4 ohm sub, 8ohm høyttalere. Will it work?

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4 ohm sub, 8ohm høyttalere. Will it work?

Hei, jeg har et problem jeg ikke klarer å google meg til svaret på her.

Jeg prøver å hjelpe min far å koble opp sitt gamle anlegg fra 80-tallet, men etter 10+år uten å ha vart brukt så gikk både forsterkeren og en høyttaler i stykker etter oppkobling.
    Jeg har nå klart å overtale han å kjøpe nytt, men hans gamle sub byr på problemer... Problemet er att den er passiv. Og på 4 ohm. Det er en Dali sub som på 80-tallet i hvert fall var veldig god så jeg vill helst ikke bare kaste den.

Anlegget ser ut sån her:
    Nad Pre-amp (usikker på modell) + Amp NAD c326BEE (goo.gl/5YkvAv) ---> Dali Sub (4 ohm, passiv) --> Audio pro Image Black Pearl (8ohm).

Spørsmålet her er; Kommer det til å fungere? Jeg veit att forsterkeren kan klare 4-8ohm, er bare redd att høyttalerne vil få feil impedance siden signalet går igjenom den 4ohms subben?

Å hvis det ikke er kompatibelt, er det noe jeg kan skaffe for å få det til å fungere?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne får ikke impedanse fra andre enheter. De har en impedanse. Det er forsterkeren som eventuelt får problemer, men dette vil ikke by på problemer.

3. Takk GSO takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Høyttalerne får ikke impedanse fra andre enheter. De har en impedanse. Det er forsterkeren som eventuelt får problemer, men dette vil ikke by på problemer.

Det er gode nyheter! Så det skal heller ikke påvirke lyden på høyttalerne når signalet går igjennom den 4ohms subben, korrekt?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhm, jeg er ikke helt sikker på den koblingen AMP -> Sub -> Høyttaler. Hvis sub er passiv, betyr det at du parallellkobler sub og høyttaler? I så fall vil samlet impedanse forsterkeren "ser" være sub og høyttaler sammen, ca. 2,7ohm, noe som vil trolig være for hardt for forsterkeren din.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

6. Takk GSO takket for denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohm er noe rare greier. Jeg tror på deg Midas, men jeg fatter ikke hvordan man får lavere impedanse enn den laveste når man parallellkobler.

8. Takk GSO takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Uhm, jeg er ikke helt sikker på den koblingen AMP -> Sub -> Høyttaler. Hvis sub er passiv, betyr det at du parallellkobler sub og høyttaler? I så fall vil samlet impedanse forsterkeren "ser" være sub og høyttaler sammen, ca. 2,7ohm, noe som vil trolig være for hardt for forsterkeren din.

Uten å være helt sikker på hva forskjellen vil være på Paralell eller seriekobling så tror jeg det er paralellkoblet...

Det vil bli koblet slik som det her:
    Høyttalerkabel ut fra forsterker --> In i høytalerterminaler sub --->ut fra høytalerterminaler i Sub --> In i høyttalere.

Tidligere så fungerte dette veldigt bra med originalkomponenterne. Men siden fattern har kastet de sprengte høyttalerne så er jeg usikker på om de muligens var på 4ohm (da ville det definitivt fungert, ja?).

Jeg prøvde også tidligere når jeg feilsøket å koble in en reciever jeg hade liggende og da fikk jeg lyd i Sub + høyttalere men lyden var skikkelig dårlig. Hørtes ut som Subben prøvde å spille alt under 10khz, og høyttalerne fikk veldig tynn lyd.

Veit ikke om dette skyldes att recievern ikke klarte 4 ohm? Eller er dette resultatet av en samlet impedanse på 2,7ohm?

