Romlebass - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25

Tråd: Romlebass

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Grunnen til at flytting av høyttalere og lignende ikke har hatt noe som helst effekt er er rett og slett at dette kommer av en axial romnode. Eneste måten å bli kvitt dette er å flytte lytteposisjon ut av problemet. Flytting av høyttalere har veldig liten effekt her. Justering av lytteposisjon er faktisk fantastisk mye viktigere for god lyd enn justering av høyttalere. Folk flest tenker ikke så ofte over denne problemstillingen.

Peaker kan dempes med DSP, mens dipper bør man flytte seg ut av, evnt benytte akustiske tiltak. Men skalaen på tiltak som fungerer så langt ned ser jeg at du ikke har plass til.

De platene du har bak deg gir også veldig liten effekt. De er plassert altfor høyt opp. De bør plasserer rett bak hodet ditt. Hvis ikke vil de ikke ta den kraftige refleksjonen fra bakveggen du har der. Ville også tatt en av de platene du har der og plassert på vendtre sideveggen din i ørehøyde.
    Sist endret av thohaug; 09-20-2015 kl 12:07
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Grunnen til at flytting av høyttalere og lignende ikke har hatt noe som helst effekt er er rett og slett at dette kommer av en axial romnode. Eneste måten å bli kvitt dette er å flytte lytteposisjon ut av problemet. Flytting av høyttalere har veldig liten effekt her. Justering av lytteposisjon er faktisk fantastisk mye viktigere for god lyd enn justering av høyttalere. Folk flest tenker ikke så ofte over denne problemstillingen.

Peaker kan dempes med DSP, mens dipper bør man flytte seg ut av, evnt benytte akustiske tiltak. Men skalaen på tiltak som fungerer så langt ned ser jeg at du ikke har plass til.

De platene du har bak deg gir også veldig liten effekt. De er plassert altfor høyt opp. De bør plasserer rett bak hodet ditt. Hvis ikke vil de ikke ta den kraftige refleksjonen fra bakveggen du har der. Ville også tatt en av de platene du har der og plassert på vendtre sideveggen din i ørehøyde.
    Takk for heftig utredning. Hvor kan jeg lære mer om dette? Hvor har du lært om axial romnode? Syntes det er gøy å tweake.
    Skal iverksette tiltak snarest ved å senke akustikkplantene på bakveggen. Litt av problemet mitt er at jeg kun har muligheten til å henge ting opp i lista på toppen av bakveggen siden dette er et kvarter jeg leier av forsvaret. De akustikkplatene som henger der allerede hjelper godt på generell romklag når jeg er alle andre steder enn "sweetspot" Det er ganske merkbart om de er der eller ikke

Har merket stor forskjell ved å flytte lytteposisjon og slik det ser ut nå så er det den eneste muligheten min. Ønsker derfor å få meg et par små bokhyllehøyttalere og en sub eller to plassert nærme lytteposisjon i håp om å utbedre problemet.

Når det kommer til refleksjoner så har jeg en veldig kraftig en i taket. Den er på hele 80%. Holdt opp en akustikkplate der og dempet den ned til 30%. Er det noen som har noen forslag til hva som kan gjøres i taket uten å skru noe fast? Har markert i taket med teip hvor refleksjonene kommer fra med tanke på de tre posisjonene i sofaen.
    Romlebass-2015-09-20-18-12-59-jpg

Har også tenkt på gulvteppet siden jeg har et par kraftige refleksjoner derfra. Tenkte jeg skulle gå for furry type som de har på europris, demper det noe montro?

Når det kommer til romkalibrering og DSP leverer jeg inn igjen DSPeaker og selger unna NAD for- og effektforsterker i bytte for en NAD T787 som er på vei i posten. Den har Audessey Multeq XT romkalibrering. Gjør den en god jobb?

Per dags dato har jeg en RadioShack 33-2055. Har det noe hensikt å bytte ut den til fordel for UMIK1 eller annen kvalitetsmic?
    Sist endret av oPR3; 09-20-2015 kl 19:45

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt NAD T-787 og den har vel forrige generasjons RK, de nye fra Audyssey har Audyssey XT32 og har mange flere korrigeringsbånd i de lavere frekvenser. Har du mye problemer med bass hadde jeg valgt en annen receiver med de nye RK`ene. Min Prosessor med XT32 gjør en mye bedre jobb enn XT jeg hadde tidligere. Når du skal måle med Audyssey må du bruke målemikken som fulgte med receiveren.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oPR3 Vis post
    Takk for heftig utredning. Hvor kan jeg lære mer om dette? Hvor har du lært om axial romnode? Syntes det er gøy å tweake.
    Skal iverksette tiltak snarest ved å senke akustikkplantene på bakveggen. Litt av problemet mitt er at jeg kun har muligheten til å henge ting opp i lista på toppen av bakveggen siden dette er et kvarter jeg leier av forsvaret. De akustikkplatene som henger der allerede hjelper godt på generell romklag når jeg er alle andre steder enn "sweetspot" Det er ganske merkbart om de er der eller ikke

Har merket stor forskjell ved å flytte lytteposisjon og slik det ser ut nå så er det den eneste muligheten min. Ønsker derfor å få meg et par små bokhyllehøyttalere og en sub eller to plassert nærme lytteposisjon i håp om å utbedre problemet.

Når det kommer til refleksjoner så har jeg en veldig kraftig en i taket. Den er på hele 80%. Holdt opp en akustikkplate der og dempet den ned til 30%. Er det noen som har noen forslag til hva som kan gjøres i taket uten å skru noe fast? Har markert i taket med teip hvor refleksjonene kommer fra med tanke på de tre posisjonene i sofaen.
    Romlebass-2015-09-20-18-12-59-jpg

Har også tenkt på gulvteppet siden jeg har et par kraftige refleksjoner derfra. Tenkte jeg skulle gå for furry type som de har på europris, demper det noe montro?

Når det kommer til romkalibrering og DSP leverer jeg inn igjen DSPeaker og selger unna NAD for- og effektforsterker i bytte for en NAD T787 som er på vei i posten. Den har Audessey Multeq XT romkalibrering. Gjør den en god jobb?

Per dags dato har jeg en RadioShack 33-2055. Har det noe hensikt å bytte ut den til fordel for UMIK1 eller annen kvalitetsmic?
    Jeg leste meg ganske hardt opp på akustikk når jeg skulle behandle mitt eget rom. Det ser helt forjævlig ut, men det måler ganske bra, og selv synes jeg det låter aldeles topp.

Ville absolutt investert i en god mikrofon. En graf du ikke har vist her som ofte man lett kan se at du har "romlebass" er vannfallet. Det plottet viser hvor lenge lang decay tid du har. Altså hvor lenge frekvenser henger igjen i tid. Umik1 er helt kurant og billig for akustiske målinger.

Dersom du har en stor refleksjon i taket så må du gjøre noe med denne. Skal du behandle langt ned i frekvens blir det også nødvendigvis stort og dypt. Du kunne prøvd deg på å bruke stålvaiere/hyssing og bruke den lampa der til å henge platen fast. Det blir vanskeligere uten å bruke noe som helst for festing. Om du har mulighet, så ville jeg trekt sofaen rundt 30-35cm ut og lagd en ramme med glava og bare satt rett bak sofaen. Den plata bør være så dyp den kan og ha senter midt der du har hodet ditt.

Den i taket bør også være minst 10cm tykk.

Om du har lyst til å lære litt om hvordan romnoder og slik fungerer så har du en litt enkel en her: Acoustics Crash Course 1 - Modes

Jeg skrev denne for en tid tilbake. Den er veldig enkel og er på langt nær noen fasit, men det kan kanskje gi litt innsikt i hvordan tingene fungerer.
    Den er laget for at det skal være enklest mulig å forstå. Nå vet jeg ikke akkurat hvor mye denne hjelper for deg dog, men legger det ut uansett.

Ok. Nå skal jeg skrive et litt mer dypgående innlegg her ang. akustikk for nybegynnere. Hva det går ut på, og de enkleste tiltakene folk flest kan gjøre for å forbedre lyden.

For å forstå hvordan man skal behandle et rom så må man vite hvordan lyd beveger seg og hvordan rommet oppfører seg.

