Hei! HTPC-en har fallt i unåde hos kona etter at vi flyttet til nytt hus. Den har inntil nå bestått av en Micro-ATX i et pent kabinett, med et Logitech Z-5500 5.1 høytalersystem. Jeg synes fortsatt det funker bra, selv om det er litt utdatert å bruke en så stor boks som HTPC. Men nå synes kona et videobenken som boksen og suben står i "overhodet ikke passer i vår stue", så da er det på tide å gjøre noe. Tanken er at mesteparten av HTPCen kan settes i rack i kjelleren, og da trenger jeg bare en Raspberry Pi til MythTV-frontend i stua. Problemet er suben, den er fortsatt for diger. Det blir en mer type bokhylle-look på seksjonen TV-en skal stå i.

Jeg har lagt trekkerør i tak og vegger til 5.1, og det er en del hulrom under sofaen. Et sted er det rundt 20x40x80 cm, kanskje det er enda bedre andre steder i den. Men det går ikke rør til under sofaen (at jeg ikke tenkte på det! ;-) ), men jeg har strøm der. Dermed tenker jeg at jeg kunne ha subben under sofaen, men da må den ha trådløs overføring.

I Logitechen sitter forsterkeren til satelitthøytalerne i suben, såvidt jeg skjønner. Det er jo PC-høytalere. Problemet er at jeg ikke har særlig med plass til forsterker i hylla heller. Men så trenger den heller ikke gjøre stort annet enn å være forsterker, den trenger ikke engang volumkontroll. Bare sende trådløst til suben, og betrået til satelittene. Tenkte kanskje den kunne monteres på veggen bak TVen eller noe sånt, det er der jeg har tenkt å ha Raspberry Pien.

Er det noen som har noen gode forslag til løsning på dette problemet? Vi er ikke så audiofile her i huset, men noe på nivå i kvalitet med det Logitechen tilbyr hadde vært fint. Og ikke for dyrt, da... :-)