Og hvis det viser seg att det er samme som skjer igjen (Tynn dårlig lyd) hva er løsningen? Ville 4 ohms høyttalere løst problemet? En annen forsterker?
    Den réelle løsningen ville nok vart en ny sub. Jeg vill bare prøve å skjønne så mye jeg kan

Takk for all hjelp så langt!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være det er passivt delefilter i suben, og da kan det være at det går. Har du modellbetegnelsen på subben?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være det er passivt delefilter i suben, og da kan det være at det går. Har du modellbetegnelsen på subben?
    Jeg klarer ikke å finne noe, hverken på innsiden eller utsiden. Det er en Dali sub fra 80-tallet. Klarer ikke å finne noe online som ligner en gang, så tror det er håpløst å finne noe specs på den.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ta bilde av bakplata med kontaktene da?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden subben er passiv så er vel delefilteret passivt også? Vil det da kanskje fungere som en høyttaler bare at det er to bokser på hver side og koblingen er ekstern og ikke intern?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ta bilde av bakplata med kontaktene da?
    Jeg skal ikke reise til faren min før om 2 uker. Kan gjerne ta bilde da, men da er det allerede litt seint.

Men bakplaten er veldig basic. Du har en sort plate på 20x20 cm med vanlige Høyttalerterminaler (Skrukontakt / bananplugg som på baksiden av en reciever) med en sort rød på toppen, og en sort rød kontakt på bunn.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GSO Vis post
    Jeg skal ikke reise til faren min før om 2 uker. Kan gjerne ta bilde da, men da er det allerede litt seint.

Men bakplaten er veldig basic. Du har en sort plate på 20x20 cm med vanlige Høyttalerterminaler (Skrukontakt / bananplugg som på baksiden av en reciever) med en sort rød på toppen, og en sort rød kontakt på bunn.
    Har subben kun to kontakter på baksiden, én rød og én sort? Eller har den 4 til sammen for høyre rød-sort og venstre rød-sort? Eller har den 4: fra amp rød-sort, og til høyttaler rød-sort.

Jeg prøver bare å forstå hvordan subben er koblet...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har subben kun to kontakter på baksiden, én rød og én sort? Eller har den 4 til sammen for høyre rød-sort og venstre rød-sort? Eller har den 4: fra amp rød-sort, og til høyttaler rød-sort.

Jeg prøver bare å forstå hvordan subben er koblet...
    Alltså det blir 4 skrukontakter till sammen. Et par på toppen (rød og sort eller + - om du foretrekker det) og ett par på bunn. Det eneste som går in / ut av subben er høyttalerkablene som går fra Amp in i Sub, og sen fra Sub videre til Stereo høyttalere.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GSO Vis post
    Alltså det blir 4 skrukontakter till sammen. Et par på toppen (rød og sort eller + - om du foretrekker det) og ett par på bunn. Det eneste som går in / ut av subben er høyttalerkablene som går fra Amp in i Sub, og sen fra Sub videre til Stereo høyttalere.
    Og du har bare én slik sub? Hvis du kobler en ledning fra sub til forsterker, og en ledning videre til høyttaleren, da må du koble inn subben kun på venstre eller høyre kanal på forsterkeren. Det er underlig hvis man ikke har to subber.

Er du da sikker på at de to tilkoblingsparene på subben er henholdsvis inn og ut? Kan det tenkes at dette er tenkt koblet til henholdsvis høyre og venste kanal fra forsterkeren? At subben er såkalt dual-coil.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har bare én slik sub? Hvis du kobler en ledning fra sub til forsterker, og en ledning videre til høyttaleren, da må du koble inn subben kun på venstre eller høyre kanal på forsterkeren. Det er underlig hvis man ikke har to subber.

Er du da sikker på at de to tilkoblingsparene på subben er henholdsvis inn og ut? Kan det tenkes at dette er tenkt koblet til henholdsvis høyre og venste kanal fra forsterkeren? At subben er såkalt dual-coil.
    Beklager! Jeg som husket helt feil, var noen uker siden jeg så den sist måtte ringe å sjekke og det er selvfølgelig 8. Sorry....

Lignende tråder

1. Rørforsterker med 4/8ohm utganger - 6ohms høyttalere?
    By Haakon O in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 01-22-2010, 16:53
  2. Svar: 7
    Siste melding: 01-22-2008, 01:07
  3. 4ohm og 8ohm høyttalere sammen på Yamaha RX-V2700
    By BigZ in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 06-21-2007, 22:31
  4. Hjelp! Forsterker i 8ohm - høyttalere i 4ohm
    By ProtoZOoo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3