Kommer her til å ta utgangspunkt i standard kassehøyttalere som folk flest benytter. En vanlig kassehøyttaler skyter lyd fremover og med mellom 80-100 grader og ellers litt variert grader spredning til høyre og venstre. Dette gjør den ned til ca. 300hz. Under dette går den gradvis over til å bli omnidireksjonell, altså at den sprer like mye lyd i alle retninger i rommet.

Et rom oppfører seg litt rart. Avhengig av størrelse kommer noe som heter Schroeder frekvensen. Dette er den frekvensen der hvor rommet går fra å være reflekterende til å bli resonnerende. Et eksempel som kan forklare dette enkelt er en tom cola flaske. I mitt rom er schroeder frekvensen på 171hz så jeg tar dette som utgangspunkt i sammenligningen. Alt over 171 hz oppfører seg som som en reflektiv flate, noe som er det samme som at du spretter en kule rundt inne i flasken. Men når man kommer under 171hz begynner flasken å oppføre seg resonnerende. Dette kan enkelt simuleres ved å blåse over tuten på flasken. Da kommer det lyd ut. Dette er det man kaller å "trykksette" rommet, eller flasken i dette eksempelet.

Nå som vi vet sånn ca. hvordan rommet oppfører seg, kan vi gå over til hvordan lyden beveger seg rundt i rommet.

Lyd beveger seg i en hastighet på ca 343meter i sekundet. Lengden på bølgen avhenger av hvor lavt ned i frekvens man er. For å Skissere et eksempel er at en tone på 10khz har en bølgelengde på 3,4cm, mens en bølgelengde på 100hz er 3,43 meter. Resonnerende bølger samler seg i trykksoner i rommet. Dette er typisk trippelhjørnene i rommet, men det kan også være gulv>vegg eller tak>vegg hjørner. Alle rom har 16 hjørner..

Reflekterende bølger reflekterer mellom veggen og lytteposisjon. Typisk kalt refleksjonspunkter. Når man snakker om førsterefleksjonspunkter er dette første gangen lyden treffer en vegg mellom høyttaler og lytteposisjon. Det finnes typisk 12 førsterefleksjonspunkter i et vanlig rektangulært rom i forhold til hvor lytteposjisjonen. 2stk per sidevegg, 2stk i taket, 2stk på gulvet, 2stk på frontvegg bak høyttalere og 2stk på bakveggen.

Alle refleksjoner som ankommer innen 30millisekunder av direktelyden er ansett som skadelig for lydbildet. Hjernet vil ikke klare å skille dette fra direktelyden og stereoperspektiv og pinpointing vil lide av det. Så dette betyr at om lyden må vandre mer enn 30ms fra høyttaler<vegg<lytteposisjon så bør det være greit. Ulempen er at dette krever et større rom enn de fleste av oss vanligvis har høyttalerne i. (det krever minimum 8-9 meter i hver lengde av rommet (inklusiv taket) og at du sitter midt i rommet. ( som gjerne er uoptimalt mtp stående bølger som jeg kommer til lenger ned) Derfor vil det være ønskelig å dempe disse nesten uansett sålenge man sitter i et normalt rom.

Stående bølger i et rom er når refleksjoner fra vegger kolliderer med direktebølger fra høyttaleren på samme frekvens. Da vil de enten kansellere hverandre og skape en dip og da vil lydvolumet på akkurat denne frekvensen være mye lavere enn resten, ellers vil de slå seg sammen og danne en peak. og lydvolumet vil være mye høyere på denne frekvensen.

Dette vil skape en veldig ujevn frekvenskurve i lytteposisjon og gjøre slik at noen basstoner er veldig fremtredende og andre basstoner nesten ikke er tilstede. Så altså for å dempe stående bølger i bassen bør man dempe hjørner og for å dempe i midbass/mellomtone og diskant bør man dempe førsterefleksjonspunktene.

Når man skal dempe er en fin tommelregel å forholde seg til at for at det skal ha noe dempende effekt i det hele tatt må man ha 1/8 bølgelengde av den laveste frekvensen man skal dempe. når man treffer ca. 1/4 bølgelengde med dempemateriale av den laveste frekvensen man skal dempe vil man dempe med 100% effektivitet. Avhengig av hvilket frekvensområde man skal dempe kommer det an på hvilket materiale som fungerer best. Skal man dempe mellomtone og diskant fungerer det best med litt stivere plater ala Rockfon industrial/glava ecophon/ eller paroc lydplater. Disse er effektive til man når ca. 20cm i tykkelse.
    Når man skal over 20cm tykkelse må man over på luftigere materiale. Dette har med hvor enkelt det er for lydbølgen det er å "trenge inn" i materialet. Til tykkelser på 20cm og høyere anbefaler jeg vanlig gul glava eller rockwool flexi-a plater.

Når man ser disse tallene da, så skjønner man fort hvor dype og store tiltak som må til for å få ordentlig kontroll på bass i rom. For å dempe en tone på 100hz effektivt bør man ha over 50cm dyp glava i alle trippelhjørner i rommet.

Det siste jeg kommer til å dekke i denne posten er etterklang.
    Etterklang er hvor lenge lyden "henger" i rommet. De aller fleste har opplevd dette, og det oppleves ofte det man kaller for "en note bass" eller at all basstoner låter likt. Lang etterklang i bassen i små rom skaper masse problemer ettersom den gamle lyden fra en bassnote henger igjen i rommet når høyttaleren skal spiller neste bassnote. Dette fører til at bass oppleves veldig grøtete.

I høyere frekvenser oppleves dette som det man kaller for kamfilter/flutter ekko. Dette kan lett identifiserer som en slags "boks lyd" bare klapp litt høyt i rommet så hører du det. Du kan også for test prøve å klappe høyt på badet i forhold til i stua f.eks så hører man dette veldig godt. Dette kludrer til stereoperspektiv og dette er gjerne det folk kaller for at det låter skarpt. Det er kun kamfilter innen de første 30 millisekundene som er viktig. Etter 30 millisekunder vil hjernen oppfatte det som behagelig romklang (ekko) typisk slik som i en god konsertsal som f.eks i operaen i oslo. I bassen derimot kan man aldri få nok demping dette dempes på samme måte som stående bølger, ved å bygge store feller i hjørnene i rommet.

Helt til slutt så har jeg et par enkle tips om hvordan man kan begynne. Først må man bruke god tid på å justere høyttalere og lytteposisjon. Dette tar ofte lang tid om man ikke har måleverktøy, men en effektiv måte å gjøre det på er å sette seg ned i lytteposisjon og sette på et sinussveip fra 20-500hz og plassere høyttalere og lytteposisjon der hvor bassen har jevnest lydvolum over hele registeret. Bruk kroppen til å lytte også. Bare å huske å holde seg noenlunde innenfor en likesidet trekant. 40cm frem eller tilbake er ikke så farlig.

Når dette er gjort og man har så godt utgangspunkt som mulig kan man ta å kjøpe en pakke med rockfon industrial akustikkplater fra en byggebutikk, også trekke de med f.eks sort stoff fra biltema. Det finnes også butikker som selger plater, eller man kan bestille lydtransparent stoff med motiver på fra diverse nettsider.
    Sett deg i sweetspot og få en venn til å gå rundt med et speil på veggene dine i ørehøyde. Hver gang du ser en høyttaler i speilet så setter du en akustikkplate på dette punktet. Repeter til du har dekket førsterefleksjonspunktene. Om du skal få has på bassen kan du lage "superchunks" i hjørnene. Dette består i at du kjøper inn ruller med glava. Så måler du hvor dype feller du skal ha også kapper du masse trekanter av glavaen og stabler oppå hverandre i hjørnet. Dette kan etter det er stablet bare dekkes med lydtransparent stoff fra enten biltema eller med motiver etc..

Det er enklest å få til disse oppgavene med måleverktøy. Men disse 2 tiltakene her er antagelig det som gir mest ytelse kontra per krone i alle oppsett rundtom såfremt man ikke har gjort noe fra før.
    Sist endret av thohaug; 09-21-2015 kl 15:55
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

5. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide innen akustikk dette Thohaug
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •