5.1/7.2 eller 2.1 i kjellerstue? Skisse vedlagt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1/7.2 eller 2.1 i kjellerstue? Skisse vedlagt.

Postet opprinnelig en tråd under "AV-rom" noe jeg i ettertid ser ble litt feilplassert. Legger derfor ut samme tråd her også, så den snappet opp av dere som har peiling på audio.

---------------

Hei og hå!
    Da er det omsider klart for å bygge et kombinert lekerom / man cave i kjelleren som har stått uberørt siden huset var nytt for 5 - v år siden.
    På grunn av at dette ikke blir en ren hjemmekino, må det inngås noen kompromiss med tanke på farge- og materiellvalg, noe som da stiller litt mindre krav til lyd og bilde enn en fullblods hjemmekino, derav et litt redusert budsjett.

Er rimelig grønn på A/V, så jeg trenger vel hjelp til det meste. Har lest en del rundt her på forumet, men i og med at ingen rom er like, lager jeg like godt en egen tråd for å være sikker på at det blir så bra som mulig, forholdene tatt i betraktning.

På grunn av litt lav takhøyde (2050mm ferdig tak) og en H-bjelke som stikker 150mm under der igjen, vil jeg tro en PJ med lens shift hadde vært optimalt?
    Tanken er å bygge hylle over sittegruppe for PJ, og det hadde vært greit å få denne så høyt opp som mulig.

Det vil bli trekt trekkrør for det som trengs av kabler, så jeg bør ha det meste klart før det blir kledd igjen. Snart ferdig med stenderverk og isolering nå.

Når det kommer til audio er jeg litt usikker på om et 5.x anlegg er optimalt med tanke på romkonstruksjonen? Ser for meg at mye lyd forsvinner bort til venstre for sittegruppen. Her trenger jeg innspill

Hva bilde angår er jeg ute etter et rammelerret. Mulig gråtonet? på grunn av veggene (MDF-panel i lys grå) og gips i tak som hvitmales
    Det er 2 rektangulære vinduer markert på skissen, til disse skal jeg lage egne plater med tettningslist rundt, for å få det så mørkt som mulig.

Er med andre ord ute etter forslag og anbefalinger til AV-ustyr til kjellerstuen, med et budsjett på maks 30.000. Kan leve med en liten budsjettsprekk om det er mye å hente på å gå LITT opp i pris.
    Bruksområdet vil være "det meste". Alt fra tv-titting til ishockey og PS3

Mange takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    30k er det med pj og lerret?

den gule streken, indikerer den åpen løsning , eller en vegg?
    Om det er åpen løsning her, så kan det være praktisk med et 5.1/5.2 system, med bakhøyttalere hengende på vegg over sittegruppe, og front og senter og sub framme sammen med lerret.

Akustikkmessig, så kan en del justeres på dagens surroundrecivere, sålenge man finner et høyttalersystem man liker.

Her er et eksempel: https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...yttalersystem/

Og kanskje denne?
    https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/
    Det finnes mange andre alternativ der ute på recivere og surroundhøyttalere, så min anbefaling er å dra innom hifi sjapper og lytt på litt forskjellig før du kjøper.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    30k er i utgangspunktet alt, ja. Mye tyder på rundt 20k for pj og lerret som det står nå, så får jeg heller ta audio litt etter litt.

Den gule streken indindikerer vegg ved en eventuell familieforøkelse, pr. I dag er det åpent der ja.

Reciveren du linket til så slettes ikke dum ut, pluss for Spotify etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv budsjett prosjektor som denne: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ideoprojektor/
    og lerret: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...espent-lerret/
    Vil gi bra bilde for de fleste... Kommer litt an på om man har hatt pj og lerret tidligere og vil oppgradere fra budsjett, men slik er det også på høyttalere... Man må starte et sted...

Og da har du jo nesten 20k til anlegg
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg ville satt opp den "gule veggen" først som sist. Då er det lettare å utnytta kjellarstova slik du vil
    PJ: eg trur du kjem lang med +/- 10k.
    Lerret: Dersom du ikkje har heilt mørkt (matt svart) rom med 100% lyskontroll, bør du gå for grått lerret med lav gain.
    Lyd: så mange høgtalarar som mogleg☺ Dersom taket er for lavt til Atmos, Auro, DTS X, så gå for 9.2. Du kan fint starta med feks 2,0/2,1/5,1 og utvida etterkvart. Men dersom ht kablar skal leggjast skjult, ville eg definitivt ha lagt opp til 9,2, slik at det er klart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for svar!

Den "gule veggen" blir nok ikke satt opp i første omgang, planen er å sette inn vedovn v/ dør til venstre på skissen, som ved eventuell "gul vegg" blir fjernet og satt i stue 2 etg lengre opp i huset. For å gi den best mulig effekt blir det da en åpen løsning inntil videre!

Nå ser det i ut som at budsjettet har sprukket en smule, og lander sannsynligvis på HW55 med 92" dreamscreen V5, samt Denon AVR-X2100W med Dali zensor 7 i første omgang, så får man heller utvide litt etter hvert..

Det vil bli lagt opp trekkrør for eventuelt 9.x-anlegg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrefs Vis post
    Mange takk for svar!

Den "gule veggen" blir nok ikke satt opp i første omgang, planen er å sette inn vedovn v/ dør til venstre på skissen, som ved eventuell "gul vegg" blir fjernet og satt i stue 2 etg lengre opp i huset. For å gi den best mulig effekt blir det da en åpen løsning inntil videre!

Nå ser det i ut som at budsjettet har sprukket en smule, og lander sannsynligvis på HW55 med 92" dreamscreen V5, samt Denon AVR-X2100W med Dali zensor 7 i første omgang, så får man heller utvide litt etter hvert..

Det vil bli lagt opp trekkrør for eventuelt 9.x-anlegg
    Absolutt et bra valg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt å se meg litt rundt etter alternativer til høyttalere nå, innenfor samme prisområde. Jeg ser LEKTOR 6 kun koster 400,- mer enn ZENSOR 7, vil de være et bedre valg? Et pluss med de er jo mattere front. Det er nok lysrefleksjon i det rommet fra før synes jeg.. Eventuelle andre høyttalere som vil fungere godt med Denon x2100 (kjøpt)?

Lignende tråder

1. Epson TW1000 eller Benq W5000 til min kjellerstue?
    By mandresen in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 08-07-2008, 14:28
  2. skisse på delefilter
    By Dimm in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 05-31-2008, 19:03
  3. Svar: 20
    Siste melding: 12-27-2007, 17:09
  4. Subwooferplassering, vedlagt skisse
    By spade in forum Høyttalere
    Svar: 7