Romlebass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25

Tråd: Romlebass

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romlebass

Heisann

Bor på et kvarter i forsvaret og har et par Dali Concept 10. Opplever en kraftig romblebass i min ønskede sweetspot. Lener jeg meg fremover 50cm fra "sweetspot" forsvinner romlebassen helt og lyden er slik den burde være. Dette er plagsomt siden romlebassen er så dominant at det er plagsomt, og hver gang jeg skal nyte musikk må jeg sitte lengre frem på sofaen for å få godlyden. Har to rockfon plater montert på bakvegg som har gjort rommet mye bedre. Har også en rockfon plate bak hjørnehøyttaleren som har redusert romlebassen en del. Soundcare spikes er bestillt og er på vei i posen, men jeg er redd for at de ikke hjelper nok.

Problemet er at jeg ikke har muligheten til å flytte høyttalerne så mye. Justeringsmulighetene er maks 20cm frem og tilbake.
    Har markert på bilde hvor det er romlebass og hvor det er godlyd. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt romlebassen i min ønskede sweetspot?
    "S" står for ønsket sweetspot hvor jeg opplever romlebass. S er hvor godlyden befinner seg(ingen romlebass)

Romlebass-91f847f0-e4b0-40d0-9ef8-6063368a8438_zpsqlhe0hex-jpgRomlebass-011b4d0dc0f76e5fde49311125d2df71f5810ceead_zpsm8rkezeq-jpgRomlebass-01591e5056b4bb175d04393c3ae0346384ab73841c_zpslwgnisdh-jpgRomlebass-01d4396114ae05b37a5651d547647cbb160d23f1bd_zpsapbcie2u-jpgRomlebass-010434edb3078db65d62647576fd9cc0cb033c9628_zpsoh3tkgua-jpg

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oPR3 Vis post
    Heisann

Bor på et kvarter i forsvaret og har et par Dali Concept 10. Opplever en kraftig romblebass i min ønskede sweetspot. Lener jeg meg fremover 50cm fra "sweetspot" forsvinner romlebassen helt og lyden er slik den burde være. Dette er plagsomt siden romlebassen er så dominant at det er plagsomt, og hver gang jeg skal nyte musikk må jeg sitte lengre frem på sofaen for å få godlyden. Har to rockfon plater montert på bakvegg som har gjort rommet mye bedre. Har også en rockfon plate bak hjørnehøyttaleren som har redusert romlebassen en del. Soundcare spikes er bestillt og er på vei i posen, men jeg er redd for at de ikke hjelper nok.

Problemet er at jeg ikke har muligheten til å flytte høyttalerne så mye. Justeringsmulighetene er maks 20cm frem og tilbake.
    Har markert på bilde hvor det er romlebass og hvor det er godlyd. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt romlebassen i min ønskede sweetspot?
    "S" står for ønsket sweetspot hvor jeg opplever romlebass. S er hvor godlyden befinner seg(ingen romlebass)
    Du har prøvd å flytte høyttalerne litt fram + sofaen litt fram? Høyttalerne står nok veldig nært bakvegg og det lager ekstra bass forsterkning i det lille rommet. Vurder å flytte hele anlegget 90 grader. Hvis mulig.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det neste er å tenke at de høyttalere du har nå er for store for rommet. Noen mindre kanskje? Hvis muligheten er der.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er såpass lite at jeg ikke har muligheten til å gjøre store endringer. Har heller ikke muligheten til å vri oppsettet 90 grader eller ha oppsettet en annen plass.

Bruker jeg balance skruen og sammenlikner venstre(hjørne) med høyre høyttaler. Det er romlebass fra begge, selv om hjørnehøyttaleren romler litt mer.

Jeg trakk frem sofaen 10cm for en minimal forbedring, men kan ikke trekke den så mye lengre frem ellers vil det ikke bli noe igjen av rommet. Hvis jeg prøver å flytte høyttalerne lengre frem greier jeg ikke høre noe merkbar forskjell.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mindre, evt stativ høyttalere eller gjøre noe med elektronikken. Det er det som antagelig står igjen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem hos meg. Hos meg er det KUN equaliser som løser problemet.
    Jeg bruker receiveren sin EQ, men har man ikke den muligheten vil jeg anbefale en Behringer DEQ2496. En relativt billig sak som ikke degraderer lydkvaliteten da den EQer i det digitale domenet uten AD/DA konvertering.
    Der kan man velge akkurat den frekvensen man vil og trekke den ned til ønsket nivå.
    Gjør man dette så får man mer headroom i forsterkeren og høyttalerene og kan spille enda litt høyere (Hvis det er ønskelig da

Akustikkplatene dine vil dessverre ikke hjelpe en en tøddel på bassen. Til det er de ALT for tynne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene er av typen "Rockfon INDUSTRIAL BLACK, 1200 X 600 X 50mm"
    Gule streken på bilde. Så de er for tynne ser det ut til.
    Romlebass-lydabsorpsjon_zps5aqkb9ja-png

Behringer DEQ2496 hørtes ut som en fristende løsning. Mye billigere enn DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core EQ som er foreslått tidligere.
    Det eneste problemet jeg ser med den er at jeg har koblet en del utstyr inn mot DACen min. Både COAX, USB og par optiske innganger som alle må igjennom behandling før DAC.

