Subwoofer gir naboen hjerteinfarkt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer gir naboen hjerteinfarkt!

Vi har koblet subwoofer til vår TV. Under relativt normale omstendigheter skal den visstnok ikke høres hos naboen (vi bor i blokk). Men i helgene ønsker vi å hygge oss litt ekstra og skrur da lyden opp noen hakk når vi ser The Voice og andre musikkprogram.

Da tar vi visstnok livet av naboene våre. Hos oss virker det ikke så høyt, men de hører da bassen som et godstog!!

Har prøvd å legge kork under, men til ingen hjelp. Fikk et tips om at lydbølgene på en sub går 30 cm over og under selve subben. Altså ned under parketten og opp igjen og derfor bærer veldig lett over til naboen (selv om de som klager mest ikke engang bor under eller ved siden av oss.

Vi er fortsatt venner, men de sier de snart blir syke av dette så jeg vil hjelpe så godt jeg kan.

Noen med gode forslag her (bortsett fra det vi selv har som er å kaste ut hele greia)?

.k

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass er finurlige greier og reiser fort langt og samler seg på rare steder, spesielt ende hjørner osv.

Kork under subben tror jeg gjør veldig lite for seg, for og dempe slike vibrasjoner trengs fysisk og tung masse, så sement blokk/stein etc er nok mer dempende, finnes også spesial lagde sokler laget med hensikten og gjøre vibrasjonene om til varme energi men koster jo litt mer enn en sement klump og debatten råder hvorvidt de gjør noe mer.

For det andre så er det ikke nødvendig risting fra selve subben er problemet men lyden som kommer ut av den energiserer vegger, tak eller gulv og disse forplanter seg og blid lyd hos naboen som klager, er man heldig kan det kanskje være nok og flytte subben så disse resonansene ikke blir trigget. Men dette kan fort bli litt fomling i blinde og prøve ut.

For mer spesifikt. Hva slags sub er det og hvordan er den koblet, er det via en receiver (type, modell etc) og hva er gjort for og justere/kalibrere inn subwooferen?

Hvordan er den plassert i rommet?
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofer i blokk er veldig vanskelig, og man burde unngå å ha altfor stor subwoofer og spesielt de med elementet rettet ned i gulvet. En med fremover rettet element og lukket kasse er nok bedre for naboene. Det beste er nok å ha større høytalere som gir nok bass akkurat der du sitter.
    Sist endret av MartiNAD; 03-15-2015 kl 00:42

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finekine Vis post
    Vi har koblet subwoofer til vår TV. Under relativt normale omstendigheter skal den visstnok ikke høres hos naboen (vi bor i blokk). Men i helgene ønsker vi å hygge oss litt ekstra og skrur da lyden opp noen hakk når vi ser The Voice og andre musikkprogram.

Da tar vi visstnok livet av naboene våre. Hos oss virker det ikke så høyt, men de hører da bassen som et godstog!!

Har prøvd å legge kork under, men til ingen hjelp. Fikk et tips om at lydbølgene på en sub går 30 cm over og under selve subben. Altså ned under parketten og opp igjen og derfor bærer veldig lett over til naboen (selv om de som klager mest ikke engang bor under eller ved siden av oss.

Vi er fortsatt venner, men de sier de snart blir syke av dette så jeg vil hjelpe så godt jeg kan.

Noen med gode forslag her (bortsett fra det vi selv har som er å kaste ut hele greia)?

.k
    Subwoofer direkte til tv da? Vil det si at du fortsatt bruker de høyttalerne i tv som lydformidling?

Uansett, så ville jeg ha sett på alternative høyttalere(evt aktive med innebygget forsterker) som har litt mer "kjøtt" i lyden en det en flatskjerm klarer å kvæse ut av de puslete høyttalerne... Lyd er MYE mer en diskant og bass
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken type sub er det snakk om?

For det finnes mange "boom-box" subber som lager veldig dominante toner for å skape en illusjon av å være større enn de er. De er gjerne de verste når det gjelder hvilken lyd som smitter i resten av bygningen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finekine Vis post

.k

Er enig med han som sier større høyttalere.
    Og evt dele sub lavere. Regner med at du deler rundt 80 hz pluss i dag.

Når jeg bodde i blokk hadde jeg høyttalere som var rundt 120 cm høye med doble 7" og en forsterker på 2 x 300 watt,av den typen man må være 2 av for å løfte.
    Og en stor sub fra Audiophysikk med 2 x 10".
    Den var delt på 35 hz og stod i ett hjørne.
    Spilte veldig ofte rundt 80-90 db.Av og til over 100 db +++
    Fikk aldri klager.
    Høyttalere og sub stod på spikes med grafitt klosser under.
    Bodde i første etg.
    Var og besøkte naboen i andre etg tvers over gangen mens anlegget stod og dundra på 100 db+++
    Da var lyden fra anlegget nesten ikke merkbar .
    Min stue var avlang. Og anlegget stod på kortveggen.Høyttalerne 2 meter fra bakvegg. Selvlagde bassfeller i hjørnene. Brystpanel med myke 5mm plater på baksiden.
    Tapet over med 5 mm myke plater bak.
    Senket tak med treplater og 10 cm rockwool bak.
    Tykk bunnet vegg til vegg teppe med korte hår.

Når dette er sagt så tipper jeg problemet er større når man bor noen etg opp.,

Lignende tråder

1. Naboen kobler seg på parabolen min
    By Haugen in forum Satellitt
    Svar: 10
    Siste melding: 06-14-2011, 16:25
  2. Subwoofer som ikke plager naboen
    By extremil in forum Høyttalere
    Svar: 29
    Siste melding: 08-23-2009, 13:34
  3. naboen
    By CVlover in forum Generell chitchat
    Svar: 23