Har et luksusproblem. Trenger råd! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  6
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av -Roger- Vis post
    Altså, det jeg skriver er vitenskapelig bevist, alt det andre "vissvasset" du skriver får du stå for selv.
    Det #Torolan skriver er bevist av alle med digre CV-høyttalere som har sprengt mellomtonene med alt for små forsterkere.

Har du store høyttalere med lite effekt så får du ikke utnyttet maks av hverken forsterker eller høyttalere for forsterkeren vil begynne å vrenge før høyttalerne når maks. Har du mer effekt enn det høyttalerne tåler så får du utnyttet høyttalerne med at forsterkeren leverer et rent signal helt til du når grensen til høyttalerne pga at du ikke når grensen til forsterkeren.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79 Vis post
    Synes høyttalerne tok seg veldig godt ut i oppsettet. Litt mer "dominerende" enn hva jeg er vant til med stativ høyttalerne, men det er nok en vanesak.

Vedlegg 117737
    Ser bra ut. Jeg synes det er greit med gulvfronter selv om jeg har sub.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79 Vis post
    Synes høyttalerne tok seg veldig godt ut i oppsettet. Litt mer "dominerende" enn hva jeg er vant til med stativ høyttalerne, men det er nok en vanesak.

Vedlegg 117737
    Ble flott dette
    Det er nok litt en vane ja. Selv får jeg ikke stativgøyttalere , fordi kona mener dem ser ut som fuglekasser
    Beklager at tråden din ble okkupert av krangling.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, det jeg skriver er vitenskapelig bevist, alt det andre "vissvasset" du skriver får du stå for selv.
    Jeg står gladelig for det jeg har skrevet ja.
    Foreslår at du søker litt på nettet ang dette , i stedet for å krangle med meg.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kranglet ikke med deg, da jeg skrev at; Jeg mente 100W forsterker river lett i stykker 40W høyttaler.

Og dette behøver jeg ikke søke på nettett for å forstå.

Kranglingen og alt det andre "vissvasset" du skriver og får du stå for selv.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    høyttalere som har sprengt mellomtonene med alt for små forsterkere.

Du må oppgi Watt på mellomtonene og små forsterkere.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kranglet ikke med deg, da jeg skrev at; Jeg mente 100W forsterker river lett i stykker 40W høyttaler.

Og dette behøver jeg ikke søke på nettett for å forstå.

Kranglingen og alt det andre "vissvasset" du skriver og får du stå for selv.
    Det må vel nesten minst to til for å krangle eller diskutere ...?
    Jeg gidder ikke prøve å overbevise deg mer . Du sitter tydeligvis med fasiten , og at du ikke vil ta innover deg mitt "vissvass" er ditt tap.

Så da forsetter du med undermotoriserte forsterkere og jeg med overdimensjonerte så lever alle lykkelig.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil altså krangle eller diskutere.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det må vel nesten minst to til for å krangle eller diskutere ...?
    Jeg gidder ikke prøve å overbevise deg mer . Du sitter tydeligvis med fasiten , og at du ikke vil ta innover deg mitt "vissvass" er ditt tap.

Så da forsetter du med undermotoriserte forsterkere og jeg med overdimensjonerte så lever alle lykkelig.
    Jeg skriver:
    River lett i stykker en høyttaler med ca. dobbel effekt. &
    Tilbake til at; Jeg mente 100W forsterker river lett i stykker 40W høyttaler.

Jeg diskuterer da ikke alt det andre "vissvasset" du skriver & tull som dette:

Men, jeg kan stille meg litt undrende til at du med ovenstående skriver at jeg skriver det motsatte av hva jeg skriver, for å krangle eller diskutere ...?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig det er et poeng for diskanter, men woofere derimot..

"Smaller Amps are More Likely to Damage Speakers than Bigger Ones Myth
    This naïve corollary to the clipping myth is also utterly wrong (see Figure 3). Since average power over time is what heats and burns a voice coil - a larger amp is always potentially more hazardous to a speaker. The popularity of 1000 watt plus per channel amplifiers relies on this complete nonsense being believed by a great many folk in pro audio.
    It should hardly require any explanation - if you replace a smaller amp that is clipping with a bigger one that eliminates that clipping, then average power output must go up. This is shown clearly in Figure 3.
    Likewise, we would hope that no-one would believe that a 50W amp driven hard into clipping (with a full-range signal) will damage a 500W speaker. Unfortunately, there appear to be people who do believe that is the case. In theory it might possible, but extremely unlikely."

Speaker Failure Analysis

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg gir opp...

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et poeng for forsterker som klipper, som skurr og DC.
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    mulig det er et poeng for diskanter, men woofere derimot..

"Smaller Amps are More Likely to Damage Speakers than Bigger Ones Myth
    This naïve corollary to the clipping myth is also utterly wrong (see Figure 3). Since average power over time is what heats and burns a voice coil - a larger amp is always potentially more hazardous to a speaker. The popularity of 1000 watt plus per channel amplifiers relies on this complete nonsense being believed by a great many folk in pro audio.
    It should hardly require any explanation - if you replace a smaller amp that is clipping with a bigger one that eliminates that clipping, then average power output must go up. This is shown clearly in Figure 3.
    Likewise, we would hope that no-one would believe that a 50W amp driven hard into clipping (with a full-range signal) will damage a 500W speaker. Unfortunately, there appear to be people who do believe that is the case. In theory it might possible, but extremely unlikely."

Speaker Failure Analysis
    Og dette gjelder da selvsagt ikke som relevant argument til dette:

Tilbake til at; Jeg mente 100W forsterker river lett i stykker 40W høyttaler.