Utstyr som jeg har er:
    NAD C372 forforsterker
    NAD C272 effektforsterker
    NAD D1050 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde en kjapp test med Room EQ Wizard
    Det er ganske syke tilstander.
    Prøvde med og uten akustikkplater. Det hjelper litt siden jeg får 12dB mindre dip på 102Hz.
    Romlebass-med-og-uten-jpg
    Jeg blir også kvitt et par stygge dipper på 350Hz, 400Hz og 600Hz. Men det går vel ikke under "romlebass"
    Sist endret av oPR3; 07-03-2015 kl 20:22

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grønn kurve er S mens lilla er "S".
    La også til et ekstra målepunkt 20cm fremfor S. Den er gul.
    Romlebass-91f847f0-e4b0-40d0-9ef8-6063368a8438_zpsqlhe0hex-jpg
    Romlebass-lengre-og-lengre-frem-jpg
    Som dere ser så er det ikke så rart at jeg hører forskjell mellom de tre posisjonene.
    Jo nærmere jeg kommer veggen, jo mer ujevn blir bassen.
    Sist endret av oPR3; 07-03-2015 kl 20:27

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tetting av bassport eller så må det til en EQ

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte noen tester med å dra hjørnehøyttaleren lengre og lengre ut fra hjørne. Dette hadde null til ingen effekt. Ser ut til at jeg må ha en EQ. Jeg får holde øynene oppe for "DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core EQ Kalibrering" på bruktbørsen. Med mindre jeg kan finne en manuell EQ med USB, OPTISK og COAX.

Kjørte en test på høyre høyttaler. Grønn linje er lukket dør, mens Gul linje er helt åpen dør. Ikke overraskende blir romlebassen mer markant når jeg lukker døra bak høyttaleren.
    Romlebass-lukket-jpgRomlebass-2015-07-05-14-14-32-jpg
    Sist endret av oPR3; 07-05-2015 kl 14:19

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Conceptene har porten framme, så og trekke de fram tror jeg ikke gjør mye for bassen, de kan klines rett inn mot veggen omtrent.

Det er nok bassen som reflekteres fra bakveggen som er hoved problemet ditt.

Jeg oppgraderte fra concept 6 til Mentor 6, og da måtte plutselig ryggen fra høyttalerene ca 50cm fra veggen, heldigvis har jeg det spillerommet, og ikke har jeg en vegg bak meg heller :P

Ellers så hadde nok realiteten blitt at jeg måtte gått ned til mindre høyttalere.
    Og en par subber eller 4.

Litt merkelig kanksje men i min erfaring jo mindre rom, jo flere subwoofere kan trenge :P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har en port forran og en bak. Det er nok derfor det å lukke døra bak høyttaleren hadde ca 2 - 3 dB utslag (nesten dobling :O)
    Har lite lyst til å bytte høyttalere når jeg nettopp har gjort det :/

Det er nok som Tor Torden sier, at bassrefleksjon fra bakveggen.
    Trakk sofaen frem 10cm og fikk jevnt over 1dB lavere romlebass.

Hvis jeg ikke finner en brukt Anti-mode 2 så kommer jeg nok til å dra sofaen frem 20cm hver gang jeg virkelig skal nyte.

Takk for alle råd og tips, setter stor pris på det. Skal kjøre en ny test når jeg får soundcare spikes for å se om de utgjør noe forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv Concept 10 i en relativt liten stue før, men hadde spikes på, og det fungerte flott! Hadde i tilegg muligheten med å dempe eq på reciveren, men følte at jeg ikke trengte det...
    Alternativt så kan man jo vurdere å gå for en surroundreciver som pre-amp, for å få flere eq muligheter, men er man ikke interessert i å kjøre surround, så kan det jo hende man mister noe av lydkvaliteten i stereo... Jeg har gått på dette komprpmisset fordi jeg kjører 7.1 og ser MYE serier og film.... Går jo an å teste evt... Og bytte 372 med en T758 o.l.. Da får man jo også HDMI innputs, samt god elektronikk, og muligheter for mikrofonkalibrering...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å putte sammenrullede sokker i noen av bassportene? Forsvarets grønne ullsokker burde fungere bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mine soundcare spikes i går og testet. Fikk jevnt over 1dB lavere bass mellom 100 - 200 Hz. Under 100Hz var det upåvirket. Bassen føles litt tightere nå, så er glad jeg kjøpte spikes. Tar ferie nå, så blir ikke så mye testing fremover, men kan godt prøve med sokker i bassportene. Er redd at jeg må ty til EQ.

Hvis jeg velger
    Og bytte 372 med en T758
    Kan jeg fortsatt brokoble med min c272?

Romlebass-spikes-ven-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei brokobling er nok ikke mulig. Men du kan bruke 372 som stereo effekttrinn og det skulle holde på Concept 10...

Ellers så kan du alltids få tak i en 272/372 og brokoble med T758 som pre-
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Nå har jeg kjøpt en Anti-Mode2 og har testet. Romlebassen er markant bedre, ved 70Hz er romlebassen redusert med 12dB. Musikk ble litt dødt og rart, mens film var som en drøm. Rød strek er før og svart strek er etter. Har muligheten til å kalibrere fra 0Hz til 150Hz - 500Hz. Valgte å gå for 0 - 200Hz siden det er der jeg har slitt mest.
    Romlebass-2015-09-16-21-20-05-jpgRomlebass-2015-09-16-21-20-26-jpg

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne boksen er slett ikke dum nei
    Og du kan jo heve bassområdet igjen etter kalibrering , hvis du synes det ble litt tamt.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •