Tidal hifi vs Spotify Premium. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Enig, om det er komprimert bra (da snakker vi digital komprimering) så kan til og med 128kpbs høre ganske ok ut, 256kbps og opp så har mange andre faktorer mer og si, som f.eks mastering og dynamisk kompresjon mye viktigere og bry seg om.

Men alle disse lossy komprimerings metodene kom på en tid hvor hardisker knapt kom i størrelse på en halv gigabyte og tok gjerne 10 minutter og laste ned en 3MB mp3 fil, nå har vi mange hundre ganger mer lagrings kapasitet på noe vi har i lomma våres med en internet kobling hvor man kan nesten sitte på en fjellknaus og live streame lossless.

Det er rett og slett ikke spessielt nødvendig og komprimere i lossy lengre. selv om 98% av de som hører musikk ikke har verken interesse til og høre forskjell eller utstyret som trengs.

Når det er sagt, en av mitt års personlige Audio seiere var og få min søster som bor over meg til og gå fra hyper komprimert gratis grooveshark til spotify premium. Det hørte jeg forskjellen på gjennom gulvet og ned til meg :P
    Både enig og uenig.
    Man må også se på lyttemønster/bruksmønster, dvs se bort fra bruk hjemme i wifi miljø og eget anlegg tilkoblet.

Mange bruker smarttelefon i portabel modus og da er man straks i en "kattepine":

1) lagre låter i offlinemodus på smarttelefonen
    a) FLAC (lossless) krever forholdsmessig mye minne; jeg har 54 låter i en spilleliste på Tidal HiFi = 1,8GB av telefonens minne
    b) Spotify Premium extreme bitrate bruker vel omtrent halvparten av plassen?
    2) streame utenfor wifi nettverk
    a) man har abonnement med ubegrenset nedlasting og alt er såre vel såfremt det er 4G (lossless tar tid på lavere hastighet, bufring osv)
    b) man har xx GB/MB i sitt abonnement og da stiller det seg litt annerledes; da ønsker man nok å begrense seg til lossy for å få hørt mest mulig på minst mulig GB/MB bruk
    3) "høyttaler" (headset)
    a) man har koblet telefonen til en portabel "rigg" med separat DAC og amp og dyre klokker; lydkvalitet er viktig - i hvert fall for "feelgood"
    b) man bruker headset ala "meningmann", hvite propper eller tilsvarende; man kan like godt spille lossy som lossless

Og alle tre kan kombineres for å lage seg sitt eget scenario
    For min del er det da: 1a-2b-3b, og konklusjonen er: Spotify Premium, dvs 1a blir til 1b

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Når de ikke blindtester, så betyr ikke tilbakemeldingene nødvendigvis ikke så mye. Tror nok mange overdriver.

Ivar Løkken gjennomførte en blindtest av 256 kbps vs lossless på sentralen for flere år siden. Det var kun en som fikk et positivt resultat. Ingen av de andre klarte å skille de. Med 320 kbsp er det enda vanskeligere.
    Godt og høre at jeg ikke er den eneste
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ja jeg mener jo anlegget bør være bra nok til å avsløre dette egentlig.
    Jeg synes det er merkelig at mange opplever såpass store forskjeller som beskrevet her , og at jeg sliter med å skille dem.
    Kan jo ha med materialet man spiller av på. Jeg er en typisk all-rounder på musikk, og der kan det være ymse sjangere. Spiller man kun techno-dubstep o.l. (Og en go del top charts musikk) så er nok forskjellen være liten i forhold til da innspillingen er såpass komprimert i toppen i fra bunnen av... Men på Akustisk gitar f.eks, eller musikk med mye gitar andre akustiske instrumenter er det et hav av forskjell i det øvre registeret.

Et eksempel som jeg merker det godt på her, er Anberlin med *Fin
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Kan jo ha med materialet man spiller av på. Jeg er en typisk all-rounder på musikk, og der kan det være ymse sjangere. Spiller man kun techno-dubstep o.l. (Og en go del top charts musikk) så er nok forskjellen være liten i forhold til da innspillingen er såpass komprimert i toppen i fra bunnen av... Men på Akustisk gitar f.eks, eller musikk med mye gitar andre akustiske instrumenter er det et hav av forskjell i det øvre registeret.

Nettopp. Dagens musikk er tilpasset de komprimerte formatene og man må nesten lete med lys og lykte for å finne innspillinger der dynamikken fortsatt finnes, men det finnes fortsatt slik musikk og der er det mye å hent på FLAC som overfører 4 ganger mer informasjon. Tragisk, men slik er det. Noen jobber for å snu det men det kan være at løper er kjørt....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om mp3 reduserer dynamikk burde det vær enkelt å illustrere grafisk. rart slike eksempler ikke kommer frem isåfall?
    konverter en vinyl til 128kbit, deretter sammenlign med cd utgivelsen. som regel vil vinylkilden ha langt bedre dynamikknivå.
    mulig det er enklere å skille ut forskjellene i en god master..men at dynamikknivået reduseres av et komprimert format skal en del til tror jeg.
    Sist endret av einis; 04-10-2015 kl 09:31

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post

Enig i at det er stor forskjell på innspillingene , og at det på noen låter kan være enklere å skille dette enn på andre. Men nå har jeg prøvd en del forskjellige innspillinger i forskjellige sjangre , men synes fortsatt det er meget vanskelig å skille Spotify fra Tidal.
    Men skal teste låten du viser til når jeg kommer hjem.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det er stor forskjell på innspillingene , og at det på noen låter kan være enklere å skille dette enn på andre. Men nå har jeg prøvd en del forskjellige innspillinger i forskjellige sjangre , men synes fortsatt det er meget vanskelig å skille Spotify fra Tidal.
    Men skal teste låten du viser til når jeg kommer hjem.
    Kan være at Yamaha'n din masker litt i diskanten. Har kun teste en Yamaha og det var i kino'n - en 2010. Den var alt for mørk og lite oppløst i diskanten og ble fort byttet. 5000 serien er en annen klasse man det er fortsatt en Yamaha lyd i denne mener jeg. Mye av forskjellen på FLAC og MP3 ligger i de øvre frekvenser tror jeg.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk ifra WIMP HIFI til Spotify Premium i går å da merket jeg lyd kvaliteten gå ned med EN gang, så byttet tilbake til Wimp Hifi selv om interfacen er helt forkastelig. Alt under FLAC er ubrukelig om du har lagt noen lapper i stereo anlegget ditt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Kan være at Yamaha'n din masker litt i diskanten. Har kun teste en Yamaha og det var i kino'n - en 2010. Den var alt for mørk og lite oppløst i diskanten og ble fort byttet. 5000 serien er en annen klasse man det er fortsatt en Yamaha lyd i denne mener jeg. Mye av forskjellen på FLAC og MP3 ligger i de øvre frekvenser tror jeg.
    Mulig , men jeg tviler litt på det egentlig - som du er inne på så blir det langt fra riktig å sammenligne 2010 med en CX-A5000.
    Har heller aldri sett at den har fått noe kritikk for dette i omtaler rundt omkring.
    Det finnes salvsagt bedre pre'er enn denne der ute , men siden enkelte omtaler disse forskjellene som SÅ tydelige , så burde den vel klare dette synes jeg.
    Jeg stiller meg heller litt undrende til er hvilken måte dette blir avspilt på hos dem som opplever denne forskjellen så tydelig ..?? Kan div pc-løsninger rote til noe/utgjøre en forskjell ?
    Jeg bruker Squeezebox Touch som avspiller , og da kan man enkelt legge til låtene fra både Tidal og Spotify i samme spillelisten.
    Da blir veldig enkelt og switche frem og tilbake , og det blir avspilt nøyaktig på samme måten med lik kvalitet og likt oppsett/utsyr.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker både spotify og wimp hi-fi via bluesound med dac og det er ikke vanskelig å høre forskjell hverken for meg eller andre besøkende.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

Jeg blir skeptisk når folk mener de hører forskjell mellom komprimert med høy bitrate og lossless. Hva folk hevder er en ting, tro kan flytte fjell.. Wimp/tidal har i sin reklamering for HIFI abonnementet vært ganske voldsomme med tanke på den testen de la ut der jeg syntes den "dårlige" kvaliteten virka under vanlig kvalitet. Men.. nå skal det sies at hvis man skal fjerne alle feilkilder som kan redusere lydkvalitet, så er 100kr ekstra for tidal hifi en veldig liten pris og betale mener nå jeg. Da slipper man å tenke mer på det Selv bruker jeg spotify premium av den enkle grunnen at receiveren min kan streame dette direkte, og det faktum at jeg ikke hører forskjell på album jeg har i FLAC og spotify. Jeg hører dog tydelig forskjell på "normal" og "extreme" bitrate når det spilles fra telefon, spesielt på noen album (spesielt deftones - koi no yokan) Selv tror jeg neppe jeg hadde klart å skille 192kbit mp3 fra CD sålenge encoderen som blir brukt er solid. Mye av de dårlige mp3ene fra gamledager skyldes ikke bitrate, men dårlig encoder. Ved 320kbit har jeg vanskelig for å tro at mange vil klare å skille mellom orginal og lossy kopi. men som sagt.. har man penger til dyr stereo har man penger til å eliminere feilkilder og.

http://avforum.no/forum/generelt-aud...-er-hva-6.html
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs Vis post
    jeg bruker både spotify og wimp hi-fi via bluesound med dac og det er ikke vanskelig å høre forskjell hverken for meg eller andre besøkende.
    Ok - ja det høres jo ut til være fullt ut sammenlignbart dette.
    Men hvordan forklarer du da det som kom frem i testen fra Hifisentralen som Einis linket til da ? Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petecomplete Vis post
    Jeg blir skeptisk når folk mener de hører forskjell mellom komprimert med høy bitrate og lossless. Hva folk hevder er en ting, tro kan flytte fjell.. Wimp/tidal har i sin reklamering for HIFI abonnementet vært ganske voldsomme med tanke på den testen de la ut der jeg syntes den "dårlige" kvaliteten virka under vanlig kvalitet. Men.. nå skal det sies at hvis man skal fjerne alle feilkilder som kan redusere lydkvalitet, så er 100kr ekstra for tidal hifi en veldig liten pris og betale mener nå jeg. Da slipper man å tenke mer på det Selv bruker jeg spotify premium av den enkle grunnen at receiveren min kan streame dette direkte, og det faktum at jeg ikke hører forskjell på album jeg har i FLAC og spotify. Jeg hører dog tydelig forskjell på "normal" og "extreme" bitrate når det spilles fra telefon, spesielt på noen album (spesielt deftones - koi no yokan) Selv tror jeg neppe jeg hadde klart å skille 192kbit mp3 fra CD sålenge encoderen som blir brukt er solid. Mye av de dårlige mp3ene fra gamledager skyldes ikke bitrate, men dårlig encoder. Ved 320kbit har jeg vanskelig for å tro at mange vil klare å skille mellom orginal og lossy kopi. men som sagt.. har man penger til dyr stereo har man penger til å eliminere feilkilder og.

http://avforum.no/forum/generelt-aud...-er-hva-6.html
    Godt og se at der flere "døve" her

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke jeg skal mene så mye om hvorfor andre ikke hører forskjell på ting, men jeg registrer att mange ikke kan høre forskjell hverken på forsterkere eller kabler eller wimp/ spotify mens fryktelig mange hører forskjell på dac. Men noe kan ha med utstyr, lytteerfaring muligens gehør/ører men vi snakker selvfølgelig ikke om natt og dag forskjeller her, det er forøvrig ikke så ofte man gjør i stereo verden heller.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det kommer anpå så mangt.
    Hører lett forskjell på forsterkere og pre'er , så helt døv er jeg ikke
    Dac'er er nok selvsagt også forskjell på , men det har jeg ikke testet så veldig mye siden jeg har digitale innganger . Og forskjellene der er nok heller ikke alltid så store som enkelte hevder. Men som du sier , så er det jo sjelden så store endringer det er snakk om heller.
    Opplever ofte at det kan låte litt annerledes , men samtidig er det ikke like lett å vite hva man liker best. Den ene kan være bedre på en låt , og så kan det passe bedre med den andre på en annen igjen.

Men moro er det jo uansett

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle har litt forskjellige lydpreferanser og som gjerne forandrer seg litt i løpet årene og en ting har gjerne vi lydfreakere tilfelles att vi tror alltid att vi kan oppgradere å få bedre lyd noe vi slettes ikke alltid får bare annerledes lyd. Så gjelder det kun å stole på egne ører ikke andres ører eller målinger.

17. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion Vis post
    Jeg gikk ifra WIMP HIFI til Spotify Premium i går å da merket jeg lyd kvaliteten gå ned med EN gang, så byttet tilbake til Wimp Hifi selv om interfacen er helt forkastelig. Alt under FLAC er ubrukelig om du har lagt noen lapper i stereo anlegget ditt.
    Helt enig i det med interfacen. Der foretrekker jeg Sonos sin fremfor wimp- Altså Wimp gjennom Sonos

Musikksjanger, og utstyr kan ha en del å si selvsagt. Og tunig av anlegget ikke minst. Bruker man Audessy opsett osv, forringer jo det faktisk musikk kvaleiteten en del...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Nettopp. Dagens musikk er tilpasset de komprimerte formatene og man må nesten lete med lys og lykte for å finne innspillinger der dynamikken fortsatt finnes, men det finnes fortsatt slik musikk og der er det mye å hent på FLAC som overfører 4 ganger mer informasjon. Tragisk, men slik er det. Noen jobber for å snu det men det kan være at løper er kjørt....
    Peter Lyngdorff er ikke helt ukjent innenfor hi-fi miljøet Han har stiftet noe som han kaller Nordic Sound, der musikkstudioer og produsenter kan få lage musikk med rett dynamikk. Så forhåpentligvis kan noe av denne loudness problematikken bli mindre. Også er det jo et pluss at vinylsalget er på sterk oppadgående kurs

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel "for noen" grunn til å bekymre seg over lydkompetansen fra et begrenset utvalg med selverklærte hi-fi eksperter som dette.

Men hvordan forklarer du da det som kom frem i testen fra Hifisentralen som Einis linket til da ? Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest
    Tvilsom test, men som forventet ikke langt unna 80% bullshit regelen; 20% har 80% rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt Tidal hifi noen dager nå og jeg hører forskjell på på 2 like sanger, det virker mer som det er med diskant på sanger fra Tidal.
    Men når det er sangt så kommer jeg ikke til og fortsette og bruke det pga lite utvalg. og det skuffet meg.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium?
    By davidentotre in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 365
    Siste melding: 04-19-2011, 15:04
  2. Svar: 108
    Siste melding: 02-25-2011, 23:09
  3. Lydkvalitet Spotify Premium
    By martsimo in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 39
    Siste melding: 10-16-2010, 16:59
  4. Spotify Premium
    By Haugesynsar in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 22