Valg av høyttalerkonfigurasjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av høyttalerkonfigurasjon

Skal bygge meg en dedikert hjemmekino. Rommet er ca 110 kubikkmeter (45 kvm).

Jeg har tenk en del på hvilken høyttalerkonfigurasjon jeg skal gå for til å begynne med.
    Siden jeg ikke har det største referansegrunnlaget spør jeg dere:
    Hvordan skal en veie antall høytalere opp mot kvalitet og/eller størrelse?

Selvfølgelig kan en kjøpe et dyrt 5.2 system og utvide etter hvert, slik at en ender opp med 11.2 el.l.
    Et annet alternativ er å gå for et rimeligere 11.2 system, eller 9.2 for den saks skyld, og oppgradere alle høytalerne senere.

Det jeg lurer på er om det opplevelsesmessig vil være bedre å legge pengene i flere høyttalere, fremfor kvalitet (evt størrelse)?

Noen med erfaring på området?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre med et bra stereo anlegg en et dårlig/middelmådig sorrundanlegg er det noe som heter.
    Jeg startet selv med stereo for mange år siden. Det første jeg tenker på er hvilke budsjett du har.
    Selv de beste høyalere spiller dårlig om man for eksempel kobler dem på en altfor liten forsterker.
    Jeg ville startet med et 5.1 system du har råd til + en sorroundforsterker med pre out. Da har du mange muligheter for videre utvidelser av anlegget. Å det er jo halve gleden.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bygge kino fra grunnen opp, kan det være greit å vurdere om du skal legge opp trekkerør til front high og tak-høyttalere etc. om du etter hvert vurderer Dolby Atmos, auro3D etc

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør blir ikke noe problem, legger selv. Evt takhøyttalere blir ikke innbygd. Taket blir forresten dobbel gips i lydbøyler, vet ikke hvor godt det passer med å feste takhøyttalere senere...

Stereoperioden er definitivt forbi, 5.1 er minimum.
    Har sett for meg å bruke rundt 50 000 i første omgang.
    Gpt33: Litt usikker på hva du mener med dårlig/middelmådig? I forhold til 803D er vel 50 000 småpenger

Har en Sony STR-DA5400ES som kan brukes, da er det maks 7 høytalere men mulighet for pre out. Alternativt setter jeg denne i stua, må jo ha lyd der også.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hallgeg Vis post
    Rør blir ikke noe problem, legger selv. Evt takhøyttalere blir ikke innbygd. Taket blir forresten dobbel gips i lydbøyler, vet ikke hvor godt det passer med å feste takhøyttalere senere...

Stereoperioden er definitivt forbi, 5.1 er minimum.
    Har sett for meg å bruke rundt 50 000 i første omgang.
    Gpt33: Litt usikker på hva du mener med dårlig/middelmådig? I forhold til 803D er vel 50 000 småpenger
    Dårlig ordvalg fra min side. Har flere kompiser som absolutt skulle ha 5.1 med en gang. Det jeg mente var at det er bedre å bruke for eksempel 10-12k på et rent stereo oppsett en sorround.
    Med 50k er jo ikke det noe problem. Anbefaler deg og kjøpe brukt,masse og spare på det.

Sony'n du har er vel en grei start. Årets receivere er jo like rundt hjørnet så da er det ofte mulighet for en god pris på fjorårets modell også.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Er dessverre fortsatt litt i villrede. Stereo og 5.1 har jeg prøvd selv og kjenner forskjellen. Men hva med andre konfigurasjoner?

La meg ta et eksempel:
    Alt 1. Dali Ikon 11.1 oppsett med Ikon 7 fronthøyttalere. Pris ca 50k
    Alt 2. XTZ Cinema 5.1 Pris ca 50k

Jeg tviler ikke på at XTZ slår dali ikon på lyd, selv om begge sikkert er akseptable.
    Skal en da legge pengene i en heftig surrond eller heftige høyttalere?

Selv har jeg aldri vært i en hjemmekino med 11 høyttalere så jeg mangler helt referansegrunnlaget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kupper litt med å spørre her, er det vanlig (Bluray?) at men faktisk får utnyttet en skog av høyttalere? Krever dette designerte lydspor eller blir dette grublet fram av professoren i forsterkern?

Lignende tråder

1. Valg/råd av valg av reciver
    By TerjeNilsen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 01-08-2012, 14:56
  2. Valg av TV
    By yuri555 in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 01-25-2011, 10:57
  3. Valg av sub: XTZ 99 W12.16 vs W10.16
    By FV. in forum Høyttalere
    Svar: 1