Utvide sweet spot?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utvide sweet spot?

Hei.

Har stereo som består av 2stk JBL LS80 drevet av en HK 990. Har stillt de inn til mitt sweet spot i sofaen, kjempe lyd der, men er veldig konsentrert akkurat der. Beveger eg hodet 30-40cm til en av side så "forsvinner" lyden fra den ene høyttaleren, og bassen så godt som forsvinner. Syns dette er greit når eg er aleine, men kunne tenkt meg og utvidet det, for å kunne glede andre med god lyd også, selvfølgelig ikke like bra som i sweet spot, men bedre en nå.

Noen med tips?

Skisse av rommet ligger nedenfor
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Utvide sweet spot?-sweet-spot-jpg   Utvide sweet spot?-image-jpg   Utvide sweet spot?-image-jpg   Utvide sweet spot?-image-jpg  
    Sist endret av Sunvang; 09-25-2015 kl 14:17

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du har merket er kanskje der du ønsker og sitte, og er på aksen så sånn sett ikke så langt fra, men "sweetspot" er nok ideelt litt foran spisebordet.
    Man trenger såpass vinkel, så lyden fra høyre høyttaler treffer høyre øre såpass mye tidligere at hjernen skilner distinkt på de to kanalene, sitter man for langt unna blir også denne forsinkelsen mellom de to kanalene for hvert øre mindre og man ender opp med noe tilsvarende kvasi-mono lyd.
    Og det mange oppfatter som stereo lyd egentlig er akustiske forskjeller i selve rommet, og har egentlig ikke noe med den egentlige kilden og gjøre.
    Det er absolutt ikke veldig feil slik du har det, du er nok langt nærmere enn mange vanlige hjem, tror du kan få best og raskest uttelling med og flytte sofaen kanskje 50-80cm fram, kanskje til og med mindre for og komme ut av den tyngste bass refleksjonen fra vinduet.

Jeg har et litt annet problem i mitt eget rom, hvor veggene mine er såpass nære hverandre at jeg i midten har jeg voldsom boost i bassen, noe enkelte frekvenser ble nesten som om noen dyttet to svære varme puter rundt hele kroppen, om jeg bevegde meg kanskje 10-15cm til høyre eller venstre ble det hele helt på trynet..
    Utvide sweet spot?-sweet-spot-jpg
    I en totalt urealistiskt verden kanskje foreslått noe sånt, jo større avstand mellom høyttalerne jo større sweet spot, grovt sagt...
    Utvide sweet spot?-sweet-spot2-jpg
    Kanskje like aktuelt dette, men det er ofte best\enklest og plassere høyttalere på kortveggen, da kan du få lik effekt fra side veggene, og blir forsåvidt kvitt problemet med bass refleks fra bakvegg, dog peaker dipper vil alltids finnes.
    Utvide sweet spot?-sweet-spot3-jpg
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk gode innspill! Har liten kunskap om plassering av høyttalere, så alle tips motas med takk!

Litt av problemet her er att min bedre halvdel i hjemmet har meninger, og deler ikkje mitt samme engasjemang i dette desverre. Og i motsatt side av rommet er det kjøkken hjørne, så eneste plasseringen av høyttalerne og sofa er desverre slik det står nå.
    Men vil prøve og vri høyttalerne enda mer innover, og høre hvordan lydbilde blir da.

Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å flytte høyttalerne 40cm ut ifra veggen nå, og vinklet de enda mere inn. God forskjell på lyden jevnt over sofa gruppa, til det bedre! Mangler litt bass i høyre del av sofaen, men det er nok pga vinklene og hjørna i rommene. Klart bedre til nå ivertfall!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man ender som regel opp med og måtte eksperimentere litt med hva man har mulighet for og lov til.
    Ikke mange ganger jeg er glad for og være singel men når man ser på 30kg's høyttalere som små så blir det enklere når man setter opp hus alteret
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Skisse av rom og en kurve fra sweet spot
    By JLj in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 13
    Siste melding: 04-28-2008, 18:13
  2. Sweet spot instilling av PB12-NSD
    By Moppen in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 11-25-2006, 19:48
  3. sweet-spot? må sitte der?
    By audiofrustrert in forum Generell chitchat
    Svar: 6
    Siste melding: 03-25-2006, 14:13
  4. Laserpenn for å finne sweet-spot...
    By Tiger in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 3
    Siste melding: 12-19-2004, 23:43
  5. Plassering av surround høyttalere - Sweet spot, or not?
    By Tiger in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 03-05-2004, 20:16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •