Tidal hifi vs Spotify Premium.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tidal hifi vs Spotify Premium.

Jeg har nå tatt et prøve abonnement på Tidal Hifi for å teste dette vs. Spotify Premium.

Jeg har testet litt frem og tilbake mellom Tidal-Hifi og Spotify Premium nå.
    Har lagt inn to like sanger fra begge tjenestene av div i spillelista i LMS. Har også sette til at dem kommer fra samme album (hvertfall tilsynelatende) , slik at det skal være mest mulig likt.
    Og jeg må være så ærlig og si at jeg sliter med å høre forskjell.
    Har prøvd på mange div låter nå , men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg hadde strøket i en blindtest.
    Så da er det tre muligheter :
    1. Jeg har for dårlige ører til å skille dem.
    2. Jeg har for dårlig anlegg til å skille dem
    3. Det er ingen forskjell å snakke om .

Får teste litt mer , men tviler på om jeg gidder å betale dobbel pris for ingenting.
    Slik det er nå , så får jeg heller ikke redigert eller lagt til sanger i spillelister til Tidal osv via LMS - det går fint med Spotify.
    Det kan jo komme endringer på dette , eller er det bare jeg som ikke får det til ?

Vel har jo en mnd på å bestemme meg enda.

Andre som har testet dette ...??

ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på alternativ 1. Dårlige ører....

Forøvring er det ingen forskjell i lydkvalitet mellom winp hifi og tidal hifi, samme filene etc bare international satsing. Har testet begge og merker ingen forskjell.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Satser på alternativ 1. Dårlige ører....
    Ja , får hvertfall ikke tro det er noe galt med anlegget

Så du mener det burde vært lett og skille altså ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri testet Spotify. Har aldri vært aktuelt med noe dårliger enn flac på mitt anlegg....har vel abbonert på wimp hifi et års tid og er veldig fornøyd.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min mening så er ikke forskjellen stor, og med spotify premium er det nesten minimalt av hva man kan merke, det er langt oftere at man hører svakheter i innspilling\mastering på begge enn akkurat digital komprimering av materialet.

Det som virkelig har gjort at jeg har lagt spotify bak meg og ikke ser bakover er at jeg aldri gikk overens med spotify programvaren, spessielt på mobil\pad, jeg ble så på trynet irritert hver gang jeg hoppet noen spor og holde spillelisten fast flytter på sporet jeg hører på jeg er ikke eneste som har klaget på dette og bare dette gjør spotify for min del ubrukelig med mindre jeg gikk via sonos'n som styrte spille lister som jeg vil at de skal styres.
    Wimp\tidal funker også som de skal og plutselig er streaming brukanes til så mye mye mer.
    Wimp\Tidal spilleren på pc lar meg også f,eks velge lydkort i innstillingene, hvor spotify kun brukte windows default noe som ikke alltids passer med min kanskje noe utenom vanlig bruk :P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med brukervennligheten er jo litt smaksak også selvsagt.
    Jeg bruker nesten bare LMS og ipeng fra tlf og pad til å styre Spotify , og det fungerer greit syns jeg.
    Det gjør det i grunn med Tidal også , men der får jeg ikke lagt til låter i spillelister osv , og det er jo litt dumt..

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ren smakssak fra min side og sikkert ikke tilhørende normalen (har til og med medisinsk diagnose)

Jeg har ikke testet direkte opp mot spotify for jeg hadde sagt opp spotify abonnementet før jeg testet wimp. Via sonos hadde ikke det verdt noe problem siden jeg kunne sikkert lagt opp et test spor fra begge tjenestene i samme spilleliste.

Sonos'en er nok svakeste lyd komponenten i annlegget mitt (og du har da bedre annlegg enn jeg har), mener jeg f.eks fikk en smule bedre lyd av spotify når jeg brukte appen internt i receivern enn via sonos, men sonos er langt mer brukervennlig og jeg trenger ikke ha på tven, strengt tatt kan receivern styres med pad'n også men det er en enormt tungvinn app iforhold til sonos som både er polert og responsiv.

Jeg er uansett ikke musikk nerd, hovedfokuset mitt har verdt film og flerbruk, at det fungerer såpass bra på musikk er bare en veldig veldig velkommen bonus, selv om bikkja til Waters enda ikke er helt der jeg tror den skal være

Nei tror nok egentlig opsjon 3 er mest sannsynlig, forskjeller på de to kan bli langt mer teologisk enn teoretiskt og jegemner spotify premium er absolutt bra nok til at det oftest er i master/innspilling det faller på.

