Ny lyd til TVen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny lyd til TVen

Hei, jeg lurer på hva dere mener ville være best av en moderne "high-end" lyd-planke (eks Focal Dimention som har ganske god lyd for å ta så liten plass) eller et eldre 2.0 system med gulv stående høyttalere?? Jeg tror ikke noe 5.1 system er aktuelt da det er flere i familien som må være med å bestemme og dessuten står sofaen i det ene hjørne (det burde vel begrense surround effekten uansett?) Jeg har også et godt stereo-anlegg i stuen så det jeg er ute etter er bare lyd til TVen (egen TV-stue) Jeg har også et begrenset budsjett på rundt 10 000, så det blir ikke noe voldsomme greier uansett.

Selv tenker jeg at tale muligens er litt bedre på en lyd-planke som har dedikert senter?, i tillegg er jo denne mindre og lettere å styre med HDMI CSC
    Mesteparten av tiden er det ikke nødvendig å spille høyt da barna har soverom rett under TV-stuen.

Så hva tror dere er Lyd-plankene begynt å bli gode eller vil det alltid være mye bedre lyd fra ordentlige høyttalere?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det er til TV og ikke musikk og film så hadde jeg godt for en god lydplanke, gjerne med sub.
    Denne har til og med ARC:
    TEST: PHILIPS FIDELIO HTL9100/12 - Supersmart lydplanke med ekte surround - tu.no/t2

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil uten tvil få mye bedre lyd for pengene ved kjøp av stereo (2.0/2.1) kontra lydplanke. Lydplanke bør kun kjøpes dersom det er et must (f.eks en streng kone ) Selv billig høyttalere fra Pioneer til under tusenlappen vil på noen områder (lydbilde, stereodybde) banke de dyreste lydplankene (Focal, B&W Panorama) til mange ganger den prisen.

Skal ikke hate for mye på plankene, for all del du får tusen ganger bedre lyd enn det TVen har fra før av, men per krone er det ingenting som slår god gammeldags stereo par

Den lydplanken du nevner koster 9990,- for den prisen kan du f.eks få:

Dali Lektor 6 / Dali Zensor 7 + Denon AVR-X520BT / Denon X1000

eller..

NAD forsterkere til noen tusenlapper + gulvstående fra B&W / Dali Ikon serie om man ser på brukt markedet, skal fint kunne settes sammen for under 10 000,-

Altså det er mange kombinasjoner av gode høyttalere og forsterkere og jeg har selvfølgelig ikke hørt alt og alle, men anbefaler at du sjekker høyttalere fra merker som:

Klipsch, KEF, B&W, Dali, Dynaudio (etc)

og forsterkere fra Yamaha, Denon, Pioneer, NAD (etc)

Newcomer keinelust sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på denne tråden. Har samme utfordring, og det er nesten 100% uaktuelt med høyttalere i stuen pga. you know who. Hva med Yamaha sine lydplanker? De virker være bra (litt kjipt design kanskje..)
    TEST: YAMAHA YSP-4300 - Den beste lydprojektoren vi har testet - tu.no/t2

De har flere modeller i YSP-serien sin: Yamaha YSP-2500 - Hjemmekinopakke - Finn lavest pris, test og informasjon

Er det noen her som har erfaringer med disse og vet om de er bra eller ikke?
    Sist endret av keinelust; 06-23-2015 kl 10:53

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler også et 2.1 system, eller kanskje et 3.1 system(med egen senter) da kontrollert av en grei surroundreciver Denon AvrX520BT,
    https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/ eller Denon AvrX1100w https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/
    eller tilsvarende Yamaha/Sony Pioneer recivere...

Har alltid sett på Dalis Zensor5 som en veldig god kompakt liten gulvhøyttaler, https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...nde-hoyttaler/ evt med Zensor Vocal,
    https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...-zensor-vokal/ så har du jo et bra oppsett rundt ditt budsjett...

Om man trenger senter er jo selvsagt en smakssak, da frontene spiller bra alene(og mindre knot for resten av familien ang lydformater osv)
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keinelust Vis post
    Slenger meg på denne tråden. Har samme utfordring, og det er nesten 100% uaktuelt med høyttalere i stuen pga. you know who. Hva med Yamaha sine lydplanker? De virker være bra (litt kjipt design kanskje..)
    TEST: YAMAHA YSP-4300 - Den beste lydprojektoren vi har testet - tu.no/t2

De har flere modeller i YSP-serien sin: Yamaha YSP-2500 - Hjemmekinopakke - Finn lavest pris, test og informasjon

Er det noen her som har erfaringer med disse og vet om de er bra eller ikke?
    Yamaha lager greie lydplanker, så her trår man trygt om man er ute etter en slik. Hvilken som er best må man bedømme litt selv. Som regel så betaler man mer for enkelheten en lydkvalitet, men uansett 100 ganger bedre en tven alene uansett...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange fine svar. Heller nok mot et stereo opplegg. Men en ting jeg lurer litt på er om det er noe poeng i disse nye dolby digital og DTS digital, når man bare skal bruke to kanaler uansett? En annen ting er jo om det er verdt det med et 3.1 (3.0) system? Anlegget skal forresten brukes til film også ikke bare NRK (selv om TVen er en smått stusselig 50" som ikke skal byttes ut før jeg har råd til en 65" oled)

Newcomer keinelust sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har en reciever som dekoder DD og DTS etc. er det et hav av forskjell på film når du bruker 3.1(0) kontra 2.0 Kjøpte center til mine store fronthøyttalere og du verden for en forskjell det ble! Kan ikke sammenlignes. Har nå kjøpt sub, og savner egentlig ikke bakhøyttalere. En del av TV-kanalene sender jo i DD også, da vil du dra nytte av et 3.1(0)-system

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har vært inne på tanken å kjøpe et 3.0 (eller 3.1) system. Man får jo nye små høyttalere (Har av en eller annen grunn sansen for XTZ) til en billig peng. Men vil dette være bedre enn 2.0 (eller 2.1) system med gulv-stående høyttalere? Har sett litt på noen brukte System audio aura 50.

Lignende tråder

1. Innstilling av nye tven min
    By faltro in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 11-19-2010, 14:19
  2. Er CRT TVen død og begravet?
    By Xevious in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 6
    Siste melding: 12-13-2009, 17:40
  3. Svar: 14
    Siste melding: 09-04-2009, 23:59
  4. TVen som extender?