System Audio Mantra 70 og Hegel H160

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

System Audio Mantra 70 og Hegel H160

Hei,

min første tråd her da jeg trenger å lufte frustrasjon og spørsmål.. Før noen skulle bombardere meg med tekniske spørsmål så må jeg innrømme at jeg er temmelig dum på dette området, og har dermed åpenbart brent mer penger enn hva som er fornuftig.

Så; Jeg har hatt et par Mantra 70 høyttalere i et år nå (kjøpt rimelig på åpningssalg), drevet av Sony Surround Receiver STR-DA2800ES. Jeg har aldri vært helt fornøyd med denne kombinasjonen og det var aldri ment som en permanent løsning. Misfornøyelsen bunner egentlig i at jeg visste hvor mye bedre lyddemoen var hos Soundgarden (ja, med wimp hifi og kun låter med ekstremt høy produksjonsverdi). Nå er "endelig" H160 i hus, og STR-DA2800ES solgt, og jeg kan ikke skjule skuffelsen over hvor flat og bokslyd-aktig TV/FILM/PS4 spill høres ut, men det var jo tross alt ikke dette jeg oppgraderte til H160 for, likevel; det er omtrent INGEN bass fra disse kildene sammenlignet med når jeg spiller musikk.. Er dette vanlig? Er det mangelen på dolby/dts støtten som STR-DA2800ES hadde som gjør hele forskjellen, eller er det noe jeg har gjort veldig galt her? Alle mine AV kilder er koblet til TV med HDMI, med optisk ut til Hegelen..

Neste frustrasjon er at generell musikk som IKKE er flac/høy produksjonsverdi eeeegentlig låt bedre med surroundreceiveren fremfor Hegelen.. I hvertfall på moderat lydnivå, om jeg har anledning til å virkelig dra opp volumet på H160 så våkner den jo, men da spiller jeg høyere enn jeg ofte ønsker og kan.

Upside; spiller jeg typiske lyddemo låter med god kvalitet er H160 upåklagelig, men alt annet (som hverdagen domineres av) låter temmelig flatt og livløst.

Kan jeg ha en kjip H160 som burde sjekkes, eller er dette som forventet? Skulle jeg egentlig heller hatt H300 til disse høyttalerne? Soundgarden mente nei, pga "den så mye bedre DACen"..

Takknemlig for alle svar og synspunkter!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er Mantraene dine plassert i forhold til bakvegg?

Jeg hadde Mantra 60 tidligere, og de var livlige som bare det. Disse høyttalerne er laget for å stå rimelig tett mot bakvegg.

Du har vel ikke en innstilling i tven som gjør at den tror du har sub? Det ville forklart fravær av bass. Jeg har aldri spilt gjennom tv, men de sniker jo så mye rart av innstillinger inn i dem for tiden.

Folk mener mye rart om Hegel og System Audio, men H160 skal i det minste være i stand til å få liv i Mantra 70.

3. Takk funkywrath takket for denne posten
    Liker funkywrath har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv opplevd å kjøpe bra elektronikk til høyttalere jeg var halvveis fornøyd med og så få samme opplevelsen som deg. Jeg byttet da ut høyttalerne å ble veldig fornøyd. Kanskje du skulle prøvd å låne deg ett par Dynaudio eller Proac høyttalere for test.

5. Takk funkywrath takket for denne posten
    Liker funkywrath har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er plassert ca 35/40cm ut fra veggen, burde de vært enda nærmere? Plasseringen av høyttalerne er uendret mellom forsterkerbyttet.

TVen skal ikke ha noen slik innstilling, har lett litt og har kontrollert at den er satt til stereo og lyd ut via optisk..
    Jeg mistenker at dolby/dts kodeken i surroundreceiveren må ha vært det som fikk tv/spill/filmsignalene til å blomstre, og mangelen av slik kodek i hegel gjør at den ikke kvikner til? (Jeg snakker klart over evne her, kun spekulasjon fra min side).

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer om du kobler kildene rett i Hegel'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gurba, takk for respons, beklager mine sene svar. Er uvant å ikke få mail/beskjed om at noen har skrevet på tråden min så jeg glemmer rett og slett å sjekke den..

On topic:
    Har forsøkt med optisk direkte fra dekoder, og fra ps4 til hegel, jeg opplever det som temmelig likt som via Sony TVen, om noe er det kanskje ytterst marginalt høyere lyd, men fortsatt like spinkel lyd. Er som om basselementene ikke får beskjed om å jobbe før jeg jekker opp lydnivået til det uhørte, selv da vil bassen fortsatt høres ytterst spek ut sammenlignet med den altfor høye diskanten + volumet.

Hegel H160 skal etter alt å dømme være sterkere målt i effekt, enn min tidligere STR-DA2800ES, så det skal jo ikke ligge på det, og jeg hadde også håpet at H160 skulle få lavere volum til å høres bedre/fyldigere ut.. jeg ser ingen har kommentert noe særlig på mine spekulasjoner om hvorvidt mangelen på dolby/dts-støtte er forklaringen?! Er det å banne i kirka å forlange god tv/film lyd på et slikt oppsett?!

Om andre her har Mantra 70 og/eller H160 vil jeg gjerne høre erfaringene deres.. Min første vaskekte stereoforsterker har så langt vært en temmelig stor skuffelse, og jeg håper forklaringen er at H160 er defekt på noe vis ...

En ny lyddemo hos Soundgarden er ikke mulig, da de har sluttet å selge Mantra 70, og kun kan koble opp de mindre og hakket mer lettdrevne Mantra 50, som formelig blomstrer i sammenligning... Men, så klart, jeg har jo aldri fått høre de spille av "normal" tv-lyd på de høyttalerne heller, kun spotify/wimp.. Kanskje det er en grunn til det?

Lignende tråder

1. System Audio Mantra 50 + Hegel H70
    By Raskest in forum Høyttalere
    Svar: 21
    Siste melding: 07-26-2014, 17:59
  2. System Audio Mantra 60
    By xnn3882 in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 10-18-2012, 22:18
  3. System Audio Mantra 60
    By Råtasse in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6