Hvilke sub og crossover innstillinger har du? (Rotel folk!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke sub og crossover innstillinger har du? (Rotel folk!)

Jeg har såvidt tatt i bruk min nye Rotel RSX-1056 Receiver, og har prøvd meg frem litt i innstillingene. Jeg føler ikke at jeg har funnet riktige innstillinger for sub/crossover/høyttalere. Hvilke innstillinger bruker dere som har tilsvarende utstyr (Rotel 1068/1098)?

Tenker i forhold til Large/Small-innstillinger og crossover for hver høyttaler (inkl sub).
    Hva er meningen med crossoverinnstillingen for sub, dersom man stiller alle small-høyttalerene under (eller over) denne?

Er ikke helt fortroelig med hva som skjer med bassen i de forskjellige konfigurasjonene, og setter pris på litt innspill og tips.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv på min RSP-1068 subwoofer til YES og LARGE fronter med SMALL center og bak. Deler suben på 60Hz. (YES innstilling legger sub signalet kun til subwoofer)

Husk at subwoofer MAX legger subsignalet til frontene også noe som ihvertfall mitt tilfelle er uaktuelt. Du kan også som du sikkert vet gå inn og justere oppsettet avskilt fra hvilken lyd-modus du evnt måtte bruke i subwoofer menyen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.

Har nå selv satt front og center på small og deler de på 40, surround og surround back også til small men hhv 60 og 80.

Har i tillegg satt innstillingen for sub-deling på 120, men skjønner ikke hva denne har å si når alle høyttalere deles lavere, selv om det er forskjell på om den settes lavere. Har den noe å si for surround lydspor, dvs at den da ikke sender over 120Hz selv om .1 sub kanalen inneholder lyd over dette?

Det virker som om det fungerer bedre med frontene satt til small og lav deling, enn om de står på large (både med sub til yes eller max).

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Her er bra lesestoff om crossover.
    http://www.audioholics.com/techtips/...ossoverLFE.php

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Har nå selv satt front og center på small og deler de på 40, surround og surround back også til small men hhv 60 og 80.
    Har du crossover satt til 40hz på senterhøyttaleren også. Det er litt av en senter som spiller så dypt. :shock:
    Min Nautilus HTM1 har ikke sjans til å spille så dypt, med særlig tyngde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Har du crossover satt til 40hz på senterhøyttaleren også. Det er litt av en senter som spiller så dypt. :shock:
    Min Nautilus HTM1 har ikke sjans til å spille så dypt, med særlig tyngde.
    Som sagt har ikke prøvd meg frem så mye, og den spiller nok ikke så dypt. Men jeg var redd for å kutt bass den faktisk kan spille. Men du har nok helt rett!

Hvilke innstillinger bruker du? Har du satt fronter til Large eller small?
    Og hva har sub-delefrekvensen å si, når man allikevel stiller delefrekvensen for hver enkelt høyttaler?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min smak syns jeg det er bedre å kjøre small center da som Hi-Fil sier at det ikke er noe under 50-60 Hz en center gjør store nytten. Denne bassen under dette blir bare kjørt til frontene, slik at ikke noe blir tapt. Hvis frontene også er small kjøres alt til suben.

Hva slags høyttalere hadde du igjen Zamot?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå satt alle høyttalerene til small (da jeg synes det fungerer bedre enn large front og sub til max).

Høyttalere (deletall i parantes):
    B&W Nautilus 804 Fronthøyttalere (40Hz)
    B&W Nautilus 805 som senterhøyttaler (60Hz)
    B&W 603 S3 Surroundhøyttalere (80Hz)
    B&W 600 S3 Surround Back (for 7.1) (100Hz)
    B&W ASW 2500 Subwoofer (2 stk) 120Hz -> Men hva har dette å si????

Kommer til å prøve meg frem litt å variere delefrekvensene, men logisk sett burde det være rimelig ok nå. Men hva kjører der av delefrekvenser og sub-innstilling (frekvens/yes/max) osv?

Newcomer joiki sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvilke sub og crossover innstillinger har du? (Rotel fol

[quote="Zamot"]Jeg har såvidt tatt i bruk min nye Rotel RSX-1056 Receiver,

Hei,

Er du fornøyd med receivern?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvilke sub og crossover innstillinger har du? (Rotel fol

Hei,

Er du fornøyd med receivern?
    Ja er sålangt fornøyd. Faktisk ikke så stor forskjell i forhold til min gode gamle 3801. Litt rundere lyd kanskje. Har ikke hatt tid til å lytt veldig mye egentlig. Fjernkontrollen forøvrig er ganske genial (selv om første kommentar var: "back to the 80-ties"), slipper unna med færre tasterykk når skal skifte kilde og kontrollere denne (kun 1 mot 3 før). Man kan programmere navn både på fjernkontroll og innganger på receiver. Kjekt er det også at fjernkontrollen lyser når man trykker på knapper når det er mørkt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du setter sub'en til maks, vil den spille selv om frontene er satt til large. Da er det greit at den har sin egen delefrekvens.

Jeg har satt alle mine høyttalere til small. crossover 40hz på frontene, 60hz på senter og bakhøyttalere, og 80hz på sentere bak.

Når jeg spiller tokanals musikk bruker jeg ikke subwooferen, så da kjører jeg "stereo bypass" fra forforsterkeren. Lyden går da utenom dgitalkretsene i forforsterkeren og frontene spiller fullfrekvent. Ved avspilling av SACD og DVD audio brukes jo bassmanagement i DVD spilleren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Hi-Fil her.Kjører nesten samme oppsettet her hos meg.Deler sub. (oppover) på 80Hz og bak.høyt. på 40Hz.Ellers likt. Synest det fungerer bra.
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du setter sub'en til maks, vil den spille selv om frontene er satt til large. .
    Sant det, men den kjører da i 5.1 f.eks subsignalet til alle høyttalre som er LARGE, og det er jo ikke i mange tilfeller ønsket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men det er vel heller ingen som bruker maks på som sub "innstilling" i hjemmekino sammenheng. Jeg nevnte det fordi muligheten finnes, og fordi Zamot spurte hvorfor det var egen crossover til sub når denne likevel kan settes individuelt for hver høyttaler.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men det er vel heller ingen som bruker maks på som sub "innstilling" i hjemmekino sammenheng. Jeg nevnte det fordi muligheten finnes, og fordi Zamot spurte hvorfor det var egen crossover til sub når denne likevel kan settes individuelt for hver høyttaler.
    Jeg visste forsåvidt det, men betyr det at om alle settes til small (og dermed egne delefrekvenser) så har subwoofer-crossover innstillingen ingenting å si? Mener jeg hører forskjell jeg....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltids sette subwoofer-crossover lavere enn det du har satt på høyttalerne. Da mister du frekvensområdet mellom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •