?

Det må være mulighet for å koble til PC (så da er det vel viktig med en god DAC), og helst også bluetooth så vi har mulighet til å spille av fra mobiltelefoner, nettbrett o.l.

Lydmessig, vil jeg prøve å velge et anlegg som kan brukes til all slags musikk, siden vi kommer til å spille mye forskjellig på det!

Jeg har skrevet til følgende tre butikker og fått forslag og tilbud fra dem. Hvilken løsning ville dere ha gått for? Eventuelt, har dere forslag til andre anlegg til den prisen?

1. surround.no har foreslått:
    - Forsterker: Harman/Kardon HK3770 Harman/Kardon HK3770 Stereoreciever - Sort
    - Høyttalere: Dynavoice Dynamite 12 Dynavoice Dynamite 12 Gulvstående Høyttaler - Sort Høyglans

2. HiFi-klubben har foreslått:
    - Forsterker: NAD C326BEE https://www.hifiklubben.no/stereo/fo...rt-forsterker/
    - Høyttalere: Dali Zensor 5 https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...nde-hoyttaler/
    - Alternative høyttalere: Cerwin-Vega SL-28 https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...in-vega-sl-28/

3. Soundgarden har foreslått:
    - Forsterker: Harman/Kardon HK3770 http://www.soundgarden.no/stereo/for...-dac-sort.html
    - Høyttalere: Klipsch RP-250F http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...aler-sort.html

surround.no og Soundgarden foreslår altså samme forsterker. HK3770 har innebygd DAC. Det har ikke NAD-forsterkeren fra HiFi-klubben. De foreslår derfor å kjøpe Argon DAC1 https://www.hifiklubben.no/stereo/da...-da-konverter/ (pluss Argon BT2 bluetoothmottaker) i tillegg.

Jeg kjenner ikke så godt til disse forsterkerne og høyttalerne, men Cerwin-Vega-høyttalere er jeg generelt skeptisk til, siden jeg har hørt at de skal være veldig basstunge. Vi har et anlegg fra før som er alt for basstungt, så det vil jeg prøve å unngå.

Håper dere har noen innspill på dette!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på størrelse rom osv også... Var i helgen til en som hadde Dali Zensor5 og denne Nad forsterkeren. Det spilte meget bra i en en vanlig stue, og kvaliteten på selve komponentene er også meget bra. De er heller ikke så fysisk store. Går man opp på Nad C356, så kan man få bygget inn Dac f.eks rett i reciver med denne https://www.hifiklubben.no/stereo/da...-da-konverter/
    Eller kanskje kjøre denne?
    https://www.hifiklubben.no/tilbehor/...-oppgradering/
    Om høyttalerne skulle være for små, så har de en storebror Zensor7... https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...nde-hoyttaler/

Dynavoice er også høyttalere som har mye Value for money, men der kan det vel være problematisk å få hørt først. Soundgarden og Hifiklubben tilbyr demo-noe jeg vil sterkt anbefale før kjøp.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på med HK3770 og Klipsch RF-82 Mk1 eller R-28F. Det som er viktig for deg vil jeg tro, er at det spiller høyest mulig for penga, men samtidig har grei lyd. Klipsch RF-82 og R-28F har en følsomhet på 98db(!!) som gjør at den vil spiller høyere en de fleste høyttalerne med samme forsterker.

Ser et forslag er Klipsch RP-250, men denne vil ikke på langt nær spille like høyt med like mye bass som RF-82 eller R-28F. Og HK3770 har alt av tilkoblinger du trenger + Bluetooth.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å tenke litt mer "PA" siden det antakelig skal være i et relativt stort rom?

Mixer med USB-inngang, og et par aktive høyuttalere?

F.eks.:
    http://evenstadmusikk.no/Produkter/D...43-p0000013002
    og to av disse.
    http://evenstadmusikk.no/Produkter/P...25-p0000042270
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg og er enig med musicmannen.

H/K og klipsch tror jeg blir det som gir mest fleksibilitet og god lyd for pengene.
    Zensor 5 tenker jeg blir litt for puslete og i et klasse rom bør man kanskje ha noe som tåler litt også.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for inspill!

Ja, jeg burde vel egentlig reise og høre diverse anlegg før jeg bestemmer meg. Problemet er at det er 2,5 timers kjøring til nærmeste HiFi-klubben og Soundgarden. Jeg får se hva jeg får til...

Jeg vil anta at rommet er ca 50-60 m2. Målet er ikke at anlegget skal spille høyest mulig, men heller kunne gjengi lyden på best mulig måte!

Er det flere som har synspunkter eller forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror på 50-60kvm blir Zensor lite. Klipsch RF82/R-28 vil fungere bra.

Når det kommer til PA, så kan det også vurderes, men som regel i denne prisklassen, vil du ikke få like fin lyd, og kanskje få mer midbass en bass, i tillegg til udefinert top. Vil fortsatt påstå at HK3770 og RF82/R-28 vil bli den beste løsningen for deg og vil gi en bedre frekvensgang.

Med aktive PA, så må du også tenke på at du ha må mikser/forforsterker/dac/Bluetooth sender, og muligens stativ til høyttalerne i tillegg. Og da har du ikke mye penger igjen å bruke på aktive PA. Jobber mye med PA som lydteknikker, og vil påstå at for 3-5lapper per aktive høyttalere, så kommer du ikke langt dessverre sammenlignet med Klipsch + HK3770, selv om du får tak i aktive høyttalere på 400W hver.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle du gå for PA, så bør du vite at Mackie ligger langt oppe på reklamasjons listen. Dette er fordi elektronikken og software i forsterkerne henger seg ofte opp og ryker.

Skal du se på PA, se på Electro Voice. Har funnet ut at det er (nesten) ingenting som gir mer lyd for pengene en akkurat electro voice. Se på disse:

Electro-Voice ZLX-15P - Aktiv 15

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er skeptisk til å bruke PA til mitt formål. Jeg har samme erfaring som deg, Musicmannen, at det som regel er veldig mye midbass og udefinert topp! PA-anlegg er vel først og fremst beregnet på å spille HØYT, ikke til krevende musikklytting / gode musikkopplevelser...
    (Men takk for tipset om Electro-Voice! Det kan være greit å ha med seg til jeg en gang skal kjøpe PA!)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok f.eks Zensor7, eller Dali Ikon6Mk2 vil være bedre høyttalere til finlytting, en Klipsch. De er som regel laget for å spille HØYT, og mister en del detaljer på lavere volum. Samt at horndikanten er ikke dem mest raffinerte... Og PA utstyr vil også fallle igjennom på lyd, så her vil alt annet være lydmessig langt bedre... Nad sine stereoforsterkere leverer mye lyd og ren lyd for pengene. Det Samme gjør H/K
    Du kan evt spørre noen av butikkene om et lån, slik at du får testet ur i det rommet det skal stå i... Så slipper man å bestemme seg der og da liksom
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har også hørt at Klipsch kan være litt skarpe i toppen. Dette gjelder vel ikke de nyeste modellene, RP-280F. De skal visst være bedre. Kanskje Zensor 7 er et godt alternativ. Ikon 6Mk2 er nok litt i dyreste laget hvis jeg skal få nok til en forsterker i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zensor 7 er ikke galt. Bare tenk på hvis du skal dra på litt, så spiller faktisk klipschene (teoretisk) nesten 7 ganger høyere på samme forsterker på grunn av at dem har 8db høyere følsomhet. Så må tenke på hva dere skal bruke det til. Er det viktikst med litt mer definert top, velg Zensor 7. Vil du ha en morsom høyttaler med mye trykk og stor dynamik, velg klipsch.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Jeg burde nok ha dratt og hørt forskjellen...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den beste måten å finne det ut på

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har Zensor 7 eller Klipsch RF82/R-28 selv, og kan uttale seg? (Kan i tilfelle være interessant å høre hvilken forsterker dere bruker også!)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner et par som har Zensor7 og er veldig fornøyde med disse. Når det gjelder forsterker, så spiller de bra på det meste, men Nad er et sikkerstikk på disse. alt fra C316 og oppover. Men skal du evt ha muligheter for sub, eller utbygging, så ville jeg sett på C326, eller C356. C356 kan få innebygget DAC om man ønsker dette...

Ble som sagt imponert i helgen som var da jeg var på besøk hos noen som hadde Zensor 5 på nad c326. Spilte meeget bra det også! Så ikke avskriv Zensor5 heller før du har fått hørt de

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Jeg ser at C356 har fått trekk for at de er litt dempet i toppen, men det er ikke sikkert det har noe å si.
    NAD C356BEE | Lyd & Bilde

Vet noen forskjellen på NAD og Harman/Kardon sin lydkarakteristikk, sånn generelt?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har hatt Klipsch RB-61II, RB-81 II og har no RF-7II. Naboen hadde Zensor 5 og har no Zensor 7. Til eit så stort rom vil ikkje Zensor kunna måla seg med RF, ikkje i nærleiken. Kva som skal gjera Zensor betre enn RF på finlytting fordi RF mistar detaljar ved lavt volum kjem i frå veit ikkje eg. Høgare følsomhet er og ein fordel.

Når det gjeld forsterkar som skal brukast av fleire, på ein skule, trur eg det er veldig lurt at den har alle funksjonar innebygd. Mindre tilkoplingar, mindre utstyr og mindre kablar er ein fordel. Feks fordel med innebygd Bluetooth, vil nok gjera at utstyret varer lenger.
    Eg jobbar sjølv på skule, så eg snakkar av erfaring på det området.

19. Liker scarymary har likt denne posten
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, Komlo!

Det heller mer og mer mot at jeg reiser og tester ut selv! Jeg får se hva jeg får til...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God ide

Eg trur at å sikra seg ein forsterkar med dei funksjonane og spesifikasjonane ein ser etter, bør vera førstepri.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hvilket nettbrett bør jeg kjøpe?
    By BoGGis in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 20
    Siste melding: 01-26-2012, 00:18
  2. Hvilket bør jeg kjøpe?
    By 063 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 07-05-2009, 20:05
  3. Hvilket lerret bør jeg kjøpe
    By tinni2 in forum Lerret
    Svar: 0
    Siste melding: 10-21-2006, 14:48
  4. Hvilket TV bør jeg kjøpe??
    By jamalami in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 09-28-2006, 08:30
  5. Hvilket lydkort for best mulig lydkvalitet på stereoanlegg?
    By hjalmarjalla in forum Generell HTPC
    Svar: 33
    Siste melding: 12-20-2005, 16:50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •