Tidal hifi vs Spotify Premium. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har nå testet Tidal en periode, jeg har spotify permium fra før..
    Det er ingen tvil om at lyden er bedre med Tidal, friskhet og detaljert og bedre klang, med min SB Boom så merkes det litt, mens med hovedanlegget så merkes det godt. Men...det er et Stort men.. Spotify er jo bare så mye bedre en Tidal på alt annet. Jeg kommer til å fortsette med Spotify og avslutte Tidal, hvis menysystemet blir bedre så får jeg prøve på nytt. Men intil videre.. Spotify og vinyl, samt mye egenrippet flac..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Peter Lyngdorff er ikke helt ukjent innenfor hi-fi miljøet Han har stiftet noe som han kaller Nordic Sound, der musikkstudioer og produsenter kan få lage musikk med rett dynamikk. Så forhåpentligvis kan noe av denne loudness problematikken bli mindre. Også er det jo et pluss at vinylsalget er på sterk oppadgående kurs
    Det er flere andre ting på gang der også som kan knekke dette med loudness. Det ene er at YouTube normaliserer volumet slikt at blir likt. Da vinner man ingenting på kompresjon og høyt volum lenger. Og iTunes har også begynt å gjøre det samme.
    I tillegg har det kommet en nye EBU (europeisk) standard for en stund siden som har tilsvarende virkning på bl.a. radio og TV, men usikker om den følges foreløpig.

Ellers hørte jeg i går noe jeg ikke var klar over. Spotify kjører kompresjon på all musikken sin. Tidal gjør det ikke. Så det kan være en årsak til man opplever større forskjeller på enkelte sanger og godt mulig dette betyr mer enn MP3 i 320kbps vs lossless.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ Vis post
    Jeg har nå testet Tidal en periode, jeg har spotify permium fra før..
    Det er ingen tvil om at lyden er bedre med Tidal, friskhet og detaljert og bedre klang, med min SB Boom så merkes det litt, mens med hovedanlegget så merkes det godt. Men...det er et Stort men.. Spotify er jo bare så mye bedre en Tidal på alt annet. Jeg kommer til å fortsette med Spotify og avslutte Tidal, hvis menysystemet blir bedre så får jeg prøve på nytt. Men intil videre.. Spotify og vinyl, samt mye egenrippet flac..
    "alt annet" - hva tenker du på da?

Selv kommer jeg også til å fortsette med Spotify Premium og avslutte Tidal HiFi etter endt 30 dagers prøveperiode.
    Av tre grunner, i prioritert rekkefølge:
    a) app'en på iPad med Tidal er ufattelig treg, helt ubegripelig treg (på Iphone fungerer den helt utmerket)
    b) jeg har MANGE spillelister/album på Spotify og ser ikke helt for meg å bruke masse tid på å lage nye i Tidal
    c) Audyssey Music Player app'en som tilpasses forskjellige headset jeg har, er integrert med Spotify. Glimrende!

Mesteparten av musikken jeg lytter til hjemme i anleggene, henter jeg fra iTunes hvor jeg har rippet mye av platesamlingen min i lossless (ALAC), og rippingen fortsetter for å ha alt liggende der (og i iCloud, "iTunes Match").

Mesteparten av ny musikk jeg kunne tenke meg å lytte til, er uansett så elendig produsert (loudness war) at jeg likegodt kan bruke Spotify extreme bitrate fremfor Tidal HiFi.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Ellers hørte jeg i går noe jeg ikke var klar over. Spotify kjører kompresjon på all musikken sin. Tidal gjør det ikke. Så det kan være en årsak til man opplever større forskjeller på enkelte sanger og godt mulig dette betyr mer enn MP3 i 320kbps vs lossless.
    du mener vel omvendt.
    "En ting vi gjør er at gjennom året vil vi implementere såkalt Normalized Level Control. Nå som vi encoder alt på nytt leser vi også av loudness value (FileLUFS) og peak value (FilePeak). Dette gjør at vi kan lage en helt enkel volumkontroll slik at Abba og Rihanna låter like kraftig til tross for at Rihanna er mye kraftigere analogt komprimert og derfor burde låte høyere. Det krever litt testing for å finne ut hvor masterfaderen skal stå på Wimp, men det kommer til å skje.."

i spotify er dette en valgfri funksjon i appen som jeg aldri har brukt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke normalisering. Det er noe annet og det nevnte iTunes og YouTube bruker.
    Kompresjon blir en ytterligere nedgradering og altså noe Spotify bruker ifølge det jeg ble fortalt i går. Noe mer vet jeg ikke.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må den komprimeringen være god - jeg hører fortsatt veeeldig liten forskjell mellom Tidal og Spotify. Så jeg kommer ikke til å forlenge Tidal utover prøvemetoden.
    Jeg så forøvrig at han ene journalisten i WATT også innrømmet å ha strøket flere ganger i blindtest mellom 320 kb/s mp3 og CD , så det er godt å se at det ikke er bare meg som sliter . Da er jo de kronene spart
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke skjønne motivasjonen for noe slikt.. er da bare tre ting som kan gjøres.
    dynamisk kompresjon: tukle med dynamikknivået sentralt. noe som isåfall er enkelt å dokumentere med målinger.
    digital kompresjon: flater ut forskjellene mellom unlimited og premium.
    normalisering: justere snittvolumet ut fra apparatet nærmere hverandre, men på samme tid opprettholde dynamikknivået (noe som ikke er gjort)
    Sist endret av einis; 04-15-2015 kl 14:21

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra teksten under, kan virke som dette kun skjer dersom man velger volumutjevning på Spotify. Den har jeg alltid slått av.

Spotify uses a dynamic compressor, which continuously regulates the output by decreasing the volume when a song reaches a loud part.What to do?

Turn of the "Set the same volume level for all tracks" option in the preferences menu of your Spotify client.But in your example, the sound drops out where the song isn't loud at all.

That's true. "The Origin" includes very low sounds only reproduced by subwoofers. If you don't use a sub woofer, you won't detect the volums peaks the compressor reacts to.Does this happen for everyone?

No, use of the dynamic compressor is an option in your client. We are convinced that almost any user would prefer to turn this option off! For some reason however, the option is turned on by default.Should I turn this option off?

Yes. Even for songs that aren't as clearly affected as "The Origin", dynamic compression changes the feeling of the song and severely reduces any climax in the music.But won't the levels of songs across Spotify vary if I turn this option off?

Indeed they will, but they also vary with this option turned on. Compression of the loudest passages hardly solves the problem it claims to solve.Now what?

Spotify should implement exactly what the name of their option already promises: A proper normalization option that changes the level of each song entirely, rather than adjusting it second by second, reducing peaks in the song. Such an option could include some simple logic to allow for certain climaxes to peak above an average normalization level.Do feel free to write to Spotify with your feedback, by writing themhere.

Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter selv med å hør nå my forskjell, men av det jeg hører forskjell på er noe bedre på Tidal kan diskuteres..
    Jeg hater youtube lyden, men synes spotify 320kbps er glimrende. Men igjen synes mere høy oppløste lydfiler høres litt for klinisk ren ut.
    Bruker selv anlegget for å høre på musikk, ikke musikken for å høre på anlegget.
    Det ligger vell en terskel mellom musikken og anlegget en må sette seg til ro med, desverre så er det slik at jo bedre anlegg man har jo bedre vet de vanligvis hva andre også må ha..
    Noe som fører til en evig diskusjon vanligvis.

Bare denne posten får enkelte til å se rødt --_)
    Å tilslutt ikke glem å kos dere med det anlegget man har =)
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra teksten under, kan virke som dette kun skjer dersom man velger volumutjevning på Spotify. Den har jeg alltid slått av.
    Denne har jeg alltid hatt på "off" ja.
    Kan det være at denne lurer noen av de som mener det er så stor forskjell ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Denne har jeg alltid hatt på "off" ja.
    Kan det være at denne lurer noen av de som mener det er så stor forskjell ?
    Du kan prøve selv ganske enkelt i spotify ved å sammenligne en en metallica sang fra Black album vs Death Magnetic med og uten limiter Denne loudness limiteren er mye av det samme radioene bruker for å ha "likt" volum på spillelistene sine, og i utgangspunktet gjør jaget med at musikken skal høres så "HØY" ut som mulig unødvendig...
    Har forøvrig ingenting med den forkjellen jeg hører mellom Spotify og Wimp hifi
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom de to albumene er jo nesten poster for forkvaklingen Metallica har gjort av sin egen musikk med tanke på komprimering og da.

Album details - Dynamic Range Database

og Death Magnetic
    Album details - Dynamic Range Database
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    "alt annet" - hva tenker du på da?

Selv kommer jeg også til å fortsette med Spotify Premium og avslutte Tidal HiFi etter endt 30 dagers prøveperiode.
    Av tre grunner, i prioritert rekkefølge:
    a) app'en på iPad med Tidal er ufattelig treg, helt ubegripelig treg (på Iphone fungerer den helt utmerket)
    b) jeg har MANGE spillelister/album på Spotify og ser ikke helt for meg å bruke masse tid på å lage nye i Tidal
    Kan jeg spørre hvilken iPad du har?
    Tidligere hadde jeg Ipad2 og den fungerte nesten ikke etter at Wimp kom med V2 på sin app. (1 år siden, eller så). Uhyre tregt.
    På den nye iPad Air 2 så fungerer appen til Wimp/Tidal hurtig/responsivt. Enorm forskjell på gammel og ny iPad hva gjelder hurtighet.

Vedrørende spillelister i Spotify, så overfører du dem enkelt til Wimp/Tidal.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en standard iPad, ikke iPad Air. Og jeg bytter ikke iPad for å få en brukelig Tidal app....

Nåvel - det blir ikke bedre når kundeservice til Wimp (og nok Tidal) svarer slik:

Abonnementet ble avsluttet FØR prøveperiode var over.
    Jeg ble belastet kr 199 på mitt kredittkort.

Når jeg så konfronterer Wimp om dette, klarer de ikke å finne mitt gamle prøveabonnement i sine systemer og svarer:

"Hei igjen,Siden denne konto er stoppet så har vi ingenting å kreditere deg fra. Jeg får ikke sjekke dette. Jeg ser at du har en konto på xxxx@xx.xx. Vil du ha 30 dager med fri bruk av TIDAL HiFi på denne konto ?
    Mvh
    Wimp Support"

Goddagmannøkseskaft-svar. Jeg vil bare ha pengene tilbake, ikke reaktivere et tidligere prøveabonnement.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Supertramp , udugelig svar ja.
    Og nettop slik behandling er en av grunnene til at jeg bruker mastercardet på slike tjenester.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problem. Ble fakturert 199 kr på kredittkortet av WIMP selv om prøveabonnementet ble stoppet. Og de klarer ikke å finne det i systemet deres. Ser ut som eneste løsning er å kontakte kredittkort selskapet og si at jeg har blitt svindlet.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problem. Ble fakturert 199 kr på kredittkortet av WIMP selv om prøveabonnementet ble stoppet. Og de klarer ikke å finne det i systemet deres. Ser ut som eneste løsning er å kontakte kredittkort selskapet og si at jeg har blitt svindlet.
    Og det er mitt neste trekk; si ifra til Wimp at saken vil bli oversendt Eurocard....
    @TorTorden , jeg er belastet Eurocard og ikke debetkort

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke blir trukket noe av Tidal. Men jeg har avsluttet prøveabonementet .
    Dels fordi det ikke ga meg noe som var verdt å betale noe ekstra for , og dels fordi det ikke fungerte like knirkefritt som Spotify - det ble en del hakking og stopp i lyden til tider.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Wimp Hifi, men fakturaen kom fra Tidal så da er det bare kort tid før Wimp navnet er borte vil jeg tro.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Way to go.........
    Eurocard er helt klare på at dette er en reklamasjonssak om ikke Wimp gir meg pengene tilbake.
    Så da fikk Wimp denne eposten av meg:

"Hei igjen.

Nå har jeg snakket med Eurocard og de opplyser følgende:

De ser transaksjonen som en direkte belastning og ikke gjennom PayPal.

De har gitt dere et autoriasjonsnummer ved belastningen: xxxxxx
    Dette skal dere kunne se i deres systemer, ellers ville dere ikke kunne belastet kortet mitt.

Autorisasjonen er gitt til "Get Wimp com" i Oslo.

Videre ber Eurocard meg om å registrere saken som en reklamasjonssak hos dem hvis dere i Wimp ikke kan finne ut av det og kreditere meg beløpet.

Mvh"

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium?
    By davidentotre in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 365
    Siste melding: 04-19-2011, 15:04
  2. Svar: 108
    Siste melding: 02-25-2011, 23:09
  3. Lydkvalitet Spotify Premium
    By martsimo in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 39
    Siste melding: 10-16-2010, 16:59
  4. Spotify Premium
    By Haugesynsar in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 22