Dette gjelder altså sinus, og det er da ikke snakk om å klippe, som skurr og DC.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er en del forsterkere som ikke kan avgi DC, rørforsterkere og mcintosh sine med utgangstrafoer f.eks. også usansynlig for diskanter å ryke på den måten pga kondisen i serie.
    men hard forvrening vil jo kunne ligne på en firkantpuls som ikke er særlig fint.. stusset litt på noen av poengene i linken, får vel lese hele og de andre kildene som er der

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart man kan ødelegge en høyttaler ved å mate altfor mye effekt inn på den , det skjønner vel alle !
    Men man kan selvsagt spille mye høyere på en høyttaler UTEN å ødelegge den med en stor forsterker , enn med en som er for liten. Det er liksom det som er hele poenget.

14. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble flott dette
    Det er nok litt en vane ja. Selv får jeg ikke stativgøyttalere , fordi kona mener dem ser ut som fuglekasser
    Beklager at tråden din ble okkupert av krangling.
    Takk for det

Hehe, du er der ja. Fruen her hjemme var mer glad i "fuglekassene" mine, men hun vet også at det ikke nytter å diskutere

Det er bare å kjøre debatt....... Morsom lesing spør du meg, hehe..... ;-)

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart man kan ødelegge en høyttaler ved å mate altfor mye effekt inn på den , det skjønner vel alle !
    Men man kan selvsagt spille mye høyere på en høyttaler UTEN å ødelegge den med en stor forsterker , enn med en som er for liten. Det er liksom det som er hele poenget.
    Fint, da er vi altså enige i at; 100W forsterker river lett i stykker 40W høyttaler. (Dette gjelder altså sinus, og det er da ikke snakk om å klippe, som skurr og DC.)

Også er vi enige i at en liten 25W forsterker uten klipping går bra:
    Om du spiller med et moderat lydnivå langt innenfor høyttalerens komforsone , så bruker du jo ikke mange wattene , kanskje 5w.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA bransjen oppgir f.eks en max termisk belastning og en "program power" eller lignende som er ca. halvparten. program power er da ment som guide for hvilke forsterkere som er kompatibel.
    en fra Lyd og lyspartner i Ålesund var ganske klar på at de sjeldent eller aldri bruker forsterkere som overstiger anbefalt effekt i et gitt system.

Why Too Little Power will NOT blow Your Speakers
    "If the speakers can handle 3 or 4 times the power that your amplifier can produce, there's virtually no way to damage your speakers (no matter how clipped the signal is).
    If your speakers are rated for the same power handling as your amplifier is capable of producing cleanly, driving them with a clipped signal for extended periods of time may cause speaker damage and/or premature failure."

1000watts icepower og lignende på 100-150watt høyttalere som jeg ser noen bruker er iallefall enkleste måten å ta livet av de på, om du drar på innimellom. husker eddie sveiset fast alle elementene og lurte på hvorfor

begge teroriene har da visse poenger, men har du altfor lite utgangseffekt kan du bare glemme å sprenge woofere.. no way

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint, da er vi altså enige i at; 100W forsterker river lett i stykker 40W høyttaler. (Dette gjelder altså sinus, og det er da ikke snakk om å klippe, som skurr og DC.)

Også er vi enige i at en liten 25W forsterker uten klipping går bra:
    Du får det til å høres ut som et en 100w forsterker er nødt til å ødelegge en 40w høyttaler bare den kobles til....
    Og det er vel ganske innlysende at en liten forsterker på 25w ikke sprenger samme høyttaleren når den f.eks gir 5 w ut...
    Men siden høyttaleren tåler 40w , så kan det jo tenkes at man kanskje vil gi den 40w å jobbe med av og til...
    Og siden 25watteren ikke klarer det , så begynner den å klippe , og i verste fall sende tilnærmet likestrøm inn på høyttaleren , og da har du et problem - særlig er det diskanten dette går utover.
    100 watteren derimot har ingen problem med å gi 40w "rene og uforvrengte" watt , og det vil da være helt uproblematisk i spille med et slikt nivå med den største forsterkeren.
    Og en 40 w høyttaler tåler som regel en god del mer enn 40w i kortere perioder , så sant det er uforvrengte signaler den får.

Alt dette blir selvsagt veldig teoretisk , og tallene må tas med en klype salt , men jeg håper du skjønner poenget...?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liten notis, diskanter vil ikke motta likestrøm med mindre spenningen overstiger det kondensatoren takler.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    liten notis, diskanter vil ikke motta likestrøm med mindre spenningen overstiger det kondensatoren takler.
    Mulig det , men ryker gjør dem hvertfall !

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi konkluderer med at det sikreste uansett er å nappe ut kontakten i veggen. Da kan ingenting galt skje

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Takhøyde - luksusproblem
    By MicroHT in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 09-24-2014, 15:38
  2. Luksusproblem, hvilken forsterker velger jeg?
    By Nytern in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 10-26-2011, 14:50
  3. Et luksusproblem
    By Simsalabim in forum TV-apparater
    Svar: 7
    Siste melding: 01-23-2010, 16:23
  4. Trenger hjelp! (trenger ekstern tuner til plasmaen min)
    By Cerwin Vega CLSC-215 in forum TV-apparater
    Svar: 11
    Siste melding: 03-31-2006, 19:27
  5. Luksusproblem
    By StianLarsen in forum CRT projektorer
    Svar: 11
    Siste melding: 01-04-2006, 19:21

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg