Er det mye tulle watt i pioneern kontra naden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det mye tulle watt i pioneern kontra naden?

Har anskaffet en Pioneer sc-lx78 (9.2.2) men stusser fælt over watt tallene til pioneer.
    Ved første enkle spefikasjoner står det 250watt pr kanal dvs med alle 9 kanaler i drift × 250watt = 2250watt
    Men så står det i den mere avanserte spefikasjonen at det er bare 810watt delt på alle 9 kanalene, dvs i mitt hode 90watt på alle 9 kanalene.
    Igjenn står det også i boka at det er: 210watt pr kanal i 6ohm, 250watt pr kanal i 4ohm.

Ok det er bare tulle tall i deres blekke/spec.

Det jeg trenger hjelp til å forstå er hvor mye reelle watt det egentlig er i pioneeren kontra NAD'en jeg bruker som effektforsterker.
    (Alle vet jo at NAD er beskjedene på sine watt tall, så deres watt er svært reelle)

Da står det svart på kvitt i pioneer spefikasjonene:
    Power output per channel: 250watt (9 channels)
    Condition: 1kHz, 1hz, 4ohm
    power consumption/strømtrekk fra stikk: 370watt

Og i NAD c275bee spefikasjonene står det:
    Power output per channel: 150watt (2 channels)
    Condition: 20kHz, 20hz, 8ohm
    Power consumption/strømtrekk fra stikk: 312watt
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt av watt spesifikasjoner er egentlig bare tull.

Og om jeg husker rett måler pioneer kun watt med en 1khz tone og ganske mye forvrengning og som en tommel regel synes en 1khz målning bør trekkes fra minimum en tredjedel eller noe for og sammenligne med en 20-20khz målning.
    Men i bunn og grunn er disse også bare tull og man må til syvende sist prøve og se hva som funker på høyttalerene man har.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tOOmyH Vis post
    Har anskaffet en Pioneer sc-lx78 (9.2.2) men stusser fælt over watt tallene til pioneer.
    Ved første enkle spefikasjoner står det 250watt pr kanal dvs med alle 9 kanaler i drift × 250watt = 2250watt
    Men så står det i den mere avanserte spefikasjonen at det er bare 810watt delt på alle 9 kanalene, dvs i mitt hode 90watt på alle 9 kanalene.
    Igjenn står det også i boka at det er: 210watt pr kanal i 6ohm, 250watt pr kanal i 4ohm.

Ok det er bare tulle tall i deres blekke/spec.

Det jeg trenger hjelp til å forstå er hvor mye reelle watt det egentlig er i pioneeren kontra NAD'en jeg bruker som effektforsterker.
    (Alle vet jo at NAD er beskjedene på sine watt tall, så deres watt er svært reelle)

Da står det svart på kvitt i pioneer spefikasjonene:
    Power output per channel: 250watt (9 channels)
    Condition: 1kHz, 1hz, 4ohm
    power consumption/strømtrekk fra stikk: 370watt

Og i NAD c275bee spefikasjonene står det:
    Power output per channel: 150watt (2 channels)
    Condition: 20kHz, 20hz, 8ohm
    Power consumption/strømtrekk fra stikk: 312watt
    En slik Pioneer receiver oppgitt på samme måte som din Nad , vil vel være ca 2x140 w vil jeg tro.
    Men det betyr ikke at den kan levere like mye strøm inn i en vanskelig last. Og enkelte høyttalere kan være nettopp det.
    Så det kommer mye an på høyttalerne dine - altså matcing.
    Men Pio sine receivere er kraftige , og dem klarer å levere bra med krefter med alle kanaler i drift ift. mange andre receivere.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg forstår bare ikke denne utregningen med effekt. Alt i alt så burde alle merker ha brukt samme formel, for kundens skyld.
    Men at de er ganske identiske i watt ut pr kanal ved høyere volum i stereo sier ørene mine stramt nei til.
    skal ikke lengre opp enn til -20db uten effekten før man hører at bassen faller av og at diskantene skriker etter juice.
    Med effekten på derrimot så møter jeg ikke det problemet før ish -3,5 db, men da begynner det og bli voldelig høyt og grunnmuren danser med svillen.

så at det bare er 10 watt forskjell på de nekter jeg og tru på, 35watt mellom de så kanskje (sammenlignet til samme watt)
    Det er forøvrig Dali ikon 7mkII som blir brukt til musikk her i huset
    . (Takker fanden på at pion har x-curve på diskanten, djees hvor grisekald pio lyden har blitt på 6år)
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet på målesiden er vel at siden alt i ett plastanleggenes inntog, så har det vært om og gjøre å klistre størst mulig tall utpå esken for å selge mest mulig av dem. Derav 1KHZ hyletone-målingene. Denne målingen kjøres bare av en kanal i tilegg, slik at selv om man har en 9 kanals reciver, så har målingen KUN blitt foretatt med 1 kanal i drift. Og iom at hvær kanal er lik, så kan de klistre 9x250watt på esken f.eks

Nad kjører konsekvent med målinger på 20-20000 hz, uten forvrengning og med to kanaler i drift-gjerne målt med 8ohms motstand. Dette gir en mer reell måte å måle en forsterker. At pioen din er nærmere 90 watt en 140 er nok også sant. Nad c275 er jo en 300 watts(2x150) effektforsterker, og leverer det den er målt i 8 ohm uten å knele. Har to slike selv
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer har ganske sterk styrke relativt sett.

Men en NAD har bedre strömforsyning og kan spille höyere, kontra så har eksempelvis Pioneer og Yamaha sykt mye bedre og flere funksjoner enn NAD. Bare dette med HDMI og HD lyd tok det Eeeeevigheter för NAD fikk til....

Dessuten så er jo ikke volumstyrke alt å si heller, lydkvalitet og profil har også en rolle...

At en Pioneer har 210? var det d du skrev? Watt effekt for 9 kanaler samtidig er nok desverre bare svada. Det må stå KONTINUERLIG, og det vil da si at alle kanaler skal ha så stor styrke samtidig!! Nå er disse bygget mest for film da, og det er sjelden at en film krever så mye effekt. Husk det er langt ofte mellom actionsekvenser.

Men jeg tror Pioneer har best allround egenskaper, og ser ikke bort ifra at den kan röske liv i husveggene.

Allikevel anbefaler jeg som jeg alltid gjör, ekstra effektforsterker til hjemmekino dersom man også önsker å höre på mye musikk i stereo. Det gjör også kino-opplevelsen bedre for den del.
    Sist endret av Danke; 02-12-2015 kl 01:21

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan synes hva man vil om pioneer og kraften dems men jeg merket selv tydelig at min pioneer lx85 kollapset i lydbildet når flere kanaler var i drift, stereo gikk greit men heftige action scener hørtes ikke riktig ut med mindre volum ble skrudd ned til omtrent mv -25.

Var heftig forskjell og få Xpa 5 på i min mening.
    Faktisk var forskjellen på med effekt eller ikke mye mye mer merkbar på lx85 enn med denon 4520.

Og det er NAD ekstern effekt forsterker vi snakke om her også, så og bruke den taper ikke noen funksjoner fra pioneeren.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Effekt-forsterker er alfa og omega i forhåld til de fleste hjemmekinoforsterkere..

Var ikke lydnivå jeg mislikte uten effekt, men hele lydkvaliteten til musikk, var ikke det jeg önsket.

Lösnet seg med en gang med effektforsterker. Den jeg har er fra XTZ.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkleste måten er vel størrelsen på strømforsyningen, og vekta av receiveren, hvis man skal sammenligne. Men på Pioneer kan det være litt vanskelig siden forsterkeren er digital, da trenger den ikke så stor strømforsyning som en transistor forsterker. Men Pioneer watt er vel som de fleste, overdrevet. NAD er jo litt mer nøye og forsiktige i sine målinger. Mange merker ser jeg måler ved 1KHZ, 1 kanal i drift, ved 6ohm, også skriver de likevel 9 x 180watt f.eks. Men den klarer ALDRI å levere det i 9 kanalers stereo . Da er det ikke stor nok strømforsyning og nok kondensatorer til å levere power. Men Pioneer ser jeg faktisk har skrevet at de har målt med 9 kanaler i drift i 4ohm, så kan hende at den klarer å levere det, ihvertfall i dynamisk effekt. Kanskje rundt det samme som 9x100 NAD watt i 8ohm?? Og i stereo kan det jo hende at Pioneer leverer i nærheten av NAD'en din. Er uansett fordel å kjøre effektforsterker på frontene, siden da har du jo alltid samme effekt til de, og ihvertfall hvis man har litt tungdrevne høytallere. Receiveren har jo så mye elektronikk som ikke tåler varme, så da er det greit å begrense lasten hvis man kan.
    Sist endret av MartiNAD; 02-12-2015 kl 03:23

10. Liker Danke har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er slik på Onkyo også.
    Er vel rundt 200 watt i 6 ohm ved 1 kHz med 0.97% ish forvrengning. Skal være kontinuerlig iflg Onkyo.
    Måler du den i 8 ohm fra 20-20000Hz med 0.03 % forvrengning så tipper jeg Max
    75 watt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    Er slik på Onkyo også.
    Er vel rundt 200 watt i 6 ohm ved 1 kHz med 0.97% ish forvrengning. Skal være kontinuerlig iflg Onkyo.
    Måler du den i 8 ohm fra 20-20000Hz med 0.03 % forvrengning så tipper jeg Max
    75 watt.
    "reklamewatt" kaller jeg det. Det er ofte det som er oppgitt på boksen og måles slik du sier 1khz 6 ohm i en kanal. Men min onkyo, som er en rimelig 626, har også oppgitt stereowatt. Dette er å finne bak i manualen i spesifikasjonene. Antar de fleste har det. Dette er er f.eks oppgitt til 95w 20hz-20khz - 8 ohm 0.07 thd 2 kanaler i drift minimum kontinuelig effekt på min tx nr626. Her er også dynamisk effekt oppgitt, og det er så høyt som 240w eller noe ned i 2 ohm mins jeg.
    Når dette er oppgitt så har man jo en viss formening om hva man kan forvente i musikksammenheng hvertfall. Det ærligste er vel å oppgi med alle kanaler i drift.
    Sist endret av Petecomplete; 02-13-2015 kl 20:52
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men bare så det er sagt så er det ikke noe som heter NAD-watt lengre. Det forsvant med Power envelope.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel,bakerst i min manual står det 140 watt x2 ch. 8 ohm. 20-20.000 hz og 0.05 thd.
    Dette er for Nord Amerika.

For Europa er det 200 watt. 1 kHz. 1 thd. 1 kanal.

Er det 110 volt i Nord Amerika? Og blir tallene bedre for Norge med 230 volt?

Eller er det i forhold til atmosfærisk trykk?��

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @carisma .
    Neppe heller snakk om konkurrerende markedsførings avdelinger skulle jeg tro.
    Denon AVR-4520 CI

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe må dem jo gjøre når det norske folk skal ha minst 100 watt ut av den minste forsterkeren.
    Min er upper level: ) så da er 200 watt ett mål.
    Blir veldig villedende informasjon når nesten ingen vet hvordan man skal lese det.
    Før i tiden var det 8 ohm og 4 ohm over hele registeret kontinuerlig med en thd på gjerne
    under 0,05.
    I tillegg ble det opplyst om Peak watt.
    Helt greit å forholde seg til. Men allerede på slutten av 90 tallet så jeg en trend mot høyest
    mulig tall.
    Nå er det blitt helt vanlig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    øret oppfatter +10db som en dobling av volumet, mens forskjellen mellom 100 og 200w er 3db, noe en større høyttaler med høyere virkningsgrad kunne gjort gratis. dyrere forsterkere har som regel mer watt.. hvor kvalitetsforskjeller sansynligvis også inngår, ikke bare effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    Noe må dem jo gjøre når det norske folk skal ha minst 100 watt ut av den minste forsterkeren.
    Min er upper level: ) så da er 200 watt ett mål.
    Blir veldig villedende informasjon når nesten ingen vet hvordan man skal lese det.
    Før i tiden var det 8 ohm og 4 ohm over hele registeret kontinuerlig med en thd på gjerne
    under 0,05.
    I tillegg ble det opplyst om Peak watt.
    Helt greit å forholde seg til. Men allerede på slutten av 90 tallet så jeg en trend mot høyest
    mulig tall.
    Nå er det blitt helt vanlig.
    Såvidt jeg har skjønt er det forskjellige målemetodene standarisert av forskjellige organer? For den typiske reklamewatten er det vel International Electrotechnical Commission som har en finger med i spillet, det står oppgitt i parentes bak mange målinger i manualer jeg har lest; IEC. FTC, federal trade commision krever vel at det oppgis 20-20 med under 0.1% forvrengning også husker jeg å ha lest ett eller annet sted.

Hvis det er oppgitt 140 watt x2 ch. 8 ohm. 20-20.000 hz og 0.05 thd, så er nok dette relativt riktig verdi å forholde seg til. De 200 wattene er jo målt til reklameformål tenker jeg :P Men man kan jo fortsatt lure på hva den vi klare med en 4 ohms last, vil den kunne ha noe ekstra å gi?

Det er helt høl i hue at man må inn i manualen for å finne disse verdiene! Hvis man i det hele tatt finner de...
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt så er det en av de større modellene. Txnr 1010.

Den har ganske greie tall. Har ikke giddi å lest spesifikasjoner for denne før da ideen egentlig har vært å skaffe meg en effekt forsterker.
    Men den har klart seg så bra att de penga har gått til filmer og annen Morro.

Men dynamic power iec short term maximum output power er i 3 ohm front 320 w
    4 ohm 270 w og i 8 ohm 160 w.

Så den er stabil nok for greie laster. Som de audiovector høyttalerne jeg bruker.

Jeg klarer fint å skille slike forskjellige målinger.
    Men nå er jeg oppvokst med en slik interesse og bablet om watt og ohm i første klasse som 7 åring.

Men for hvermansen betyr hverken ohm eller thd, rms, iec og ftc og andre forkortelser noe i det hele tatt.
    Da blir det også umulig å forstå hva forsterkeren klarer.

Lignende tråder

1. 5 Watt eller 10 Watt motstand i delefilter?
    By Eivil in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 10
    Siste melding: 01-08-2010, 16:12
  2. Watt DIN/RMS.. Sterke watt, svake watt, tullewatt og NAD watt?
    By MacLysberg in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 46
    Siste melding: 04-17-2009, 17:48
  3. Svar: 11
    Siste melding: 01-24-2009, 03:06
  4. Rotel watt vs Pioneer Watt
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 41
    Siste melding: 01-17-2008, 10:48
  5. Hva er best ? 6x135 watt eller 2x150 watt på en forsterker ?
    By martin in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9
    Siste melding: 12-06-2003, 23:05

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •