kan man bruke EQ for å kompensere for høytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kan man bruke EQ for å kompensere for høytalere?

Spørsmålet står vel fint i tittelen, men jeg kan spessifisere litt. Jeg kjøpte et par Cerwin Vega XD4 høytalere for noen dager siden, og har lekt meg litt rundt med EQ for å få frem lydbildet jeg vil ha. Nå skal det sies at jeg aller helst vil bruke den grafiske equalizeren som er bygget inn i lydkortdriveren min, da dette vil gjøre at jeg kan ha den aktivert på alle kilder som blir avspilt på PC-en. Jeg har derimot ikke noe imot å prøve andre muligheter som PEQ som vedlegg i avspillingsprogrammer, men jeg har lite kunnskap rundt det å faktisk bruke noe slikt.

Så rett og slett så lurer jeg på om det er mulig å bruke EQ til å få disse høytalerne til å oppføre seg noe mer nøytralt i lydbildet? Har rotet litt med EQ og fått til ett noe mer nøytralt bilde, men jeg har lite kunnskap med hvordan man best stiller inn en EQ. Så om noen har noen tips til det så hadde det også vert flott (har lest Equalizerguideen her på forumet og får lite ut av den annet enn tekniske begreper).
    Sist endret av Rainmaker91; 03-26-2015 kl 15:56 Begrunnelse: skrivefeil

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid brukt EQ, og har fortsatt en Nikko Equalizer liggende, som nå bare brukes på party anlegget. EQ gjør lyden mer sånn som man vil ha den, og den kompenserer for dårlige rom og dårlige høytalere. Det holder liksom ikke med tone kontroll. Og når man til slutt fikk en receiver med det på hver kanal, så gjorde det hav av forskjell med surrounden. Holder liksom ikke med mer kraft og dyrere utstyr når rommet er dårlig. Og på mindre høytalere er det like nyttig å ha. Lek deg fram, er utrolig hvor mye mer man får ut av utstyret.
    Liker man varm lyd kan man justere opp lav frekvenser og diskant, liker man litt mer trykk og mellomtone kan man juster ned lav frekvensene og opp med 100, 200, og 400hz.
    Sist endret av MartiNAD; 03-26-2015 kl 18:59

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge en blir fornøyd med lyden, så er alt lov.. Bare vær litt forsiktig med ekstremt bruk av eq, enkelte forsterkere liker ikke det så godt..

Lignende tråder

1. Svar: 13
    Siste melding: 11-21-2010, 09:12
  2. Svar: 78
    Siste melding: 08-21-2010, 04:00
  3. Kan god demping av rom kompensere for lite rom?
    By ganilsen in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 22
    Siste melding: 01-21-2010, 18:24
  4. Bruke TT i MCE
    By Mr.Xindak in forum Generell HTPC
    Svar: 1
    Siste melding: 06-16-2006, 01:18
  5. Kan jeg bruke
    By Sandlien in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 05-28-2006, 20:38

Stikkord for denne tråden