Og f.eks ikke kunne legge til låter i spillelister hadde jeg nok hatt som en vel så stor pille og svelge som mitt spilleliste problem med spotify appene, om ikke verre.
    Sist endret av TorTorden; 04-04-2015 kl 00:00
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify bruker MP3 i 320 kbps på det beste. Tidal lossless.
    Forskjellene på 320 kbsp og lossless er veldig små og det vil gjerne være enklere å høre forskjell med noen gode hodetelefoner eller nærfeltsmonitorer hvor man hører mindre eller ingenting av rommet. I tillegg kreves det gjerne spesielle deler av et spor for å høre forskjell og man bør kunne skifte raskt. Å høre lenge på det ene og så svitsje over er en dårlig måte å høre små forskjeller på p.g.a. audio hukommelsen vår.

Har du prøvd blindtesten under?
    WiMP · {{ 'framework.name' | translate }}

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Spotify bruker MP3 i 320 kbps på det beste. Tidal lossless.
    Forskjellene på 320 kbsp og lossless er veldig små og det vil gjerne være enklere å høre forskjell med noen gode hodetelefoner eller nærfeltsmonitorer hvor man hører mindre eller ingenting av rommet. I tillegg kreves det gjerne spesielle deler av et spor for å høre forskjell og man bør kunne skifte raskt. Å høre lenge på det ene og så svitsje over er en dårlig måte å høre små forskjeller på p.g.a. audio hukommelsen vår.

Har du prøvd blindtesten under?
    WiMP · {{ 'framework.name' | translate }}
    Ja forskjellene er meget små i mine ører.
    Jeg har prøvd testen en gagn for lenge siden og husker ikke hvordan det gikk da , så derfor måtte jeg ta en ny test nå
    Koblet laptoppen til Yamahaen med hdmi under testen.
    Først en gang med RK innkoblet , og da bommet jeg på tre.
    Men med prosessoren i pure Direct og med litt skjerpede sanser , så fikk jeg full pott. Men forskjellene er uansett meget marginale for min del , så jeg tror kanskje at jeg klarer meg godt med Spotify.
    Spotify fungerer som sagt litt bedre sammen med Squeezebox rent praktisk også synes jeg.

Hadde glemt denne testen jeg , så takker for tipset

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes viktigere ting å fokusere på ja. Jeg foretrekker Spotify grensesnittet over Tidal, men er så konservativ og gammel at jeg fortsatt kjøper de fleste CDer og ripper de til en server.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    J
    Andre som har testet dette ...??

Jeg har ikke testet Wimp Hifi mot Spotify, kun Wimps hifi test.
    Der tar jeg alle låter på det skarve PC anlegget og enda lettere på hifi anlegget i stua.
    Det låter rikere, detaljene klinger tydeligere frem.

Har litt dårlig følelse for å kjøre 320 kbps over relativt kostbart anlegg. Men hører man ikke forskjell, så er det jo litt dumt å spandere på seg større mnd lige utgifter..

Bruker IPad > Apple TV > Dac > forsterker. En annen ting som påvirker mitt valg er at Spotify sin app for iPad er ekstremt rotete og lite intuitiv. Wimp mer oversiktlig på spillelister og favoritter. Vedrørende Tidal så får jeg ikke testet dette. Får ikke logget meg inn via Wimp hifi abonnementet på Canal Digital. Noen som som har fått det til?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Ultima , synes du iPad app'en til Wimp/Tidal er så bra? Jeg har den helt motsatte erfaring, at Spotify app'en er raskere og mere stabil.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Jeg har ikke testet Wimp Hifi mot Spotify, kun Wimps hifi test.
    Der tar jeg alle låter på det skarve PC anlegget og enda lettere på hifi anlegget i stua.
    Det låter rikere, detaljene klinger tydeligere frem.

Har litt dårlig følelse for å kjøre 320 kbps over relativt kostbart anlegg. Men hører man ikke forskjell, så er det jo litt dumt å spandere på seg større mnd lige utgifter..

Bruker IPad > Apple TV > Dac > forsterker. En annen ting som påvirker mitt valg er at Spotify sin app for iPad er ekstremt rotete og lite intuitiv. Wimp mer oversiktlig på spillelister og favoritter. Vedrørende Tidal så får jeg ikke testet dette. Får ikke logget meg inn via Wimp hifi abonnementet på Canal Digital. Noen som som har fått det til?
    Konkusjonen blir da at det er billigere å ha dårlige ører
    Jeg også klarte full pott på testen til Wimp , men jeg vil ikke si at det var lett det heller.
    Ha ikke fått testet så mye mer de siste par dagene , så jeg skal gi det en sjanse til før jeg bestemmer meg.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    @Ultima, synes du iPad app'en til Wimp/Tidal er så bra? Jeg har den helt motsatte erfaring, at Spotify app'en er raskere og mere stabil.
    Du har et poeng når det gjelder raskheten og stabiliteten. Jeg tenkte mest på den daglige bruk, merke favorittartister/album/sanger, finne frem osv. Dette synes jeg er langt mer oversiktlig hos Wimp enn Spotify.

Men - Wimp gjorde en megatabbe da de byttet ut en svært bra app for et års tid siden eller så - og lanserte en ny som alle hatet. Denne var full av feil og mangler og brukerne var i harnisk. Først nå er den stabil. Jeg begriper ikke hva de tenkte på når de endret en velfungende app på denne måten, og det er det få andre som skjønner også. Men som sagt nå virker det å være stabilt etter x-antall oppgraderinger. Dog ikke like bra som den som var for et år siden, hvilket er synd. Men lyden - den er jo finfin. Det er tross alt den viktigste årsaken for mitt valg.

Det virker å være en trend i tiden - å forverre/ødelegge ting som fungerer. Se bare på dette forumet. Så blir folk frustrert og forbannet over å få noe nytt med masse innkjøringsproblemer og forlater til slutt. Som alltid "if it aint broke, dont fix it". Mange burde legge seg dette på minnet.
    Sist endret av Ultima; 04-06-2015 kl 00:26
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har messet nok i denne saken tror jeg
    Har på langt nær like bra anlegg som deg Trololan, men hørte helt klart forskjell. Men hører man ikke forskjell, er det jo litt som keiserens nye klær: Ingen vits i å betale dobbel pris, fordi man tror man hører forskjell.

Jeg for min del satt å hørte på muskk på Spotify(fordi wimp hadde nedetid) Dette var musikk som jeg kjenner fra mine spilllelister fra Wimp, og holdt på med andre ting på pcn, og ble obs på hvor platt det hørtes ut. Spesielt gitarer/akustiske innspillinger osv... Er jo toppen som får smake "kniven" når det gjelder komprimering, og her er Daliene fantastike, men dog lite tilgivende til å gi beskjed om det.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg mener jo anlegget bør være bra nok til å avsløre dette egentlig.
    Jeg synes det er merkelig at mange opplever såpass store forskjeller som beskrevet her , og at jeg sliter med å skille dem.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når de ikke blindtester, så betyr ikke tilbakemeldingene nødvendigvis ikke så mye. Tror nok mange overdriver.

Ivar Løkken gjennomførte en blindtest av 256 kbps vs lossless på sentralen for flere år siden. Det var kun en som fikk et positivt resultat. Ingen av de andre klarte å skille de. Med 320 kbsp er det enda vanskeligere.

19. Liker Torolan har likt denne posten
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, om det er komprimert bra (da snakker vi digital komprimering) så kan til og med 128kpbs høre ganske ok ut, 256kbps og opp så har mange andre faktorer mer og si, som f.eks mastering og dynamisk kompresjon mye viktigere og bry seg om.

Men alle disse lossy komprimerings metodene kom på en tid hvor hardisker knapt kom i størrelse på en halv gigabyte og tok gjerne 10 minutter og laste ned en 3MB mp3 fil, nå har vi mange hundre ganger mer lagrings kapasitet på noe vi har i lomma våres med en internet kobling hvor man kan nesten sitte på en fjellknaus og live streame lossless.

Det er rett og slett ikke spessielt nødvendig og komprimere i lossy lengre. selv om 98% av de som hører musikk ikke har verken interesse til og høre forskjell eller utstyret som trengs.

Når det er sagt, en av mitt års personlige Audio seiere var og få min søster som bor over meg til og gå fra hyper komprimert gratis grooveshark til spotify premium. Det hørte jeg forskjellen på gjennom gulvet og ned til meg :P
    Denon AVR-4520 CI

22. Liker Torolan har likt denne posten
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium?
    By davidentotre in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 365
    Siste melding: 04-19-2011, 15:04
  2. Svar: 108
    Siste melding: 02-25-2011, 23:09
  3. Lydkvalitet Spotify Premium
    By martsimo in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 39
    Siste melding: 10-16-2010, 16:59
  4. Spotify Premium
    By Haugesynsar in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 22