Hvordan koble aktive monitorer til PC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Agentspoon sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2015
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Hvordan koble aktive monitorer til PC?

Hei,

jeg har tenkt å kjøpe et par JBL LRS305 som har XLR-utgang. Men hvordan kobler jeg disse til en datamaskin som ikke har XLR-inngang, med minimalt lydtap? Og er det eventuelt noe å hente på å kjøre signalet via en DAC som Audioengine D1 (RCA), eller blir det ekstra leddet bare til bry?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville definitivt satset på en DAC. Dette er normalt totalt overlegent lydmessig alle analoge utganger du finner på en standard PC, og definitivt ikke bare et ekstra ledd.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC må du ha uansett for å få lyd, om den er inni eller utenpå pcen. Er den inni er den også mye mer utsatt for elektronisk støy, samt at kvaliteten sjelden/aldri er på høyde med selv de billigste eksterne.

Når det gjelder XLR kommer du neppe til å merke noen forskjell i forhold til RCA - sikkert noen på forumet her som er uenig i dette men et kabelstrekk på ~50 cm er det ikke nødvendig med jording.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agentspoon Vis post
    Hei,

jeg har tenkt å kjøpe et par JBL LRS305 som har XLR-utgang. Men hvordan kobler jeg disse til en datamaskin som ikke har XLR-inngang, med minimalt lydtap? Og er det eventuelt noe å hente på å kjøre signalet via en DAC som Audioengine D1 (RCA), eller blir det ekstra leddet bare til bry?
    Jeg ville ikke kjøpt DAC, men heller ha investert i et USB/Firewire lydkort fra en musikkforhandler. Disse har gode konvertere, og lar deg koble høyttalere med XLR kontakter. Bonusen med et lydkort er at du i tilegg til innebygd DAC får mulighten til å koble til mikrofoner/instrumenter eller andre kilder i tillegg om så er ønskelig på et senere tidspunkt.

Lydkort får du som regel kjøpt hos musikkforhandlere som 4sound, procom.no, prolyd.no, og de kommer i alle prisklasser. En annen fordel er at disse kommer også som regel med en software mixer som lar deg "leke" med lyden.

En viktig egenskap er at inn og utganger er balanserte (for å unngå støy fra andre kilder).
    Sist endret av Frekk; 07-18-2015 kl 22:14

Newcomer Agentspoon sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2015
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg er dement, ettersom jeg knapt husker at jeg opprettet denne tråden. Opprettet en veldig lik en nå nettopp (ko-ko) her der jeg spør hvordan en riktig kobler opp mot DAC.

http://avforum.no/forum/generelt-aud...ng-av-dac.html

Jeg har hørt at lydkort er såpass billig konstruert i forhold til en skikkelig DAC. Jeg kommer til å gå fra stereo jack til RCA, for å få balansert signal. Lurer imidlertid litt på om det merkes forskjell på 48 KHz og 96 KHz varianter av DAC. Skal prøve både Behringer UCA202 til under 300 kroner, og Pinell DAC Mini 2 til over 1000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer alltids an på lydkortet. Det finnes "ræl", og så finnes det god kvalitet. Alt ettersom hvor mye man er villig til å betale. Bruker selv et RME Babyface lydkort, men så spiller jeg inn musikk også. Der finnes meget gode lydkort til en ikke altfor drypenge (audient ID14 og ID22 får mye skryt). Men..en dac er en god løsning det også.

Det med forskjell på 48 khz og 96 khz blir ofte gjenstand for debatt. Noen mener de hører forskjellen mellom de to, mens andre mener de ikke gjør det. Personlig så, om det er noe forskjell, vil den være så liten at den ikke er nevneverdig. I lydstudioer bruker man ofte 48 khz for innspilling da det anses for å være den ideelle oppløsningen med tanke på lyd, plass etc.

24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed (interessant artikkel om du har interesse).

Og som svar på oppkobling. Bruk OUT på dac'en da du skal sende lyd til høyttalerene.
    Sist endret av Frekk; 07-20-2015 kl 10:10

Lignende tråder

1. Aktive høyttalere / Studio monitorer
    By Quisten in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 12-12-2012, 11:47
  2. Platespiller + aktive monitorer
    By runehak in forum Vinyl
    Svar: 0
    Siste melding: 10-25-2009, 17:48
  3. Koble to aktive sub'er til receiver. Hvordan?
    By Etaten in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 11-16-2007, 02:17
  4. Genelec aktive monitorer
    By Zulu in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 02-07-2004, 23:53
  5. Aktive studio-monitorer?
    By Terminator in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 3
    Siste melding: 12-30-2003, 12:56

Stikkord for denne tråden