Hva er SPL?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Hva er SPL?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er SPL?

Jeg har fått med meg at SPL er gjerne en analog måler for Db-måling!
    Men kunne noen gi meg en skikkelig innføring i hvordan den skal brukes :?: Skal visstnok være et "must" vel kalibrering av sub....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje jeg misforstår nå, men SPL er = lydtrykk. Det man gjør er bare å justere alle høyttalere så de yter samme antall db i lytteposisjonen, dette gjøres enten ved hjælp av dvd spillerens meny, eller en testplate....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPL = Sound Pressure Level, eller lydtrykk

Du kan justere SPL i lytteposisjon med både en analog/digital DB måler. Jeg vil påstå og si at du får et bedre resultat ved og benytte en DVD plate som DVE (Digital Video Essentials) istedenfor og benytte forsterkerens innebygde (Pink Noise) til dette.

Det er uten tvil og anbefale og skaffe seg en db måler, den kan fort hjelpe deg til underverker i hjemmekinoen

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånn at en skal sette opp hver enkelt høyttaler til å spille høyest mulig i lytteposisjonen - mest mulig Db?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel helst for å få likt lydtrykk fra alle høyttalere i lytteposisjon.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Er det sånn at en skal sette opp hver enkelt høyttaler til å spille høyest mulig i lytteposisjonen - mest mulig Db?
    Da må du jo kjøre volumen til max. ! Nei, dette er ikke vitsen egentlig. Lad os sige du sitter med din lydmåler i lytteposisjonen, eller har den imellem sitteplasserne, du setter da volumen til litt under normal styrke og da kjører du venstre front signal, denne slår kanskje ut på 70 db ved denne volumen setting. da kommer høyre front, denne slår kanskje ut på 68 db. Hvis du har lydmåleren i senter av høyttalerne betyr det da at du må justere høyre front opp 2 db for å få samme lydtrykk fra begge fronterne.
    Nu kjører du test signal til venstre bak, justerer denne til 70 db, og så høyre bak, og senter høyttaleren og sub også.
    da kan du prøve med noe film og se om det passer til dig, noen vil ha senteren litt opp, andre subben litt opp, der er forskjellig smak jo.
    Dette litt simpelt forklaret, ellers se det forrige DVD & Hjemmekino, eller kjøp DVE platen.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •